Niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wantivano

Niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:07

Hallo allemaal,

Mijn paard is niet echt voorwaarts. Ik probeer altijd veel overgangen te rijden, maar juist hetzelfde tempo aanhouden in een gang is lastig. Wanneer hij niet op been reageert, geef ik hem een tik. Dan krijg ik bijna altijd een bok en gaat hij meer inhouden dan voorwaarts.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

PS: paard is verder gezond en het zadel past goed.

PercyLeen

Re: Niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:13

Als je hem een tik geeft om te versnellen geef je hem dan van voor ook de kans om te versnellen? Ipv hem een tik op zijn kont te geven kun je hem ook achter je kuit bij tikken..hand naar voren (zodat ie ook naar voren kan!) en belonen wanneer die dus naar voren gaat!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:00

Het eerste waar ik aan denk is (wat Jeanine84 ook zegt) dat je misschien je handen sluit in plaats van opent op het moment dat je het paard een tik geeft. Probeer hem dus de ruimte te geven als je aandrijft en je hand goed naar voren te doen.
Goed overgangen blijven rijden zodat hij lekker aan het been wordt. Want wat ik begrijp is je paardje nog niet helemaal aan je been. Zorg voor een vlotte reactie, ook tijdens de overgangen.
Veel succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:21

Inderdaad bij jezelf nagaan of je geen tegenstrijdige hulpen geeft. Hoe is het paard buiten? Sommige paarden raken minder gemotiveerd van werken in de bak, omdat ze eigenlijk de hele tijd rondjes moeten lopen. Ze gaan liever ergens naartoe.
Mijn paard heeft ook regelmatig zo'n dag, belangrijk voor hem is dat we met regelmaat naar het bos gaan en lekker langer rechte lijnen rijden. Daar wordt hij (ook in de bak) voorwaartser van.
Als die mogelijkheid hebt, kun je ook rechte lijnen in de bak rijden. Van hoek naar hoek bijvoorbeeld: rij naar een willekeurige hoek en stop daar voor een tijdje. Beloon je paard, kijk wat in het rond, maak een praatje met hem en vertrek weer naar de volgende hoe, waar je weer stil gaat staan.
Belangrijk is dat je onderweg van hoek naar hoek niet al te gefocussed bent op tempo; hij mag zo langzaam gaan als hij wil, hij mg zelfs stoppen! Als hij halverwege stil gaat staan, vraag je hem beleefd of hij wil verder wil lopen. Hoe langer het duurde voor je bij de volgende hoek was, hoe langer je daar stil wilt blijven staan.
Zodra het paard doorheeft: 'aha! Ik mag in de hoeken stilstaan, dan ga ik daar snel naartoe', dan zal hij met steeds meer tempo gaan lopen, uiteindelijk zal hij gaan draven of zelfs galoperen. Dan kun je eventueel eens een hoek voorbijrijden en in de volgende hoek gaan staan. Je paard zal in ieder geval de hoeken mooi in lopen.

Hiervoor heb je wel een ijzeren geduld nodig! Uiteindelijk werkt het altijd Knipoog

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:41

Ik snap je oplossing Alicia2u, maar leer je je paard dan niet stil staan in de hoek? Lijkt me niet echt praktisch. Want dan kan je dat straks weer afleren. Het lijkt inderdaad een tijdelijke oplossing, maar ik denk dat je daar op de lange termijn veel meer problemen mee gaat krijgen. But, correct me if I'm wrong.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:18

Nee, totaal niet. Mijn paard kijkt uit naar de hoek, maar ik heb geen enkele moeite om er voorbij te rijden als ik dat wil, want hij heeft respect voor mij. Bovendien, zoals je misschien wel weet uit de natuurkundeles; massa is traag. Zodra je paard een beetje momentum heeft is het voor hem makkelijker om door te lopen dan om te stoppen in de hoek.
Het heeft ook te maken met je zit: Als ik wil stoppen in de hoek, stop ik met rijden een paar meter voor de hoek. Als ik door wil rijden, blijf ik de beweging in hetzelfde tempo volgen. als mijn paard dan langzamer gaat merkt hij dat dat niet prettig is omdat ik in een ander tempo beweeg. Hier moet je wel een hele goeie onafhankelijke zit en veel gevoel voor hebben.
Leuke bijkomstigheid bij mijn paard is wel dat hij nu heel goed de hoeken inloopt Knipoog

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:50

Jeanine84 en Sweetheart: Ik heb dit een tijd gedaan en toen wastie voorwaarts, maar dan zakt zijn hoofd weer naar beneden en gaat hij alleen voorwaarts als ik meega met mijn hand. Goed natuurlijk! Alleen zodra ik weer iets hand eraan doet, valt hij gelijk weer terug in tempo. Hoe lossen jullie dit dan op?

Alicia2u: Ik denk dat dit bij mijn paard niet gaat werken. Hij heeft denk ik sneller door dat hij stil mag staan in de hoek dan dat hij vaart gaat maken om in die hoek te komen. En dan zal ik hem inderdaad niet meer de hoeken doorkrijgen. Toch bedankt voor je bijdrage!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:01

Hoe weet je dat voordat je het hebt geprobeerd? elk paard wordt het uiteindelijk moe om stil te staan in de hoek, dus al krijg je hem er niet meer uit: langer dan 2 dagen blijft hij daar echt niet staan. De vraag is meer of jij als ruiter de discipline en geduld op kunt brengen om je paard (zonder dwang) te helpen voorwaarts te gaan.
Het princiepe (als dat nog niet duidelijk was) is dat je paard een beloning krijgt nadat hij een stukje heeft gelopen, namelijk stilstaan. Nu krijgt je paard straf als hij stilstaat, welke manier motiveert beter? Wat voor ruiter wil JIJ zijn? Eentje die zijn paard vooruit schopt, of eentje van wie het paard graag zelf voorwaarts gaat?
Bij dit soort paarden zit het namelijk vaak niet in het rijtechnische, maar bij de motivatie en spychologie: 'wat wordt ik er beter van?', 'wat krijg ik ervoor?'.
Ik zou eens kijken of je de dvd uit de successeries van Parelli kunt bemachtigen: Impusion. of de dvd van 'my horse wont go' (http://www.parelli.nl).

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:34

Alicia2u, bedankt voor de uitleg. Ik snap nu goed wat je bedoelt. Lachen

Wantivano, als antwoord op jouw vraag, De bedoeling is dat je je paard naar de hand toe rijdt. Althans, zo heb ik het altijd geleerd. Dus als je je paard weer wil oppakken en hij komt terug, denk ik toch dat je hem te sterk terug pakt. Drijf je paard naar de hand toe, geef kleine kneepjes en als ze je hand accepteerd, open je hand, ze is namelijk braaf. Je kan daarbij ook even op haar schoft krabbelen en tegen haar praten. Als ze dan iets terugvalt in tempo, open je je hand en geeft je been, daarna een klein kneepje, zoekt ze je hand op, dan open je je hand weer. Daar moet je echt een beetje gevoel voor krijgen. Heel veel oefenen.

Krijg je trouwens ook les?

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:53

Het is zoiezo positief dat je veel overgangen tijd, probeer veel stap draf oefeningen te doen zodat hij alert voor je been moet zijn.
Reageert hij niet gelijk, een klein tikje achter je kuit!
Gebruik je stem erbij dat wil soms ook helpen.

Maar misschien rijd je wel teveel in de bak en moet je het meer afwisselen, maak het leuker voor het paard..
Maak buitenritten en rijd in de bak.. Leuk voor paard en ruiter zelf

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:28

Ik vind het toch altijd zo moeilijk uitleggen op papier..ik rij er nu zelf ook zo'n 1..maar al binnen een week is het een ander paard! Wat ik heb gedaan is eigenlijk alleen maar overgangen en schijnovergangen (bijna stappen en weer naar voren toe) rijden en haar belonen wanneer ze dus reageerd op mijn been! Nu is ze zover dat ze snapt dat ze moet vertrekken op mijn been en nu kan ik haar dus ook meer opvangen van voor zodat ze gedragen gaat lopen op de achterhand..ik denk dat je vooral heel veel moet oefenen en de positieve stukken moet belonen! Dit kun je ook heel goed oefenen in het bos, neem een lang zandpad en ga schakelen..En dat ie terug komt als je weer meer contact zoekt is nog niet zo'n ramp, dat komt vanzelf! Eerst maar eens reageren op je been..zodra dat kwartje valt komt het van voor ook vanzelf goed! Probeer trouwens wel licht contact te houden met de mond en dus niet helemaal los te gooien!

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:53

Bedankt allemaal!

Sweetheart: Ik zal er eens goed op letten. Dus jij vind dat het hoofd even gehouden mag worden waar hij wil, totdat hij zo aan mijn been is dat hij er vanzelf inzakt? (Als ik het geod heb gegrepen)

Jeanine84: Ok dus meer schijnovergangen rijden. Ga ik doen!
Afwisseling heeft mijn paard denk ik wel. Ik dressuur 3 x (waarvan 1 x in een buitenrit) in de week, 1 dag balkjes lopen en springen, 1 of 2 dagen longeren en 1 of 2 dagen vrij (ligt eraan hoevaak ik longeer). Heb je nog tips om dit afwisselender te maken?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:25

Wantivano schreef:
Bedankt allemaal!

Sweetheart: Ik zal er eens goed op letten. Dus jij vind dat het hoofd even gehouden mag worden waar hij wil, totdat hij zo aan mijn been is dat hij er vanzelf inzakt? (Als ik het geod heb gegrepen)

Jeanine84: Ok dus meer schijnovergangen rijden. Ga ik doen!
Afwisseling heeft mijn paard denk ik wel. Ik dressuur 3 x (waarvan 1 x in een buitenrit) in de week, 1 dag balkjes lopen en springen, 1 of 2 dagen longeren en 1 of 2 dagen vrij (ligt eraan hoevaak ik longeer). Heb je nog tips om dit afwisselender te maken?

Ik denk dat het zeker aan de afwisseling niet ligt hoor als ik dit lees! Maar misschien kun je hem een keer laten vrijspringen?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:47

Wantivano, ja daar komt het kort gezegd inderdaad op neer Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:01

Wantivano schreef:
Bedankt allemaal!

Hier ben ik het ook geheel mee eens.
Als hij niet op je been reageerd,kan hij ook nooit nageeflijk lopen namelijk. Wel in de krul, maar niet nageeflijk. Als jij aan het hoofd zit, zal je 'm toch blokkeren, dus lekker lange teugel geven. ik vind het dus totaal niet gek dat hij bokt en zelfs tegen je hulpen in gaat, doordat jij dubbele signalen geeft. Slim paard Cool
Als hij echt z'n rug hol maakt, dan is een slofje die erg los zit een goede oplossing. Hij krijgt dan voldoende ruimte om het hoofd lang en laag te doen, maar niet omhoog waardoor de rug hol wordt. Slof is maar 1 of 2 x nodig, dan zal hij door hebben dat lang en vaak laag veel fijner is dan hoog en een holle rug.

wobpke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:58

gebruik de kuit-tikje manier,
het klinkt als een raar woord, maar het werkt gewoon super.
eerst druk je je kuit aan reageerd het paard daar niet op!?
geef direkt!!! daarna een tikje met de zweep
zorg dat het één kort krachtig tikkie is
en doe dat net zolang tot ze een overgang maakt
zorg dus dan wel dat je niet met olifantenbenen keihard het paard in de buik druk
maar druk met je kuiten heel licht!
je zult merken hij loopt straks veiloos voorwaarts op maar het lichtste kuitdrukje van jou!

ps. vaak deze manier herhalen dat ze allert blíjft! als je haar aan het rijden bent!

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:05

Het is een kwestie van consequeent blijven! dus dat is ook direct het moeilijkste, want dat komt terug ook als je het niet uitkomt:)

Maar als je dat echt wilt dan lukt het ook, maar kan soms lang duren

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:53

Ok bedankt!

Superwoman: het is idd een slim paard! haha. Maar vind jij dat ik dan contact moet houden of echt aan de lange teugel moet rijden?
Hij maakt zijn rug niet echt hol, drukt hem niet weg. Hij draagt zijn hals graag laag en lang.

Jeanine84: Dit doe ik idd wanneer hij 2 dagen vrij heeft, dan laat ik hem meestal 1 dag vrijspringen. Afwisseling genoeg denk ik Lachen.

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:43

Probeer eerst goed naar voren te rijden voordat je hem aan de teugel gaat rijden eerst moet de achterhand er onder komen.. dan gaat hij vanzelf wel zijn hoofd laten zakken als hij ontspannen is.. probeer anders een keer met een klein spoortje te rijden( of doe je dat al?) Als je paard echt niet wil lopen moet toch echt wel wat strenger zij voor hem geef hem een keer een goed schop.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:45

Maxxziemmm schreef:
Probeer eerst goed naar voren te rijden voordat je hem aan de teugel gaat rijden eerst moet de achterhand er onder komen.. dan gaat hij vanzelf wel zijn hoofd laten zakken als hij ontspannen is.. probeer anders een keer met een klein spoortje te rijden( of doe je dat al?) Als je paard echt niet wil lopen moet toch echt wel wat strenger zij voor hem geef hem een keer een goed schop.

Sporen zijn niet voor voorwaarts! als je met sporen gaat rijden wordt hij alleen maar dover op je been. Sporen zijn voor zijwaatse en verzamelde arbeid, dus als je paard al voorwaarts en aan het been is.

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:51

als je met een klein spoortje gaat rijden en hem niet natuurlijk bij elke stap gebruikt kan het makkelijk, gewoon om heb ff wakker te maken

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:56

En dat is nu net de reden waarom je steeds grotere sporen nodig hebt. Bovendien is het onnatuurlijk voor een paard om voorwaarts te reageren op zo'n druk op een kleine oppervlakte. Daar zal hij op reageren door z'n buikspieren aan te spannen en dus te rijzen in de schoft en bij een ongebalanceerde of eenzijdige hulp dus met zijwaartse beweging.

Een paard wat slecht aan het been en niet voorwaarts is, zal zich niet laten overhalen door een spoortje, dus zal de spoor veelvuldig gebruikt worden (om de x meter), gewoon, omdat het makkelijker is voor de ruiter.

Mijn mening: eerst aan het been en de basis van verzameling, dan pas een spoor. Waarom denk je dat sporen pas verplicht zijn vanaf de klasse M? Omdat daar pas de eerste verzameling en zijwaartse gangen worden gevraagd.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:17

Been geven en de ruimte, hou hem niet tegen aan de voorkant.
Laatst bijgewerkt door Glitter_ op 30-10-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 11:54

Ik reed eerst met kleine sporen, maar ben daar nu vanaf gestapt. Ik wil hem graag aan mijn been hebben en als ik sporen aan heb ben ik bang dat ik hem aan mijn spoor gaat rijden ipv aan het been.

Wanneer ik hem trouwens voorwaarts rij gaat hij van achter stuwen ipv dragen. Hoe los ik dit op of komt dit vanzelf als ik hem helemaal goed aan mijn been heb? Want anders komt hij uiteindelijk toch nooit wat hoger met zijn hoofd, maar alleen maar lager? (of heb ik het nou fout:))

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:32

Tja, ik zie veel goeie reacties hierboven.
Rijd indd veel overgangen, zoals je al zei. En wees concequent!!! en blijf dat.
Ik weet niet of je em ook aan de teugel rijd of wat dan ook?
Probeer eerst de basis goed te krijgen, en dat is het reageren op je been sowieso.
laat de rest eerste even achterwege.