wie kan me helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_

wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 19:04

hallo Lachen,

mijn pony Caprice heeft de laatste tijd nogal moeite met longeren, of ze begrijpt het niet of ze wil het gewoon niet begrijpen? want ze deed het gewoon altijd.
ze loopt een half rondje en dan stopt ze ermee, ik heb er een zweep bij maar zodra ik de zweep maar ook in de richting houd van haar kont dan stopt ze en '' valt ze een soort van die zweep aan ''.
Maar zodra ik de zweep er niet bij heb , loopt ze een half rondje en dan gaat ze stilstaan,
ze heeft in het verleden wel wat dingen meegemaakt met de zweep, en is er dan ook echt bang voor. ik heb al geprobeerd de bak af te zetten in een cirkel, maar dat lukt ook niet, ook heb ik geprobeerd als er iemand mee loopt en dan op een gegeven moment los laten maar dat lukte ook niet!

ik weet dat het niet zo via de computer valt op te lossen , maar alle tips zijn welkom!
dus mijn vraag heeft iemand tips Knipoog ?

stienmasjien

Re: wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:07

Misschien eens op een andere plaats proberen te longeren?
Ik heb eigenlijk niet echt een idee om het op te lossen, laat staan een verklaring. Nors opkijken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:10

Lief een ding......... jouw pony is niet bang voor de zweep, jouw pony is slim en maakt handig gebruik van de escapes die jij haar bied.....

haal er iemand bij de je kan leren longeren Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:13

Is je zweep wel lang genoeg om hem goed te raken als je longeert? Veel paarden weten precies hoe lang de slag is.

Fem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 23:06

stienmasjien schreef:
Misschien eens op een andere plaats proberen te longeren?
Ik heb eigenlijk niet echt een idee om het op te lossen, laat staan een verklaring. Nors opkijken

ook al geprobeerd , maar reageert ze precies hetzelfde op! Lachen

Fem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 23:10

KiWiKo schreef:
Lief een ding......... jouw pony is niet bang voor de zweep, jouw pony is slim en maakt handig gebruik van de escapes die jij haar bied.....

haal er iemand bij de je kan leren longeren Knipoog

mijn pony is echt bang voor de zweep, ik zal weleens een keer een filmpje maken misschien morgen dan kun je het zien ook met rijden zodra ik de zweep erbij haal, loopt ze te drentelen of loopt ze naar achter ze houd ook continue de zweep in de gaten Lachen

en ik heb er al 2 keer iemand bij gehaald, ik kan zelf ook longeren Knipoog
en degene die les geeft bij ons op stal, heeft ook al aantal keer geprobeerd te longeren maar die lukte het ook niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:27

wat jij wil meis Lachen maar dit is echt een klassieker, komt zooo zoooo veel voor. Ze weet donders goed dat als jij dat ding weg legt dat zij vrijspel heeft.......

en als je kon longeren had je dit probleem niet Lachen want dit is echt een enorm basisprobleem......

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:00

Lijkt mij ook, ik denk dat er teveel geaarzeld word, dan neemt de pony de lijding wel, ik doe het niet wand jij weet het ook niet.
Door iemand duidelijk laten vertellen dat hij moet doorlopen , daarna zelf doen met de begeleiding van de helper, die hem liet door lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:01

Begrijpt ze wel wat je bedoelt?
Probeer haar eerste een los te longeren zonder zweep maar puur op je lichaamstaal,
Als ze bang is voor de zweep, wat mijn tinker ook heeft, of eigenlijk bang wil ik niet zeggen, maar ze krijgt door zo`n zweep te veel druk van achter en daarvan raakt ze in de stres, je kan de zweep ook wel in je handen houden , aar geef er niet te veel druk mee en een zweep is niet om raak te slaan.
Dus ga eens op je eigen lichaamshouding lette waar jij staat als ze stil gaat staan, misschien eens een lesje in het longeren/freestyle

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:33

leuk he, al die tegenstrijdige reacties Clown

Volgens mij is het een en-en verhaal.
Jouw eigen positie t.o.v. jouw paard is essentieel. Een halve meter verkeerd en je laat het paard stoppen of zelfs omdraaien.
Aan de andere kant moet jouw paard wel respect hebben voor de zweep. Als hij er dwars tegenin loopt, zal je hem toch echt een tik moeten geven. maar meestal is net even raken met het einde van de slag voldoende.

ik ga mee met Kiwiko dat je waarschijnlijk zelf te weinig ervaring hebt met longeren. Voor een paard is het namelijk zo logisch als wat. En al helemaal als hij het op zich kent. Als jij maar duidelijk bent tenminste...

Samengevat: zoek eventjes hulp.