LB@wedstrijd: Dressuur(B), springen&vaardigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB@wedstrijd: Dressuur(B), springen&vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 10:37

Gisteren was de onderlinge wedstrijd van de vereniging. Dat is natuurlijk altijd leuk om aan mee de doen. Omdat ik geen vervoer heb, rij ik normaal nooit wedstrijden, dus speciaal voor deze bijzondere gebeurtenis moest ik LB even helemaal opdoffen.

Omdat LB de afgelopen weken wat last heeft gehad van de spieren in z'n achterhand, heb ik toch maar een B proefje gereden (we zouden eerst L rijden). In de training zijn rijden we ongeveer M niveau. we zijn vooral bezig met rechtrichten op twee teugels en het sterker maken van de achterhand.

Dit was voor ons een thuiswedstrijd; we trainen normaal in dezelfde bak als waar we de proef moesten rijden. Helaas is dat voor ons geen voordeel, omdat LB de bak ontzettend saai is gaan vinden en vaak niet meer goed aan de hulpen staat op het moment dat de poort dicht gaat. Dan ben ik eerst 15 minuten bezig hem weer wakker te krijgen, maar als je proef moet rijden heb je die tijd gewoon niet. Bij het losrijden ging het wel supergoed (af en toe loopt hij nog wat te klooien met z'n mond) en stond hij fijn aan de hulpen.

We waren eerste met 194 punten.

Achteraf vroeg de jury of we ook echt wedstrijden reden of dat we dat nog gingen doen. Helaas heb ik geen auto of trailer en in de buurt gebeurd er niet zoveel. Ze vond van alle klassen dat wij de meest talentvolle combinatie waren, wat natuurlijk ontzettend leuk is om te horen!

Springen doen we nog niet zo lang. We hebben veel vrijgesprongen en sinds een half jaar ook onder het zadel. Eens in de 2-3 weken hebben we springles. Meestal springen we dan 1 of 2 hindernissen. Dit was de eerste keer dat we echt een parcoursje sprongen, vandaar dat het echt niet hoog staat (40 cm). Ik had geen idee hoe hij het zou gaan doen, in de springles wordt hij nog wel eens sterk en de bak is erg klein, dus de wendingen erg krap. Mijn doel was om mijn paard een goede ervaring mee te geven. Ik merkte in het parcours dan ook dat hij het super naar z'n zin had; totaal geen angst op de hindernissen en hij wou graag.
Mij was verteld dat het op tijd zou gaan, achteraf bleek het toch op stijl te zijn. Als ik dat had geweten had ik meer aandacht besteed aan het juist landen. Nu landde LB vaak overkruisd of in de verkeerde galop.
Dit heeft deels met mij te maken; nik controleer hem nog te veel voor, op en na de sprong, waardoor ik hem wel eens uit balans breng. Een andere oorzaak ligt nog bij de dressuurmatige basis: kracht in de achterbenen en balans. Hier werken we dus aan in de springles en ook in de dressuurles.
Volgende keer gaan we 60 of 80 springen (volgend jaar pas), dat gaat op 2 hindernissen wel goed, maar dat wilde ik voor de wedstrijd (vanwege de krappe bochten) niet riskeren.

We waren tweede Lachen

Als laatste onderdeel hadden ze een vaardigheidsparcours bedacht. Je moest verschillende obstakels overwinnen, en mocht van te voren niet oefefnen. Je mocht onder het zadel en aan de hand. Dit hebben we twee maanden terug ook al eens gedaan, toen ging het bij het oefenen erg goed, maar bij de 'wedstrijd' wat minder omdat de pony van een stalgenoot langs de kant stond en helemaal over de rooie ging. Toen hadden we erg veel problemen om onder het touw door te gaan en dat is toen uiteindelijk niet gelukt.
In het bos zijn we daarna onder veel takken door gereden en nu lukte het deze keer dus wel (maar niet helemaal op z'n gemak). Achteraf hebebn we het nog een paar keer gedaan en toen ging het wel kalm.
Tevens kon je bonuspunten verdienen door iets speciaals te doen met het obstakel en je mocht een vrije oefening doen.

We waren tweede (met 1 punt verschil op de winnaar).

Mijn vriend heeft alle proeven gefilmd. Eerst dus de dressuur, dan springen en als laatste vaardigheid.

Eigen opmerkingen:
- Teugels mogen nog korter
- Benen lang en hakken uitdrukken. Het paard moet mij dragen.
- In de proef beter aan de hulpen zetten
- Halsstrekken is een moeilijk punt (gaat alleen goed als hij wel aan het been is)
- Mag veel meer verruimen (aan de hulpen)
- Benen nog stiller houden
- Bij het springen niet teveel controleren
- Bij het springen in de juiste galop langen
- Bij het springen beter passend rijden (vooral bij de eerste dubbel)

Eerst wat foto's van het losrijden (niet op volgorde).

Afbeelding
1. Drafje. Mooie aanleuning. teugels kunnen korter, benen lang maken en hakken wat meer uitdrukken.

Afbeelding
2. Idem als 1. Paard komt iets op de voorhand

Afbeelding
3. Supermooie galop. Mooi bergop. teugels korter.

Afbeelding
4. Mooi achterbeengebruik. Wederom teugels korter en benen lang maken, hakken uitdrukken. Ik moet mijn paard mij wat meer laten dragen.

Afbeelding
5. Mooi drafje. Binnenhand is wat streng, vandaar die mond. Binnenbeen lang maken en haken uitdrukken.

Filmpje dressuur

Filmpje springen

Filmpje vaardigheid

Afbeelding
Even poseren na een lange dag. Mooie strikken :p

Bedankt voor het kijken, laat je een berichtje achter?