asselt @ dressuurwork. De mooie man weer onder het zadel!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

asselt @ dressuurwork. De mooie man weer onder het zadel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:28

Hoi.
Leuk dat je even komt kijken. Lachen
Asselt rijd ik nog niet z'n hele lange tijd. Hij is niet van mij, maar ik rij hem voor mensen.
Zelf moet ik zeggen dat er steeds meer vooruitgang in zit in hoe hij loopt. Hij blijft zijn kuren hebben, maar beetje bij beetje gaat het steeds beter.

Asselt en ik hebben verder nog geen niveau. Dus we trainen lekker verder.
Het is de bedoeling dat de sterkigheid van hem eruit gaat en dat hij dus makkelijker in de hand word.
Het is ook de bedoeling dat hij steeds beter gaat luisteren.(Heeft soms een eigen wil.) En dat hij mooi naar beneden blijft lopen.

De fouten die ik zelf maak is dat ik veel naar beneden kijk. Dat is echt een tik van me. Ik trek me hakken teveel op en me armen houd ik niet altijd even goed.

Nou, genoeg gepraat. Hier komen de foto's van de mooie man onder het zadel!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto's staan door elkaar. Knipoog
Sommige van jullie zullen de elastieken niet goed keuren. Maar zelf vind ik het fijner om met de elastieken te rijden. Ik heb hem beter in de hand, hij is wat minder sterk, loopt wat beter naar beneden.Hij zit gewoon nog een beetje vast. We gaan wel richting het zonder elastieken rijden werken, maar dat heeft nog even tijd nodig. Knipoog
Als jullie daar commentaar over willen geven, prima. Lachen Maar hou het dan wel netjes. Alsjeblieft.
Overigens dit ook over de andere fotos.Commentaar is welkom, maar hou het gewoon netjes!! Ik moet er natuurlijk wel iets aan hebben. Lachen

__PSM__

Re: asselt @ dressuurwork. De mooie man weer onder het zadel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:45

Op elastieken ben ik niet tegen, wel het feit dat ze hier op iedere foto helemaal strak staan Boos!

Probeer verder mooi rechtop te blijven zitten en probeer mooi één rechte lijn in je lichaam te houdendus schouders heup hak!! Heel veel succes verder...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:48

__PSM__ schreef:
Op elastieken ben ik niet tegen, wel het feit dat ze hier op iedere foto helemaal strak staan Boos!

Hoort een elastiek niet gewoon strak te staan? Zoiets is uitrekbaar en krimpt in als de pony verder naar beneden gaat. Volgens mij is het onmogelijk om een losse elastiek te krijgen, het is geen slof namelijk.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:56

indd een elastiek rekt mee
en staat ook niet op iedere foto strak dan kijk maar nog eens goed

je beschrijft dat je je pony licht in de hand wilt hebben
dan zou ik maar eens bij jezelf beginnen en je handen niet vast zetten
je handen niet op je benen leggen en mooi boven de schoft houden
ik vind het paard hangerig en lui overkomen en jij zelf moet voor je kijken zodat je niet scheef kan gaan zitten

verder je benen mooi lang maken en op de singel houden want ze liggen nu steeds naar achteren

werk eerst aan jezelf! dan aan je paard dan gaat het allemaal wat makkelijker denk ik

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:06

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Ik ga er zeker aan proberen te werken!! Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:12

Myhorsgirl, als je mijn reactie al heftig vond... Hmm dan komen er vast nog veel meer heftige reacties... HIj was in ieder geval niet bedoeld...

Een elastiek mag zeker op enige spanning staan, maar als het paard zakt met zijn hoofd zou er naar mijn mening geen spanning meer op mogen staan omdat je dan altijd druk blijft houden en dus altijd een hangerig paard over houdt.. Vandaar dus het elastiek is prima, maar zet hem iets losser, zo is de druk weg als het paard zakt en dan krijg je pas een fijne inwerking, die je goed nakunt bootsen met je eigen hand...

De enige keer wanneer ik hier het elastiek los zie als ik een hele strakke ruiterhand zie.. dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt mij...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:17

Ik ben van mening dat je paard alleen maar sterker maakt door een elastiek (slofteugel) Ga dat paardje eens rijden op je zit, leer hem wat dat is! Daar heb je straks zooooveel meer aan! En lekker belangrijk dat ie dan niet nagefelijk loopt, je rijd hem nog paar pas toch? Neem de tijd! Waarom die haast? Verder vind ik het een leuke fjord en jullie een leuke combinatie Bloos

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 12:26

Toen ik daar kwam waren ze al zo bezig met hem. Lachen Ik heb het zo opgepakt en ben zo verder gegaan.
Ik zou proberen die sterke hand te minderen al gaat dat soms moeilijk. De rest ga ik natuurlijk ook wel veranderen!!

EDIT:

jeanine84@: Dankje. Dat vind ik nou leuk om te horen. Bloos

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:33

Lovelygirly, owh dat geloof ik ook wel, ik gaf alleen even mijn uitleg bij mijn gedachtengang om het duidelijker te krijgen Haha! HOpelijk krijgen we straks hele fijne plaatjes van jullie, want het komt vast wel goed Haha!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:11

Je trekt idd je hakken op, geef je zelf ook aan in openingspost. Dat komt omdat je met je hak drijft ipv met je kuit, zoals het hoort. Als je met je hak gaat drijven leg je automatisch je been wat naar achter waardoor jezelf wat voorover gaat zitten. Je hak hoort op 1 lijn met je heup te liggen. Probeer dus te gaan drijven met je kuit, komt je verdere houding ook ten goede. Succes samen!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:16

Leuke fjord Ja

Blijf goed rechtop zitten, je lijkt af en toe nogal te schommelen tussen een stoelzit en het voorover vallen. Dit komt ook doordat je je hakken niet zo goed uitdrukt. Let daarop en het komt helemaal goed!
Verder heb ik sterk het idee dat je pony op het elastiek hangt Vooral op foto 1,2 en 4 duikt hij op de voorhand. Rijd hem dus iig goed voorwaards, dat je de achterhand activeert. Want anders heeft je elsatiek geen nut Knipoog
Suc6 verder

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:20

Ik zou de pony over het algemeen heel wat meer activeren en dat nageeflijkheid even laten voor wat het is. Hij mag veel actiever en er is geen impuls te zien.
Hij is pas 3 zorg dan dat hij eerst lekker voorwaarts is, en dan later komt dat neerwaarts wel. zorg dat je een goed basistemp krijgt en laat hem daar niet onder komen.
Verder drijven met je kuit, je handen niet vastzetten en rechtop blijven zitten.
Eigenlijk hinder je je jonge paard best veel als je dat niet doet!

Maar een hele mooie fjord en als je de tips opvolgt komt het helemaal goed.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:39

Elastiek hoort ook strak te staan. Zelf rijdt ik er ook wel eens mee, om een keer met andere dingen bezig te zijn dan met z'n hoofd. Maar in dit geval zal ik het niet gebruiken, eerst lekker voorwaarts en vanuit daar zachtjes aanvragen Knipoog ...
en op je houding letten, rechtop blijven zitten en hakken goed uitdrukken (ik heb er zelf ook een handje van hoor.. maar als je dat gewoon doet gaat alles veel makkelijker! Vingers aflikken )
Leuke combinatie zijn jullie, en komt vast helemaal goed! Haha!
Succes ermee met die knappert!

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:59

Ik vind je zadel niet echt goed liggen, het lijk alsof hij voor drukt.
En van achter omhoog komt.
Voor de rest ga ik mee met de anderen

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:22

Leuke Fjord!
met dat elastiek is niets mis. het zit niet te strak naar mijn mening, er hoort druk te zijn anders helpt het niets. een elastiek is zoiezo niet slecht voor je paard, tenzij hij natuurlijk mega strak zit. het nut ervan is juist dat je je paard beter laat nageven dan het elastiek.

Ik vind wel, zoals gezegt is, dat je als je pony zoveel steun gaat zoeken aan het elastiek, dat je dan voorwaarts moet rijden, want het moet niet zo zijn dat je pony gaat hangen.

voor de rest, over je houding, niet voorover vallen en je handen niet te ver uit elkaar. kan natuurlijk ook een moment opname zijn Knipoog

Leuke pony en ga zo door!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:27

Wat een leukerd! Ik heb het idee dat de elastiek wel goed zit maar het ziet er niet helemaal goed uit op een of ander manier; de halshouding bedoel ik. Volgensmij kweekt hij op deze manier een hele dikke onderhalsspier en wordt hij daar erg sterk in. Het lijkt nu al een beetje alsof je naar voren getrokken wordt. Corrigeer me als ik het fout heb maar zo'n idee krijg ik. Verder lekker actief houden en contact aan de voorkant en lekker verder oefenen Lachen Komt allemaal goed!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:15

oh en dat sterke gaat er niet af zolang je het stiek zo gebruikt want waarschijnlijk gaat hij zich daar ook sterk van maken.
Ik raad je aan om hulpteugels even weg te laten.
En hem flink voorwaarts te rijden, zul je merken dat dat sterke er ook af gaat. rijd hem in elke gang even flink over het tempo, want op de fotos ben zo bezig hem naar beneden te rijden, terwijl dat helemaal goed komt als je hem ruimte geeft en impuls houd!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:58

Allemaal bedankt voor de tips.
Ik zou kijken wat ik er mee kan doen. Zou er wel wat mee gaan doen!!
Hij is trouwens 4. Knipoog
We zijn nu ook echt bezig met dat hij niet onder mij wegloopt.
Want dat wilt hij nog wel eens doen.
Ik val zelf eigenlijk altijd wel voorover. Ook op een ander verzorgpaard van mij. Dat is echt een tik wat er af moet.

Maar ik heb les. Dus het moet allemaal wel goed komen.
Hij zit gewoon een beetje vast. Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:18

Zit de fjord vast of het stiek?
Als de fjord vast zit in zijn lijf is dit niet de manier om hem los te krijgen! Ook al zijn je bedoelingen goed om hem met stiek te rijden maak je het moeilijker om daarna straks zonder te rijden.
Heb je al les met de fjord?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:23

En een stiek, kan wel kwaad, wnt ze kunnen er giga op gaan hangen.
Ik zou dat ding eraf halen, lekker bezig, met figuren, stelling etc.
Overgangen maken die halshouding komt later wel hij is ook nog maar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:51

wat een leuke fjord!

een elastiek hoort NIET strak te zitten,hij hoort pas in te werken als de pony zijn hoofd omhoog brengt.
zelf zou ik niet voor een elastiek kiezen,omdat je de pony hier niet nageeflijker mee krijgt,hij word juist sneller stugger.
je rijdt hem toch pas en hij is nog jong,geef hem(en jezelf)de tijd om fijn op je zit te gaan leren rijden,zonder de stiek en met hulp van een ervaringsdeskundige.

probeer je handen niet breed vast te zetten,en je benen op hun plek te houden.

veel succes!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:50

als eerste stoere fjord!!!
probeer je handen minder breed te houden,
en kijk naar voren.... ziet er verder super uit....
maaruh kunnen zn oortjes niet naar voren??? Clown Clown Clown

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 23:50

Joh.. zijn strekerigheid wil je eigenlijk niet kwijt!!
Alleen weet je dat nou nog niet!!!
Maar dat is uit eindelijk datgene wat hem leuk maakt!!!

Leukerd hoor.. En je doet het best leuk.

Het verplichte commentaar...
Handen dichter bij elkaar zetten, niet zo breed..
Niet achterover zakken..
en bij het licht rijden erop letten dat je been stil blijft liggen
en niet naar achteren gaat.. en je boven lichaam.. rechtop blijft..
(dus niet naar voren hangen)
Niet je hakken stiekum..optrekken.. been lang..
Geen geld zoeken..
En het belangrijkste .. denk ik.. proberen actiever te laten lopen
dus voorwaarts, zodat je hem in je hand rijdt.. ipv.. dat hij
erin gaat hangen..

Hele waslijst met kritiek.. Maar zo erg als het klinkt is het niet hoor!!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 18:00

Allemaal heel erg bedankt. Lachen

Even een update.

Ik heb vandaag de eerste half uur zonder elastiek gereden. Dat ging heerlijk. Ik kijk al iets meer naar voren en me hakken druk ik iets meer uit. Maar soms val ik nog wel wat terug. Bloos De pony liep ook lekker. En het laatste kwartiertje heb ik heel even de elastieken eraan gedaan. Lachen Om het hem toch even te laten voelen nog. Lachen ( De elastieken zaten veel losser dan ik normaal had. Knipoog )

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:38

Prima dat gaat de goede kant op! Toch de volgende keer eens de hele tijd zonder elastieken want het ging prima toch?