Te veel energie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Te veel energie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:14

Hallo!

Ik heb een hele lieve verzorgpony, Sammy. Sammy is een welsh en 5 jaar oud. Met rijden is hij heel lief alleen....

Hij stroomd over van de energie! Vandaag ging ik eerst dressuren. Dan is hij heel sterk en wil hij gewoon hard hard harder!! Duivel Toen zette ik wat hindernissen op van 20 en 30 cm. Ik heb 4 hindernissen gesprongen en hij zweet zich helemaal kapot! Niet omdat hij geen conditie heeft maar gewoon omdat hij zich zo druk maakt. Er is geen houden aan als hij eenmaal rent. Daarna nog een buitenrit gemaakt (vooral om uit te stappen) maar dan moet je niet denken dat het bij een rustig stapje aan de lange teugel blijft. Hij dribbelt doet druk en ik moet hem heel de tijd inhouden.

Wat moet ik hiermee? Ik rij Sammy 2x in de week. Vaker rijden is geen optie. Mischien andere brokken of minder? Of mischien wel niks?

Weet iemand iets hoe ik hem met het rijden rustiger krijg?

siskeh

Re: Te veel energie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:15

staat hij normaal in de wei??
of op stal?
als hij twee keer in de week bereden wordt en hij staat in de wei lijkt me brok gigantisch overbodig!
ook als hij op stal staat en hooi krijgt trouwens

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:19

Ander voer is idd geen optie, meer bewegen wel lijkt me...! Als dat beest 24 p dag op stal staat, en aleen maar biks krijgt, is die zo druk als hooi naturlijk!!!

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:20

Longeer je hem van te voren? En staat ie op stal, of in de weide? Als dat laatste het idd is, dan is brok wel iets overbodig idd.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:25

siskeh schreef:
staat hij normaal in de wei??
of op stal?
als hij twee keer in de week bereden wordt en hij staat in de wei lijkt me brok gigantisch overbodig!
ook als hij op stal staat en hooi krijgt trouwens

Hij staat normaal op stal. En hij komt ook wel in de wei en in de bak. Hij krijgt brokken EN hooi!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:26

xxxdonja schreef:
Longeer je hem van te voren? En staat ie op stal, of in de weide? Als dat laatste het idd is, dan is brok wel iets overbodig idd.

Ik longeer hem niet van te voren. Dat heb ik wel een tijdje geprobeert maar het heeft absoluut geen nut. Hij staat op stal maar komt ook wel in de wei of in de bak.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:27

Zo ander voer of geen voer dan beter zijn?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:32

hoelang komt ie in de wei? als het een half uur/uur is kan ie de energie ook moeilijk kwijt en merk je het met het rijden

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:33

C_arola schreef:
hoelang komt ie in de wei? als het een half uur/uur is kan ie de energie ook moeilijk kwijt en merk je het met het rijden

Ik weet niet hoelang die in de wei komt.
Ik zal het eens met de eigenaar de over hebben zaterdag.
Daarom vraag ik nu alvast naar tips zodat we mischien iets kunnen veranderen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:35

word hij maar 2 x per week echt gereden door jou? of rijden er meer mensen in de week op hem?
groetjes

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:35

Als je je van voer mag wisselen adviseer ik je Pavo Natures best.
Suiker en havervrij, mijn pony werd er iig rustiger van Ja

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:36

ik zou het eerst met de eigenaar bespreken.. Kijken hoe die het vind en of zij nog iets weet. Het is tenslotte haar paard

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:46

2x in de week voor zo'n jonge pony is best weinig, met een beetje voer kweekt de pony dan al ontzettend veel energie.. Misschien kan je zoeken voor een 2de bijrijdster, die bijv. ook 3x in de week kan ofzo, of 2x. Dan rijdt je pony sowieso al meer, en kan die zn energie kwijt. Succes. Knipoog

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:48

brennie75 schreef:
word hij maar 2 x per week echt gereden door jou? of rijden er meer mensen in de week op hem?
groetjes

Eerst werd hij 1 keer per week door mij gereden. Maar omdat hij zo druk was hebben we 2 keer in de week afgesproken. Hij wordt dan ook niet vaker bereden door iemand anders.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:49

C_arola schreef:
ik zou het eerst met de eigenaar bespreken.. Kijken hoe die het vind en of zij nog iets weet. Het is tenslotte haar paard

Ik ga het idd met haar bespreken. Maar daarvoor wil ik eerst wat informatie en kan ik haar mischien dingen voorstellen. We zijn al van 1 keer in de week rijden naar 2 keer in de week gegaan

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:52

Chaneltjee schreef:
2x in de week voor zo'n jonge pony is best weinig, met een beetje voer kweekt de pony dan al ontzettend veel energie.. Misschien kan je zoeken voor een 2de bijrijdster, die bijv. ook 3x in de week kan ofzo, of 2x. Dan rijdt je pony sowieso al meer, en kan die zn energie kwijt. Succes. Knipoog

Ik denk dat dat geen optie is. Ik reed hem eerder 1 keer in de week en omdat hij zo druk ik zijn we al naar 2 keer in de week gegaan. Niet super veel maar goed. De mensen van wie die is zitten er denk ik ook niet op te wachten als ik ineens 4 dagen per week aan de deur sta Clown

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:53

misschien is het een idee om vaker te rijden op hem
of hem andere beweging te geven
als die inderdaad maar 2 keer per week gereden wordt
is dat volgens mij te weinig

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:59

Ik vind het heel jammer om te zeggen maar vaker rijden is geen optie. Ik ben al super blij dat ik van 1 keer in de week naar 2 keer in de week mocht en ik ga die mensen niet vragen of ik nog een dag mag komen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:01

realiseren die mensen dan niet dan hun pony gewoon veel meer beweging moet hebben??

Loshana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:01

Misschien is even losgooien vooraf een goed idee.
En je kunt misschien vragen aan de eigenaar of die misschien langer naar de wei kan en misschien wat minder biks.
In iedergeval niet gaan longeren, dat heeft geen nut en wordt je paard er alleenmaar sterker van.
En misschien kun je hem iets vaker rijden, als je er tijd voor hebt teminste anders is dat geen oplossing.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:12

Loshana schreef:
Misschien is even losgooien vooraf een goed idee.
En je kunt misschien vragen aan de eigenaar of die misschien langer naar de wei kan en misschien wat minder biks.
In iedergeval niet gaan longeren, dat heeft geen nut en wordt je paard er alleenmaar sterker van.
En misschien kun je hem iets vaker rijden, als je er tijd voor hebt teminste anders is dat geen oplossing.

Ze heeft net duidelijk aangegeven dat vaker rijden niet mogelijk is Clown

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:49

Zaterdag zal ik het er eens over hebben. Want hij is echt niet normaal druk meer. Ik denk dat het eten aangepast moet worden.

Ik denk ook dat ik hem de komende tijd goed aan het werk zet. Die pony moet toch ooit een keer moe zijn?

Jullie horen het nog wel!
Bedankt voor jullie reactie's!
Meer tips zijn altijd welkom

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:40

geef je het paard wortels? daar krijgen ze enorm veel energie van!! ik heb hetzelfde met me paard harstikke veel energie, heb de brok gehalveerd en geef geen wortels meer.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:15

Heel veel longeren, voor het rijden vooral. Kunnen de eigenaren hem niet wat meet beweging geven als jij niet kan?

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:39

levitrol schreef:
Heel veel longeren, voor het rijden vooral. Kunnen de eigenaren hem niet wat meet beweging geven als jij niet kan?

Longeren heeft absoluut geen nut.
En ik weet niet of ze hem meer beweging kunnen geven. Dat vraag ik ook liever niet van ze....

Bedankt!