steigerd paard bij alles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

raylaatje

steigerd paard bij alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:11

Hoi,

ik plaats dit voor een vriendin van mij, zij heeft een verzorgpaard.
3 jaar geleden is het paard bereden door de dochter van die mensen.
zij is na een x zo hard gevallen dat ze niet meer ging rijden en vanaf toen stond het paard dag en nacht in de wei.

maar:

met poetsen etc. is ze hartstikke lief, maar wil je met haar wandelen/wei brengen/longeren/opjagen/rijden etc. word ze gek!
er is een da geweest waardoor ze lichamelijk is onderzocht. een osteopaat(ofzo) kijken naar blokkades, spieren, rug, nek etc. en een tandarts maar ze is gewoon kern gezond.

een voorbeeldje: gister gingen wij er even heen, lekker poetsen ging hartstikke goed voetjes etc. ook.
maar we halen haar uit de wei(daar stond ze in) eerste paar passen gaan goed, en dan draaid ze zich naar je toe en begint (gericht op jou) te steigeren.
opjagen/longeren etc. hetzelfde verhaal.
het zadel past goed(is door zadelmaker gemaakt) maar met rijden is ze ook zo.
wel kun je als ze in het weiland staat er via het hek opklimmen.

ze is al naar 2 verschillende stallen geweest om opnieuw in te worden bereden en manieren te leren maar ze werd uiteindelijk(na maanden!) weer teruggestuurd en kon ze nog niets meer.

iemand een ideetje wat miss helpt of wat we zouden kunnen proberen?

Gr.

Lielle

Re: steigerd paard bij alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:18

hormonen ook nagekeken?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:57

Ik denk dat dit een dominantie / hormoon probleem is. Hier moet je mee overweg kunnen. wat ik wel erg stom vind van jullie, als dit paard zo is. dat jullie er zo via het hek (en let op deze woorden) LOS, opklimmen. dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren!! Zeker als ze gericht naar jullie stijgert.

Ik zal dit paard even helemaal opnieuw na laten kijken, en waneer is het zadel opnieuw gepast?? vergeet je niet dat een paard naar twee jaar spierverlies heeft Knipoog

Als het niet met de hormonen etc te maken heeft, dan zoek je een andere oorzaak, want een paard, doet dit niet zomaar.. hier is een reden voor. Ook als het een dominantie probleem is kan het bij haar / jullie liggen.

Probeer meerdere oorzaken te vinden en uit te sluiten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:05

Ik heb ook zo'n soort paard gekend. Wel ben ik er 2 jaar mee bezig geweest, voor ik zijn vertrouwen overal in had. Ook deze was door en door nagekeken en mankeerde niets. Tot ik zijn verleden na geplozen had. Hij was zwaar mishandeld geweest en nog veel meer. Dus dit was traumatisch. Wel moet je het slechte gedrag straffen hoor, maar wanneer hij bang is geruststellen.
Ik denk dat je consequent moet zijn en luisteren moet naar het paard en alles in kleine stapjes opbouwen.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:13

Navidad schreef:
Ik denk dat dit een dominantie / hormoon probleem is. Hier moet je mee overweg kunnen. wat ik wel erg stom vind van jullie, als dit paard zo is. dat jullie er zo via het hek (en let op deze woorden) LOS, opklimmen. dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren!! Zeker als ze gericht naar jullie stijgert.

Ik zal dit paard even helemaal opnieuw na laten kijken, en waneer is het zadel opnieuw gepast?? vergeet je niet dat een paard naar twee jaar spierverlies heeft Knipoog

Als het niet met de hormonen etc te maken heeft, dan zoek je een andere oorzaak, want een paard, doet dit niet zomaar.. hier is een reden voor. Ook als het een dominantie probleem is kan het bij haar / jullie liggen.

Probeer meerdere oorzaken te vinden en uit te sluiten.

hormoon problemen is ze op getest (volgens de eigenaar?) *de rest was ik bij*
vorige maand is het zadel opnieuw opgemeten, da geweest, osteopaat geweest dus dat zou het niet zijn.

@piewie: we straffen idd dat gedrag wel af, maar als ze zo op je zit te steigeren denk je daar niet meteen aan*eerste 2 x*

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:41

Ik denk dat het zo te horen idd aan vertrouwen en respect kan liggen, ga eens een tijdje grondwerk doen en ga een band opbouwen met het paard zodat ze jou gaat vertrouwen.
En wat heeft ze op die andere stallen geleerd of misschien wel nare dingen mee gemaakt, ben je bij elke training geweest en heb je gezien hoe ze met het paard omgingen??
Vaak hoor je dat paarden ook wel slechter uit een training komen, omdat er te hard en te veel van gevraagd is.
Zou gewwon gaan werken aan een band en het lekker allemaal met rust en gedul weer opbouwen.