Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 00:45

Als ik op mijn Fjord buiten ga rijden gaat madam op een gegeven moment gewoon in de staak. Achteruit terug naar de stal (willen) en met geen mogelijkheid vooruit te krijgen. Tot nu toe stap ik dan maar gewoon af en neem een boze madam gewoon mee naar een verder punt (boos mopperend op haar ondertussen) en stap dan weer op, meestal gaat het dan wel goed (ze wint dus niet, zij wil terug naar haar wei). De heenweg lukt dan wel, we kunnen dan stappen, draven en galopperen zonder problemen. Terug is echter een ramp. Het liefste zou ze in de 5e versnelling terugrennen naar haar vriendje in de wei, dus gaat ze drammen, wordt heel sterk in de mond en reageert niet meer op hulpen. Heb al geprobeerd een volte te rijden als ze dat probeert, maar die eindigt ook halverwege (als haar hoofd richting het pad waar we vandaan komen staat) in achteruit lopen en soms iets omhoog komen. Zweep erbij wordt ze alleen maar nog bozer en opstandiger van. Teruglopen naar waar we vandaankomen lukt alleen aan de hand. Als ik haar laat wijken gaat het wel beter, maar vanwege spat kan ze niet teveel schouder binnenwaards of wijken. Ze is trouwens 200% bomproof.

Ik weet dat mevrouwtje er een spelletje van maakt en me aan het uittesten is (heb haar pas een paar maanden) maar het is knap lastig. Ze doet dit sinds ze een nieuw vriendje heeft op de wei. Ze is over het algemeen dominant, de alfa-merrie. In de bak rijden gaat perfect trouwens.

Vraag me af of dit gedrag blijft (vooral het terug willen rennen naar de wei is nogal lastig, het geklier op de heenweg moeten we gewoon door dat begrijp ik wel) en of ik er wat aan kan doen dat ze rustig terugloopt.

Maartje1990

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:50

misschien samen met iemand gaan rijden? ik weet niet of dat mogelijk is? ik herken het trouwens wel met m'n shetlander wou dat ook! maar dat is op een gegeven moment gewoon overgegaan (en ik werd uiteindelijk ook sterker maar dat je bij een fjord sterker word schat ik de kans klein)

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:54

Ow dit had ik af en toe ook met mijn verzorgfjord.
Als ik net van de dam af was, loopt ie zo snel mogelijk zijwaarts de berm in, en gaat dan het liefst achteruit lopen.
Ik heb dus altijd gezorgd dat als ik alleen moest rijden, ik hem gelijk kort vast pakte, en een zweepje mee, en niet om hem te slaan, maar om kleine tikjes te geven dat ie gelijk actief zou lopen zodat ie minder snel de kans heeft om opeens op zij te gaan lopen of te stoppen.
Tja, fjorden zijn niet altijd even makkelijk

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:54

Moeilijk, kan meerdere redenen hebben. Meestal (in mijn ervaring) is het onzekerheid, met name veroorzaakt doordat ze je niet als leider ervaard. Je heb haar nog maar net, dus dat zou goed de reden kunnen zijn. In dat geval heb je dus een rangorde probleem.
Afstappen lijkt mij geen goede beslissing, ik persoonlijk zou net zo lang terugdrammen tot ik mijn zin krijg, afstappen is wel degelijk haar d'r zin geven en zal ze je dus niet als leider erkennen.
Wat wel wil helpen is iemand die tijdelijk meeloopt, of een ander paard er naast en ja, ik zou zeggen, heel veel doen. Ik zou het anders zo ook niet weten. Succes ermee!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 01:41

Met samenrijden gaat het wel goed (zolang ze voorop mag tenminste, anders is het een draak), maar niet altijd kunnen anderen op het tijdstip dat ik kan, dus het gebeurt wel regelmatig dat ik alleen naar buiten ga. Oefenen gebeurt dus wel. Het geklier houdt trouwens wel op, op de heenweg dan, als ik afgestapt ben en haar vooruit gesleept heb. Als ik boos genoeg ben tenminste. Probleem is dat de wegen hier aan weerszijden sloten hebben en weinig berm, dus dat als ze in haar achteruit gaat ze zo in een sloot stapt en dat wil ik toch ook niet. Voltes rij ik altijd bij opritjes voor weilanden en passeervakken voor auto's, anders is er geen ruimte genoeg. Nadeel is ook dat je hier niet echt "rondjes" kan rijden. De meeste wegen lopen dood of zijn zo lang dat je niet eventjes een rondje gaat doen. Dan ben je meteen minstens de halve dag zoet en daarvoor moet je ook maar net tijd hebben. Op een gegeven moment moet je dus gewoon omkeren om terug te gaan en dat weet ze verdomd goed.

Oefenen gebeurt genoeg, gaan we natuurlijk ook gewoon mee door. Met sporen rijden helpt wel, maar ik rij liever niet met sporen.

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 03:03

Misschien kan er eens iemand mee op de fiets, dat geeft je fjord misschien het idee dat ze niet alleen is.
Afstappen zou ik zeker niet meer doen, dan heeft zij gewonnen,
ookal loop je verder bij de wei vandaan.
Ga maar terug drammen, net zo lang tot ze doorloopt.
Succes ermee!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:46

Ik zie afstappen niet zozeer als verliezen. De vorige eigenaar stapte ook altijd af als ze iets engs tegen kwam of zo, dus ze is dat ook gewend. Heb nu wel geprobeerd om wanneer ze op de terugweg gaat drammen en ook een volte niet normaal wil lopen we weer verder van de stal weggaan, of ze dat nou wil of niet. Hopelijk leert ze zo dat drammen niet werkt en het dan alleen maar langer duurt voordat ze thuis is.

Vriendlief kan ik niet meenemen, die heeft een bloedhekel aan zowel fietsen als paarden en vriendinnen heb ik hier niet in de buurt, ben nog niet zo lang geleden naartoe verhuisd. Wanneer meiden van de stal buiten gaan rijden ga ik natuurlijk mee, maar dat gaat ook niet altijd. Zij willen ook wel eens gewoon in de bak trainen, en hebben ook niet altijd zin in een rit van een paar uurtjes.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:18

Ik heb een paar goede tips gekregen van mede-bokkers bij een ander topic in RT-P (ff naar beneden scrollen, zie je m meteen, over niet alleen naar buiten kunnen). Misschien heb je wat aan de tips die anderen mij gegeven hebben!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:22

Voer je je paardje na terug komst?