Zit-tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

Zit-tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:33

Hallo allemaal!
Ik heb wat problemen met het zitten (niet diep genoeg zitten, niet goed rechtop zitten Bloos ), dit komt omdat ik het slecht heb aangeleerd en dat moet er nou weer uit.
Dus nou vroeg ik me af: hebben jullie misschien tips/oefeningen om de zit/houding te verbeteren?
Ik heb een lease-paard dus ik hoef niet alleen in de les te rijden.
Alvast bedankt!

breakie_

Re: Zit-tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:36

de hele tijd de aan denken of je wel recht op zit..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:39

Heel veel zonder beugels rijden. Tijdens mijn zitlessen moet ik mijn paard gewoon aan de lange teugel laten lopen (ze blijf toch wel op de hoefslag lopen) en dan beugels uit en rijden maar. Dan moet je wel goed rechtop gaan zitten om te blijven zitten. Als je wat extra steun nodig hebt, kun je ook goed een halstertouw om de hals doen, dan heb je wat vast te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:40

Het beste is zitles(sen) nemen aan de longeerlijn, dan kun je je helemaal op je zit concentreren.
Als je zelf aan het rijden bent kan je zonder beugels rijden om dieper in je zadel te komen (wel opletten dat je niet gaat klemmen met je benen!!) En om rechtop te zitten helpt het mij altijd om omhoog te kijken. Ik ga dan de lampen op het plafond van de bak tellen, of als ik buiten rijd naar de vorm van de wolken kijken. Als je naar boven kijkt kan je nooit voorover zitten. Dit wel oefenen als je alleen in de bak rijd, anders bots je misschien Knipoog

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:51

Ik kan ook wel wat tips gebruiken.

Had altijd wel een redelijke zit niet super goed maar ik zat altijd wel rechtop mijn paard. Nu rij ik al een tijdje een vrij lastig paard, waardoor ik dus af en toe mijn houding vergeet. Als ik mij echt concenteer op mijn houding dan gaat het weer even goed, maar als ze dan weer onder mij vandaan schiet dan ga ik meteen weer verkeerd zitten :S

Pfff... ik rij al 18 jaar paard, maar wat blijft het lastig!

nynkeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:41

Ik heb dus ook altijd gehad dat ik niet goed genoeg op mijn kont zat.
Ga in ieder geval eens zonder beugels rijden, automatisch ga je veel rechter zitten en ook zit je direct diep in je zadel.
En voor de rest denk ik toch dat je er zoveel mogelijk op moet blijven letten.
Succes ermee!

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:22

Zonder zadel rijden en een sport er bij gaan doen die je buikspieren traint. Een goede zit komt vanuit je kern.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:45

veel zonder beugels rijden,doet echt wonderen!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:46

Zonder zadel heeft voor mij een boel verbeterd denk ik Ja

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:54

_Karlijn schreef:
Zonder zadel heeft voor mij een boel verbeterd denk ik Ja

ja was ik ook vergeten bij zeggen,dat helpt ook erg goed!

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:04

horsecrazys schreef:
Hallo allemaal!
Ik heb wat problemen met het zitten (niet diep genoeg zitten, niet goed rechtop zitten Bloos ), dit komt omdat ik het slecht heb aangeleerd en dat moet er nou weer uit.
Dus nou vroeg ik me af: hebben jullie misschien tips/oefeningen om de zit/houding te verbeteren?
Ik heb een lease-paard dus ik hoef niet alleen in de les te rijden.
Alvast bedankt!

Als het een tijdje geleden is dat ik heb gereden en ik merk ook wel dat ik weer naar voor val dan rij ik meestal zonder beugels

Als je merkt dat je weer naar voor duikt of je schouders naar voren hangen ,dan moet je eens 5 keer achter elkaar met je schouders naar achter rollen..
Of wat bij mij meestal ook wel helpt is een lesgever die constant zegt dat je te veel naar voor hangt.. dan moet je wel ook goed luisteren Knipoog
maar ik denk als je zonder beugels rijdt en je benen lang maakt, dat je vanzelf al een stuk rechter zal zitten. Heb je spiegels hangen in de piste?
Kijk dan eens goed naar jezelf Pling en 10 keer zeggen : wat een patattenzak ! dat helpt ook wel Haha! goodluck

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:12

Vraag of iemand je wilt longeren op je paard. dan hoef jij alleen maar te letten op je houding!

- doe de beugels uit
- Rug een beetje hol maken, schouders naar achter, hakken naar beneden, tenen naar binnen en kin omhoog!
- Deze houding aanemen en dan met je armen draaien opzij, naar voren enz (en ondertussen nog steeds de goede houding aanemen.)
- als dat allemaal goed gaat probeer je dat in draf en probeer dan jezelf zwaar te maken en diep in het zadel te gaan zitten!

Ik geef nu ook veel zitles (leiding ponykamp)
Heel veel kinderen hebben daar ook veel last dat ze een verkeerde houding hebben!
en ik laat ze altijd zonder beugels rijden en let alleeb maar op hun houding!! Na een paar keer merk je dan dat het dan al steeds beter gaat.

SUCCES

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:16

Koop op leen het boek van Anne Muller, het heet "Basis Rijkunst", daar staan heel veel praktische tips en oefeningen in om je houding te verbeteren. Het boek leest makkelijk weg, Anne schrijft heel herkenbaar. Succes ermee!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 20:18

Bedankt allemaal! Ik heb al zonder beugels geprobeerd en dan moet je inderdaad veel beter opletten. Daarna merkte ik al dat ik beter ging zitten met beugels. En ik heb mn instructeur gevraagd of hij erop wil letten...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:02

elke keer tijdens in en eventueel uitstappen erop letten en als je tussendoor even lange teugel doet ook. als je een beweging of verandering door krijgt ga je het ook met het gewone rijden proberen.
probeer alles in kleine stapjes te doen.
heb je voor mij misschien foto's?