In galop sterk. Martingaal of slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee_

In galop sterk. Martingaal of slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:45

Ik vind het heerlijk om buiten te rijden met mijn paard, maar af en toe is die iets te enthousiast.
Stappen gaat prima, en in de draf begint het.
Hij gaat gewoon hard. Niet meer op mij lettend maar gewoon lekker zijn eigen gang, ik kan trekken wat ik wil
dan loopt die 2 passen zachter maar daarna gaat die weer. Hij gooit niet zijn hoofd omhoog of iets die houd die gewoon op zijn plaats.
In de galop is die helemaal niet te houden. En omdat hij er in het verleden welis vandoor is gegaan heb ik ook nog niet helemaal het vertrouwen in het galopperen. Nu gaat dat wel steeds beter en durf ik het steeds meer maar nog het idee dat ik hem niet terug krijg.
Nu reed ik laatst op een ander paard en dan heb ik heerlijk gegallopeerd en toch wil ik dat ook met de mijne.
Nu de vraag hoe kan ik hem onder controle houden?
Is een martingaal of de slof een oplossing of misschien iets anders?

Sabine.

Lady1969

Re: In galop sterk. Martingaal of slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:48

Zou als ik jou was (meer) lessen nemen waarbij je extra oefent op controle hebben en behouden
Hulpteugels zijn GEEN oplossing!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:50

Een oplossing is het niet nee, maar goed als je dan toch buiten gaat rijden zou ik een martingaal om doen tegen het hoofd omhoog gooien.
Ik houd zowieso niet van een slof, en buiten lijkt me dat al helemaal niks.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:51

ik zou toch ook geen hulpteugels gebruiken, eentje die loopt en sterk wordt, zal nog veel sterker worden met die hulpteugels eraan.
Je moet eentje die loopt juist kunnen loslaten op een bepaald moment, goede raad: lesnemen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:53

Citaat:
ik kan trekken wat ik wil

Citaat:
Nu de vraag hoe kan ik hem onder controle houden

Deze twee opmerkingen van jou, liggen heel sterk met elkaar in verband.
Zolang jij namelijk blijft trekken, zul je je paard nooit onder controle krijgen.
Als jij trekt, voelt je paard dat als ongenoegen en/of pijn en zal daarvoor willen vluchten.
Dus de kans is al erg groot, dat je daar de oplossing in vind.
Als je rustig blijft in jezelf en niet gaat trekken, heb je grote kans, dat het veel beter gaat.

Eventueel kun je daarop oefenen, met iemand samen.
Probeer iemand te vinden met een goede conditie.
Deze laat je een halstertouw vastklikken aan je hoofdstel.
Zelf probeer je zo min mogelijk van de teugels af te blijven.
Zo kun je ook gaan draven, maar altijd van de teugels afblijven. Je moet zorgen dat je paardje weer vertrouwen krijgt in jou en de teugels. Wat je paard nu doet is een pure vluchtreactie en dat patroon dien je te doorbreken.
Als je paard dan weer te hard gaat, laat je diegene die meeloopt je paard afremmen.
En zo kun je dat uitwerken.

Hopelijk heb je er iets aan. Succes ermee.

Wat betreft je hulpteugels....je kunt dit beter rijtechnisch oplossen.
Een hulpteugel zal je misschien wel kunnen helpen, maar ondertussen verbeterd de rijvaardigheid niet.
Ooit zul je weer van de hulpteugel af moeten en dan begint het ´probleem´ weer van voor af aan en ondertussen weet jij nog altijd niet hoe je het moet oplossen. Kost misschien wat meer tijd, maar beloond later wel beter.

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:57

Bedankt voor de tip.
Ik zal er is over nadenken hoe ik dat kan gaan doen.

En ik heb gewoon les en in de bak is die gewoon super onder controle te houden. Ik zal het is met mijn instructrice overleggen hoe zij erover denkt.

Bedankt Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:59

Omdat jij waarschijnlijk in de bak ook niet gaat trekken wat je kan Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:24

Is ie buiten misschien niet te enthousiast dat ie jou hulpen niet hoort/wil horen?
Ik zou geen hulpteugels gebeuren, maar zijn aandacht vragen en vertrouwen hebben.

Ik heb zelf ook zo'n paardje, die in het verleden op hol is geslagen en nu rijden we met touwhalstertje in volle galop door het bos. Mijne doet het uit overenthousiasme, ze vindt niks heerlijker dan door het bos te rennen (zo hard mogelijk).
Ik heb haar nu wel een noodrem aangeleerd, mocht ze niet op tijd reageren in een noodsituatie Ja

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:28

Zou er geen hulpteugels aanhangen, misschien alleen een martingaaltje en dat is het.

Trekken helpt nooit. Je kunt wel kijken of je dmv inhouden-toestaan-inhouden-toestaan etc.etc. de controle kunt houden. Verder goed werken met je zit en met je been. Je kunt hem buiten ook nog aan de teugel rijden als dat helpt voor de controle in draf/galop.

Zodra je merkt dat je sneller gaat gelijk weer terug nemen. Niet ongecontroleerd laten wegdraven of weggalopperen. Galop alleen op kleine gecontroleerde stukjes en niet op de terugweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:35

Leer hem in de bak af te remmen op het woordje 'Easy'. Ik rijd western en we gaan tijdens de lessen altijd langzamer door 'Easy' te zeggen. Op buitenrit merk ik het ook heel sterk, zodra ik easy zeg en me een beetje zwaar maak gaat ze meteen een versnelling lager. Mss dat het bij jou ook werkt Lachen Maar oefen wél eerst in de bak en blijf buiten gewoon even stappen tot het écht goed gaat.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:41

Op zich snap ik wel dat je er een noodrem op wilt. Een vriendin van mij had er eerst ook een slof aan hangen. Het grote nadeel van een slof is wel dat als ie los hangt (en dat deed ie bij de persoon in kwestie vaak, omdat het enkel noodrem was) je paard erin kan stappen. Ze rijd nu met Thiedeman, dat gaat goed. Een martingaal zou ook kunnen.
Verder sluit ik me bij mn voorgangers aan dat trekken nooit een goed idee is.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:44

Precies,

Al ben ik tegen het gebruik van hulpteugels, en ben ik het ook zeker met de rest eens dat je hier gewoon lekker aan moet gaan werken, is een noodrem, al was het maar voor je gevoel, helemaal niet zo'n slecht idee. Echter zou ik in jou geval dan ook voor een Tiedeman gaan..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:56

Mijn paard doet dit ook weleens vooral als ik een aantal keren een goed stuk heb gegalopeerd.

Ik gebruik een martingaal omdat ze de kop in de lucht gooit, en heb een speel bitje in de mond hangen pakt ze het bit minder snel vast.

Wat bij mij dus erg helpt is veel afwisselingen rijden draf naar galop terug naar draf stappen ga zo maar door.

Heel veel succes weet wat je mee maakt Haha!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:04

Ben ook tegen hulp teugels.. en voor les..

Maar mocht je buiten rijden..
Dan vind ik het in het kader van je eigen veiligheid
en die van andere weggebruikers prima te verkopen,
dat je er hulpteugels aan hangt..
(al zou het maar zijn voor je eigen gevoel van zekerheid)

Verder staan hier al allemaal tips...

Hoe vaak rijdt je buiten??
Hoe vaker je iets doet, hoe gewoner het wordt..
en dus minder intressant..... (voor het paard.. Haha! )
Dus hoe makkelijker het gaat..

Doet hij het ook als je met meerdere paarden meegaat...
En zo ja, met alle paarden combinaties.. vrienden.. en niet vrienden.. Knipoog
Soms gaat het met de een goed.. en bij de ander zitten ze elkaar op te naaien..
Of ga je altijd alleen??

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:13

Mijn paard is ook zo; gewoon ontzettend enthousiast! Alles is leuk en haar eigen tempo is nu eenmaal vrij hoog. Ik kan haar buiten op mijn pinken of zelfs alleen mijn zit rijden maar alleen aan de zijkanten: naar voren is ze gewoon enthousiast. Als ik alleen rijd vind ik het niet zo erg, als zij hard wilt prima (ik kan haar gewoon afremmen al is de remweg iets langer dan in de bak). Als ik met anderen ben hang ik er zelf een thiedeman aan, vooral omdat het erg vervelend is voor de anderen als ze contant moeten 'gassen' om mij bij te houden. Daarnaast is het voor mijn paard ook prettiger: de thiedeman werkt niet in als ze normaal loopt. Als ze zich hoger instelt om harder te gaan dan werkt ie wel in; omdat dit een korter moment is dan wanneer je de hele tijd aan je teugels loopt te pielen is dit veel fijner voor haar. Dus Thiedeman misschien een idee?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:28

Mijn paard was ook niet te houden buiten. Bij iedere stap ging hij harder en in een soort zweefdraf die niet uit te zitten was. In Galop zijn we zelfs een keer uit de bocht gevlogen omdat hij niet meer te houden was.

Mijn paard was in de bak ook erg moeilijk dus dat hield wel verband. Het enige wat ik heb gedaan is oefenen oefenen oefenen. Ik rijd buiten met een los teugeltje en zodra hij te hard gaat maak ik een ophouding, daarna weer los. ik blijf dus niet trekken. Je moet het iemand maar eens laten proberen bij jezelf als die aan jouw hand trekt met een touw ga je terugtrekken, een heel logische reactie.

Gewoon heel veel oefenen. beginnen met de rust in stap op een losse teugel. dan rustig proberen te draven. gaat het niet, weer stappen. steeds weer terugnemen in draf en als beloning een losse teugel. langzamerhand zal het heus beter gaan. In galop gaat mijn paard vaak hangen, maar dan laat ik hem ineens los, daar schikt hij eigenlijk van en luistert dan weer wel naar de teugel.

Ik kan nu iig heerlijk galopperen en draven buiten.

Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:33

Overigens.. is een voorwaarts paard.. buiten...
eingelijk... wel super....
kun je tenminste ontspannen buiten rijden..
Zonder hem elke pas vooruit te moeten schoppen..

Maar dan wel een met remmen!!!! en stuur!!
(realiseer me weer wat voor geluksvogel ik ben...)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:36

Haha ja inderdaad, het is ook niks als je paard buiten niet wil lopen *LOL*

Maar moet wel zeggen dat 'hoe vaker, hoe gewoner' niet voor mijn pony opgaat helaas (was wel een stuk handiger geweest). Ik rij alleen maar buiten en mevrouw blijft na een rit van 2 uur nog dolenthousiast Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:38

Gaat het om die Baccarat in je profiel? Dan kan ik je als belangrijkste advies geven om in ieder geval geen wedstrijdje trekken te gaan doen, dat wint hij gewoon Knipoog
Baccarats zijn heel goed in hun mensen in reactie zetten, jij reageert op wat hij doet en niet andersom. Dat is wat hij leuk vindt en dat moet je dus omdraaien. Op het moment dat jij onzeker bent, neemt hij de boel over, dus het is zaak dat jij zorgt voor zelfvertrouwen en doelgerichtheid. Weet wat je wilt en straal dat zo sterk uit dat hij geen andere optie ziet dan te doen wat jij wilt.
Neem iemand (instructrice?) mee op buitenrit die je kan coachen, want het is best moeilijk om dit soort dingen te veranderen. Zonder zijn grapjes te zien, kan ik moeilijk zeggen wat verstandige oefeningen zijn. Het kan zijn dat je hem op een pad moet zetten waar je alle ruimte hebt en als hij harder wil gaan dan jij vraagt, vraag er dan maar een pasje meer bij. Maar voor hetzelfde geld is hij er eentje die zichzelf gewoon doodloopt en dan werkt deze truck niet. In dat geval kun je bijvoorbeeld hem het (te) hard gaan moeilijk maken door de keuze van een slingerend pad, of door hem wat dressuuroefeningen erbij te vragen (wijken, schouderbinnenwaarts, appuyement, afhankelijk van jullie niveau). Ook een optie is om alleen maar even aan te draven/galopperen en direct weer een overgang terug te maken. Zorg hoe dan ook dat JIJ bepaalt wat er gebeurt.
Sterkte ermee Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:01

Dat had ik nog gemist!!
Een baccaratje!!! Haha! Go jij! Go jij! Lovers de knuffels..!!!
heb 3 jaar lang van een baccarat hengstje kunnen genieten.. Billy...
goudeerlijk.. .. wel heerlijk ondeugend..
maar gaf je hem 1 vinger en weg was je hele hand.. (met buitenrijden)
Dus gaven we (3 ruiters..) geen ene vinger.. !!!
en dan was ie poeslief!!! terwijl we dus niet hoefden te trekken of sleuren..
Terwijl we aan een los teugeltje konden rijden..

Hij is overigens met nieuwe verzorgers wel eens aan de haal gegaan.. Haha!
Dan riepen wij er achteraan fietsend.. heel wijs... Vork
BEEEENNNNN en dan als ie voor je been voorwaarts is weer remmen..
Zo werkte het bij Billy...
Humor.. had ie ook...

Overigens was hij niet tractor safe.. en vrachtwagen proof..
een 360 of 180 turn.. was niet out of the ordinary.. in dat soort gevallen Duivel
Vandaar dat we met hem wel op de weg kwamen...
Maar alleen op zeer rustige... Slapen

Heerlijk.. sentiment... en hoe kom je dan van een arabier hengst..
bij een fjorden merrie.. hi hi...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:17

Sjolvir schreef:
Dan riepen wij er achteraan fietsend.. heel wijs... Vork
BEEEENNNNN en dan als ie voor je been voorwaarts is weer remmen..
Zo werkte het bij Billy...
Humor.. had ie ook...

Volgens mij hebben alle Baccaratjes humor, alleen treffen ze soms baasjes die een ander (of geen Verdrietig ) gevoel voor humor hebben Clown
Ik ken er diverse, ik weet dat het niet "mijn" soort paard is, maar ik vind het geweldig om te zien hoe ze met hun mens(en) omgaan. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, kun je er alles mee. Geweldige paardjes Haha!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:23

Waarom lees ik toch in élk topic met vragen over hulpteugels telkens weer hetzelfde??
dit dus : 'Ah neem toch eerst es gedegen les; hulpteugels zijn geen oplossing!!'
alsof mensen met hulpteugels niet kunnen rijden!!
Net alsof je als ruiter zelf niet meer weet wat goed is en wat niet!
Mijn paardje had ook hetzelfde probleem.. rennen en rennen en rennen, vanals ze de piste uit kwam..
Heb 3 weken met een slof gereden, en foetsie het probleem was bijna helemaal weg!
Het is toch ook niet omdat je met een slof rijdt dat die daarom de hele tijd aangespannen en strak is??
Je kunt 'em toch makkelijk losser laten?!?

Om terug te keren naar vraag van TS; ik verkies een Slof omdat ik vind dat je daarbij alles zelf in de hand hebt; dreigt je paard weg te lopen, neem je 'm korter; is hij braaf, laat je 'm weer langer..
En daarbij vind ik ook dat een martingaal echt voor geen meter werkt bij mijn Indra toch..;
Je moet het gewoon es uitzoeken wat er het beste werkt; maar vooral.. voorzichtig mee om gaan..

succes ! x

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:28

[quote="WaratjeVolgens mij hebben alle Baccaratjes humor, alleen treffen ze soms baasjes die een ander (of geen Verdrietig ) gevoel voor humor hebben Clown
Ik ken er diverse, ik weet dat het niet "mijn" soort paard is, maar ik vind het geweldig om te zien hoe ze met hun mens(en) omgaan. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, kun je er alles mee. Geweldige paardjes Haha![/quote]

Ik heb onwijs veel geleerd van die mafkees!!!
Ben daar nu nog dankbaar voor..
Heb alle lessen die ik van Billy heb gehad op mijn 1e eigen paard..
(dat is mijn huidige paard) kunnen gebruiken..

En moe.. is nooit moe.. Haha! Als er wat leuks is.. kunnen ze ineens ook de halve wereld weer aan!!!
We worden gewoon bedot!!! Haha!
Billy was trouwens door onze voorgangers... onwijs super opgevoed..
met 1 vingertje wijzen en eh!! zeggen was voldoende...
Stond bij de smid tussen de merries.. zucht.. mijn.. (b)engeltje..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:28

Echt ik heb het zelfde probleem, en vooral als ik ook maar denk dat de grond ietsie naar benede gaat raak ik helemaal in de stres, wat gebeurt er pony wil alleen maar harden..
Ik merk dat als ik ontspan wat ik echt duizenmaal tegen mezelf moet zeggen is datt mijn pony makkelijker wordt in de mond..
Laatst weer, we gaan naar beneden mijn pony gaat ook maar iets harder en ik gelijk helemaal in de zeik.. toen bedacht ik weer ;oja.. rustig laat maar gaan rustig goed stevig zitten maar niet hangen rustigrustig.. etcetc.
en pas als je zelf gaat ontspannen gaat je paard ontspanner lopen.
Heerlijk gevoel gaf het, met zo weinig contact toch haar rustig te laten draven of galoperen.
maar vooral ZELF rustig blijven en ontspannen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:34

Ik heb het zelfde ''probleem'' met mijn paard.
Ik ben normaal niet van de hulpteugels maar op een buitenrit gebruik ik een martingaal die ik vrij kort zet.
Ze is buiten zo enthousiast en sterk dat ik haar niet altijd houden kan. Met een martingaal gaat het prima. Ik heb het ook wel eens met slof geprobeerd maar dan heb je je handen zo vol. Op deze manier kunnen we lekker buitenrijden en verklein ik de kans op gevaarlijke situaties.

Ik doe het al jaren zo en ze is en blijft gewoon vrolijk (en sterk) op een buitenrit. In de bak is er niets aan het handje en rijden we dus zonder de extra versiersels.