Ik rijd sinds kort ook een voormalig dubbel Z2-paard. Ook erg heftig beestje.
Toen ik begon met rijden reed ik met mijn pony op M1 niveau maar alsnog vond ik het erg moeilijk om mijn nieuwe paard te rijden.
Nu was dit paard echt werkelijk fantastisch afgericht, heel erg op zit, super scherp voor het been, handig zou je denken maar wat het moeilijk maakte was dat als ik iets fout deed ik direct afgestraft werd door het paard. Ik was om die reden vooral bezig met aan mijn zit/hulpen werken, en vooral rustig rondrijden. Paard vond dit saai, ging voor me uitdenken en zelf dingen verzinnen.
Heb de eerste 2 maanden eigenlijk altijd onder begleiding gereden van de mensen van wie het paard is en nu nog steeds rijd ik regelmatig (sowiso 1x in de week) onder begleiding.
We zijn nu veel meer aan elkaar gewent, ik snap haar beter, zij snapt mij beter. Heb nu echt super veel plezier om haar te rijden terwijl ik aan het begin welleens had van; jeetje, dit kan ik rij-technisch helemaal niet aan.
Natuurlijk is het per paard verschillend, mijn paard stond bijvoorbeeld al bekend als moeilijk, die begon te piafferen en weet ik niet wat uit ongeduld. Maar er zijn genoeg hoger-opgeleide paarden die heel geduldig zijn.
Ik zou je aanraden:
Begleiding, zeer regelmatig, sowiso 1x in de week.
Blijf rijden(!!!), volte's sluiten, openen, schoudervoor, tempowisselingen. Zorg dat het paard wel iets blijft doen. Wat ik vaak deed (bij dit paard zijn de vliegende wissels extreem goed bevestigd) was in de galop een wissel springen. Dit zorgde ervoor dat er iets 'moeilijks' te doen was en hierdoor werd het 'verveel-gedrag' ook minder. Maar probeer gewoon dingen uit, je merkt vanzelf of je goed zit. 
Succes, het is echt genieten om op zulke paarden te rijden!