Verkeerde knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wantivano

Verkeerde knik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:56

Hoi allemaal,

Mijn paard knikt te vroeg in zijn hals. Beetje lastig uit te leggen. het stukje tussen zen oren is neit het hoogste punt, maar dit zit een stuk eerder in de hals. Hij loopt het liefst laag met zijn hals.
Mijn vraag is of jullie misschien nog tips hebben om te zorgen dat hij afbuigt vanuit het stukje bij zijn oren ipv een stuk daarvoor.

Ik ben benieuwd!

Alicia2u

Re: Verkeerde knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:03

Niet met je handen friemelen, voorwaarts rijden en een goed einstructeur zoeken!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:02

Dat heet een valse knik.. idd met je handen van zn mond blijven maar goed contact houden en van achtere naar voren toe aan het bit rijden onder begeleiding..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:04

Idd de valse knik.
Vaak onstaat dat toch door de ruiterhand. Meer lengte geven en meer onstspannen.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:58

Ja die bedoelde ik inderdaad! Kon er even niet opkomen.

Superwoman: Wanneer ik hem meer lengte geef, gaat hij dat stukje achter zijn oren dan wel weer gebruiken? En gaat hij dan uiteindelijk, als we verder zijn, dit ook blijven gebruiken wanneer ik hem hoger instel?

Aan de longeerlijn met passoa doet hij het trouwens ook soms, niet altijd maar meestal wel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:08

Een paard moet altijd nageven vanuit de atlas, niet de derde halswervel die jij waarschijnlijk bedoeld. Een paard dat correct nagefelijk loopt en volgens het scala is opgeleid zal ook in de verzameling/oprichting nageven vanuit de altas.

Dit bereik je dus door het skala te volgen, je paard voorwaarts te rijden, recht te richten en op twee teugels te rijden. Een constant contact, dus niet 'vragen', geen kneepjes etc. daar komt die valse knik vandaan: het niet op twee teugels rijden en het niet van achter naar voor rijden. Misschien duurt het dan wel een half uur voordat je paard zich geeft, maar dan heb je hem wel op de goede manier.

En nogmaals: Zoek een instructeur. Ze schrijft zelf in je andere topic dat je paard niet voorwaarts en aan het been is. Dan moet je nog niet denken aan nagefelijkheid en aan de teugel!

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:37

valse knik idd..
voorwaards rijden en meer teugel geven... met zachte hand en 2 teugels rijden

Succes ermee

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:46

probeer je paard goed vorwaarst te rijden en neit te veel met je handen doen. als je paard ontspannen wordt gaat hij vanzelf al een beetje nageven.
als dat niet lukt kan je hem ook lang en laag instellen en vanuit daar geef je dan been en pak je je teugels steeds iets korter.
je paard moet ook goed kunnen inbuigen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:48

Maxxziemmm schreef:
probeer je paard goed vorwaarst te rijden en neit te veel met je handen doen. als je paard ontspannen wordt gaat hij vanzelf al een beetje nageven.
als dat niet lukt kan je hem ook lang en laag instellen en vanuit daar geef je dan been en pak je je teugels steeds iets korter.
je paard moet ook goed kunnen inbuigen!

Hier spreek je jezelf tegen: Moet hij nou voorwaarts rijden en niet friemelen of lang en laag instellen (en dus wel friemelen) volgens jou?

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:09

niet te veel met je handen doen zei ik...