Ik hoop dat het hier goed staat.
Ik lees al een tijdje mee en kijk ook dagelijks in het HAW gedeelte. Veel van de comentaren snap ik en kan ik zelf nu ook wel herkennen maar heel vaak worden er nog comentaren gebruikt waarvan ik niet begrijp wat ze ermee bedoelen. Soms lijkt het wel of dat er mensen zijn die maar met die comentaren ''gooien'' maar zelf ook eigenlijk niet weten wat ze er precies mee bedoelen. BV ''hij/zij loopt teveel op de voorhand. Er zijn wat mensen die er dan tips bijgeven om het beter te krijgen maar er zijn er vaak best veel die alleen maar zeggen dat die op de voorhand loopt.
Wie kan mij nu goed vertellen wat de volgende termen/uitspraken betekenen, wat er mee bedoeld wordt en waar je ze aan kan herkennen of iets goed of fout is. Het zijn er nogal wat dus ik hoop dat iemand de tijd wil nemen of er misschien een paar wil uitleggen.
Komen ze:
1 Stelling vragen.
Een paard dat recht blijft lopen een klein beetje naar binnen laten kijken waardoor zijn hals mooi buigt terwijl de rest van zijn lichaam recht blijft.
2 Neus eruit
Een paard wat te diep loopt (dus té veel aan de teugel), zijn neus moet eruit gereden worden. Het betekend dus dat een paard meer met zijn neus naar beneden gaat/naar voren.
3 Achterhand, hij loopt teveel op de achterhand, heeft een slome achterhand?
Bij een goed ontspannen en fijn bewegend paard zie je dat het achterbeen ver onder de achterhand komt, vaak raakt hij bijna het voorbeen aan. Dit betekend dat het paard goed actief van achteren is. Zet een paard zijn achterbeen totaal níet onder zijn lichaam, dus maakt hij van achteren hele korte pasjes, is er sprake van een slome achterhand.
4 Voorhand, hij loopt teveel op de voorhand of te weinig?
De voorhand is de voorbenen/romp van het paard. Als een paard op de voorhand loopt zie je duidelijk dat zijn achterhand hoger is dan zijn voorhand. Dan loopt een paard op de voorhand. Veel/sommige paarden vallen snel op de voorhand bij het hals strekken.
5 Opwaarts rijden
Is gekoppeld aan het antwoord hierboven. Opwaarts rijden betekend dat je een paard meer op zijn achterhand loopt en bv. een erg opwaartse galop heeft. Dat het dus lijkt alsof hij tegen een berg op galoppeert maar gewoon op een recht vlak gaat.
6 Schijnovergangen maken
Zorgen dat het paard denkt dat hij moet stoppen, maar hem dan weer vooruit rijden. Is vooral erg goed om controle te houden volgens mij.
7 Over de rug lopen/komen
Is gekoppeld aan op de achterhand rijden. Een paard zet zijn achterbenen onder zijn lichaam en loopt lekker actief en voorwaarts. Tegelijkertijd toch lekker ontspannen.
8 Op eigen benen laten lopen.(erg rare uitspraak, bedoel dat doen paarden altijd toch al?)
Zorgen dat een paard niet zo in je handen hangt. Een paard wat echt in jou handen hangt, loopt niet op zijn eigen benen, maar als je hem dan wat voorwaartser en opgerichter rijdt, hoort hij dat minder te gaan doen.
Werk ten aller tijde eerst aan ontspanning en tempo, dus lekker voorwaarts, actief, op de achterhand, voordat je met nagevelijkheid gaat beginnen.
Nagefelijk is trouwens nog niet aan de teugel. Aan de teugel is als een paard over zijn achterhand én nagefelijk loopt.
Dit waren ze tot nu toe.
Alvast bedankt voor het antwoorden