overgang stap-galop en halt-draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

overgang stap-galop en halt-draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:24

Ik wil mijn pony graag overgangen van stap-galop, halt-draf, enz. leren.

Om dressuurproeven te rijden zijn de eerste overgangen die je nodig hebt natuurlijk draf-halt en halt-draf. Daarom lijken het mij de makkelijkste niet-progressive overgangen om mee te beginnen.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en op de Wiki bij overgangen gekeken, maar kan nergens een duidelijke uitleg vinden.

Mijn pony maakt goede progressieve overgangen en daarom lijkt het mij het moment om maar eens met die andere overgangen te beginnen. Is ook voor de spîeren in de achterhand goed, niet?
Ik hoop dat jullie me willen helpen, ik heb een tijdje geleden dressuurlessen gehad maar nu jammer genoeg even niet meer, wel heb ik elke week springles.
Als jullie meer willen weten over mijn pony of ons niveau, vraag je het maar in dit topic of via pb.

Alicia2u

Re: overgang stap-galop en halt-draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:28

Misschien moet je toch overwegen om weer wat dressuurlessen te nemen. Voor niet-progressieve overgangen moet je paard goed door kunnen sluiten en het gewicht op de achterhand kunnen zetten. Het is belangrijk dat je paard ontspannen en over de rug loopt, dat je (voor de overgang stap-galop) de voorhand en achterhand kunt isoleren (travers en schouderbinnenwaarts).
Zoek dus een instructeur die je kan helpen met met meer verzamelen van je paard. Waarschijnlijk begint dit met rechtrichten, want dat is ontzettend belangrijk bij deze moeilijkere overgangen, ontspanning en daarna vooral veel schakelingen, waarbij de verschillen in tempo steeds sneller steeds groter worden.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:32

Alicia2u schreef:
Misschien moet je toch overwegen om weer wat dressuurlessen te nemen. Voor niet-progressieve overgangen moet je paard goed door kunnen sluiten en het gewicht op de achterhand kunnen zetten. Het is belangrijk dat je paard ontspannen en over de rug loopt, dat je (voor de overgang stap-galop) de voorhand en achterhand kunt isoleren (travers en schouderbinnenwaarts).
Zoek dus een instructeur die je kan helpen met met meer verzamelen van je paard. Waarschijnlijk begint dit met rechtrichten, want dat is ontzettend belangrijk bij deze moeilijkere overgangen, ontspanning en daarna vooral veel schakelingen, waarbij de verschillen in tempo steeds sneller steeds groter worden.

Ja, ik ben op zoek naar iemand die dressuurlessen wil geven. Maar kan zo snel niemand vinden. Lachen
De overgang stap-galop zal waarschijnlijk niet voor direct zijn, maar halt-draf en omgekeerd, zou toch moeten lukken? Vermits ze dat zelfs in de B al moeten doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:36

Nee, tot en met de M mag je gewoon progressieve overhangen rijden. Ik reed ze ook vaak niet-progressief, maar daar werd vaak wel een opmerking over gemaakt.

Veel schakelen, tussen gangen en in de gangen. Zijgangen helpen om het zweefmoment in de draf en de galop te verbeteren, en het achterbeen te versterken. Maar zonder hulp van een instructeur zal het de meeste mensen niet op een corecte manier lukken (overgangen op de voorhand), en iets afleren wat je fout hebt aangeleerd is moeilijker dan het de eerste keer goed aanleren Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:38

Persoonlijk vind ik de stap-galop overgang een stuk makkelijker, dan halt-draf. In stap eerst je paard activeren, klein beetje schoudervoor zetten, halve ophouding maken zodat hij nog iets meer op het achterbeen komt en dan geef je gewoon dezelfde hulpen als in draf. Mijn paarden leren dat al automatisch aan in de springles, en dan is het nog geen mooi gedragen overgang, maar ze snappen het principe wel al heel vroeg.
Aandraven vanuit het halthouden werkt eigenlijk hetzelfde. Zorgen dat hij echt actief stil staat, mooi gesloten en op het achterbeen, en dan een duidelijke beenhulp en zelf heel duidelijk denken aan draf.

Alicia, in Belgie zijn de klasses anders.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:38

Alicia2u schreef:
Nee, tot en met de M mag je gewoon progressieve overhangen rijden. Ik reed ze ook vaak niet-progressief, maar daar werd vaak wel een opmerking over gemaakt.

Veel schakelen, tussen gangen en in de gangen. Zijgangen helpen om het zweefmoment in de draf en de galop te verbeteren, en het achterbeen te versterken. Maar zonder hulp van een instructeur zal het de meeste mensen niet op een corecte manier lukken (overgangen op de voorhand), en iets afleren wat je fout hebt aangeleerd is moeilijker dan het de eerste keer goed aanleren Knipoog

Klopt inderdaad. Ik zal nog maar eens op zoek gaan naar lessen, het is alleen moeilijk om een goed maar betaalbaar iemand te vinden Boos!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:42

Oeps, sorry, niet aan gedacht.

Ik vind de overgangen in de springlessen meestal geen goede manier om mijn paard dressuurmatig te rijden. Net als dat ik een 'springwissel' heel anders vind dan een 'dressuurwissel' en ik mijn paard die laatste aanleer (ookal springen we).

@Julie_x: ik weet niet waar je ergens in belgië zit en hoever je de mogelijkheid hebt met je paard op pad te gaan voor les, maar ik heb wel wat connecties in de regio zundert/rijsbergen/meer tussen breda en antwerpen, net over de grens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:46

In aanvulling op Alicia, het risico van een op de voorhand gereden overgang vind ik zelf groter bij een overgang terug. De voorwaartse overgangen vragen per definitie al meer impuls, en zijn IMO daarom minder riskant.

Ik snap wel wat je bedoelt met dressuurmatige overgang, maar toch merk ik wel dat al mijn paarden de stap-galop overgang later in het echte dressuurwerk heel makkelijk correct uitvoeren, omdat ze het principe al vroeg geleerd hebben. Ik moet erbij zeggen dat ik niet wil dat ze dan maar wegstormen in galop, het moet wel beheerst blijven. Maar het echt mooi gezette zoals je het in het M2/Z wil zien, vind ik dan nog niet noodzakelijk. Met wissels ben ik daar wel strenger in, omdat je daar al zo snel een hakkeltje in krijgt, dat er bijna niet meer uit te krijgen valt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:48

Wat ik bij mij in de springles zie (bij verschillende instructeurs), is dat bij de overgang de achtehand niet zakt, maar dat het paard zich afzet met de voorhand. Inderdaad is dit duidelijker bij de overgangen terug, maar in het voorwaartse zie je het ook. Vaak gaat dit dan ook gepaard met 'sterk in de hand' of weinig ontspanning.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:51

Ik woon bij Mechelen, dat is helemaal onderaan in de provincie Antwerpen. Ik ben nog maar 15, en dus heel afhankelijk van mijn ouders om met de trailer weg te gaan. Ik heb een tijdje les gehad van iemand die aan huis kwam, en ben nu weer naar zo iemand op zoek.
Er is wel iemand die me les wil geven, maar zij is net bevallen. Dus daar moet ik nog wel een tijdje op wachten.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:52

Alicia2u schreef:
Wat ik bij mij in de springles zie (bij verschillende instructeurs), is dat bij de overgang de achtehand niet zakt, maar dat het paard zich afzet met de voorhand. Inderdaad is dit duidelijker bij de overgangen terug, maar in het voorwaartse zie je het ook. Vaak gaat dit dan ook gepaard met 'sterk in de hand' of weinig ontspanning.

Stap-galop, ga ik sowieso nog een hele tijd laten, omdat mijn pony in galop nog steeds niet genoeg op zijn achterhand terugkomt. In draf loopt hij wel lekker en ontspannen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:34

Alicia2u schreef:

Ik moet erbij zeggen dat mijn instructeurs hier in de springles geen aandacht aan besteden, dat is iets dat ik zelf automatisch meeneem, uit gemakzucht Knipoog Maar omdat het zo vanzelfsprekend gaat, maken de paarden zich er ook niet druk over.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:47

Helaas zijn niet alle paarden gezegend met ruiters die inzien hoe belangrijk dressuur is en die over voldoende rijtechnisch inzicht bezitten om dat in goede banen te leiden. Ik ben erg blij dat ik dressuurmatig goed begeleid wordt, uiteindelijk voel je bepaalde dingen gewoon niet meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:05

Dat snap ik, en gelukkig heb ik daarvoor ook dressuurles Knipoog Maar daarom heb ik ook wat verder uitgelegd hoe je zo'n overgang voorbereidt Pling

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:52

Oké, bedankt allebei! Lachen