rollende shetlander tijdens rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

salayka

rollende shetlander tijdens rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 22:45

hallo,
ik had een vraag we hebben een shetlander(hengst) die we aan het beleren zijn.
het is niet de makkelijkste shet, hij heeft redelijk veel streken. zoals rollen als je er op zit.
heeft iemand ervaring met dit probleem? of en oplossing er voor?
hij doet het niet altijd maar af en toe. maar het is niet echt vertrouwt om er zo op te rijden.
ik hoop op handige tips!

groetjes, patricia

sweetheart

Re: rollende shetlander tijdens rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:48

Gewoon even ter informatie? Hoe groot is de ruiter die op de shet gaat zitten? En hoe groot is de shet?

Wat je zou kunnen doen is op het moment dat hij wil gaan rollen je hand naar voren doen (!!!) en been geven, echt even goed naar voren zetten, maar niet slaan of heel hard schoppen, gewoon naar voren rijden. Probeer tijden het rijden ook het paardje bezig te houden, niet te veel uiteraard, het is nog maar een jong ding.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:51

Ik heb een appie die vorige week ging rollen terwijl ik aan het lange lijnen was met tuig erop. Ook niet fijn dus. Ik heb hem de teugels langer gegeven, en tegelijkertijd met de stem en hulp van t zweepje (geen mep maar een zacht tikje zeg maar) hem vooruit laten gaan. Toen is hij gestopt, heb ik hem even zn rondje af laten maken, tuig afgenomen, en toen laten rollen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:09

Van mij zou dus ook handig een klap krijgen, dit is echt geen behoorlijk gedrag.
Ik zou meteen ingrijpen want ze maken hier een gevaarlijk spel van.
Ik ken een pony die als die geen zin meer heeft ook gaat liggen en het enigste dat heeft geholpen was flink aanpakken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:18

gelijk corrigeren.. naar voren houden, dit gedrag moet je per direct afstraffen.
Dit probleem ligt trouwens bij de ruiter en de begeleider.. niet bij het paard.. naar voren houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:20

Voorwaarts houden en als die wel gaat liggen, direct afstraffen.

Mijn lieftallige pony ging een keer in de plas liggen (onverwachts) en die heeft zo'n mep gehad dat hij het nooit meer heeft gedaan Nagelbijten / Gniffelen
(voordat ik reacties krijg oho zielig! Nee niet zielig. hij heeft geen trauma, geen striem en mijn zweep was ook nog heel Clown )

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:46

Dit moet je zeker hard aanpakken, ander kan er nooit veilig meegereden worden als je er nu niks aan doet

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:49

Ja, die van mij deed het ook, wij hebben hem flink aangepakt en nu doet hij het niet meer. Voor die van mij was het gewoon een spel om overal onderuit te komen....

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:30

Ik verbaas me er eigenlijk over dat vele direct naar de zweep grijpen. Ik denk namelijk dat het een signaal van de pony is. Of toch, het is zeker een optie die je eerst moet overwegen voordat je direct naar de zweep grijpt. Misschien is de ruiter te groot, misschien ligt het zadel niet goed of wie weet heeft het beestje last van zijn rug.
Ik beweer nu niet dat dit gedrag goed gekeurd moet worden, maar om direct naar de zweep de grijpen vind ik ook niet helemaal correct.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:46

Ja, kijk verder naar de combinatie, en grijp niet meteen de zweep je wil toch niet dat hij de zweep als straf middel gaat zien?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:48

sweetheart schreef:
Ik verbaas me er eigenlijk over dat vele direct naar de zweep grijpen. Ik denk namelijk dat het een signaal van de pony is. Of toch, het is zeker een optie die je eerst moet overwegen voordat je direct naar de zweep grijpt. Misschien is de ruiter te groot, misschien ligt het zadel niet goed of wie weet heeft het beestje last van zijn rug.
Ik beweer nu niet dat dit gedrag goed gekeurd moet worden, maar om direct naar de zweep de grijpen vind ik ook niet helemaal correct.

Wie heeft het hier over een zweep gebruiken, bij mij betekent aanpakken niet meteen naar de zweep grijpen....
Voorkomen is beter dan genezen....

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:43

ik denk dat iedereen wel een goed punt heeft, hij moet aan gepakt worden maar in kleine mate.
ik zou het een proberen dmv teugels naar voren en aan sporen.
en misschien wil een hand naar zn hoofd doen ook wel helpen!

ik denk idd dat hij er nu een spelletje van maakt en tja als hij daar mee begint is het hek van de dam!

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:46

sweetheart schreef:
Gewoon even ter informatie? Hoe groot is de ruiter die op de shet gaat zitten? En hoe groot is de shet?

het is een klein 6 jarig meisje de shet is ong 85cm.
daarbij wil ik wel even zeggen dat het niet gaat om een uur rijden ofzo maar bijv gewoon even een kwartiertje rond stappen.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:49

Volgens mij moet je hem gewoon meer vooruitrijden, zorgen dat hij iets te doen heeft.
Meestal merk je wel wanneer hij het gaat doen (vertragen, slenteren of misschien zelfs stoppen), dan moet je extra vooruitrijden, iets anders doen, draaien,... zodat hij de kans niet krijgt om te gaan liggen en zijn aandacht erbij houdt.
Als hij het toch doet moet je wel straffen, volgens mij met een zweep maar ik spreek me er niet over uit. Huilen van het lachen
De pony is nog aan het leren, misschien denkt hij wel dat hij zomaar mag rollen tijdens het rijden als hij niet gestraft wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:34

sweetheart schreef:

Ik heb alleen naar de zweep gegrepen op het moment dat hij al lag. Want voorkomen is beter dan genezen, maar als meneer onverwacht gaat liggen dan schrik ik ook en dan reageer ik direct.
Mijn pony ging liggen omdat hij het water erg aantrekkelijk vond Nagelbijten / Gniffelen niets geen pijn, grote ruiter of wat dan ook. Gewoon een maf paard die vergat een ruiter op de rug te hebben.

Neemt niet weg dat ik sowieso een tik verkoop als een paard ineens gaat liggen of een harde schop geef. Puur uit reactie. Sja... ben ook maar een mens Lachen
Als ik het van te voren weet dat een paard bekend staat omdat hij snel rolt, dan rijd ik erg voorwaarts en ja ook zonder zweep. En veel afwisselingen met rijden, veel voltes etc met tempowisselingen.

Maar in hoeverre je dat van een 6 jarig meisje kan verlangen? Ik zou zeggen: pony aan een longeerlijn en er dus naast lopen zodat je zelf snel in kan grijpen als pony langzamer gaat om te rollen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:37

Goed voorwaards houden. Mijn shet heeft het ook een keer gedaan, terwijl haar verzorgstertje zonder zadel reed, niet te groot was en ze eigenlijk nooit blijk heeft gegeven van een pijnlijke rug. Dus ik heb haar toen eerst voorwaards laten rijden, toen wilde ze alsnog gaan rollen en toen heb ik Bo haar wel een tik laten geven. Ze heeft het hierna nog een keer geprobeerd bij haar nieuwe verzorgstertje (die nog kleiner en lichter was). Toen op dezelfde manier opgelost en daarna heeft Grietje het nooit meer gedaan.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:06

Welshcobfan... Ik reageerde ook niet op jou persoonlijk. Ik reageerde op niemand persoonlijk. Ik vond alleen dat in het algemeen weinig over de situatie nagedacht werd. Het kan namelijk best dat als een veel te grote ruiter op een shet rijdt, dat de shet als signaal gaat liggen. Vandaar ook dat ik daar eerst naar vroeg.

Gelukkig blijkt hier het inderdaad niet een te grote ruiter te zijn. Ten eerste TS, ik vind het echt top dat je een passende ruiter hebt gezocht en dat je het rustig aan doet! Super!

Verder wat oplossing betreft, is het meeste wel gezegd, vooral goed voorwaarts houden. Als je er als 'instructrice' bij blijft staan en op het moment dat je het ziet gebeuren de ruiter aanspoort om hem naar voren te rijden (kan je ook zelf doen met je stem), hopelijk kan je de ruiter dan ook leren het te voelen wanneer de shet drijgt te gaan liggen.

Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:07

gesnopen Lachen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:08

Welshcobfan schreef:
gesnopen Lachen

Mooi Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:12

salayka schreef:
hallo,
ik had een vraag we hebben een shetlander(hengst) die we aan het beleren zijn.
het is niet de makkelijkste shet, hij heeft redelijk veel streken. zoals rollen als je er op zit.

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Haha!
Sorry hoor, ik weet dat dit een nutteloze post is maar wat een streken hebben die shetjes toch!! Haha!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:17

Ik heb er ook zo eentje in de les, gewoon ondeugend of naar de wei willen om met vriendjes te spelen. Mits er verder geen andere oorzaak is flink naar voren rijden. Ze mag m best heel flink aandrijven (probeer dat punt op te zoeken welke werkt Haha! ). Niet handen naar voren doen (dan gaan de meeste mensen in hun houding ook naar voren en dan werk je het extra in de hand) maar handen iets openen om zo van de voorkant ruimte te geven. Mocht het zo niet lukken (door bijvoorbeeld late timing van de ruiter, niet echt gek bij een jong iemand) kun je zelf ook ondersteuning bieden met bijvoorbeeld een longeerzweep. Niet meppen maar wel die voorwaardse hulpen geven als je ziet dat hij wil gaan liggen (en dan is het eigelijk al te laat want t is eerder te voelen dan te zien...)

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:32

zorg dattie niet met de neus over de grond gaat..

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:06

naar voren rijden gaat ze dan nog rollen gelijk tik
anders kan ze het aanleren en dan is het niet meer af te leren en anders iemand met een longeerzweep erachter laten lopen gaat ze ligen gelijk tik

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:14

Ik heb een keer op een pony gereden van een vriendin, en toen ik afstapte en mijn vriendin erop wilde (ze zat er net op) begon hij ook te rollen. Zij sprong er gauw af en ik stond raar te kijken. Ze zei: dat doet hij altijd als hij "klaar" is met werken. (de pony dacht dat hij al klaar was)
Zij gaf hem een zacht tikje op zijn kont met de zweep en hij stond meteen weer op. Tong uitsteken

Kimm1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:01

ik had het ook ooit, ben er af gesprongen maar gaf wel gelijk een tikje.