Creatief met oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Creatief met oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:16

Hallo,

Met heel veel plezier rijd ik een 9 jarige KWPN merrie. Ik heb 3 jaar lang een beetje rond gehobbelt maar wil nu echt serieuzer gaan rijden. dus sinds een jaar ben ik bezig om meer de dressuur kant op te gaan. Eerst was voor mij die aanleuning zooo belangrijk dat ik daar op ben blijven hameren. totdat ik erachter kwam dat zonder een goeie basis die aanleuning er helemaal niet zou komen en als die er was niet ontspannen zou zijn.

Dus ni ben ik bezig om wat dingen te verbeteren zoals:
* een rustigere stap (is bij haar iets té actief).
* Een actievere draf (die is weer te sloom en ze loopt ze sloffen) Hoe zou ik haar beenwerk kunnen verbeteren?
* een nette overgang naar de galop (nu draaft ze eerst iets harder en valt dan in galop.) hoe kan ik haar achterhand het beste trainen zodat ze straks die sprong kan maken? Ik schakel nu al heel veel maar het wordt een beetje eentonig. Dus zoek iets anders om erbij te doen.
* een arbeids of liever nog verzamelde galop (Op dit moment denderd ze ongecontroleerd door de bak en trekt ze mij uit het zadel.)
* Correct halthouden (ze stapt nu meteen weg en zodra ik druk op te teugels zet, zet zij ook meer druk en schiet haar hoofd omhoog.) Hoe kan ik dit oplossen?
* Op binnen of buitenbeen reageren (ze loopt door je binnenbeen heen, bijvoorbeeld op een volte ofzo.) Ik probeer nu veel stelling te vragen vooral stelling naar buiten op de hoefslag en dan buitenbeen zodat ze niet wegkan maar wel leert buigen en ook naar het been te luisteren. Maar ook dit wordt na een paar keer saai en eentonig dus zoek ook hiervoor een andere oefening. Als je je binnen of buitenbeen aandrukt dan gaat ze ook harder in plaats van opzij..
* Actiever achterbeen (ook dat is maar minimaal) maak nu veel overhangen in halt, stap en draf. Zou hierbij ook iets creatiever willen worden.
* Nettere en ontspanne aanleuning (dit moet toch wel meer komen zodra die achterhand actiever wordt?)

Ik zoek dus leuke oefeningen om te doen om een nettere basis te krijgen Haha! Ook mag je oefeningen geven die niets met het bovenstaande te maken hebben, maar wel erg nuttig zijn Haha! Ik ben benieuwd hoe creatief jullie zijn qua oefeningen Haha!

Brand maar los!
En alvast bedankt Knipoog

MarliesV

Re: Creatief met oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:25

Ik denk dat je de bovenstaande dingen alleen op kunt lossen door goed les te nemen. Met creatieve oefeningen alleen kom je er niet. De basis moet er toch consequent ingereden worden met wat hulp.

Als je andere dingen wilt doen dan alleen altijd hetzelfde kan je ook gaan longeren, of bijvoorbeeld met het rijden is wat balkjes draven. Ben niet in een crea bui dus kan verder ff niets bedenken.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:41

Wegens geldgebrek kan ik niet wekelijks of maandelijks les nemen. Ik heb een paar weken terug les gehad en wanneer mijn saldo het toelaat neem ik ook les. Ik krijg dan altijd 1 uurtje priveles.. Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:04

Kun je niet om de week een half uurtje les nemen? In een half uur kun je veel doen als van tevoren losrijdt.

SingeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:05

Longeren helpt misschien ook wel?

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:20

Wat is de gemiddelde prijs voor een half uurtje les?
Voor een uur kom ik al gauw op € 25,- uit voor priveles..

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:22

Ik heb helemaal niets meer met dressuur, ben er helemaal op uitgekeken. Maar om de haf van de kinderen toch wat voorwaarts en soepel te houden, rij ik hem na als de jongste erop heeft gereden.

Dan is hij al helemaal opgewarmd. Nu stonden er laatst 4 staanders naast de AC lijn. Daar heb ik volte 10m op geoefend, kon hem door zo'n paal als middelpunt te nemen om goed rond in te werken op de volte.

Ook heb ik de staanders gebruikt om te "sla-ommen". Niet als een slang erlangs kronkelen in draf maar wijken voor het been rechtstellen, vooruit, bij volgende paal wijken voor het andere been enz enz. Juist door die palen kon ik beter het doel bepalen. Blijft de oefening klein daardoor, telkens een begin en eindpunt.

En om hem voorwaarts te krijgen (reactie aan het been) héél veel overgangen maken. Als hij goed warm is eindigen we met van halt naar galop, in één sprong met één hulp. Hij is dan ondertussen zó ontzettend enthousiast en probeert goed op te letten wat je van hem gaat vragen.

Op dat moment kan ik de voorwaartse energie er ook in houden als ik hem terugrij in een gang waarna hij vanzelf in mijn hand zakt en op tempo blijft.

Meer hoeft hij ook niet te leren, hij is voornamelijk recreatie pony waar zo nu en dan een (onderling) of een fnrs (jongste) wedstrijdje mee gereden gaat worden. Mijn oudste dochter gaat lekker met hem naar buiten.

Succes

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:25

Dankjewel, hier kan ik iets mee! Vooral met die staanders. Leuk idee! Ga ik mrogen zeker proberen! Haha!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:29

Ik doe met mijn paard ook heel veel 'spelletjes' als slalommen, balkjes lopen, we organiseren in de les ook vaker wedstrijdjes: bv bodywarmer aandoen, paard een bal in een doeltje laten duwen, salommen, zweepjes uit een pion pakken, omdraaien op paard en dan terug naar het begin. En dan op tijd of een soort estafette. Dat is voor ons en voor de paarden altijd een erg leuke afwisseling.

En inderdaad veel overgangen. Mijn instructice zegt altijd dat ik geen een rondje mag rijden zonder 'iets' te doen. Dus veel figuren, overgangen, schijnovergangen. Ik merk ook echt dat mijn paard dan goed gaat opletten en enthousiast wordt.

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 14:32

Dankjewel, ook daar kan ik weer wat mee. Ik ga denk ik een behendigheids parcour opzetten en vanuit daar verder gaan trainen.

Nog meer tipss van mensen? Haha!