Vandaag weer even foto's gemaakt van mij en felicia en die wou ik graag aan jullie laten zien.
Ons niveau is ongeveer L1/2, het achterwaarst en wijken beheerst ze maar het gaat allemaal nog niet altijd even soepel.
Felicia is van de haflingerstal waar ik mijn eigen pony ook heb staan en ik rij haar nu ongeveer 2 jaar. In die 2 jaar heb ik het nodige met haar meegemaakt. Toen ik op haar ging rijden was er net een meisje van haar afgevallen en was felicia op haar schouder gaan staan waardoor ze een gebroken sleutelbeen had, niet echt een aangenaam begin dus. Haar grote probleem op dat moment was bokken. Ze kon zomaar uit het niets ineens keihard gaan rennen en dan heel gemeen gaan bokken. Gelukkig kon ik het aardig uitzitten. Na 2 maanden bokkend hebben rongereden (ze had geen fysieke klachten) ben ik met haar al bokkend in de hoek van de bak over de kop gevlogen (ze bleef achter de bakrand haken omdat ze als een dolle door de hoek heen scheurde), hierbij viel ze op mij. Gelukkig hadden we er allebei niets aan over gehouden, maar daarna was het bokken gelukkig afgelopen! Daarna ging het nog steeds niet zo goed. Er was geen echte klik en ik kon de knopjes niet goed vinden, maar ik heb doorgezet. Na een tijdje werd ze 2 keer vlak achter elkaar ziek. Ik ben er toen al die weken dat ze niets kon doen voor haar geweest, dit heeft ons ontzettend geholpen want hierna was de klik er wel. Na die periode ben ik met haar begonnen te springen omdat we met het dressuurwerk niet echt vooruit konden komen, dit ging een tijdje goed totdat ze dat niet meer leuk vond. We hadden toen een tijdje een behoorlijke dip, niks wou meer, met springen weigerde ze alles wat hoger was als 60 cm en de dressuur wou ook voor geen meter. Toen het weer wat beter ging ben ik met haar wedstrijden gaan rijden dit was een echte flop, ze kon absoluut niet alleen zijn en we vlogen bokkend door de baan, dus hier ben ik weer mee gestopt. Ik heb daarna nog wel gewoon dressuurmatig doorgetraint.
Felicia is zo'n beetje haar hele leven al ruiterkamp pony en staat dus niet zo heel scherp aan de hulpen. Ze was altijd heel erg zwaar in de hand en moeilijk voor het been te krijgen, dus hier heb ik heel hard aangewerkt, en ik moet zeggen ik ben al op de goede weg.
Ik probeer haar zo voorwaarst mogelijk te rijden en ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden (ze word voornamelijk zo zwaar door een onrustige hand), ik ben ook heel veel bezig met haar proberen wat in te buigen, ze heeft haar bouw absoluut niet mee voor de dressuur maar ik probeer haar gewoon zo soepel mogelijk te houden. Ik neem ook voor de afwisseling wat wijken en achterwaarst mee.
Verdere problemen waar we nog tegen aanlopen zijn, het niet goed nagevelijk willen blijven bij vooral het wijken en achterwaarts, het halsstrekken en mijn houding (ik weet het die is echt slecht, mijn rechterbeen leid een eigen leventje).
Ik ben niet meer van plan wedstrijden met haar te gaan rijden, mijn belangrijkste punten zijn dus souplesse, activiteit, nagefelijkheid en mijn houding. Ze is veel te dik ik weet het, ze staat in een kudde en ze krijgen steeds het meest verse gras dus dan krijg je dit..
Houd er a.u.b rekening mee dat ze net een aantal weken in de ponykampen heeft gelopen
Sorry voor het lange verhaal, hier de foto's:
1.

2.

3.

4.

Inzet volte
5.

Pasje verruimen
6.

7.

Pasje achterwaarts
8.

9.

Stukje schoudervoor
10.

11.

12.

Wijken
13.

Galop
14.

Uitdraven, verder wil ze dus niet zakken, ook niet in stap
15.

En mams mochten even uitstappen.
Ik ben zelf heel tevreden over de activiteit want ze is normaal gesproken echt heel moeilijk lekker actief te krijgen. Ik schrok best wel van mijn houding, hier ga ik dus heel hard aan werken.
Graag opbouwend commentaar en tips.
Groetjes Hilde

je zou haar als extra training ook nog kunnen longeren met pessoa.
Ze word elke zomer zo dik, het lijkt soms wel of ze van lucht groeit.
), komt ie met zijn hals omhoog, neem ik snel de teugels op en bied ik, zogezegd, weerstand waardoor ie zelf verkiest van terug de hals naar beneden te brengen, om die lossere teugel te verkrijgen...