Ulfeino Song@longeer training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Ulfeino Song@longeer training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:59

Hallo,
Leuk dat je even komt kijken naar de verrichtingen van Ulf.
Ulf is een 7 jarige ruin met een stokmaat van rond de 1.62, hij is een eigen fokprodukt van mijn reeds overleden Engelse Volbloed merrie Maggie's Song x de Oldenburger hengst Feinbrand.
Ulf heeft van juni vorig jaar tot ongeveer april dit jaar stil gestaan ivm zwangerschap en geboorte van ons dochtertje.
Rij hem ondertussen weer redelijk intensief, maar hij mag graag wat klieren en staken, daarom zadel en tanden onlangs na laten kijken en in orde laten maken.
Ik rij (nog) geen wedstrijden en train op b/l niveau, maar werk momenteel vnl. aan onspanning, nageeflijkheid, stelling en buiging, overgangen etc.
Omdat hij onder het zadel momenteel niet altijd even makkelijk is longeer ik hem geregeld ipv rijden, door te longeren kan hij zonder dat ik hem hinder zijn evenwicht vinden en contact met het bit zoeken.
Nou genoeg info hier de foto's, en ik hoop dat jullie met op- en aanmerkingen en tips willen reageren.

P.S. de foto's zijn soms wat ongelukkig genomen gezien de horizon, maar dit komt omdat ik zelf tijdens het longeren de foto's heb gemaakt en geloof met dat valt lang niet mee Lachen, dus kijk daar even doorheen.

Even opwarmen in draf zonder bijzetten
Afbeelding

Draf bijgezet met een rondlopend touwtje
Afbeelding

Afbeelding

Galop
Afbeelding

Draf ander hand
Afbeelding

Afbeelding

Galop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draf na de galop
Afbeelding

Even hoog bijgezet
Afbeelding

Laten verruimen
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Klaar
Afbeelding

Lekker eten na het werk
Afbeelding

Petra83

Re: Ulfeino Song@longeer training

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:22

In ieder geval super goed dat je hem opwarmt zonder de bijzetteugels. Ik zie helaas maar al te vaak dat paarden gelijk vanuit de stal worden bijgezet.

Je paard ziet er leuk en lekker los uit!

Misschien is het een idee om een keer met een passoa te longeren, bij goed gebruik wordt zijn achterhand ook gestimuleerd.

Daarnaast zou je hem een keer kunnen longeren over een aantal balkjes heen!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:15

Nog maar 1 reactie en ondertussen bijna 200 keer bekeken, is er dan verder helemaal niemand die er iets van vindt??? Huilen

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:27

Hallo,
het is best moeilijk de foto's te beoordelen. Ik vind zelf dat de achterhand er niet heel erg goed bijkomt. Zoals eerder genoemd kun je hiervoor een pessoa gebruiken, laat je wel goed informeren. Als je er nog nooit mee gewerkt hebt is het verstandig dit de eerste paar keren samen met iemand te doen die daar wel kaas van gegeten heeft.
Verder ben ik ook wel voorstander van wat balken op de grond, dit activeert ook weer de achterhand en kan paard niet zomaar een beetje rondhobbelen, maar zal ie toch echt moeten nagaan waar ie zn benen wegzet en hoe enzo. Overigens lopen niet alle paarden aan een longeerlijn op hun dode gemak over de balken heen, dit zul je wel moeten oefenen door eerst bijvoorbeeld iemand mee te laten lopen op de volte over de balken heen.

Erg goed dat jeje paard warm laat lopen zonder bijzet!! Alleen vind ik dan de longeerlijn op de grond op de 1 na laaste foto nogal tricky, wat doe jij als je paard nu schrikt, zich ineens draait en die longeerlijn vast om zn benen of hals of wat dan ook komt??? (naja ook als die alleen nog maar wegrent met 20 m. lijn achter zich aan....)

Succes ermee!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:30

oh en nu vergat ik iets, ook goed dat je wat meer longeert nu het rijden niet altijd super gaat. Hoeveel ruiters grijpen wel niet naar scherpere bitten, hulpteugels en dat soort onzin!!! Veel problemen kan je alleen maar oplossen door terug te gaan naar de basis!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:36

Dank voor je reactie, een pessoa heb ik en gebruik ik ook regelmatig en daar loopt hij ook erg goed mee.
balken moet ik nog eens aanschaffen, want dat zou voor zijn achterhand idd erg goed zijn, wel laat ik hem regematig een laag sprongetje maken (zonder bijzet natuurlijk).

Je hebt helemaal gelijk hoor met je opmerking over de longeerlijn op de grond, maar gelukkig is hij van nature niet snel overstuur en als hij zich al eens per ongeluk losrukt en er vandoor gaat met de lijn achter zich aan, maakt hij een rondje en komt dan weer bij me, hij raakt niet in paniek van de lijn om zijn benen.
Maar nogmaals je hebt helemaal gelijk, want het is en blijft een vluchtdier en kan altijd anders dan anders reageren met alle gevolgen van dien.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:42

goede zaak dat ie niet paniekt van lijn om zn benen, dat soort paarden hou ik van, jammer genoeg bestaan er niet veel meer van!! Ik had zelf ook geen balken eerder, je kunt ook weidepalen gebruiken, wel even de punt erafhalen. Voor springen zijn ze te smal maar als paard snapt wat de bedoeling is loopt ie er gewoon overheen.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:06

Mijn paard laat ik ook weleens zo staan dan rol ik het touw om en hang deze aan zijn oren en dan pak ik even de zweep of wissel de longeerlijnen om omdat deze voor stelling zorgen bij mijn techniek, dus dat doe ik als hij de andere hand op moet.

Maar ik vind hem er ontspannen uitzien en ik vind het goed dat je weer even naar de basis gaat. Veel succes met je paard.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 13:05

Mooi paard! Probeer je lijntje inderdaad niet te los te laten. Maar je moet natuurlijk ook foto's maken, en 3 dingen tegelijk gaat niet. Hij loopt erg mooi! Probeer indd een keertje een passoa maar dit was ook al gezecht. Ga zo door!

kinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:08

leuk en mooi paard!!
zit er ook goed uit!
een passoa kan je wel een keer proberen maar dat is al gezegt maar ziet er verder egt goed uit!!