Felicia(haflinger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Felicia(haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:59

Hallo,

Vandaag weer even foto's gemaakt van mij en felicia en die wou ik graag aan jullie laten zien.
Ons niveau is ongeveer L1/2, het achterwaarst en wijken beheerst ze maar het gaat allemaal nog niet altijd even soepel.
Felicia is van de haflingerstal waar ik mijn eigen pony ook heb staan en ik rij haar nu ongeveer 2 jaar. In die 2 jaar heb ik het nodige met haar meegemaakt. Toen ik op haar ging rijden was er net een meisje van haar afgevallen en was felicia op haar schouder gaan staan waardoor ze een gebroken sleutelbeen had, niet echt een aangenaam begin dus. Haar grote probleem op dat moment was bokken. Ze kon zomaar uit het niets ineens keihard gaan rennen en dan heel gemeen gaan bokken. Gelukkig kon ik het aardig uitzitten. Na 2 maanden bokkend hebben rongereden (ze had geen fysieke klachten) ben ik met haar al bokkend in de hoek van de bak over de kop gevlogen (ze bleef achter de bakrand haken omdat ze als een dolle door de hoek heen scheurde), hierbij viel ze op mij. Gelukkig hadden we er allebei niets aan over gehouden, maar daarna was het bokken gelukkig afgelopen! Daarna ging het nog steeds niet zo goed. Er was geen echte klik en ik kon de knopjes niet goed vinden, maar ik heb doorgezet. Na een tijdje werd ze 2 keer vlak achter elkaar ziek. Ik ben er toen al die weken dat ze niets kon doen voor haar geweest, dit heeft ons ontzettend geholpen want hierna was de klik er wel. Na die periode ben ik met haar begonnen te springen omdat we met het dressuurwerk niet echt vooruit konden komen, dit ging een tijdje goed totdat ze dat niet meer leuk vond. We hadden toen een tijdje een behoorlijke dip, niks wou meer, met springen weigerde ze alles wat hoger was als 60 cm en de dressuur wou ook voor geen meter. Toen het weer wat beter ging ben ik met haar wedstrijden gaan rijden dit was een echte flop, ze kon absoluut niet alleen zijn en we vlogen bokkend door de baan, dus hier ben ik weer mee gestopt. Ik heb daarna nog wel gewoon dressuurmatig doorgetraint.
Felicia is zo'n beetje haar hele leven al ruiterkamp pony en staat dus niet zo heel scherp aan de hulpen. Ze was altijd heel erg zwaar in de hand en moeilijk voor het been te krijgen, dus hier heb ik heel hard aangewerkt, en ik moet zeggen ik ben al op de goede weg.
Ik probeer haar zo voorwaarst mogelijk te rijden en ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden (ze word voornamelijk zo zwaar door een onrustige hand), ik ben ook heel veel bezig met haar proberen wat in te buigen, ze heeft haar bouw absoluut niet mee voor de dressuur maar ik probeer haar gewoon zo soepel mogelijk te houden. Ik neem ook voor de afwisseling wat wijken en achterwaarst mee.
Verdere problemen waar we nog tegen aanlopen zijn, het niet goed nagevelijk willen blijven bij vooral het wijken en achterwaarts, het halsstrekken en mijn houding (ik weet het die is echt slecht, mijn rechterbeen leid een eigen leventje).
Ik ben niet meer van plan wedstrijden met haar te gaan rijden, mijn belangrijkste punten zijn dus souplesse, activiteit, nagefelijkheid en mijn houding. Ze is veel te dik ik weet het, ze staat in een kudde en ze krijgen steeds het meest verse gras dus dan krijg je dit..
Houd er a.u.b rekening mee dat ze net een aantal weken in de ponykampen heeft gelopen
Sorry voor het lange verhaal, hier de foto's:

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding
Inzet volte

5. Afbeelding
Pasje verruimen

6. Afbeelding

7. Afbeelding
Pasje achterwaarts

8. Afbeelding

9. Afbeelding
Stukje schoudervoor

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding
Wijken

13. Afbeelding
Galop

14. Afbeelding
Uitdraven, verder wil ze dus niet zakken, ook niet in stap

15. Afbeelding
En mams mochten even uitstappen.

Ik ben zelf heel tevreden over de activiteit want ze is normaal gesproken echt heel moeilijk lekker actief te krijgen. Ik schrok best wel van mijn houding, hier ga ik dus heel hard aan werken.
Graag opbouwend commentaar en tips.

Groetjes Hilde

mts83

Re: Felicia(haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:03

vind dat ze nog best netjes loopt en ja te dik maar als ze meer en goede beweging krijgt waarbij zij echt moet gaan werken dan zal dat ook wel minder worden
als commentaar want ja dat moet he denk om je handen(piano) op sommige foto's en ja je zegt het zelf al je houding(benen)
veel plezier samen vind dat ze een lief koppie heeft Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:07

Dankje, sommige mensen staan er inderdaad van te kijken hoe ze loopt aangezien haar postuur en haar ponykamp achtergrond, maar ik heb er dan ook heel wat voor moeten doen.
Ze heeft de laatste weken echt heel veel gewerkt (minimaal 2 uur per dag en geen 1 dag rust) en ze lijkt alleen maar dikker te worden..

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:28

feliciaa schreef:
Dankje, sommige mensen staan er inderdaad van te kijken hoe ze loopt aangezien haar postuur en haar ponykamp achtergrond, maar ik heb er dan ook heel wat voor moeten doen.
Ze heeft de laatste weken echt heel veel gewerkt (minimaal 2 uur per dag en geen 1 dag rust) en ze lijkt alleen maar dikker te worden..

weet je zeker dat ze niet drachtig is dan Nagelbijten / Gniffelen

ot ik vind het er netjes uitzien zoals je zelf al zei vanwege haar postuur, probeer zelf wat meer naar voren te kijken en wat rechter te zitten Lachen je zou haar als extra training ook nog kunnen longeren met pessoa.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:30

Longeren met pessoa kan niet bij haar. Sinds een ongeval met een kar word ze panisch van alles wat achter haar zit/hangt. Heb het wel geprobeerd, maar ze flipt helemaal. Nee ze is niet drachtig Tong uitsteken Ze word elke zomer zo dik, het lijkt soms wel of ze van lucht groeit.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:42

schouders naar achteren, naar voren kijken, benen lang maken entenen naar binnen, teugels korter en handen dragen en voor je houden, en tot slot schouders naaar achter;) dit klinkt wel negatief zo maar vind je hafje wel heel leuk!!!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:17

ach maakt niet uit hoor Knipoog Ik weet dat ik heel veel aan m'n houding moet verbeteren dus dankje voor de reactie Lachen

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:43

Vind het er ook prima uitzien, gezien haar achtergrond, ben met bovenstaand commentaar eens. Flink oefenen op jouw houding, een goede houding is al het halve werk.

Tegen mijn meiden zeg ik altijd, voor je kijken, kijk waar je heen gaat, zo neem je je pony mee. Maar dan wel rechtop blijven zitten, niet inknikken in de wendingen.

Hier ook een haf (16) die het dressuurwerk niet kent, hij is altijd gebruikt voor de recreatie, maar wel een lieverd, hij doet altijd zijn best om voor je te werken. Bokken, steigeren en racen komt in zijn woordenboek niet voor. Wij zijn met hem nog in de fase: voorwaarts rijden, voor het been zijn. We rijden veel overgangen, wendingen en wijken. En hij gaat vooruit, is al veel soepeler en wendt nu met behulp van je been ipv je hand.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij in elk tempo nageeflijk blijft lopen met bijbehorende achterkant. Zal nog wel even duren denk ik........

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:46

Dankje, zo ben ik inderdaad ook met haar bezig gegaan. Voorheen moest je haar een flinke schop geven wou ze vooruit gaan, nu reageert ze al bij een lichte aanraking van mijn been en ik kan al bijna slalommen alleen op mijn been rijden dus we gaan de goede kant op en ze begint er ook echt plezier in te krijgen.

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:26

Als ze steeds dikker word en jij doet steeds meer met haar, kan het dan niet betekenen dat ze drachtig is??????

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:55

En ik denken dat Bonja toen dik was. Handig dat ze steeds op vers gras staan dan Nagelbijten / Gniffelen

Het zadel lijkt wat te ver naar voren liggen. Verder idd aan je houding denken. Probeer zelf ook wat trotser te zitten, laat zien dat je erop zit, daar ga je beter van zitten.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:25

Nee ze is niet drachtig. Ze word elke zomer zo dik en in de winter zakt het dan weer wat af. Ze staan nou even tijdelijk niet meer op gras maar hebben nou 3 pakken kuil voor 16 haflingers dus dat is ook nog best wel veel aangezien ze dit binnen een paar dagen op hebben..
@ magda_90: Het zadel ligt inderdaad iets te ver naar voren, maar als ik em verder naar achteren leg dan gaat ie aan de achterkant omhoog..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:43

Ik zou graag nog wat tips willen over het halsstrekken als dat mogelijk is..

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:59

Niemand meer? Ik zou graag nog wel wat tips willen..

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:06

Dat je Hafje wat te rond is weet je wel, vind ik niet erg, mijn Haflinger is ook nog wat te rond dus ken het probleem wel. Knipoog

Op zich vind ik haar niet slecht lopen. Je houding is ook niet super slecht, maar doordat je zadel misschien iets teveel naar voor ligt, durf je je voeten lichtjes naar voor steken en dat mag niet hé... Daar misschien eens proberen op letten.
De rest is zo ongeveer gezegd.
Over het wijken, SB enzo: doe het in korte stukjes en beloon op tijd. Als is het maar 2 passen, maar 2 goede passen, stop en beloon. Je kan het langzaam opbouwen.

Over het halsstrekken:
Mijn Haflinger kan het nu wel goed, maar doet het meestal alleen wanneer ie al goed heeft gewerkt. Ik moet nu ook inrijden met zijn neusje bijna over de grond en dus een ontspannen hals. Ik heb het hem geleerd door hem teugel te geven (ik kies de teugel die hij krijgt, maar ie krijgt dan echt gewoon alles Bloos ), komt ie met zijn hals omhoog, neem ik snel de teugels op en bied ik, zogezegd, weerstand waardoor ie zelf verkiest van terug de hals naar beneden te brengen, om die lossere teugel te verkrijgen...

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar dit is waarmee ik je nu kan helpen.
Als je nog vragen hebt over iets (heb ervaring met Haffies) mag je altijd een pb'tje sturen.

Succes nog!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:08

Het ziet er wel super leuk uit.! Alleen het enige wat IK vind aan je houding is je tenen xD

xNina

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 23:08

@ Ticcie: Bedankt voor de tip! Dat ga ik eens proberen!

kinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 09:40

Je moet voor je uit kijken,tenen naar binnen.
dat zal voor de rest wel goedkomen!