help.. iemand bruikbaren tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

help.. iemand bruikbaren tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:35

haijj allemaal...
ik heb jullie hulp hard nodig..
ik zit met een probleempje
ik heb nou sins kort een 5 jarige ruin
was meteen al helemaal wegg van umh
rijden ging goed daar en thuis eigelijk ook wel,
alleen nou doe ik iets op de 1 of andere manier waardoor hij helemaal in de staak gaat.
dan ben ik lekker aan het rijden bvb een gebroke lijn in draf en dan gaat hij vol op de rem
en krijg hem dus van geen mogelijkheid meer voor uit.
been geven is dan dus bokken naar t been met gevolg
dat je een trap onder je voet krijgt.
met zweep achteruit lopen, bokken rondjes draaien en vervolgens als je de bakrand berijkt heb
kont keren en klem zetten en dan je been klem duwen zodat ik niet eens meer been ken geven.
dit doet hij echter alleen bij mij. dus het ligt ook echt aan mij.

mijn instructeur die heb wel opgemerkt dat ik me binnen hand nogal snel vast zet.
hier let ik nou ook op maar nou is het dus ook als k met losse teugel wat rond hobbelt
en of ik wil sturen en voornamelijk als hij zo iets heb van heb genoeg gedaan voor vandaag (wat moeier word)

ik ben een week of 7 terug ook met hem gevallen door de zelfde reden.
wij hebben dus twee verschillende schotten (bakranden) 1 vaste wand waar hij mij dus ook al tegen geplet heb, maar ook 1 lossen bakrand (tussenschotten) die dus niet vast staat en die dus om kunnen vallen als er een paard tegenaan gaat hangen,
en aan gezien het weer niet ging hoe t moest, gebeurde t weer.
waardoor we bijde tenval kwamen. we hebben der bijde niets ergens aan over gehouden
teminste t kon erger zijn. had/heb m`n ribben boog gekneust en bekkenkam beschadigd.
maarja t ergste ik heb der zo een schrik van over gehouden dat ik bijna niet meer op me paard
durf.
ik moet eigelijk nog 2 weken rust houden maar ik wil persee me paard weer op pakken
want dan zeg ik altijd maar zo me paard is dadelijk al bejaard en dan zitte der nog steeds geen knopjes op van gassen,stuuren,remmen (bijvoorbeeld)
maar nou ben ik er vorige week weer op gestapt en t is 2 dagen goed gegaan maar de 3de dag
was het weer helemaal niets, nouja we begonnen erg goed kwam zelfs al lekker ontspanning,
dus ik had zo iets ken niet beter.. maar tot ik A afging wenden toen had hij de rem en de handrem der weer helemaal op gezet.

weten jullie hier raad mee??
mijn instructeur die ston vandeweek helemaal tegenieten
zo goed / lekker we bezig waren tot we weer in de staak terecht kwamen.
mijn instructeur zei dit keer ook van wendy, je dee helemaal niets verkeerds
hij had er gewoon geen zin meer in denk ik?

hij was ook van geen mogelijkheid meer vooruit t krijgen en iedereen langs de kant maar roepen
pak die zweep is goed en slaat hem der is door heen,
maar wat dan? dan help ik hem voor mij gevoel alleen maar meer overdez*k
aangezien t al een eigendunkerig beest is Vork

ps kunnen jullie mij bruikbaren tips bieden???
zit er nogal erg mee in me maag.
heb er geen plezier meer in en gaat er met tegen zin naar toe.
anders word het toch echter opzoek naar een ander baasje ofzo???
ps wat zouden jullie doen?
en wat voor tips kunnen jullie mij bieden??

ps hoop wel op echte tips en niet op dat cometaar van
joh neem een wat ouder paardje ofzo..
(antwoord op deze vraag)
ik heb hier voor ook jonge paarden gehad/gereden enzo
en wilde graag weer een jong paardje die ik zelf kon doorrijden
en in de sport wilde uitbrengen.

Vladie

Re: help.. iemand bruikbaren tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:10

Jeetje wat een verhaal zeg....
Heb je hem al helemaal na laten kijken door de DA of Osteopaat?
Misschien heeft hij wel pijn met wendingen maken.
Als hij helemaal goed is zou ik weer even helemaal terug gaan naar het begin. Lekker longeren en rustig een beetje rijden en ook veel buitenritten maken.
Wat ook nog wel zou kunnen helpen is een vakantie voor hem plannen gewoon even niets en het koppie leeg maken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je er uit komt met je paardje.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:02

Als een paard zo heftig gaat staken is het bijna altijd een uiting van pijn. Waarschijnlijk blokkeert er iets bij je paard met bepaalde bewegingen. Ik zou je dierenarts je paard na laten kijken en samen met hem een vervolgplan opzetten. Probeer het rijden en staken vast te leggen op video zodat je ook kan laten zien wat er gebeurd. Je kan dan samen met je dierenarts een fysiotherapeut, zadelmaker, manueel terapeut of andere behandelwijze opstarten. Sterkte ermee en hopenlijk kunnen jullie binnenkort weer met veel plezier rijden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:06

ik denk ook eerder dat het lichamelijk is. Het kan natuurlijk zo zijn dat hij idd geen zin meer heeft en daardoor weigert.
Maar ik zou toch eerst de lichamelijke problemen uitsluiten voordat je een zweep erbij pakt. Vind het trouwens erg goed dat je niet meteen de zweep erbij pakt!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:33

ik zat er zelf ook aan te denken om
een DA in telichten.

alleen t raren is dat hij dit alleen bij mij doet.
dus het ligt volgens mij echt aan mij.

hij is voor aankoop ook helemaal gekeurd.
en waren geen ''raren dingen'' tezien/merken.

heel erg bedankt voor jullie reactie`s.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:38

het is idd raar als hij dat alleen bij jou doet. Je ontspant wel genoeg in je zit??
Wat geeft je instructeur verder van tips als hij het ziet?
Ik zou niet meteen het paard wegdoen, vooral omdat je weet dat hij het niet in het begin deed en het dus ook goed kan komen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:44

Misschien is het een idee jezelf eens te laten filmen terwijl je rijdt? Dan kun je later terugzien of je iets (onbewust) fout doet waar hij op reageerd.. Want als hij het alleen bij jou doet zal jij iets doen (of juist niet doen) dan de ander.
Succes ermee!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:58

er is wel iets op gevalle bij mij
als hij uit wilt breken of uit wilt zwaaien
zet ik me binnen hand nogal snel vast.
hier word op gelet.

vandeweek ging het erg goed en deet ik dat ook niet.
maar toen hij wat ging zweten (moe werd) ging hij dus
ook al in de staak.
en dit keer dee ik echter helemaal niets.

ik zal is kijken of ze me willen filmen
miss komt er idd meer uit.
(al denk ik van niet aangezien er nog meerdere mensen op my letten)
en hun niets op merken Verdrietig

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:03

Hoe bedoel je dat hij het alleen bij jou doet. Rijden er meer (vaste) mensen op of incidenteel?

Kan iemand anders op het moment dat hij bij jou staakt het direct overnemen? Loopt hij dan wel?

Wat betreft de keuring: Onze haf is met keuring gekocht, mensen hadden aangegeven dat hij rechts niet in galop wilde, dierenarts heeft hem goedgekeurd, lag aan het niet-willen.

Nu zijn we een paar maanden met hem aan de slag, hij is uit zichzelf niet voorwaarts, dat hebben we nu "erin" gereden, hij is zelfs enthousiast. Springt in één hulp aan in de linkergalop maar rechts (bijna) nooit!

Dat vond ik gezien zijn wil om te werken vreemd, Steffie vd Laarse hem laten nakijken, wat blijkt door één of andere tekorte spier bij heup KAN hij het niet. Zij vond het dan ook onbegrijpelijk dat haf goedgekeurd is. Helaas is dit niet op te lossen, dus ik ben er doodziek van.

Dus ook mijn advies, toch na laten kijken door deskundige. Dan weet je waar je staat en hoe te handelen. Onze shet is ook door Stef nagekeken en is kerngezond dus haar kuren zullen rijtechnisch en met een ander zadel opgelost moeten worden.

Sterkte

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:04

Ik denk dat een osteopaat of fysiotherapeut je paard en daardoor jullie samen goed samen kunnen helpen. Zeker de moeite waard. Het paard kan vastgelegen hebben of gevallen zijn en daardoor ergens een blokkade hebben. Misschien is het zadel nu te smal. Rugprobleem, halsprobleem, of misschien heeft het met het bit te maken.
Pas als je alle medische redenen heb uitgesloten kan je samen met je instructeur op zoek naar een rijtechnisch probleem.
Succes met je zoektocht. Je paard wil je iets duidelijk maken, alleen moet je er nog achter komen wat hij wil zeggen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:10

Hou er rekening mee dat bij een jong paard de spieren gaan groeien o het moment dat je hem aan het werk zet, daarom kan bv binnen een paar weken soms zelfs sneller een zadel al niet goed gaan zitten, laat maar eens goed naar zijn rug kijken of zelfs z'n tanden, ook daar kan hij pijn hebben.
ik hoop dat je wat aan onze tips hebt, beste is toch gewoon een professioneel er naar te laten kijken.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:19

Probeer het iemand te laten filmen, zodat je t aan je dierenarts kan laten zien, want daar kan de dierenarts al veel aan aflezen, ik denk dat dit toch echt een uiting van pijn is bij je paard! Maar dat hij het aleen bij jou doet is dan weer raar.. Het klinkt banketstaaf maar.. Weet je zeker dat je niet te zwaar/lang bent voor je pony..?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:21

Het is ook handig dat je jezelf dan van verschillende kanten filmpt, mischien doe je maar aan 1 kant wat fout, wat je dan toevallig niet kan zien vanaf de andere kant Knipoog

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:36

pri_lady schreef:
Hoe bedoel je dat hij het alleen bij jou doet. Rijden er meer (vaste) mensen op of incidenteel?

Kan iemand anders op het moment dat hij bij jou staakt het direct overnemen? Loopt hij dan wel?

Wat betreft de keuring: Onze haf is met keuring gekocht, mensen hadden aangegeven dat hij rechts niet in galop wilde, dierenarts heeft hem goedgekeurd, lag aan het niet-willen.

Nu zijn we een paar maanden met hem aan de slag, hij is uit zichzelf niet voorwaarts, dat hebben we nu "erin" gereden, hij is zelfs enthousiast. Springt in één hulp aan in de linkergalop maar rechts (bijna) nooit!

Dat vond ik gezien zijn wil om te werken vreemd, Steffie vd Laarse hem laten nakijken, wat blijkt door één of andere tekorte spier bij heup KAN hij het niet. Zij vond het dan ook onbegrijpelijk dat haf goedgekeurd is. Helaas is dit niet op te lossen, dus ik ben er doodziek van.

Dus ook mijn advies, toch na laten kijken door deskundige. Dan weet je waar je staat en hoe te handelen. Onze shet is ook door Stef nagekeken en is kerngezond dus haar kuren zullen rijtechnisch en met een ander zadel opgelost moeten worden.

Sterkte

er rijden normaal geen andere mensen op
dan behalve my en mij instructeur
alleen vorige week ging er een stal genoodje op
omdat ik eigelijk nog niet mag rijden.

watdanhe schreef:
Probeer het iemand te laten filmen, zodat je t aan je dierenarts kan laten zien, want daar kan de dierenarts al veel aan aflezen, ik denk dat dit toch echt een uiting van pijn is bij je paard! Maar dat hij het aleen bij jou doet is dan weer raar.. Het klinkt banketstaaf maar.. Weet je zeker dat je niet te zwaar/lang bent voor je pony..?

het is een paard van 166/168
en zelf ben ik 169
en weeg ongeveer rond de 65/70kg??

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:59

Hallo,

Ik heb ook zo ongeveer iets gehad, alleen dan met een 20 jarige!!

Ik zet mijn binnenhand ook snel vast. zodra ik die vast zet gaat ze of staken of dingen doen die iik niet wil.

Degene die mij lesgeeft heeft gezegt dat ik kleine kneepjes moest geven in die binnenteugel en voorall de buitenteugel er goed bij moet houden. ik moet kleine kneepjes geven totdat ze toegeeft. deze discussie van toegeven heb ik in het begin heel lang gehad. en met de dagen ging het beter.

Missschien kan je dat proberen. kleine kneepjes aan de binnenkant. maar geen langzame kneepjes snelle kneepjes. je krijgt er een zeer moeie hand van maar uiteindelijk heeft het bij mij gewerkt...

Is het erger op een bepaalde hand?? misschien iets aan het gebit anders.. misschien haken ofzo..

en als je stuurd.. gebruik niet alleen de binnehand (dat is ook een fout die ik gemaakt heb) veel slangevoltes rijden !! dat werkt ook.. zal moeizaam gaan in het begin.. maar uiteindelijk kna je heel wat slangen in 1 keer..!!

succes!!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:23

dankje wel voor je (jullie) tips.
ik zal die is gaan uitproberen met die kneepjes.
hij doet het voornamelijk op de linker hand.
tandarts heb 'alle' haken verwijderd en verder niet op gemerkt.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:55

Toevallig mijn paard deed het ook voornamelijk op de linkerhand.. Ik zou het zeker proberen..

Toen ik er mee begon, ging het niet meteen goed! ze ging alsnog staken of gooide het hoofd in de lucht. Ik moest dan doorrijden en blijven kneepjes geven. ik had op een gegeven moment geen hand meer over.. het is niet de bedoeling dat je het met je hele hand doet maar met je vingers.. dan kan je meer kneepjes geven. Zodra je paard een beetje toegeeft of op 1 of andere manier naar je luisterd wel ontspannen.. anders dan denkt ie misschien we ja hallo geef ik eindelijk toe of doe ik het goed en blijf je kneden! snapje..

Maar in het begin zal het niet meteen gaan.. Geduld! het werkt echt..

wat ik ook moet doen is veel slangevoltes en gwn boogjes rijden. bijv over de ac lijn en om pionnetjes heen.. en dan elke keer in die bochten (vooral dan met je binnenhand natuurlijk) kneepjes geven. zodra je paard daarin toegeeft niet staakt enz. ontspanning en braaf zeggen of met je binnenhand belonen(of wat jij ook doet met je paard om te belonen tijdens het rijden).

Je bochten kan je dan steeds ruimer nemen zodat je eigenlijk steeds meer moet sturen.

Wat ik zelf altijd deed over de ac lijn zigzaggen en dan bij c of a bginnen met slangevolte en dat maar door en door..!

Succes en laat het even weten:D

Groetjes!!

Oowjaa!! misschien in longeren af en toe ook wel lekker.. en dan bijzetten met alleen touwtjes.. Dan moet het paard wel ontspnning zoeken maar dan vecht hij niet tegen jou handen maar tegen het touwtje wat altijd dezelfde druk heeft snappie!! is wel lekker voor de afwisseling!!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 12:10

dankje wel voor je tip..

maar het rare is ik ken eigelijk zo veel wenden en keren dat ik wil.
t is gewoon ineens als die in de staak komt.

maar als nog ga ik t proberen..
ga vandaag weer een poging wagen Vork

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:43

Jaa ik kan ook wenden en keren zoveel ik wil.. maar opeens doet ze het niet meer.. omdat ik blijkbaar blokkeer in de binnenhand succes met proberen en hoor het graag:D

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:14

nou vandaag weer gereden
en niets aan t handje.
zelf onze eerste sprong gemaakt en vast gelegt Clown

wat mij wel op viel/valt is dat
als hij een dagje (s) stil heb gestaan dat hij dan fijner loopt
dan dat ik iedere dag rij.
hij is ook niet in de staak gegaan.
dus ben weer super trots voor vandaag..

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:19

fijner afsluiter van de dag. Misschien is elke dag rijden toch te veel..

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:35

ja denk ook als ik umh vanaf nou omdedag mee gaat pakken..

hier even voor nieuwsgierige mensen even 2 foots
van onze aller eerste ´hoogte´ sprong en van een stuke dressuur.

Afbeelding
Afbeelding

ps ik weet als er nog heel veel aan my houding gesleutelt moet worden Clown Knipoog

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:36

houding idd aan werken Knipoog
leuke paard!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:46

Persoonlijk zou ik em eens lekker wat rust geven..
Bv maar 3x per week rijden (half uurtje), 2 dagen vrij, en 2 dagen rustig longeren. Uiteraard wel op de wei, das goed voor zijn koppie..

Zo op de foto vind ik niet dat je je paard in de weg zit, en hij krijgt voldoende ruimte ad voorkant. Probeer eens los te laten als je voelt dat jij blokkeerd, en hij wilt gaan staken. Probeer het nét voor te zijn, door alleen voorwaarts te rijden (maakt niet uit hoe en welke richting hij op gaat, als het maar voorwaarts is).

Uiteraard is het altijd goed om een tandarts en osteopaat/fysio te laten komen.

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:03

Toppie & leuk paard!