stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:29

Ik rijd nu een paard dat 6 maanden stil heeft gestaan (problemen met de eigenaar) en ze is heel erg stijf op de linkerhand. Nu rijd ik veel slangenvoltes, kleine volten s-hand veranderene n die dingen. Maar de loopt telkens in de verkeerde stelling op de hoefslag doet ze het ook. Is het omdat ze stijf is op die kant. Ook als ik de slangenvolstes rijd loopt ze scheef ipv te buigen. Heeft iemand hier een tip voor want ik vind het totaal niet goed dat ze naa buiten gesteld is hoe goed ik men hulpen ook geef.
Alvast bednakt

Ivon

Re: stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:43

Als ik dit zo lees, denk ik er aan dat het paard scheef is en daarnaast ook stijf.
Uiteraard is het belangrijk goede instructie te vragen.
Daarnaast is het belangrijk om gelijke druk op de teugels te houden, ook al loopt je paard met buitenstelling. Waarschijnlijk zal je paard ook de neiging hebben jou naar een kant van zijn rug (scheef) te gooien, wees daar bedacht op en zorg dat je op de rechte lijnen netjes in het midden zit en dat je op voltes niet naar de buitenkant gegooid wordt.
Verder veel voltes, slangevoltes, overgangen en tempowisselingen. Pas op dat je niet op een kant van de teugels sterker gaat worden om het buigen toch (op een valse manier) voor elkaar te krijgen, waarschijnlijk is het momenteel al een hele opgave om je paard recht te krijgen em het zal zeker even wat tijd kosten.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:45

ok dnak je voor je reactie, binnekort krijg ik ook springles met het paard en dan zou ik graag hebben dat het toch wat buigzamer bochten ken nemen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:50

Morrow_Less schreef:
ok dnak je voor je reactie, binnekort krijg ik ook springles met het paard en dan zou ik graag hebben dat het toch wat buigzamer bochten ken nemen

Ik zou pas gaan springen als het paard niet meer of iig minder stijf is Knipoog

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 12:51

ok zal ik doen

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:10

In-uitjes kunnen wel goed helpen hoor tegen stijfheid, het hol en bol maken van de rug kan heel goed zijn. Maar er zit er een groot verschil tussen leuke huppeltjes en echte sprongen. Het kan wel zijn dat het paard hard en vlak over hindernissen wil omdat het anders pijn krijgt in zijn rug, voel het gewoon even aan. Ik zou zelf dus wel een springlesje nemen, maar niet te hoog springen en meer in de springles gewoon dressuur proberen te rijden met wat sprongetjes tussendoor. Het is ook een leuek afleiding voor je paard.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:28

Mijn verzorgpaardje had net hetzelfde probleem; ze had een lange tijd stil gestaan en als je met haar in de piste reed zette ze haar achterbenen uit de hoefslag en liep ze volledig scheef..
Na veel en lang oefenen (oefeningen maken enzo..) liep ze bijna nooit meer scheef..
Tot mijn vriendin een paar weken geleden nieuwe piste had gebouwd en we vanaf nu daar meestal in gaan rijden.
De eerste keer heeft ze ook bijna de hele training scheef gelopen, maar na een tijdje kreeg ik ze toch weer recht..
Mss kan je eens proberen om (als je daar zelf al klaar voor bent) buten te gaan rijden.. Daar moet je geen -of toch bijna geen- rekening houden met mooi lopen en daar zal je paard wss ook niet scheef gaan lopen..
heel veel succes; ik weet hoe lastig dit is.. en het zal niet rap overgaan..
x

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:22

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:15

Ja ik zou veel gaan gymmen/rechtrichten , het paard gaat in zijn natuurlijk houding lopen als jij erop zit geen probleem als hij in de wei loppt , maar erg fout als jij erop zit.
Je kan eventueel met handwerk beginnen om hem te leren buigen, is voor het paard ook makkelijker dan met een ruiter op de sug.

Een massage zou ook wel prettig zijn.
Op een buitenrit zal je paard ook scheef lopen, hij zoekt zijn eigen houding op en als hij niet rechtgericht is zal hij dus scheef lopen,
www.paardenbegrijpen.nl kun je eens doorkijken als jet het leuk vind.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:16

als ze links stijf is zit ze rechts vast heel veel overgangen rijden en wat voltes ik zou in igg niet te veel in x doen en ook niet erdoor heen rijden in het begin want dan ben je nog verder van huis
gewoon lekker voorwaarts laten gaan op druk op 2 teugels houden

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:31

Met een stijf paard zou ik geen Sjes rijden. Veel te klein.

Concentreer je op rechtrichten en flauwe wendingen zoals grote voltes, 8ten, en de slangevolte met 3 bogen...

Vermijd verder de hoefslag zodat je paard niet scheef kan lopen door de aantrekkingskracht van de heining.

Buitenritje hier, buitenritje daar.

Let erop dat de druk op je teugels gelijk blijft evenals de druk op je beugels en zitbeenknobbels.

Misschien flauw om te zeggen maar goede instructie en voor de zekerheid een dierenarts ?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:35

Longeren met touwtjes? Je kan een hoop rijtechnisch oplossen, maar soms is longeren ook niet verkeerd.