Extreem veel stelling bij wijken, niet recht blijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Extreem veel stelling bij wijken, niet recht blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 13:23

Op de een of andere manier slaag ik er altijd in om de paarden helemaal scheef te trekken bij het wijken. Ik weet in theorie perfect hoe het moet, ik rijd met paarden die het kunnen en ik heb les... En toch lukt het niet. Ofwel ben ik te streng met mijn binnenteugel ofwel houd ik er mijn buitenteugel niet genoeg bij denk ik...

Ik probeer constant te denken 'binnenteugel los, binnenteugel los' maar ik heb het gevoel dat de paarden dan niet meer kruisen in de benen. Ik hoor constant tijdens de les 'minder streng met je binnenteugel, paard moet recht blijven tijdens het wijken, buitenteugel begrenzen, teveel stelling, paard loopt weg over de schouder' en dat zijn allemaal dingen die ik wéét. Dat is net het frustrerende... ik krijg de theorie gewoon niet omgezet in praktijk.

Hier een filmpje waar het nog vrij goed ging omdat het wijken langs de bakrand was, maar van de moment dat we moeten wijken vanaf de middellijn blijft mijn paard allesbehalve recht. Je ziet dat wanneer ik de commentaar krijg dat ik mijn binnenteugel moet lossen dat het paard zijn achterhand weer naar de hoefslag brengt en stopt met wijken. (vos paard, rood tshirtje):

http://nl.netlog.com/go/explore/videos/videoid=2382403

Tips? Vork

Alicia2u

Re: Extreem veel stelling bij wijken, niet recht blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:39

Ik vind je zowiezow erg streng in je hand. Als je dan ook nog eens opzij moet zet je je hele lichaam vast; je volgt de bewegingen van het paard niet meer en daardoor komt je linkerbeen in dit geval niet door. Jij compenseert daarvoor door aan je linkerteugel (binnenteugel) je paard om te trekken, waardoor hij juist over de buitenschouder wegvalt en zijn achterhand niet meeneemt.

Mijn advies is dus: werk eerst aan het volgen van de bewegingen van het paard, vooral vanuit je schouder, elleboog en heup. Rij je paard meer van achter naar voren en haal die hulpteugel eraf. Die geeft namelijk een vertekend beeld: het paard loopt enorm op de voorhand. Als je dan zijwaarts wil, is de achterhand niet genoeg geactiveerd om onder te treden. In combinatie met je eigen houding is het voor het paard gewoon onmogelijk correct zijwaarts te gaan.

Ik zou beginnen met afwenden aan het eind van de korte zijde en naar de hoefslag toe wijken. Focus op de voorwaartse beweging, zorg dat je handen de mond volgen en dat je los op je paard zit. Vraag dan voor een pasje opzij; het verlengde van beide teugels moet kruisen op het binnenachterbeen. Om je handhouding te controleren kun je beide duimen als een dakje tegen elkaar zetten en je handen evenwijdig iets naar binnen zetten.
Blij meegaan in de beweging van de stap en druk met je binnenbeen op het moment dat het binnenachterbeen van de grond is (als het binnenvoorbeen naar je toe komt) een paard kan namelijk alleen iets veranderen aan de stand van het binnenachterbeen, dat uiteindelijk moet kruisen, als dat been in de lucht zit. Je zult merken dat de uiteindelijke bewegin een soort swing beweging naar buiten wordt, waarbij het paard evenwijdig aan de hoefslag opzij stapt.

Let vooral op je eigen beweging en houding! Wat dat paard doet maakt op dit moment niet uit.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:20

Ik heb weinig aan te merken op Alicia, denk dat je het daar wel mee red.
Je eigen houding is heel belangrijk.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:57

Alicia2u schreef:
Ik vind je zowiezow erg streng in je hand. Als je dan ook nog eens opzij moet zet je je hele lichaam vast; je volgt de bewegingen van het paard niet meer en daardoor komt je linkerbeen in dit geval niet door. Jij compenseert daarvoor door aan je linkerteugel (binnenteugel) je paard om te trekken, waardoor hij juist over de buitenschouder wegvalt en zijn achterhand niet meeneemt.

Mijn advies is dus: werk eerst aan het volgen van de bewegingen van het paard, vooral vanuit je schouder, elleboog en heup. Rij je paard meer van achter naar voren en haal die hulpteugel eraf. Die geeft namelijk een vertekend beeld: het paard loopt enorm op de voorhand. Als je dan zijwaarts wil, is de achterhand niet genoeg geactiveerd om onder te treden. In combinatie met je eigen houding is het voor het paard gewoon onmogelijk correct zijwaarts te gaan.

Ik zou beginnen met afwenden aan het eind van de korte zijde en naar de hoefslag toe wijken. Focus op de voorwaartse beweging, zorg dat je handen de mond volgen en dat je los op je paard zit. Vraag dan voor een pasje opzij; het verlengde van beide teugels moet kruisen op het binnenachterbeen. Om je handhouding te controleren kun je beide duimen als een dakje tegen elkaar zetten en je handen evenwijdig iets naar binnen zetten.
Blij meegaan in de beweging van de stap en druk met je binnenbeen op het moment dat het binnenachterbeen van de grond is (als het binnenvoorbeen naar je toe komt) een paard kan namelijk alleen iets veranderen aan de stand van het binnenachterbeen, dat uiteindelijk moet kruisen, als dat been in de lucht zit. Je zult merken dat de uiteindelijke bewegin een soort swing beweging naar buiten wordt, waarbij het paard evenwijdig aan de hoefslag opzij stapt.

Let vooral op je eigen beweging en houding! Wat dat paard doet maakt op dit moment niet uit.

Ja, ik kan niet anders zeggen dan dat je volledig gelijk hebt. Ik ben te hard met mijn hand. Scheve mond De thiedeman hangt er van de manege uit aan, het is een manegepaard. Ik had hem helemaal los gedaan zodat hij weinig tot niet inwerkte maar moest hem toch korter doen. Waarom weet ik ook niet... Paard loopt makkelijk nageeflijk en is helemaal niet moeilijk. Volgende keer laat ik hem er maar gewoon af... Ik heb tijdens een onderlinge wedstrijd ook zonder gereden en had niks van problemen.

Dank je Lachen Hier heb ik echt iets aan.

Nog twee filmpjes maar ze zijn heel wazig geworden door het uploaden:
http://nl.youtube.com/watch?v=RbbRUC69IwM
http://nl.youtube.com/watch?v=wAoTHp4CoPE

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 07:53

Ik zou helemaal gekworden als ik zo les had.. ahaha
met ze alle tegelijk wijken, heb je toch totaal geen ruimte?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:43

naast de nuttige reactie van Alicia (ik kan het filmpje hier niet zien), zou je om jezelf te helpen kunnen denken aan juist stelling de andere kant op. Dus bij wijken voor je rechterbeen denken aan stelling links, ipv binnenhand los. Zo kun je nog wel eens een patroon doorbreken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:13

Wat ik op de andere filmpjes hel sterk zie is dat je de achterhand voor de voorhand zet, terwijl je juist de voorhand voor de achterhand moet plaatsen. De voorhand moet eerst wijken, dan pas de achterhand.
Neem dit ook eens mee in mijn eerdere sugesties: Als je op twee teugels rijdt, is dat de controle voor de voorhand. Pak dus je twee teugels op en zet de voorhand weer vóór de achterhand (bij wijken voor het linkerbeen dus beide handen naar rechts, een beetje wat lielle ook aangeeft) en rij dan een paar passen rechtuit, stel je paard recht en probeer opnieuw.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:22

Ik heb dit ook een beetje.
Maar aan de tips die Alicia2u gaf daar heb ik ook wat aan Lachen
Dus dat ga ik ook zeker proberen