Aaron @ Work, Verbetering ?? Tips, alles welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liz

Aaron @ Work, Verbetering ?? Tips, alles welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:13

Hallo,

Ik had vandaag weer les met Aaron. Ik les nu ongeveer 4 weken met hem.
Omdat hem eigenlijk nooit wat geleerd is kwa dressuur, en altijd gebruikt is voor bos/duin/strand pony, zijn wij hard aan het trainen. Als het lukt willen we volgend jaar wedstrijden gaan rijden.
Ik heb nu intotaal 5 lessen gehad, en ik vind dat aaron alles al steeds beter oppakt.

Aaron is een 12 jarige Haflinger.
Omdat hem nooit dressuur matig iets geleerd is zijn we nu heel erg bezig met hem nagevelijk rijden en mijn zit.
Aaron pikt alles wel snel op, maar blijft het soms nog al moeilijk vinden.

We zijn heel erg bezig met overgangen rijden, stap-halt, stap-draf, Gallop zijn we nog niet mee bezig.
Eerst de basis dan komt de rest wel! Lachen

Commentaar:
* Handen dragen/rechtop
* Benen lang maken
* Voor uit kijken

Heb je tips, commentaar of zie je verbetering of niet?
Ik hoor het graag! Maar hou het wel vriendelijk.

Voor me lessen:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Vandaag me les:
3.
Afbeelding
Instappen

4.
Afbeelding
Stappen, rustig vragen

5.
Afbeelding
Handen nog iets meer dragen, vooruit kijken!

6.
Afbeelding
Te veel binnen hand, Te diep??

7.
Afbeelding
Halt houden, netjes vond ik zelf

8.
Afbeelding
Draf

9.
Afbeelding
Draf, handen meer dragen

10.
Afbeelding
Stap, Knikjes in me ellebogen, handen meer dragen, benen meer naar achter

11.
Afbeelding
Vind hem wel netjes, maar te diep?? benen mogen mer naar achter

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding
Mooi plaatje vind ik zelf, handen mogen meer gedragen worden en benen stukje naar achter

14.
Afbeelding
Trots uitstappen

15.
Afbeelding
Trots met wat we vandaag behaald hebben!

Heb je tips, commentaar, of zie je verbetering of wil je gewoon wat kwijt?!
Vertel het me! Hou het wel vriedelijk aub.

Groetjes Liz

_Reneee

Re: Aaron @ Work, Verbetering ?? Tips, alles welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:18

Vind het er over het algemeen wel goed uit zien, probeer alleen je handen wat meer te dragen en je hakken nog iets meer uit te drukken;)

Je hebt een onwijs leuke pony!
Heeft wel een beetje een grasbuikje hea Lachen:P

Veel succes met hem verder!

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:22

Ja hij heeft nog een heel erg grasbuikje, maar dat komt vanzelf wel! Knipoog

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:25

hele mooie haf ondanks het buikje haha
denk idd om je handen en hakken en ja commentaar lever je verder zelf al en ik vind het er netjes uitzien zo voor de 5 de keer les ga zo door en veel plezier samen

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:28

idd, je handen iets meer dragen.
maar ziet er goed uit hoor. Knipoog

leuke haflinger Bloos

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:28

Leuk dat er al zoveel verbetering is, maar ik vraag me af waarom je sporen draagt?
Je geeft zelf aan dat je met de basis bezig bent, dus dan heb je imo geen sporen nodig. Sporen draag je om je hulpen te verfijnen en niet om je paard harder te laten lopen. Zolang je nog aan de basis werkt, ben je nog niet bezig met het verfijnen van je hulpen...

Probeer eerst een zonder sporen je paard actief te rijden en van voren eraf te blijven. Op bijna alle foto's zie ik een strenge hand waarop je hem als het ware 'dwingt' te buigen. Met als gevolg dat hij wel 'knikt' , maar niet gebruik maakt van zn lichaam en ontspant en daardoor nageeft.

Als je daar eerst aan gaat werken, actief, rechtgericht en ontspannen, dan komt de rest vanzelf!

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:34

@ Jibbel,

Bedankt dat je reageert. Mijn Instructrise heeft zelf aan gegeven dat ik me sporen moest gaan rijden. Het lijkt streng en dat was het inderdaad vandaag ook. Hij gooit heel snel ze koppie weer omhoog vandaag moest ik al shij na gaf hem door rijden, wat strenger wezen en doordat mijn hand zo sterk lijkt dat komt doordat Aaron heel erg sterk is. Ik weet dat je met kracht niets wint. Maar het lijkt meer op de foto dat dat zo is dan dat het in het echt zijn.

En sporen, zoals ik net al zei heeft me instructrise aangegeven dat dat handig zou zijn omdat hij niet altijd even fijn op je been reageert en beter op je stem. Ik rij altijd met zweep of sporen. Mij is aangewezen om dan met sporen te rijden zodat ik niets anders dan teugels in me handen heb en dan een rustigere hand heb.

Het is en blijven moment opnames.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:42

Leuke haf zeg! Dat buikje train je ervanzelf wel af.
Er is zeker al verbetering te zien op de foto's, vooral in je houding.
Ik vind wel wat spanning zitten in de bovenlijn en zou gaan proberen om je pony lang en laag te gaan rijden en de achterhand zou wat actiever mogen.
Daarnaast vind ik eigenlijk je spoorgebruik storend, op elke foto zitten je sporen in de buik van je pony. Rij desnoods eerst met een zweepje tot dat je je tenen goed naar binnen hebt. Ik zie dat je inmiddels al hebt uitgelegd waarom je met sporen rijdt, ik vind het eerlijk gezegd alleen niet echt een goede oplossing.
Wat me ook opvalt is dat je een stoelzit hebt (ik ken het probleem helaas ook Bloos ). Zou dat door je zadel kunnen komen?

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:46

@ Rissa,

Ja mijn zadel is erg vervelend, het is een veilzijdig zadel dat gericht op het spring zadel is. daar hadden ik en me instructrice het ook al over Knipoog! we zitten er aan te denken om een ander zadel te gaan kopen. maarja dat geld haal ik neit zo maar uit me achtertuin!
Bedankt voor de tip over me sporen ik ga het even me me instructrise overleggen. het blijven moment opnamens

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:49

Hey, onze Haf heet ook Aaron! En om het nog leuker te maken, mijn jongste dochter heet liz. Zie mijn profiel voor foto's waar ze samen op staan! Leuk toeval.

Het commentaar wat je zelf al aangeeft bij de foto's zijn idd de puntjes waar je op zal moeten oefenen maar ik vind het er goed uitzien.

Zelf vind ik het juist makkelijker om mijn handen wat hoger dan normaal te houden omdat ik de neiging heb mijn handen "vast" te zetten als ik ze lager heb.

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 14:42

@ Pri_lady,

Haha, wat een leuk toeval!
Over mijn handen, ja dat klopt, ik moet ze hoger zetten, ben ik steeds meer op aan het letten.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:39

Daar is ie weer lekkerding is het toch he !!

haha,

ziet er goed uit..
probeer je tenen naar binnen te houden en je hakken naar beneden.. ( zie foto 12 ! )

voor de rest begint het echt al goed ergens op te lijken !
leuk zeg, dit is echt een hele anderen aaron die ik ken !

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:15

DAnkje voor de tips:)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:21

hej

Wat ik zie is dat je erg graag aan de teugel wilt rijden, dat je verder niet meer oplet over de achterhand,voorwaarst.etc

Als jij zo vroeg al met sporen begint is er een teken dat hij dus niet voorwaarts is..hoe kan je een paard die niet voorwaarts is aan de teugel rijden..?

Op alle foto's loopt hij met de achterhand er niet bij..probeer dat te trainen met overgangen..

Tevens vindt ik dat je erg met je sporen in zn buik prikt!. sporen zijn om mee te wrijven en niet te prikken, en ze zijn bedoelt om plekjes aan te wijzen..leer eerst met je benen rijden, (kuit) zonder dat je met je hak prikt, want elke x als je met je hak prikt, kan je dus geen sporen om!

Je tenen mogen ook ietjes naar binnen

Bedoel dit niet boos of aangevallen hoor.
Kan ook niet zien hoe het paardje loopt ik moet alles van een foto beoordelen!..

Voor de rest een leuk beestje succes!!..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:41

eeey, aaron aan het werk!

ik vind het er best goed uitzien voor een 5de les..

toch zou ik eerst het voorwaarts en stelling goed willen hebben, zodat ie lekker los word. daarna kan je m pas gaan vragen na te geven.

zeker omdat ie het niet gewent is!

verder: probeer je handen hoger en meer naar voren te dragen, het lijkt nu alsof je m vastzet, en dan doet hij dat ook en dan ben je nooit sterker.

verder zou ik ook je spoortje afhalen, en eerst werken aan het voorwaarts.

hij loopt nu netjes met zijn koppie maar de moter is uit..en loopt ie dus niet over de rug.

veel succes verder, aaron is braaf dus dat komt vast wel goed Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:44

leuke haf om te zien zeg Lachen
goed dat je met je instructrice gaat overleggen,want uiteindelijk maken de spoortjes je pony nog slechter aan je been.

probeer je handen netjes rechtop en wat hoger te houden.
zorg,voordat je aan de voorkant gaat rommelen,eerst dat je de achterhand meer activeerd,want op de foto's sloft de achterhand er maar wat achteraan.
veel schakelen en overgangen rijden,maakt de achterhand actiever,maar dat maakt m ook fijner aan je been,2 vliegen in 1 klap Lachen

veel succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:57

Ik zou er inderdaad een ander zadel opleggen, want dit is echt onwijs slecht voor je houding. Je zet wel onder elke foto dat je benen verder naar achter moeten, maar dat kan helemaal niet op dit zadel.
Verder zou ik nog verder terug gaan naar de basis: ga stellingen en buigingen rijden, zorg dat hij reageert op je benen en haal de sporen er af. Overgangen zijn ook prima, maar zorg eerst maar eens, zoals al eerder gezegd is, dat hij rechtgericht en aan je been wordt, voordat je met nageeflijkheid begint.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:49

Inderdaad, dat zadel. Misschien je beugels iets langer doen en je knie wat meer lten zakken, maar uiteindelijk zul je voor je houding toch aan een ander zadel moeten. Ditzadel is te groot en de beugelophanging zit veel te ver naar voren (ook voor het springen).
Nu moet je met lichtrijden helemaal over je knieën heen stijgen, waardoor je je balans gaat zoeken op de teugels. Dara komt deels je strenge hand vandaan. Kun je lichtrijden zonder teugels/met je handen los? Dat is ook een goede manier om te zakken in je knie.

liz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:16

@ winia4ever,

bedankt voor je tips, maar wij rijden juist veel overgangen. zoals ik al zei ik train net een paar weken met hem. hij moet nog veel leren en vandaag dat de achterhand er ook nog niet bij komt. ik heb les van een gediplomeerde instructrise dus. Hij is voorwaarts genoeg.

@ Mizsz_Kitty,

Bedankt voor de tips! Lachen Dit zijn tips waar ik wat aan heb!

@ Snoevie,

Bedankt voor de tips:)

@ Lotte1990,

Bedankt, aaron is voorwaarts genoeg maar zoals ik al eerder zei omdat ik anders te rommelig werd met me hand werd het handiger om sporen ipv een zweep er bij te houden.

@ Alicia2u,

Bedankt voor je tips! ja ik kan met handen los rijden. volgende les gaan we geheel op de zit rijden, dus niks verder met aaron maar vooral op mijn zit trainen. dan gaan we weer verder met aaron.