Paard loopt steeds naar uitgang!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard loopt steeds naar uitgang!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:54

Hoi,

ik heb een klein probleempje. Enige tijd terug heb ik mijn rug gebroken waardoor ik nu redelijk wat schrik heb om mijn evenwicht te verliezen op mijn paard en te vallen.

Ik neem nu vertrouwenslessen. Dit lukt prima aan de longe, maar ik kan er toch niet eeuwig aan blijven hangen, dus ik rij sinds kort los van de longe. Het enige probleem is, als iemand ernaast loopt loopt ze mooi mee en luistert ze perfect. Als mijn helper wegloopt is het helaas om zeep, dan is het 180° omdraaien en maken dat ze aan de uitgang van de piste staat! Elke keer weer verschiet ik mij een bult en doe dan ook verwoede pogingen haar bij te houden, maar als ze dan stilstaat schiet ik weer in paniek omdat ik weet dat ik had kunnen vallen enzo. Ik maakt mij iets zwaarder in het zadel en werkt haar tegen in haar beweging in een poging haar te stoppen, maar helaas is het een haflinger en denkt zij enkel aan haar eigen zinnetje Haha!

Piste grenst aan weides en de achterste uitgang leidt tot haar weide. En het is daar dat ze steeds heenloopt.

Wat kan ik er in godsnaam aan doen haar dat af te leren? Ik heb pas een binnenpiste ter beschikking vanaf december...

Onali

Re: Paard loopt steeds naar uitgang!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:58

Ik denk dat je er nog niet aan toe bent om zonder longeerlijn te rijden. Je paard neemt jouw angst over en wil waarschijnlijk daarom naar die persoon toe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:59

tja, tis niet dat je haflinger wat af moet leren, maar jij moet wat aanleren en dat is natuurlijk vertrouwen, maar ook het aanvoelen en corrigeren vóórdat ze weg schiet.
De fout ligt altijd bij jezelf.
Op bokt kan ik dat niet even uitleggen, want het heeft met heel je houding te maken en hoe je er op reageerd (handen).

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:03

Dit klinkt alsof je pony de baas speelt over jou. Daarom: vol blijven houden dat je niet naar de uitgang wilt. Maar ik begrijp van je dat je, vanwege je rug/vallen, hem wellicht niet 'hard' durft aan te pakken. Dan geldt altijd een gouden regel: "de aanhouder wint!" ofwel, gewoon volhouden dat je uit die hoek wilt. Zolang jij het langer volhoudt dan je pony, kan je altijd winnen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:10

umiroc schreef:
Dit klinkt alsof je pony de baas speelt over jou. Daarom: vol blijven houden dat je niet naar de uitgang wilt. Maar ik begrijp van je dat je, vanwege je rug/vallen, hem wellicht niet 'hard' durft aan te pakken. Dan geldt altijd een gouden regel: "de aanhouder wint!" ofwel, gewoon volhouden dat je uit die hoek wilt. Zolang jij het langer volhoudt dan je pony, kan je altijd winnen.

de baas zijn over je = eigenlijk dat de ruiter geen goede leider is. Paard wil graag een leider en geen "baas" die dwingt. Een leider zorgt ervoor dat men hem/haar wíl volgen.
Je heb wel helemaal gelijk dat de verhouding van ruiter en paard niet correct is.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:14

Ok, mee eens. Leider is correct woord.

Leider is vanuit gedachte: respect.
Baas meer vanuit gedachte:dwang.

In het geval van "aanhouder wint" is dan ook geen sprake van dwang, maar gewoon consequent blijven waardoor je pony meer respect krijgt (ofwel respect afdwingt, sorry grapje tussendoor Knipoog )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:50

fijn dat je het met me eens bent Ja

sommige bedoelen wel hetzelfde, maar sommige ook niet of vatten het dus niet zo op, vandaar dat ik er toch op in ben gegaan Bloos

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 18:05

Met mijn 3-jarige merrie heb ik hetzelfde probleem.. Ik blijf haar terugdraaien maar weet ook niet hoe ik haar dit af kan leren.. Dus ben benieuwd naar de reacties op dit topic Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:39

Paard loopt niet naar een persoon toe, maar loopt naar de andere paarden op de wei. Ik weet dat ik momenteel nog niet bepaald 'baas' speel over m'n eigen paard, maar ik moet er echt wel door, ga niet meer aan de longe want dan zinkt de moed me terug in de schoenen. Op buitenrit is dit niks, dan loopt ze zoals ze moet lopen, met m'n andere paarden heb ik dit ook niet. Die rijdt ik zonder problemen omdat ik daar ook al langer mee rijd, voel ik me beter op. M'n haflinger is nog jong en is nog niet volledig doorgereden, dus wil het haar gewoon van de eerste keer goed leren. Zal ik volgende keer misschien gewoon beter voltes plaatsen in de laatste helft van de piste waar ze dus wegloopt?

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:17

Wat betreft de voltes. Ik zou kiezen voor de situatie die jíj het gemakkelijkst aan kan. Dat weet je zelf het beste. Wat ook wil helpen, is de bewuste hoek een balk neerleggen of een draadje spannen, zodat ze niet de hoek ín kan, en jij haar dus elke keer erlangs kan rijden. Elke keer dat het jou lukt om haar erlangs te krijgen, krijg je meer respect van haar en meer zelfvertrouwen. Zo wordt jij langzaam meer 'baas'/leider.

Als het beter gaat in een situatie die voor jou gemakkelijker is, leert ze beter luisteren en ga je een basis van respect en africhting creëren, waardoor het in andere situatie ook beter zal lukken.

Hopelijk heb je er wat aan!
Succes!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:54

'Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kun je eerst een tijdje op een ander paard of pony rijden. En je zegt dat je niet eewig aan de longe kan rijden. Nou ik zou het tog doen , als jij zonder longe bang bent. Moet het vertrouwen eerst zo ver komen dat het met longe gewoon echt goed gaat. Je moet niks overhaasten!
Veel succes!