paard z-dressuur: hoe te rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ollie83

paard z-dressuur: hoe te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:52

Hoi Bokkers,

Binnenkort krijg ik een paardje op proef. Hij is enorm ervaren in de dressuur (2x Z geweest) en er zit genoeg temperament in. Hoewel ik ervaren ben, heb ik nog geen wedstrijdervaring. En daar word ik nu dus onzeker van! Ben bang dat ik verkeerde hulpen ga geven etc.

Hoe moet ik met dit paard beginnen?? Wat moet ik wel doen en wat juist niet?

Ik ontvang jullie tips heel graag!

Musjes

Re: paard z-dressuur: hoe te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:00

Les?

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:02

Les nemen met dit paard. Het is een ideaal leerpaard maar zal omwille van het hoger niveau ook reageren op misschien onbewuste aanwijzingen die jij geeft met je been ofzo waardoor het weleens moeilijk kan worden. Je krijgt een superkans met dit paard en met de nodige begeleiding kan je er erg veel van leren.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:03

Het is niet in een paar regeltjes uit te leggen hoe een z-paard te rijden is.
Gewoon netjes stil zitten en alleen héle lichte hulpen geven wat nodig is, verder kun je het beter met les doen.
Want elk paard is anders, en niet alle paarden hebben een gebruiksaanwijzing Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:04

Ik heb als B ruiter ook een poos gereden met een Z paard. We hadden in het begin idd nogal eens wat miscommunicatie, mijn hulpen waren nog niet zo verfijnd en hij deed precies wat ik van hem vroeg. Ook als ik iets vroeg dat ik eigenlijk niet bedoelde Lachen
Legde ik mijn been wat te ver naar achteren, kreeg ik een heel andere reactie dan ik verwacht had.

Ik ben een half jaar lang 2 a 3x per week les gaan nemen en toen zaten we heel aardig op 1 lijn.
Nu was mijn paard wel een echte goedzak, dus echt onzeker heb ik me nooit gevoeld. Wel was ik me er heel erg van bewust dat ik nog heel veel te leren had!

Als ik jou was zou ik dus zeker de eerste tijd veel les nemen, dan komt het vast allemaal wel goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:06

gewoon gaan rijden en vooral niet boos worden als het niet lukt.......... want echt dan doe JIJ het fout.......

als het niet lukt, ga lachen....... ademen en bij jezelf bedenken wat JIJ nou verkeerd hebt gedaan Lachen Lachen

zorg voor een goede instructeur, en meis voor je het weet ga je zo ontzettend veel leren van dit dier Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:08

gewoon lekker rijden!
ik heb 1 x in mijn leven op een (oude) Grand prix hengst gezeten (ik zeg expres niet gereden) en eigenlijk vond ik hem maar sloom... Bloos! Bloos! Bloos!

ollie83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:37

Die les is al geregeld hoor, de eerste keren dat ik met 'm ga rijden is zeker mét mijn instructrice erbij! En ik hoop inderdaad ook dat ik super veel ga leren. Ben alleen bang dat ik mezelf echt compleet belachelijk maak op zo'n goed paard! Maar ach, dat zal wel snel over zijn hoor, dat weet ik wel...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:59

idd zoals je nu aangeeft les nemen. heb zelf een leerpaard gehad toen ik de overstap maakte van springen naar dressuur. en vond dit in het begin zeer moeilijk. paard kende al de oefeningen enkel ik niet. uiteindelijk veel geleerd van dat paard

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:51

Misschien kun je het paard ook een paar keer rijden in bijzijn van de oude eigenaar?

Larissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:35

december vorig jaar ging ik bij mijn verzorgpaard kijken. ook een Z dressuur Paardje..

In het begin was het erg wennen, paardje liep heel anders dan dat ik gewent was, maar dat was al snel over. Met goede begeleiding en zelf rustig blijven komt het goed. Ik Leer er nu elke dag nog van.

Word niet boos als het even niet lukt, want dat heeft geen zin!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:01

Vooral zelf heel rustig blijven en niet steeds denken "doe ik het wel goed?" Is moeilijk, ik weet het maar door je twijfel kun je gespannen raken waardoor je inderdaad slechter gaat rijden. Ik heb als B ruiter een paar keer op een ex-grand prix paard gereden en dat ging het best als ik gewoon reed zoals ik op ons eigen paard zou doen. Ja, ik ging wel eens per ongeluk in passage in plaats van gewoon aan te draven maar dit was gewoon op te lossen door paard terug te nemen en opnieuw mijn hulpen te geven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:03

Ik denk dat wanneer je het gewoon bij de basis houdt het wel goed komt hoor! Let verder idd op je teugel en beenhulpen! Komt vast goed!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:08

Een paard met veel ervaring "leert" jou al heel snel wat je verkeerd doet. Ik heb een tijd geleden een ZZ-L paard gekocht en ik kan je zeggen: ik heb enorm veel van dit paard geleerd. Je wordt je enorm bewust van je eigen fouten, want een paard met zoveel knopjes, zorgt ervoor dat je écht nadenkt over je houding, over hoe je je beent legt etc. Want gef jij niet de juiste hulp, dan kun je het vergeten. En inderdaad, het ligt zeker aan jou als dingen niet lukken, maar daar moet je vooral om kunnen lachen! Zo'n paard drukt je met je neus op de feiten. Ik heb hem helaas niet lang gehad, maar wat heb ik veel van dit paard geleerd. Goede instructie is erg belangrijk, dat is iets waarop je nooit moet bezuinigen.

Chupa_Chup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:36

Hallo,

Ik ben zelf ook Z2 bij de paarden. Ik weet niet wat voor klasse of jij nu rijd maar ga gewoon eerst voor je eigen vertrouwen wat dom rondjes rijden en dan komt de rest vanzelf hij vergeet echt niet alles in 1 keer en ga gewoon wat prutsen en als je dan tegen een prbleem aan loopt ga dan naar les. Je hoeft niet meteen altijd gelijk naar les eerst zelf wat uitvogelen kan nooit wat kwaad.

Succes!

Gr..

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:11

IK zou les nemen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:43

Ik hoop dat je genoeg basiskennis hebt en anders zoek goed les want ja wat is ervaring.... de ene vind dat als ie 7 jr op manege rijd ervaring en de andere is Z2 zelf geweest. Ik zeg maar zo, zorg ervoor dat je de basis goed kent, weet wat rechtrichten is, en zorg dat je goed les krijgt, dan kun je inderdaad hoop leren van dit paard. Maar tussen ervaring en ervaring is veel verschil.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:23

Ik rijd sinds kort ook een voormalig dubbel Z2-paard. Ook erg heftig beestje.
Toen ik begon met rijden reed ik met mijn pony op M1 niveau maar alsnog vond ik het erg moeilijk om mijn nieuwe paard te rijden.
Nu was dit paard echt werkelijk fantastisch afgericht, heel erg op zit, super scherp voor het been, handig zou je denken maar wat het moeilijk maakte was dat als ik iets fout deed ik direct afgestraft werd door het paard. Ik was om die reden vooral bezig met aan mijn zit/hulpen werken, en vooral rustig rondrijden. Paard vond dit saai, ging voor me uitdenken en zelf dingen verzinnen.
Heb de eerste 2 maanden eigenlijk altijd onder begleiding gereden van de mensen van wie het paard is en nu nog steeds rijd ik regelmatig (sowiso 1x in de week) onder begleiding.
We zijn nu veel meer aan elkaar gewent, ik snap haar beter, zij snapt mij beter. Heb nu echt super veel plezier om haar te rijden terwijl ik aan het begin welleens had van; jeetje, dit kan ik rij-technisch helemaal niet aan.

Natuurlijk is het per paard verschillend, mijn paard stond bijvoorbeeld al bekend als moeilijk, die begon te piafferen en weet ik niet wat uit ongeduld. Maar er zijn genoeg hoger-opgeleide paarden die heel geduldig zijn.

Ik zou je aanraden:
Begleiding, zeer regelmatig, sowiso 1x in de week.
Blijf rijden(!!!), volte's sluiten, openen, schoudervoor, tempowisselingen. Zorg dat het paard wel iets blijft doen. Wat ik vaak deed (bij dit paard zijn de vliegende wissels extreem goed bevestigd) was in de galop een wissel springen. Dit zorgde ervoor dat er iets 'moeilijks' te doen was en hierdoor werd het 'verveel-gedrag' ook minder. Maar probeer gewoon dingen uit, je merkt vanzelf of je goed zit. Knipoog

Succes, het is echt genieten om op zulke paarden te rijden! Lachen

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:51

les nemen........

ik reed altijd op manege paarden, op een gegeven moment komt er een nieuw paard op manege, die wel heel veel kon. mijn uitgestrekte draf was niet echt bijzonder, maar op dit paard ben ik me echt wezenloos geschrokken. Ik gaf hulp en meteen begon ie fantastisch te zweven, maar o arm paard, ik schrok me wild, dit was ik niet gewend en deed het helemaal fout. Rest van de les heb ik aan het vertrouwen van het paard aan mij moeten werken. het was helemaal weg.

Neem echt les, dit was klein voorbeeld over hoe het totaal niet moet, kan alles verpesten

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:14

Gewoon les nemen en denk eraan er zijn altijd mensen die beter rijden dan jij dus als je daar teveel naar kijkt kun je beter stoppen want je moet niet naar een ander kijken.
Je doet toch je best en ik heb geleerd je kan niet meer dan je best doen en er vooral veel van proberen te leren.
En als er iets fout gaat niet je paard de schuld geven de ruiter is dan degene die de schuld bij zich moet zoeken.
Het paard heeft het als het goed is, goed aangeleerd
En vooral genieten dat je zo een goed paard tot je beschikking hebt.