Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Alicia2u schreef:Misschien moet je toch overwegen om weer wat dressuurlessen te nemen. Voor niet-progressieve overgangen moet je paard goed door kunnen sluiten en het gewicht op de achterhand kunnen zetten. Het is belangrijk dat je paard ontspannen en over de rug loopt, dat je (voor de overgang stap-galop) de voorhand en achterhand kunt isoleren (travers en schouderbinnenwaarts).
Zoek dus een instructeur die je kan helpen met met meer verzamelen van je paard. Waarschijnlijk begint dit met rechtrichten, want dat is ontzettend belangrijk bij deze moeilijkere overgangen, ontspanning en daarna vooral veel schakelingen, waarbij de verschillen in tempo steeds sneller steeds groter worden.

Alicia2u schreef:Nee, tot en met de M mag je gewoon progressieve overhangen rijden. Ik reed ze ook vaak niet-progressief, maar daar werd vaak wel een opmerking over gemaakt.
Veel schakelen, tussen gangen en in de gangen. Zijgangen helpen om het zweefmoment in de draf en de galop te verbeteren, en het achterbeen te versterken. Maar zonder hulp van een instructeur zal het de meeste mensen niet op een corecte manier lukken (overgangen op de voorhand), en iets afleren wat je fout hebt aangeleerd is moeilijker dan het de eerste keer goed aanleren
Alicia2u schreef:Wat ik bij mij in de springles zie (bij verschillende instructeurs), is dat bij de overgang de achtehand niet zakt, maar dat het paard zich afzet met de voorhand. Inderdaad is dit duidelijker bij de overgangen terug, maar in het voorwaartse zie je het ook. Vaak gaat dit dan ook gepaard met 'sterk in de hand' of weinig ontspanning.
Alicia2u schreef:Wat ik bij mij in de springles zie (bij verschillende instructeurs), is dat bij de overgang de achtehand niet zakt, maar dat het paard zich afzet met de voorhand. Inderdaad is dit duidelijker bij de overgangen terug, maar in het voorwaartse zie je het ook. Vaak gaat dit dan ook gepaard met 'sterk in de hand' of weinig ontspanning.
Maar omdat het zo vanzelfsprekend gaat, maken de paarden zich er ook niet druk over.
Maar daarom heb ik ook wat verder uitgelegd hoe je zo'n overgang voorbereidt