3 jarige PRE merrie Goya rijden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

immii_clarr

3 jarige PRE merrie Goya rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:14

Hoi allemaal,
Hier weer eventjes een topic over mijn 3 jarige PRE merrie Goya.
Goya is nu ongeveer 2 maandjes onder de man, (zadel ligt er al iets langer op) en doet dit allemaal erg braaf. Ik zit er nu ongeveer 2 a 3 x per week ongeveer een kwartiertje op.
Ze heeft er erg veel plezier in, wil graag leren en doet ook echt super haar best! Helaas werken de beentjes nog niet zo mee. Zij heeft van veulen af aan al last van haar benen vanwege dat die wel heeel erg snel groeide.
Op dit moment is het probleem dat ze haar achterhand niet goed meekrijgt, vooral in draf. Stap en galop gaan opzich voor haar doen wel heel goed.
Waar we nu echt aan werken is dat ze leert voorwaarts te draven, aan de teugel enzo komt later wel. Het probleem is dat het op dit moment of langzaam draven is maar de achterkant dus niet goed meekomt, of dat ze van voren een galopsprong gaat maken en van achteren gaat draven.
Vandaag was er in ieder geval al vooruitgang dat 1 kant om beter ging en ze voorwaarts draafde zonder een galopsprong erbij te maken.
2 september zal ze weer nagekeken worden door Steffi van der Laarse, van veulen af aan kijkt zij al naar haar, en zij zal mij dus ook gaan vertellen hoe ik deze problemen kan gaan oplossen.

Hier komen de foto's! (helaas zijn de foto's niet echt van hele goede kwaliteit, maar het gaat om het idee!)

1. Stappenn, wat ik hier nou weer met mijn handen aan het doen ben.. Haha!
Afbeelding
2. Nog meer stappen
Afbeelding
3. Een drafje!
Afbeelding
4. Nog meer draven.(ondertussen even vragen aan toeschouwers hoe ze op dat moment draaft Clown ))
Afbeelding
5. Galopje, helaas kwaliteit van de foto niet helemaal goed..
Afbeelding
6. En toen ging mijn zusje haar nog eventjes uitstappen.
Afbeelding
7. Ondertussen af en toe een beetje wat vragen
Afbeelding
8. Een vrolijke Goya!
Afbeelding
9. Doeidoei! tot de volgende keer!
Afbeelding

Commentaar is welkom! m'n houding kan af en toe een beetje slecht zijn, maar het is ontzettend moeilijk om netjes op haar te blijven zitten, ze zit niet zo lekker namelijk Haha! ze hobbelt nogal Clown

bulck

Re: 3 jarige PRE merrie Goya rijden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:34

hey leuk paardje, maar sommige dingen die je aanhaalt horen wel bij het jong zijn. een paard dat net zadelmak is moet goed voorwaarts gezet worden. dit is de basis van alles. dus als ze dan eens in galop aanspringen moet je ze gewoon belonen. want hoewel een gang verandert heeft ze wel geluisterd van naar voren te gaan. dus echt goede begeleiding zoekenzodat er niet van die kleine foutjes insluipen die op langere termijn in je nadeel zullen werken. zitten moet je ook nog niet doen, enkel lichtrijden contact op beide teugels en tussen je benen.
dus laat ff dat aan de teugel lopen achterwege. Dat komt vanzelf wel. veel succes met je paardje

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:46

bulck schreef:
hey leuk paardje, maar sommige dingen die je aanhaalt horen wel bij het jong zijn. een paard dat net zadelmak is moet goed voorwaarts gezet worden. dit is de basis van alles. dus als ze dan eens in galop aanspringen moet je ze gewoon belonen. want hoewel een gang verandert heeft ze wel geluisterd van naar voren te gaan. dus echt goede begeleiding zoekenzodat er niet van die kleine foutjes insluipen die op langere termijn in je nadeel zullen werken. zitten moet je ook nog niet doen, enkel lichtrijden contact op beide teugels en tussen je benen.
dus laat ff dat aan de teugel lopen achterwege. Dat komt vanzelf wel. veel succes met je paardje

voorwaarts is inderdaad de basis! i know! beloon der dan ook als ze naar voren gaat, maar rij der daarna wel weer een stapje terug en probeer haar gewoon weer opnieuw "normaal" in draf te krijgen. zodra ze dus echt gewoon normaal voorwaarts draaft beloon ik der al helemaal! goede begeleiding heb ik al! zitten doe ik ook niet, ook met aangallopere doe ik dat niet, blijf gewoon lichtrijden tot ze gallopeert, al zit ik altijd wel vrij snel in galop. Af en toe kom ik het zadel niet uit, dat is soms gewoon lastig, dus zit ik een keertje, maar verder rij ik altijd licht!
aan de teugel is op dit moment ook totaal niet belangrijk voor mij, eerst maar eens de gangen, en dan met name de draf, goed onder controle hebben en dan ga ik daar aan werken.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:28

goed dat je nu zelf zegt dat dit niet zo is, want je moet inderdaad eerst goed aan het werk met de basis, dan komt derest vanzelf wel. verder een heel leuk paard! veel succes ermee Knipoog

Liefs,

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:33

volgens mij bedoelt ze met het commentaar over dat vragen, dat ze iets vraagt aan de omstanders.....niet van haar paard

jullie zijn een mooi stel samen !
fijn dat het allemaal zo gemoedelijk gaat, super Haha!
ga zo door !

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:37

Wat misshien ook kan helpen om haar meer voorwaarts te krijgen is door twee mensen met een longeerzweep bij je in de bak te hebben. Deze twee mensen helpen beide in 1 helft van te bak om met de zweep mee te helpen in het voorwaarts drijven.
En misshien gaat zo ook wat harder zonder dat dikke buikje Knipoog Vork

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:37

Ben ik de enige die opvalt dat dit paard echt megadik is? Is daar een reden voor?

Verder vind ik dat je wel goed bezig bent, lekker voorwaarts en later komt neerwaarts wel..
Als ze problemen met haar benen heeft, waarom laat je haar dan niet nog lekker een jaartje staan. Misschien is 3 dan wel wat te jong. Ze is een ontzettend leuk beest om te zien. Dus daar wil je neem ik nog lang plezier van hebben..

Voor @ work commentaar, hou je handen niet altijd te stijf naar beneden. Maar op een jong paard vind ik dat je houding altijd wat achterblijft omdat je heel veel met je paard bezig bent.

Veel succes iig..

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 06:50

annemarieke1 schreef:
Wat misshien ook kan helpen om haar meer voorwaarts te krijgen is door twee mensen met een longeerzweep bij je in de bak te hebben. Deze twee mensen helpen beide in 1 helft van te bak om met de zweep mee te helpen in het voorwaarts drijven.
En misshien gaat zo ook wat harder zonder dat dikke buikje Knipoog Vork

Dit heb ik vooral in het begin natuurlijk ook gedaan. Het probleem is dat ze het dus vanwege dat ze gewoon niet zo goed weet wat ze met der bene moet, het moeilijk vind en daardoor gaat vluchten door te galloperen. galop gaat dan ook echt supergoed, goed voorwaarts enz.
ze is idd te dik, maar ze is al heel wat afgevallen doordat ik dus meer met haar ben gaan doen dan eigenlijk de planning was..

_Zsazsa_ schreef:
Ben ik de enige die opvalt dat dit paard echt megadik is? Is daar een reden voor?

Verder vind ik dat je wel goed bezig bent, lekker voorwaarts en later komt neerwaarts wel..
Als ze problemen met haar benen heeft, waarom laat je haar dan niet nog lekker een jaartje staan. Misschien is 3 dan wel wat te jong. Ze is een ontzettend leuk beest om te zien. Dus daar wil je neem ik nog lang plezier van hebben..

Voor @ work commentaar, hou je handen niet altijd te stijf naar beneden. Maar op een jong paard vind ik dat je houding altijd wat achterblijft omdat je heel veel met je paard bezig bent.

Veel succes iig..

Je bent niet de enige hoor! ze is gewoon te dik, dat weet ik, en dat is dan ook de rede dat ik er al op zit. Het is een paard dat gek word als ze steeds maar het zelfde doet en graag dingen wilt leren. anders word ze echt strondvervelend. eigenlijk zou ik nog een jaartje wachten, maarja de vetjes vlogen er wel heel erg snel aan sinds ze het land op ging Bloos (en dan te bedenken dat het eerst altijd zo'n mager scharminkeltje was die je bij moest voeren) maar gelukkig zijn haar benen al beter dan eerst en nu afwachten of we dit goed kunnen krijgen. er zit in ieder geval al vooruitgang in ook tijdens het rijden!
Gelukkig heeft ze er ook ontzettend veel plezier in, en echt veel/lang zit ik er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:13

Ik vind het een leuk paard, je ziet zelf ook dat ze te dik is en dat belemmert haar ook in haar beweging. Als je verantwoordt beweging geeft en haar niet te moe maakt omdat ze geen conditie heeft, te dik is en nog jong, komt dat allemaal wel goed. Het vette gras is snel voorbij met dit rotte weer, dus die speklaag zal ook wel snel minder worden. Veel succes ermee!!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 07:23

Leuk dier! Super dat ze het zo braaf oppakt.
Denk dat haar overgewicht ook niet mee zal werken wat betreft haar benen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:30

Het paard is pas 3 en vrij stevig Knipoog wellicht dat ze door haar groei nu nog wat te jeugdig is om uberhaubt te rijden. een paard waarbij je zelf aangeeft dat ze door het harde groeien last heeft van haar benen had ik nog een jaar laten staan voordat ik erop zou gaan. Zeker voor een PRE die zijn nog later uitgegroeid dan een gewoon warmbloedpaard had ik haar nog een jaar minstens laten staan...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:04

Het is niet zo vreselijk erg hoor om door te zitten op een jong paard, zolang je maar de juiste houding aanneemt en mee bent met het paard. Doorzitten mag nooit meer belastend zijn voor een paard, ook niet met een ouder paard, als je goed zit dan belast je de rug hierdoor niet meer als bij het lichtrijden. Lichtrijden zorgt er gewoon voor dat een paard meer voorwaarts gaat lopen omdat de ruiter op die manier vaak beter mee is met de beweging.
En gewoon goed voorwaarts blijven rijden is de beste manier om een jong paard te rijden, dus dat doe je zeker heel goed, aan de teugel dat komt vanzelf als ze er achteraan meer onder gaan komen. Het is nog een jong paard dus die moet achteraan ook nog sterker worden. Als ze er echt veel last van heeft (pijn) zou ik haar nog even laten staan en laten controleren, als ze gewoon de kracht nog niet heeft om er achteraan goed onder te komen zou ik zeggen, rustig dooroefenen en proberen haar achterhand sterker te maken.

Veel succes nog!

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:05

Izzy19 schreef:
Het is niet zo vreselijk erg hoor om door te zitten op een jong paard, zolang je maar de juiste houding aanneemt en mee bent met het paard. Doorzitten mag nooit meer belastend zijn voor een paard, ook niet met een ouder paard, als je goed zit dan belast je de rug hierdoor niet meer als bij het lichtrijden. Lichtrijden zorgt er gewoon voor dat een paard meer voorwaarts gaat lopen omdat de ruiter op die manier vaak beter mee is met de beweging.
En gewoon goed voorwaarts blijven rijden is de beste manier om een jong paard te rijden, dus dat doe je zeker heel goed, aan de teugel dat komt vanzelf als ze er achteraan meer onder gaan komen. Het is nog een jong paard dus die moet achteraan ook nog sterker worden. Als ze er echt veel last van heeft (pijn) zou ik haar nog even laten staan en laten controleren, als ze gewoon de kracht nog niet heeft om er achteraan goed onder te komen zou ik zeggen, rustig dooroefenen en proberen haar achterhand sterker te maken.

Veel succes nog!

Pijn geeft ze niet aan anders zou ze niet zo vrolijk, zonder staken of iets de bak doorgaan, het is meer dat ze de kracht er dus niet voor heeft, spieren zijn gewoon slap, maar zijn al sterker dan dadt ze waren. Zowieso word ze zo nu en dan dus nagekeken door steffi van der laarse(http://www.steffivanderlaarse.nl), 2 september dus ook weer. Zij gaat nakijken of alle wervels etc. goed zitten, en proberen te kijken waar dit probleem dus vandaan komt, en mij vertellen hoe ik dit het beste kan gaan oplossen. Wat ik nu echt aan het doen ben is ervoor zorgen dat ze lekker voorwaarts draaft zonder die galopsprong van voren er bij te maken, om dus als het ware te vluchten voor wat ze moeilijk vind. Ik ga dus ook vragen aan steffi hoe ik die achterhand nou goed sterk kan maken. Het maakt me niet echt uit hoe lang het gaat duren, ik heb absoluut geen haast en doe alles op haar tempo. Al is het soms best lastig om goed in te schatten, aangezien ze soms zelf gewoon teveel wilt. Je ziet op de foto's ook wel dat ze het leuk vind, oortjes staan naar voren en ze geeft een vrolijke uitstraling.