Spanning tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mano88

Spanning tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:26

Hey Bokkers,

Ik heb de laatste tijd nogal last van spanning in mijn lichaam tijdens het rijden, en dan voornamelijk in mijn polsen en armen, schouders en nek.

Laatst was het zo erg dat ik 's avonds gewoon nog pijn had in mijn nek en schouders.
Ik heb toen ook besloten een tijdje niet meer zelf te rijden, want voor m'n pony is het natuurlijk ook niet bevorderlijk.

Samen met mijn instructrice ben ik nu begonnen met zit lessen, om weer te leren ontspannen te zitten, zolang ik geen teugels vast heb, gaat het me eigenlijk ook wel goed af Ja

Nu vroeg ik me af of jullie misschien nog goede tips hebben voor mij, om te ontspannen (en dan met name in mijn armen/ schouders).

Misschien handig om te weten, ik rij geen wedstrijden, en heb dus ook geen prestatiedrang/druk, ik rij recreatief dressuur, wat eigenlijk heel lekker gaat, alleen sinds een korte tijd span ik blijkbaar van alles aan, waardoor mijn pony natuurlijk ook niet kan ontspannen.

annelies_b

Re: Spanning tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:38

misschien dat je naar de fyso moet gaan ik had het ook erg. en het heeft wel geholpen. Ik kreeg van mij lesgever oefenningen zoals je armen naar voor en naar achter draaien en je nek ook draaien met je ogen dicht, ik viel de eerste keer op de grond erg grappig om te testen Knipoog veel succes ermee

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:49

Ik ben net klaar met behandelingen bij de fysio Knipoog En mezelf 'losdraaien' doe ik ook vaak even tussendoor als ik merk dat ik gespannen raak Ja

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:01

Ik zat altijd te gespannen tijdens de galopoefeningen. Mijn instructeur zei dan altijd dat ik zachtjes een liedje moest zingen zodat je lijf door het ademhalen meer ontspant. Heeft mij wel goed geholpen...

Zonderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:19

Mag ik weten welk liedje je dan zong? Tong uitsteken

Ontspannen, tja, dat kun je al door je gedachten alleen al doen. Maar professioneel advies kan ook wonderen verrichten! Haha!

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:54

Ik heb de laatste tijd hetzelfde probleem, ik span me schouder veel te veel aan...
ik moet mij handen nu vrij hoog houden tijdens het rijden en gewoon een paar keer tijdens het rijden je schouders naar voor en naar achter draaien

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:59

Ik heb zelf ook spanning in mijn lichaam. Alleen vooral in mijn onderrug, dat ik hem veel te hol trek, en in mijn schouders. Dit heb ik me aangeleerd bij mijn pony, want daarop was ik heel gespannen en daar kreeg ik geen goede tips voor. Nu op mijn paard heb ik het nog, maar het agat stukken beter. Mijn instructeur wijst me erop en verder niet echt oefeningen, ja met mijn schouders draaien en mijn nek draaien. Maar verder niet echt iets.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:04

Je kunt jezelf aanleren om elke keer als je voorbij een bepaald punt in de bak komt (bv bij de A) jezelf af te vragen of je nog ontspannen bent. Dus los door je lijf.
In het begin zal dat niet het geval zijn maar na verloop van tijd zul je merken dat je jezelf steeds minder vaak hoeft te corrigeren.
Het moet ook een gewoonte worden om jezelf "los"te laten.Vaak is het te gespannen zijn iets dat er langzaam insluipt.

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:05

Hoi,
Zelf heb ik hier ook last van maar dan in me bovenbenen, heel lastig. Wat ik zelf doe is heel bewust doorademen en concentreren op ademen via me buik. Liedjes zingen heb ik pas geleden ook nog gedaan Vork
Goed dat je begonnen bent met zitlessen OK dan! !
groetjes en succes!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 14:11

Bedankt voor de tips, als ik over een tijdje weer zelf ga rijden, zal ik al jullie tips eens goed uitproberen. het zingen heb ik ook van mijn instructrice al gehoord... *ik denk dat ik daarvoor toch eerst eens 3x rond kijk voor ik aan mn repertoire begin Bloos*

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:44

Hey Marloes!
Vervelend zeg! Weet je zeker dat je niet met teveel druk op je teugels rijdt? Teveel spanning aan de voorkant werkt door tot aan je schouders/nek.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:47

Nee, het probleem is dat die spanning er dus al is als ik opstap, maar het is vaak wat meer ongemerkt, pas als ik afstap, of de volgende dag ben ik stijf in mn schouders.

Maar even onbewust als dat het gebeurd, heeft het ook onbewust werking op pony, waardoor het rijden de laatste tijd natuurlijk gelijk minder gaat.

Vandaar even de rust erin, ze wordt gewoon nog gereden, alleen even niet door mij...

We gaan binnenkort het zitlesje verplaatsen naar de bak, waar ik dan de teugels halflang mag nemen, maar ik mag niet aan haar voorkant zitten, zodat we kunnen kijken of ik dan wel kan ontspannen Ja

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:51

Je zou zeggen dat het komt vanuit druk in je hand, maar dat is het dus niet.
Je hebt ook behandelingen bij de fysiotherapeut gehad las ik. Heb je weleen gedacht aan Mensendiek? Heb je het alleen met rijden of zal het missschien komen vanuit je werk en dat je dat meeneemt tijdens het rijden zeg maar.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 16:36

nee, het is echt tijdens het rijden, ik heb geen hoge werkdruk, en dus ook geen stress vanuit het werk. Ik loop/zit en sta weer recht, en het lijkt me dus ook geen houdingsprobleem.

Hoewel ik wel te paard graag rechtop wil zitten, misschien trek ik daarom wel door het schouders naar achteren doen te veel spanning in mn schouders?

Het is wel iets dat vrij recent zo is, ik kan me niet heugen dat het een maand geleden ook al zo was De laatste tijd is mandy ook weer wat moeilijker, misschien dat ik daardoor onbewust vast ga houden?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:35

Misschien dat het een soort actie-reactie verhaal is. Vervelend hoor. Zo rij je ook niet lekker natuurlijk. Misschien Jochem even vragen te masseren na het rijden, hihi.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 18:10

hihi, hij ziet me aankomen, joccccheeeeem!! (en dat iedere avond, nadat hij heel hard heeft gewerkt, en blij is om in zn bed te liggen Nagelbijten / Gniffelen)