paard protesteert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

buitenland

paard protesteert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:34

Wie kan mij wat tips aan d ehand doen. Ik ben een beetje op het verkeerde pad gekomen met mijn paard (7 jaar). Hij wil niet lopen eerst, als ik been geef mept hij achteruit, dan krijgt hij een tik en zo voort tot ik als laatste een tik geef en hij voorwarts loopt. En dan weer hetzelfde als ie moet aandraven. Op een bepaald moment laat hij wel los/geeft hij zich over en loopt helemaal goed, aan de hulpen, soepel en verend. Wie weet hoe ik het beste dat protesteren aan het begin kan aanpakken. Het lijkt alsof hij zich direct helemaal vast zou zetten, hoe kom ik er doorheen? Vragen tot hij helemaal naar beneden wil en geleidelijk verder of direct duidelijk maken dat er gelopen moet worden of iets er tussenin?

tamaramt

Re: paard protesteert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:53

eerst door een da laten onderzoeken of er geen blokkade in de rug /hals zit
en door een tandarts na laten kijken kan ook geen kwaad
komt hier allemaal verder niks uit dan is het een vorm van verzet

zorg dan dat je paard ten alle ti9jden actief voorwaarts is, dus niet snel maar actief

een paard wat actief naar voren is kan minde in het verzet komen
en los het probleem vervolgens rijtechnisch op
geef been, gebruik stemhulp e.d. bij geen of verkeerde reactie kan een zweepje een hulpmiddel zijn om je hulpen duidelijker door te geven
wees consequent en als je paard iets goed doet direct belonen

ook veel afwisseling in je training doen
dus niet elke dag hetzelfde
ik rijd zelf mijn paard 4 x in de week en longeer 2 x per week, 1 dag in de week heeft hij rust en staat lekker de hele dag op de wei
de overige dagen komt hij ook wel elke dag minimaal 8 uur op de wei hoor Lachen

met rijden ook veel afwisselen; diep en laag en ontspannen
andere dag wat meer opgericht en veel wendingen en oefeningen rijden
andere dag keertje balkjes draven, weer andere keer buitenritje maken enz enz
gewoon iedere keer als je rijd iets anders proberen zodat je het spannend houd en leuk en leerzaam voor je paard

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:59

Inderdaad eerst al het medische uitsluiten.

Verder zou ik extra veel met beloningen gaan werken, bij het kleinste stapje vooruit heel uitbundig belonen. Dat werkt héél erg goed bij de meeste paarden Lachen Gewoon helemaal de hemel in prijzen. En na een paar meter weer stilzetten en weer opnieuw proberen.

Nog een ander trucje is gewoon 'zijn zin geven', gewoon laten stilstaan.. een kwartier, een half uur, misschien wel twee uur.. Uiteindelijk wordt hij dat wel zat, en wil graag vooruit. Maar dan moet jij nog even 2 minuten volhouden, nog even blijven staan, en dan pas op jou commando voorwaarts. Dan vinden ze het meestal ineens niet zo leuk meer om zo lang te moeten stilstaan, en als je dat een paar keer doet dan zullen ze al snel doorhebben dat ze maar beter kunnen lopen op de hulp Lachen

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:04

let er ook op dat je je paard recht richt. Als je paard nog niet goed in evenwicht kan lopen en je vraagt hem 'naar beneden' ga je toch spieren overbelasten. Als je zoekt op rechtrichten kun je hier wel informatie over vinden.
Eerst goed opwarmen in stap, beide kanten buigen, schouder binnenwaarts etc, daarna pas aan de teugel rijden.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:12

paard na laten kijken, wanneer er geen problemen zijn, goed aan je eigen rijden werken. Laat alles eerst maar eens los van voor, de handrem eraf zeg maar. Hij moet vooruit gaan denken. Als dat goed gaat kun je hem weer rustig iets meer aannemen aan de voorkant

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 15:52

Hij is helemaal goed, als ie loopt dan mankeert er niets aan. Misschien moet ik hem inderdaad van voren eerst loslatn en dan voorwaarts en dan pas weer aan het bit.

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 18:44

wat doe ik als dit een dominnatieprobleem is dwz als het erom gaat ´wie het voor het zeggen heeft´. Hij kan namelijk zo lekker makkelijk soepen en ontspannen lopen als het protest over is. dat houdt mij bezig

buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 18:45

ik bedoel natuurlijk soepel en niet soepen

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:56

>eerst laten nakijken
> zorgen dat hij het werk leuk blijfd vinden
>eerst aan sporen geen reactie weer aansporen nog geen reactie aan sporen en tikje achter je kuit niet teveel tikken want dan raakt hij aan je zweepje gewend krijg je nog steeds geen reactie 1 harde tik je kunt beter 1 keer hard tikken dan 10 keer zacht dan heb je kans dat hij aan je zweepje gewend raakt
veel succes

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:55

Klinkt me bekent in de oren, Ulf doet de laatste tijd ook steeds zo vervelend.
Tijdens de les in de binnenbak is het makelijker om hem er doorheen te rijden en idd als hij éénmaal loopt loopt hij als een trein, maar thuis is het een ander verhaal, hier zijn veel sloten dus als hij de wei of de bak niet in wil en achterwaarts gaat is het altijd richting sloot, hij weet dat ik dan wel stop met pushen.
Ook als ik afstap wil hij niet meelopen en gaat achterwaarts.

Ik begin eerst maar weer met wat grond werk, als ik hem uit de wei haal loop ik eerst met hem langs de bak, als hij zonder morren meeloopt beloon ik hem met 1 brokje biks, goedkeurende stem en een klopje.
Helaas is Ulf erg dominant en heeft in de gaten gekregen dat hij de macht heeft zijn eigen zin door te drijven en dat hij sterker is dan mij.
Gelukkig zijn er meer die tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen.
Het is een knap lastig probleem en ik wordt er erg onzeker van.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:33

Niet concentreren op rond laten lopen. Af en toe ook loslaten aan de voorkant en hem goed voorwaarts rijden met je been. als hij niet reageert een tik en beenhulp te gelijk (mits het idd net medisch is)

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:55

A_mieke schreef:
let er ook op dat je je paard recht richt. Als je paard nog niet goed in evenwicht kan lopen en je vraagt hem 'naar beneden' ga je toch spieren overbelasten. Als je zoekt op rechtrichten kun je hier wel informatie over vinden.
Eerst goed opwarmen in stap, beide kanten buigen, schouder binnenwaarts etc, daarna pas aan de teugel rijden.

Maar wanneer je paard niet voorwaarts is kan je hem niet goed buigen, zodat hij ook echt los laat door zijn lijf. Ook een goede schouderbinnenwaarts rijden wordt dan lastig. Ik ben het er wel mee eens dat als je paard recht is dat hij makkelijker voorwaarts is.

Ik heb dit probleem ook en ik los het nu op door tijdens het losstappen al bezig te zijn met rechtrichten. Ik heb dan een lichte verbinding en probeer hem recht te laten stappen (voornamelijk met mijn been en af en toe hand als hulpmiddel wanneer hij het niet op me been doet). Dan gaat hij automatisch ook meer voorwaarts en op deze manier zet ik hem in stap aan me been. Rij tempowisselingen in stap. Als dit goed gaat, ga ik pas aandraven. Dan doe ik dit in draf en na een paar rondjes galopeer ik aan, omdat mijn paard daar losser van word. Ik doe eigelijk in alle gangen hetzelfde en als hij lekker voorwaarts loopt dan ga ik overgangen rijden. Ook zakt hij in de loop van de training er zelf in en krijg je dat je paard echt van achter naar voor is gereden.

Succes ermee!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:48

15 minuten longeren voor je gaat rijden