met inrijden aan de teugel??XD!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

met inrijden aan de teugel??XD!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 21:54

hay.heb een vraag met het inrijden.
Lijst moet je of zetten jullie je pony-paard tijdens het instappen
ook aan de teugel of laat je ze eerst effe warmlopen door de hals
te laten strekken? ik vraag het maar even want vraag me het me
wat af. Ikzelf doe dit met alfast wat aanvragen om aan de teugel
te lopen. oke nu jullie mening! Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling Pling

Mette

Re: met inrijden aan de teugel??XD!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:03

Gebruik de zoekmachine de volgende keer eerst. Er is hier namelijk al een topic over!

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:07

Ik rijd mn paard nooit en te never aan de teugel in hij moet eerst warm worden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:11

Bedoel je inrijden of losrijden?

Bij het inrijden (=zadelmak maken) moet je je nog helemaal niet bezig houden met nageeflijk zijn, dat komt vanzelf.

Bij het losrijden maak je de spieren van je paard los, losrijden moet je dus heel letterlijk nemen. Spieren losmaken doe je niet door in de krul te willen gaan, eerst lang en laag en later kun je wat meer oprichting en nageeflijkheid vragen.
Vooral de ontspanning is tijdens het losrijden heel belangrijk, zonder ontspanning geen lossigheid en nageeflijkheid.

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:31

met instappen nooit aan de teugel. eerst warm lopen en goed de spieren laten ontspannen en laten strekken.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:20

Mijn paarden zijn meestal al gelijk nagevelijk op twee teugels als ik ze aan het loswerken ben. losrijden neem ik heel breed, ondanks alles stap ik ze zeker een kwartier los.. (of ze moeten bommetjes zijn) dan werk ik ze heel rustig in draf los.

Een paard is niet zomaar aan de teugel in het begin.. dan lijkt het mij alsof je teveel met je handen werkt.. Laat ik het zo zeggen hij loopt dan meestal niet correct aan de teugel maar komt dan juist onder het echte werk (spiergebruik) uit.

Een ruiter is verplicht om een paard op een rustige manier los te werken.. (als jij gaat sporten, voetbal, boksen etc, werk je ook je spieren los) doe je dat niet? Sjah dan zal je der zeker wat van gaan voelen Lachen

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:41

Als je je paard goed rijd, loopt hij in principe altijd "aan de teugel" zoals eerder ook al werd gezegt
Ik rij ze dan met het loswerken eerst lang en laag en daarna ga ik ze meer oprichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:44

Navidad schreef:
Mijn paarden zijn meestal al gelijk nagevelijk op twee teugels als ik ze aan het loswerken ben. losrijden neem ik heel breed, ondanks alles stap ik ze zeker een kwartier los.. (of ze moeten bommetjes zijn) dan werk ik ze heel rustig in draf los.

Een paard is niet zomaar aan de teugel in het begin.. dan lijkt het mij alsof je teveel met je handen werkt.. Laat ik het zo zeggen hij loopt dan meestal niet correct aan de teugel maar komt dan juist onder het echte werk (spiergebruik) uit.

Een ruiter is verplicht om een paard op een rustige manier los te werken.. (als jij gaat sporten, voetbal, boksen etc, werk je ook je spieren los) doe je dat niet? Sjah dan zal je der zeker wat van gaan voelen Lachen

hier eigenlijk hetzelfde. ik rij lang en laag los, máár ze moet wel rond willen worden en loslaten in de kaak. anders heeft het losrijden eigenlijk geen zin Haha!

ik rij in stap, draf en galop los, rij veel tempowisselingen, voltes e.d. soms wil ik in het lang en lage ook wel eens zijgangen meepakken, wordt ze ook lekker soepel van. na de galop is het even stappen en dan oppakken.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:57

Ik stap altijd eerst aan beide zijden een rondje of 2 aan de hele lange teugel, helemaal geen druk.
Dan pak ik de teugels wat op en zakken de paarden vanzelf in mijn hand.
Met andere woorden... laag en rond. Daar werk ik ze in de stap dan in los en doorloop meteen even de zijgangen die ze al beheersen.
Bij Taco dus wijken, sb, travers, renvers, appuyeren. Bij de jongere dieren vaak alleen een pasje wijken van en naar de hoefslag.
Dan ben ik vaak al een minuut of 20 verder omdat de zijgangen pas komen als ze lekker actief stappen en ik eerst voltes heb gereden.
Met dezelfde halslengte draaf ik aan en rij ik veel 8-en stel ik ze wat door of juist wat contra. Bij Taco neem ik ook een pasje wijken en sb mee. Voor de lengte in zijn lijf. Dan een galopje. Dan stappen en oppakken.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:19

Je moet eerst een paard warm maken wil je hem goed laten lopen. sowieso is het niet goed voor spieren om meteen hard aan het werk te gaan terwijl ze nog niet warm zijn.
rijd dus eerst gewoon niet aan de teugel maar houd wel contact.
Bij mijn paard helpt wijken ook erg goed bij het inrijden. niet iets van voor willen doen, maar van achteren.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:41

Jij gaat toch ook niet gelijk full-speed, ook jij loopt eerst beetje warm, Ik doe altijd eerst rondje of 5 a 6 voltes stappen beide kanten en dan rustig met lange teugel een drafje en een galopje. Voltens rijden om hem los te maken maar allemaal met lange losse teugel is ook goed om te leren met je benen te rijden.
pas naar een minuut of 10 pak ik de teugels erbij.

JapSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:52

Het eerste rondje gewoon laten stappen zodat het paard alles kan zien. en daarna lang laag diep:)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:56

heb even getemd, dubbeltopic.
Bij losrijden nooit 'aan de teugel' wel lekker laag en lang en niet rond;(

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:24

Wij laten heel veel paarden eerst lekker lang en laag rondlopen. Liefst in stap, draf en galop. Heerlijk worteltjes zoeken wat een zeer goed ruggebruik opleverd.

Hebben wij echter een paard dat extreem op de voorhand is gebouwd dan rijden we die neus wel eventjes naar voren maar niet naar beneden. Tenzij dat paard al zo goed aan het been is dat het geen probleem is hem weer op de achterhand te krijgen na het worteltjes zoeken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:45