Gestrest paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxxziemmm

Gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:55

Hee allemaal,
Op mijn manege rij ik al een tijdje op hetzelfde paard, ze is echt super lief en leuk!
Er kunnen niet veel mensen op rijden dus daarom plaats ik dit bericht of jullie dat ook hebben en wat je er aan kan doen.
Als je op dr rijd kan je je been niet aanleggen eigenlijk moet je je been niet tegen haar aan hebben want daar wordt ze heel erg heet van. Ze is heel druk en daardoor loopt ze dus heel veel over haar tempo en kan ze niet goed ontspannen, dan gaat ze ook tandenknarsen...
We rijden haar met martelgaal en soms ook met slofteugels omdat ze van de dierenarts laag moet lopen omdat ze te veel op dr voorhand loopt waardoor ze kreupel wordt...
ik ben benieuwed of jullie weten waardoor ze zich rustiger gaat gedragen en gaat ontspannen..
alle reacties zijn graag welkom!

Groetjes

Somebitch

Re: Gestrest paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:56

Met slofteugel rijden omdat ze op de voorhand loopt en daar kreupel van word. Scheve mond

Goede dierenarts.. Scheve mond

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:00

Je kan wat druppels resque van bach op een boterham doen en kijken of de stress minder word.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:07

Somebitch schreef:
Met slofteugel rijden omdat ze op de voorhand loopt en daar kreupel van word. Scheve mond

Goede dierenarts.. Scheve mond

Dat dacht ik gelijk ook. Met een slofteugel gaan ze juist nog erger op de voorhand lopen. Ik heb paarden gezien die altijd met een slof werden gereden, liet je de slof eens een keer weg vielen die paarden altijd voorover.

Volgens mij klopt dit van geen kant.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:08

wij hebben op de manege ook een paard die heel druk is.
ook is het zo als je je been aanlegt dat ze dan zo gaat doen maar ik ben begonnen om te zorgen dat ze rustiger wordt in de les. zelf rijd ik niet graag me martingaal dus hou ik me handen extra laag het ziet er niet uit met me zit maar vaal doet ze dan toch haar hoofd lager ook doe ik met me been aanleggen het beetje voor beetje eerst bijna niet dan 5 seconden iets meer en zo steeds verder tot ze uiteindelijk er niet meer zo op reageert maar elke keer maar heel even en niet zo plotseling.
het jammere bij manege pony's/paarden is dat jij dat ene uur het paard perfect krijgt maar de mensen die de andere uren erop rijden, waar jij in die ene les zo op heb geoefend het weer verzieken om het zo te zeggen. dus ik ben bang dat je erniet veel aan kan doen maar wel blijven proberen hem/haar in jou uur dat je op hem/haar rijd zo ontspannen mogelijk te laten rijden ..

groetjeeesss

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:13

Ik denk dat dit paard niet thuis hoort op een manege..zo'n paardje heeft ritme nodig en een ruiter die weet wat ie doet!

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:51

Ik ga mee met Jeanine84 Lachen En dat van die slof is inderdaad raar!

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:28

Ze moet met slof gereden worden omdat ze dan meer over haar rug loopt en daardoor de achterhand beter gaat gebruiken

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:30

Vaak zijn het de vele indrukken die het paard gestresst maken. Hoe is ze alleen in de bak, is ze dan gemakkelijker ontspannen te rijden?

Een slof kan wel, maar alleen als je hem gebruikt waar hij voor dient en niet om er continue een rem op te houden, dan zal ze er helemaal tegen in gaan. Probeer je handen op gewone hoogte te houden. Vragen en weer los, vragen en weer los. Met je handen erg laag te zetten, kun je de neiging krijgen haar vast te zetten aan de voorkant, ook hier zal ze dan minder gemakkelijk ontspannen.

Misschien is het mogelijk om een privéles met haar te nemen, dan kun je haar laten focussen op 1 ding en heb je alle aandacht van je instructrice/instructeur.

Succes!

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:38

heb ik gezegt dat ik me handen heel erg laag hou dan? nee dus
Alleen in de bak kan niet... dan wordt ze helemaal gek er moeten paarden bij haar zijn.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:41

__SavannaH__ schreef:
wij hebben op de manege ook een paard die heel druk is.
ook is het zo als je je been aanlegt dat ze dan zo gaat doen maar ik ben begonnen om te zorgen dat ze rustiger wordt in de les. zelf rijd ik niet graag me martingaal dus hou ik me handen extra laag het ziet er niet uit met me zit maar vaal doet ze dan toch haar hoofd lager ook doe ik met me been aanleggen het beetje voor beetje eerst bijna niet dan 5 seconden iets meer en zo steeds verder tot ze uiteindelijk er niet meer zo op reageert maar elke keer maar heel even en niet zo plotseling.
het jammere bij manege pony's/paarden is dat jij dat ene uur het paard perfect krijgt maar de mensen die de andere uren erop rijden, waar jij in die ene les zo op heb geoefend het weer verzieken om het zo te zeggen. dus ik ben bang dat je erniet veel aan kan doen maar wel blijven proberen hem/haar in jou uur dat je op hem/haar rijd zo ontspannen mogelijk te laten rijden ..

groetjeeesss

Ik dacht dat je dat geschreven had. Zie deze quote.

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:45

Dat ben ik niet

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:50

ze willen jou alleen maar helpen. Dus ik zou ze niet zo afsnauwen!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:51

Ohhh, heb het verkeerd lezen, sorry Bloos

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:53

geeft niet

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:21

Maxxziemmm schreef:
Ze moet met slof gereden worden omdat ze dan meer over haar rug loopt en daardoor de achterhand beter gaat gebruiken

En het is nu net de bedoeling dat je dit zonder slof ook zou kunnen..

Gooi die hulpteugels er maar af en neem eens priveles..

Anouck_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:26

Raar verhaal !
Veel praten met het paardje tijdens de les Knipoog
Worden ze ook wel rustig van .
Hoe is ze in de stal ?
Staat ze al lang in jullie manege ?
Ken je iets van haar verleden ?
Misschien heeft het hierbij wel te maken ? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:29

Dit is duidelijk een voorbeeld van een manegepaard niet op zijn plek.......... ik denk dat geen van ons hier iets mee kan, het is niet jouw paard......

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:14

Oke dit heeft geen zin ik had het ook beter niet kunnen plaatsen want jullie kennen met paard niet...
toch bedankt voor alle reacties

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:01

Veel voltes rijden, zoiezo veel figuren rijden je moet haar bezig houden.
Als ze paar passen te hard gaat hup op de volte.
Ook zou ik kijken naar de voeding die ze krijgt, krijgt ze misschien teveel bix, dat je dit wat kan minderen..