.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:09

.
Laatst bijgewerkt door Bellex op 27-09-23 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Katherina@Proef oefenen Ermelo, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:22

He ems Lachen
Het kan natuurlijk ook niet altijd super gaan.
Maar probeer zelf idd te blijven ontspannen en rustig te blijven (dat is moeilijk I Know )
verder wat ik altijd doe als paard niet lekker loslaat is heel veel gaan schakelen op de volte en volte openen en sluiten steeds.
Maar ik denk dat je dat wel al doet Knipoog
En verder jij en kate zijn een topteam Lovers

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:34

Pffff, balen dat soort momenten... ik ken dat wel zit momenteel ook een beetje vast (letterlijk). Ik ben zo bezig met mijn eigen houding dat er van rijden niet veel komt. Ik vind het knap dat je ook dit soort foto's op bokt durft te plaatsen. Ik denk dat je in je trainingen toch moet proberen door de spanning heen te rijden en niet te gaan stappen aan een lange teugel maar je bewust worden van jouw eigen spanning en daar al rijdend iets mee te doen. So what als het wijken in de proef niet voor 100% gaat zoals het moet, er zijn genoeg onderdelen waar je dat goed kunt maken zolang je ontspannen blijft.
Veel succes!!!! Jullie zijn een leuke combi.

Edit* Ik zag ook dat je je ellebogen wat meer langs je lichaam mag houden, je lijkt wat sterk te worden.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:54

@Yvanka: Dat doe ik inderdaad wel, maar in een proef kan ik moeilijk ineens een volte draaien Schijnheilig Dus dat is echt balen
@Skingraphx:Nou door mijn eigen spanning kan ik wel heen rijden maar door haar spanning niet. Katie is een merrie met verleden, waardoor zij vrij snel blokkeerd. Als zij dat het idee heeft dat ze het fout heeft wil ze perfectioneren en blokkeerd zij. Zodra ze dat doet kom je niet meer binnen in dat koppie en gaat ze aan een stuk door. Ellebogen klopt inderdaad en hier werd ik ook wel sterk daar heb je gelijk in Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:59

Emma! Ik ga proberen je tips te geven. Ondanks de volgens jou 'zeer slechte foto's' blijft Katie natuurlijk een lekker ding.

Foto 1: Valt niet zo heel veel over te zeggen, is vrij duidelijk...kats naast A-C lijn. Goed mee oefenen dat ze mooi recht op die lijn blijft lopen.

Foto 2: Idem als de eerste foto. Even iets doorvragen, juist goed!

Foto 3: In die wending mocht wel iets meer stelling. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ze de wendingen doorloopt (niet zo op gelet op kamp) maar probeer ze mooi voor te bereiden.

Foto 4: Geen commentaar, is met LIesbeth, dus niks verkeerds met die foto.

Foto 5: Ziet er op eerste gezicht wel lekker uit, maar jij hebt je knieen opgetrokken, waardoor ze voor de zweetblad komen. Hakken mooi laag! En Katie valt daar op de voorhand, maar dat is een bekend probleem, goed actief houden van achteren.

Foto 6: Fijn beeld Ja

Foto 7: Idem als foto 6.

Foto 8: De wijkfoto, ook een probleem van jullie. Goed de schouder erin houden en haar eerst mooi recht maken. Dan meenemen, ook van achter!!

Foto 9: Top!!!! OK dan!

Foto 10: Geen commentaar.
Foto 11: Idem.

Ik hoop dat je er wat mee kunt?!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:03

Hee liefste Lovers
Wat een tips Haha! Ja je hebt helemaal gelijk, knieen optrekken is inderdaad een bekent probleem, vind ik moeilijk Ze moet inderdaad rechter op de AC blijven, zij blijft recht maar ik ga zitten klungelen Ja

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:05

probeer eerst zelf te ontspannen, desnoods naast t paard oefenen om even heel diep in en uit te ademen en daarbij de spanning te laten afvloeien, want jij spant, paard spant, jij wordt boos, nog meer spanning.. dat is een cirkel die jij moet doorbreken..

verder zou ik m nog niet te hoog instellen, te veel verwachten, eerst die ontspanning en dan weer verder, dan mss even geen wedstrijden en straks meteen goed dan nu lopen foceren en meer "verprutsen" dan de bedoeling is door de spanning..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:08

@Nimmy: Mijn pony heb ik prima voor elkaar Ja ook kan ik haar rustig aan hoger in gaan stellen want ze is er gewoon klaar voor. Die spanning die ze zo af en toe heeft, zal ze blijven houden dat heeft ze als sinds dat ik haar heb Ja ik ben met mijn eigen spanning inderdaad bezig. Verder zie ik het nut er niet van in om geen wedstrijden te rijden aangezien ik ze al nauwelijks rij en dit mijn laatste jaar is, ze is eraan toe anders zou ik het niet doen

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:25

Ik denk je bij jezelf moet proberen te achter halen waarom jij spant. Want ik denk dat als jij wel ontspannen kunt blijven je pony ook niet het "oh jeeh" gevoel krijgt dat ze iets fout doet. Zal waarschijnlijk niet makkelijk zijn maar ik denk echt dat je eerst bij jezelf moet beginnen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:28

Ik heb ontzettende faalangst, dat heeft er ook zeker te maken en is waarschijnlijk de grootste factor. Dit is iets waar niet meer aan te werken is dan dat ik nu doe...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:50

leuk paard hoor.
let alleen op je tenen!
succes faalangst door breek je alleen met constant die confontatie aan te gaan met je zelf

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:03

Dank je Ja tenen is inderdaad een punt
Ja klopt, daarom zoek ik het ook op Ja

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:35

Hey Em!

ten eerste, knap dat je ook 'mindere' foto's durft te plaatsen op het o-zo kritische bokt Ja

Het algemene plaatje is best mooi/ netjes, maar Let op je kapstokvoeten.
Het lijkt alsof jij je heel sterk kan maken in je armen (misschien is dit wel niet zo, maar vertekend het door de foto) , maar bij de 3e foto lijkt het net alsof er veel spanning in je armen zit.

En als laatste tip; onthoud dat bij trainingen dingen fout mogen gaan, vreet je zelf niet meteen op, blijf relaxt en luchtig en oefen het opnieuw. (hoe je dan van die spanning af komt op wedstrijd is voor mij dan ook nog wel een beetje de vraag Clown)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:46

Hee Marloes Lachen
Ja het klopt dat ik hier heel veel spanning vasthield. De training liep 6 weken lang ontzettend bagger, ze had last van haar rug, en die stress kwam er hier een beetje uit. Daardoor ging ik vasthouden in mijn handen en schouders Ja

Bij trainingen mogen inderdaad dingen fout gaan, alleen was het bij deze training de bedoeling om een proef te oefenen, dus echt als op wedstrijd. En dat levert dan weer die o zo leuke stress op Schijnheilig

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:19

hey Emma,

allereerst leuke foto's, ook al zijn ze minder daar kan je alleen maar van leren, zo zie je je eigen fouten. Wat een goede fotograaf zeg ROFL

het verhaal van je spanning overbrengen is heel herkenbaar en ik denk dat heel veel ruiters hiervan (onbewust) last van hebben. Het is heel moeilijk om dit weg te nemen. Misschien kan je de bach rescue spray eens proberen dat is homeopatisch en haalt zeg maar net het scherpe randje van de zenuwen bij je weg, je word er niet down of sloom van maar het kan miss helpen, word ook wel bij paarden en andere dieren gebruikt maar ik denk niet dat dat bij kat(h)y nodig is, als jij rustig bent is zij het ook automatisch. Voor de rest je houding etc dat weet je zelf ook wel en daar word hard aan gewerkt. Misschien een tip: elke keer als je langs de H rijd denk je aan hakken laag als je dit met het trainen gaat doen word het een automatisme. Zo kan je natuurlijk bij elke letter wel wat bedenken, niet dat je bij elke letter ergens aan moet denken want dan kan je niet meer geconcentreerd rijden maar misschien elke keer een punt in gedachten nemen dat je je bewust word van iets waar je op moet letten.

succes meis en een dikke knuffel voor jullie beiden.

p.s. dit is natuurlijk commentaar van een 'langsdelijner' dat is altijd makkelijker dan dat je erop zit

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:38

Ik vind het net goed en leerrijk en gewoon eerlijk om deze foto's te zien! Je durft tenminste laten zien dat het iets slechter of moeilijker is gegaan dan anders. Tegenwoordig zetten mensen enkel foto's op bokt als het plaatje volledig klopt. (met uitzonderingen natuurlijk)
Ik vind dat je enkel moet proberen om je spanning proberen weg te laten vloeien want je paard is hier uiterst gevoelig voor.
Het zal allemaal wel super gaan in ermelo!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:58

Dank jullie wel voor de reacties!
@Sonja: Ik 'slik' inderdaad resceu, en Katie krijgt sinds kort Quietex 2 uur voor de proef omdat ze zich opfokt tussen andere paarden. Dit helpt wel Ja Dat met de H vind ik een hele goede! Makkelijk punt ook om te pakken *LOL*
@Woest: Ja dat zou ik ook kunnen doen, maar daar leer ik niet zoveel van als van slechte foto's Ja

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:20

hey op zich vallen de foto van zicht nog mee. je zet je armen wel breed uiteen. verder tip om binnen te komen. je moet denken dat je langs een kant een muur hebt. klinkt belachelijk maar helpt wel. verder veel kwartlijnen oefenen.
verder wat die oprichting betreft, zolang je pony onder niet bij is gaat dit niet, dus nog meer op achterhand werken hoe, simpel, veel overgangen, schakelen, en leren snel maken. verder ook veel wachtmomenten inbouwen waarbij je ze inbuigt op je been zonder dat ze vertraagt of van de rechte lijn komt. wat je dan kan doen is schouder binnnen op volte steeds goed vooruit met atief werkende achterhand en echt achter wegduwen , je zal merken dat ze toch nog stijf is in der lijf (wat helemaal normaal) maar dit hoort bij het gymnatiseren. en dan verklein je. voel je dat ze geeft (echt geeft dus niet effe om er dan onder uit te komen geef je en rij je er uit. veel van je problemen komen dus voort uit een nog niet recht gericht paard. maar dit zijn zaken die je zeker voor elkaar krijgt, dus veel oefenen en wees gewoon blij met je paardje. frustratie lijdt tot niets. veel succes nog met je leuke pony

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:00

Leer je woede beheersen als het niet goed lukt!
Paarden zijn net kinderen, breng je woede op ze over dan worden ze zelf ook nerveus. Je paard reageert op jou reactie. Althans mijn pony wel. Als ze niet luistert en alleen maar hard wil moet ik haar terug nemen en rustig blijven. Maar soms test ze me zo uit dat ik boos word en mn zweep teveel ga gebruiken. Dat is dus zooo fout! Met vervolg dat mn pony nog stouter word. Logisch ook want ze mag niet voorwaarts maar ze krijgt wel tikken.
Ook al was dit een van je mindere dagen, ik vind het er zeker niet slecht uitzien!!