Paard meer ontspannen bij slechte houding van ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chicascas

Paard meer ontspannen bij slechte houding van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:50

Wat mij tegenwoordig heel hard is opgevallen is dat paarden door een slechtere houding van de ruiter, niet altijd gespannener of slechter gaan lopen. Nu wil ik eigenlijk weten of het jullie ook al eens is opgevallen en hoe dat zou kunnen komen.
Zo loopt er op onze stal een erg bloederig merrietje, echt 1tje van 'de vooruit' zoals wij dat zeggen.
Als haar eigen ruiter haar rijdt (met mooie nette houding, rechte rug, beenligging correct) dan is ze vrij gespannen, maar als er nu iemand anders op rijdt die wat naar voor gekanteld zit, is ze veel rustiger. Nu zou je denken het ligt gewoon aan de ruiter maar dit is niet zo, want als de eigen ruiter haar gewicht wat naar voor verplaatst wordt de merrie opmerkelijk rustiger en andersom als de ''vreemde'' ruiter recht gaat zitten en benen wat meer naar voor plaatst wordt ze opmerkelijk heter. ( we hebben het hier een paar keer op getest)

Nu is dit slechts 1 van de vele gevallen van waar het mij persoonlijk opviel.
Heb dit ook nog opgemerkt en getest bij een paard dat slecht liet doorzitten (versnelde als men door ging zitten en kwam tegen de hand aan (rug was inorde, is meermaals nagekeken))
Als iemand ging doorzitten met een bolle rug en wat naar voor, bleef hij wat kalmer.
toen dacht ik nog nou dit komt omdat de ruiter met de goede zit wat meer druk zet op het paard, dus meer beendruk, en met de zit naar de hand toerijden ed, waardoor het paard in protest kwam. Maar opnieuw toen diezelfde ruiter een wat slechtere houding aannam, maar voor de rest hetzelfde bleef rijden, werd het paard toch zachter in de aanleuning.
Ik vind dit echt opmerkelijk Bloos en wou graag weten of mensen dit nog gemerkt hebben.
omgekeerd kan natuurlijk ook, mijn paard loopt niet half zo goed met een ruiter met een baggere houding, maar toch wel vreemd dat omgekeerd ook kan vond ik zo Haha!

PercyLeen

Re: Paard meer ontspannen bij slechte houding van ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:53

De enige verklaring die ik kan bedenken is: heeft de merrie geen last van dr rug? Aangezien wanneer er iemand naar voren gaat zitten en dus haar rug (vd merrie) minder word belast ze dan gaat ontspannen..

Ik reed hiervoor ook een heet hoofd en die ging juist harder lopen als je voorover ging zitten..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:55

Misschien heeft ze de 'nette' houding gekoppeld met 'aan het werk' en een slordige houding met uitstappen, bos ritjes, lantefanteren.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:07

Ik ga met Sizzle mee, zie het bij ons op stal ook vaak.

Zelfs bij onze eigen loperige shet, bij de jongste is ze het meest ontspannen, bij de oudste loopt ze gespannen maar omdat deze het rijtechnisch wel kan oplossen, rijdt de oudste haar nu.

Er staat bij ons ook een grotere pony die ontzettend heet is en het best reageert op ruitertjes die er lalala opzitten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:09

Veel ruiters met een 'nette' houding hebben erg veel spanning in hun lijf om zo netjes te blijven zitten. gevoelige paarden pikken dit op. Bovendien is voor veel paarden 'tenen naar binnen' een knijpbeweging met de knieën, waardoor ze zich 'gevangen' voelen.
Een ruiter die niet zo netjes, maar wel ontspannen zit, kan een gevoelig paard op weg helpen naar de ontspanning. Nee, erg netjes ziet het er niet uit, maar functionaliteit is wat mij betreft toch belangrijker dan alles volgens het boekje doen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:11

Lijkt mij dat degene met nette houding met teveel spanning op het paard zit om 'maar netjes te zitten' en helemaal niet meer meegaat met beweging en te star wordt.

Degene die er 'minder' op zit voor het oog, zit juist veel fijner voor het paard in de zin van ontspannen. Ze gaat meer mee, zit niet tegen te werken en paard ontspant zelf ook.

Maar dat is even afgaand op je verhaaltje. Vind het niet zo heel gek. Teveel ruiters willen te netjes zitten en trekken hele rug hol daardoor waardoor er niet goed ontspannen met het paard mee gegaan kan worden.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:12

Ik denk persoonlijk dat het ook vaak zo is dat wanneer de ruiter rechtop gaat zitten, er een soort spanning is. Je moet natuurlijk wat spieren aanspannen om mooi recht te zitten en heel veel mensen zitten dan vaak krampachtiger dan wanneer ze wat voorover zitten, waarbij je de schouders wat meer laat hangen. De ruiter zit dus vaak 'in elkaar gezakt' meer ontspannen, dan rechtop en zal dit ook overbrengen op het paard. Ja

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:15

Skipper schreef:
Lijkt mij dat degene met nette houding met teveel spanning op het paard zit om 'maar netjes te zitten' en helemaal niet meer meegaat met beweging en te star wordt.

Degene die er 'minder' op zit voor het oog, zit juist veel fijner voor het paard in de zin van ontspannen. Ze gaat meer mee, zit niet tegen te werken en paard ontspant zelf ook.

Maar dat is even afgaand op je verhaaltje. Vind het niet zo heel gek. Teveel ruiters willen te netjes zitten en trekken hele rug hol daardoor waardoor er niet goed ontspannen met het paard mee gegaan kan worden.

Ook een beetje mijn gedachte. Misschien is degene die minder zit wel losser in zijn handen. En beweegt makkelijker mee met het paard.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen om met hulp op het paard te zitten met je ogen dicht. Dan merk je precies hoe het paard beweegt en hoe je het beste mee kunt gaan.

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:15

Jeanine84 schreef:
De enige verklaring die ik kan bedenken is: heeft de merrie geen last van dr rug? Aangezien wanneer er iemand naar voren gaat zitten en dus haar rug (vd merrie) minder word belast ze dan gaat ontspannen..

Ik reed hiervoor ook een heet hoofd en die ging juist harder lopen als je voorover ging zitten..

Chicascas schreef:
Heb dit ook nog opgemerkt en getest bij een paard dat slecht liet doorzitten (versnelde als men door ging zitten en kwam tegen de hand aan [url](rug was inorde, is meermaals nagekeken[/url]))

Bij het andere paard is dit vaak nagekeken omdat ze het raar vonden maar was er niets te vinden. Bij de merrie weet ik het niet, maar ik denk dat die kans klein is, merrie was een jaar geleden nog volledig goedgekeurd en ook helemaal rondom laten keuren (bloedtest, foto's, buigproef, rug(en wervels) nagekeken ...)
Ik vind het zelf ook opmerkelijk hoor, begrijp me niet verkeerd, mijn merrie wordt ook heter als je naar voor gaat zitten, maar al verschillende paarden gezien die het omgekeerde hadden.
En toen ik vroeger een 5j paardje reed voor mijn lesgeefster, werd die altijd heet onder mij, de lesgeefster zei toen dat ik mijn gewicht eens wat meer naar voor moest plaatsen en wat met een gebogen rug gaan zitten en vanaf de moment dat ik mijn gewicht verplaatste werd zij kalmer. Heel gek vond ik dat, maar dacht toen zoals ze wel eens meer zeggen dat bij een jonger paardje je zo moet gaan zitten dat je in balans zit met het paard (1tje die dus nog hard op de voorhand loopt, mag je niet kaarsrecht gaan zitten) maar vond dit altijd een rare theorie Bloos want om je paard meer op de achterhand te krijgen, drijf je toch langs achter, als je dan naar voor zit, zou ik denken dat het paard nóg meer op voorhand valt ...
Nog ideetjes?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:15

Netjes zitten en netjes zitten zijn twee zaken he Knipoog Ik heb vroeger ook netjes leren zitten, gevolg: ik trok mijn onderrug helemaal hol, en ik zat op mijn schaambeen. Hierdoor blokkeert je bekken eigenlijk.
Jaren later eindelijk iemand die zei dat ik helemaal verkeerd zat. Toen moest ik leren "relaxed" te zitten, dus bekken gekanteld, waardoor mijn onderrug niet meer hol trok. Hierdoor is mijn paard veel beter gaan lopen!

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:16

Daantje1981 schreef:
Skipper schreef:

Ook een beetje mijn gedachte. Misschien is degene die minder zit wel losser in zijn handen. En beweegt makkelijker mee met het paard.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen proberen om met hulp op het paard te zitten met je ogen dicht. Dan merk je precies hoe het paard beweegt en hoe je het beste mee kunt gaan.

ja dit was ook mijn gedachte, maar lees een keertje na, dezelfde ruiter die vooruit ging zitten kreeg dezelfde reactie dus even los in de handen, en hetzelfde meebewegen, aangezien het dezelfde ruiter was.. en het paardje werd kalmer onder diezelfde ruiter

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:17

het kan ook nog wel zijn dat ze reageren op een (te) ver naar achter liggend en wat klemmend been. Ik heb meerdere paarden gezien die daarop zuur en gespannen gingen lopen, en bij een stil recht naar beneden afhangend been meteen weer ontspanden.

Chicascas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:19

Animal_ABC schreef:
Netjes zitten en netjes zitten zijn twee zaken he Knipoog Ik heb vroeger ook netjes leren zitten, gevolg: ik trok mijn onderrug helemaal hol, en ik zat op mijn schaambeen. Hierdoor blokkeert je bekken eigenlijk.
Jaren later eindelijk iemand die zei dat ik helemaal verkeerd zat. Toen moest ik leren "relaxed" te zitten, dus bekken gekanteld, waardoor mijn onderrug niet meer hol trok. Hierdoor is mijn paard veel beter gaan lopen!

Ja dat begrijp ik, maar de ruiter van die 'hete merrie' zit echt wel correct. Ze heeft erg lang zitlessen gevolgd en zit met dat paard al op een behoorlijk niveau (Z2) natuurlijk kan iemand van Z2 nog verkeerd gaan zitten, maar als ik haar op mijn paard zet wordt mijn paard net ontzettend ontspannen van haar. Het zit haar niet echt in de zit hoor.

e_smeeeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:24

bij mij is dat nooit opgevallen hoor.. ik zit ook gewoon recht op enzo maar toen ik nog op de manege reed waren er wel van die kleine kinderen die geen goede houding hadden en toen zag je wel dat die pony iets anders liep dan dat er een meer ervare ruiter opzat maar idd niet gesnappender ofzo maar ik weet niet hoe je t zegt.. heel raar om te zien dat wel