Zo loopt er op onze stal een erg bloederig merrietje, echt 1tje van 'de vooruit' zoals wij dat zeggen.
Als haar eigen ruiter haar rijdt (met mooie nette houding, rechte rug, beenligging correct) dan is ze vrij gespannen, maar als er nu iemand anders op rijdt die wat naar voor gekanteld zit, is ze veel rustiger. Nu zou je denken het ligt gewoon aan de ruiter maar dit is niet zo, want als de eigen ruiter haar gewicht wat naar voor verplaatst wordt de merrie opmerkelijk rustiger en andersom als de ''vreemde'' ruiter recht gaat zitten en benen wat meer naar voor plaatst wordt ze opmerkelijk heter. ( we hebben het hier een paar keer op getest)
Nu is dit slechts 1 van de vele gevallen van waar het mij persoonlijk opviel.
Heb dit ook nog opgemerkt en getest bij een paard dat slecht liet doorzitten (versnelde als men door ging zitten en kwam tegen de hand aan (rug was inorde, is meermaals nagekeken))
Als iemand ging doorzitten met een bolle rug en wat naar voor, bleef hij wat kalmer.
toen dacht ik nog nou dit komt omdat de ruiter met de goede zit wat meer druk zet op het paard, dus meer beendruk, en met de zit naar de hand toerijden ed, waardoor het paard in protest kwam. Maar opnieuw toen diezelfde ruiter een wat slechtere houding aannam, maar voor de rest hetzelfde bleef rijden, werd het paard toch zachter in de aanleuning.
Ik vind dit echt opmerkelijk
en wou graag weten of mensen dit nog gemerkt hebben. omgekeerd kan natuurlijk ook, mijn paard loopt niet half zo goed met een ruiter met een baggere houding, maar toch wel vreemd dat omgekeerd ook kan vond ik zo

Ik heb vroeger ook netjes leren zitten, gevolg: ik trok mijn onderrug helemaal hol, en ik zat op mijn schaambeen. Hierdoor blokkeert je bekken eigenlijk.