Middel om gemakkelijker door te zitten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover85

Middel om gemakkelijker door te zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:43

Hoi ik heb een vraagje. Ik heb mijn paardje nu al 3 jaar en loopt netjes dressuur maar de proef zelf is gewoon een hel voor mij Huilen Hij is zo moeilijk om door te zitten. Echt steenhard en gooit nog is kei hoog op. Ik ben gewoon doodmoe en moet mezelf mega hard forceren om toch netjes mijn proef rond te krijgen. Ik ben gewoon doodmoe als ik klaar ben. Ik rijd zelf al 16 jaar en krijg les endergelijk aan mij rijlstijl ligt het jammer genoeg vind ik, NIET. De beste ruiter van stal kan er zelf nog niet een pistelengte op blijven zitten maar doordat ik hem al 3 jaar heb gaat het me iets makkelijker af maar het blijft een mega probleem dat me veel punten kost en echt niet mooi oogt dat ik er op lig te hobbelen Haha! Nu vroeg ik me af of er een special mousse of toestel bestaat wat ik kan gebruiken. Ik rijd zo en zo al met een mousse van schapenwol en een wintec dressuurzadel maar het blijft steenhard. Zijn rug is gewoon perfect in orde! Please wie kan me helpen!!

Groetjes Pling

_00_0

Re: Middel om gemakkelijker door te zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:45

je hebt van dat plakspul waardoor je aan je zadel plakt, het beste is gewoon om erop te oefenen. Misschien een keer zonder zadel rijden dan moet je wel doorzitten?

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:50

ja heb ik meermaals gedaan en ook zonder beugels maar dan bots ik er gewoon bijna af. het doet gewoon zo'n pijn. plakspul ken ik niet echt maar dan zal het wel gewoon blijven pijn doen denk ik

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:52

Ik heb ook een paard wat enorm hoog opgooit.
Wat bij mij goed helpt is wat meer achterover te zitten dan normaal, je bekken goed naar voren te kantelen en dan de schokken met de onderlichaam op te vangen door mee te bewegen. Je gaat dus juist express met je onderlichaam heen en weer bewegen zoals je doet bij dansen, van voor naar achter, maar nu dus van beneden naar boven.

Je krijgt dus meer ruimte om je onderlichaam mee te bewegen, doordat je je navel richting de lucht laat wijzen. Net zoals bij dansen gaat t makkelijker als je even door je knieeen zakt. Het ziet er belachelijk uit als je toeschouwer bent, laat het er ook zo uitzien, want dan ben je op de goede weg Haha! .

Pff, lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je weet wat ik bedoel.
Je beweegt dus niet passief, maar juist actief Lachen
Laatst bijgewerkt door Puchje op 22-08-08 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:55

Misschien zo'n zadelbontje voor op het zadel zit wat zachter.
en indd gewoon heel veel oefenen gewoon veel zonder zadel rijden .
miss met een bareback

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:55

als je paard lekker ontspannen loopt, moet doorzitten eigenlijk vanzelf gaan. Je kunt een lederen zadel proberen en daar een gelzitting in laten zetten. Heb ik ook gedaan voor mijn vleesloze kont. Zat echt niet lekker in een zadel! Een wat vastere zit wil ook wel eens helpen.

Ik moet zeggen dat ik veel mensen ken die wintecs hadden, en hem er meteen weer uit hebben gedaan omdat het zo irritant zit!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:56

Wat bij mij heeft geholpen is niet aan het dorzitten denken maar denk ergens anders aan en kijk even de bak rond. Dan ben je minder geconentreerd en heb je minder spanning in je benen.
En inderdaad beetje ritme aan voelen.

Goed hakken omlaag houden

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:07

bedankt voor de tips maar lederenzadel heb ik al geprobeerd verschillende zelf en dat van mij zat nog het beste. Ik heb echt alles al geprobeerd van anders te gaan zitten enz. Met gel gereden met bontje en gel en niks hielp en mijn paardje loopt echt wel ontspannen. Het is een draver geweest en het is gwn ook de combinatie van hard opgooien door zijn stevige draf en nog is steenhard zitten. Ik heb al verschillende paardjes gereden voor een dressuurruiter waar ik groomde maar geen enkele is zo erg als hem. Bij ons op de manege begrijpen ze niet dat ik er zelf een proef kan op blijven zitten want ze houden het nog geen piste rond op hem vol. Darrom vroeg ik me af of er geen toestel of schokdemper bestond. Ik denk niet dat ik het met de zit kan veranderen. Ik rijd m al 3 jaar dagelijks en weken lessen maar het verbetert echt niet.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:09

Probeer het op zn minst, het is echt een eye-opener geweest Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:12

Ik zeg altijd dat je bij doorzetten gewoon romantisch moet bewegen Vork

Probeer de beweging op te volgen door:
- je bekken voor en achter soepel mee te kantelen
- ook de zijdelingse beweging goed op te vangen (linkerkant bekken omhoog, rechterkant)

Neem zitlessen aan de longe op een bijgezet paard.
Ga NIET doorzitten zonder beugels, word je alleen maar gespannen van.
Liever 2 passen goed doorzitten en weer lichtrijden dan 30 passen slecht.

Sja, sommige zijn iets harder, maar uiteindelijk moet het op elk paard kunnen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:14

Goede tips poes Haha!

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:22

Ja aan de longe heb ik tijdje gedaan misschien moet ik er wel opnieuw met starten dankje!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:22

Aan de longe en met je vriendje goed oefenen, dan komt het helemaal goed (en krijg je vrolijk vriendje van ) Huilen van het lachen

Benna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:30

Ik gebruik op wedstrijd ook regelmatig van dat plakspul en het werkt echt. Zit in een oranje spuitbus, weet zo niet van welk merk dat zou ikna moeten kijken.
Op wedstrijd ben ik altijd wat gespannen en kan dan niet meer netjes doorzitten.
Ook weet ik van mijn instructrice dat zij sinds ze een ander zadel heeft (Hulsebos) veel beter kan doorzitten. Haar paard gooide ook erg hoog op en zij was ook uitgeput na 1 proef te hebben gereden. Nu kan ze weer 2 proeven rijden op wedstrijd en zit ze veel rustiger.

Succes in ieder geval.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:33

poes schreef:
Aan de longe en met je vriendje goed oefenen, dan komt het helemaal goed (en krijg je vrolijk vriendje van ) Huilen van het lachen

Heij vriendje, mag ik op jou leren doorzitten ROFL

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:29

veel zonder zadel of zonder beugels rijden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:30

oorklep: das de beste manier om met opgetrokken knieën te leren zetten merk ik vaak ja Ja

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:56

Benna schreef:
Ik gebruik op wedstrijd ook regelmatig van dat plakspul en het werkt echt. Zit in een oranje spuitbus, weet zo niet van welk merk dat zou ikna moeten kijken.
Op wedstrijd ben ik altijd wat gespannen en kan dan niet meer netjes doorzitten.
Ook weet ik van mijn instructrice dat zij sinds ze een ander zadel heeft (Hulsebos) veel beter kan doorzitten. Haar paard gooide ook erg hoog op en zij was ook uitgeput na 1 proef te hebben gereden. Nu kan ze weer 2 proeven rijden op wedstrijd en zit ze veel rustiger.

Succes in ieder geval.

plakspul??? nog nooit van gehoord Haha!

Mijne zit ook niet door, het gaat wel beter, maar op wedstrijd met meer spanning is het echt ellende.
Blijven oefenen, paard goed sluiten en de achterhand er goed onder rijden, dan wordt het steeds wat makkelijker

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:01

Rare tip misschien maar ga naar SALSA les. Krijg je lekker losse heupen van en dat helpt echt als je een paard hebt dat zich lastig laat doorzitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:05

Heb je ooit al eens een fysio laten kijken naar je bekken? Mijn vriend was dus niet in staat om zijn bekken te kantelen en liep daardoor met gigantische pijn aan zijn buikspieren.
Maar als ik je hoor, denk ik dat het eerder je paard is die moeilijk door te zitten is. Welk niveau zijn jullie? Gebruikt hij zijn rug echt goed?

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:30

We rijden regionaal. Achterwaarts, eenvoudige wissel enz. Het is natuurlijk geen dressuurpaard door zijn achtergrond maar hij loopt wel netjes en ontspannen. Hangt niet op zijn bit en dergelijke en lekker los in de rug. Ik geef hierbij 2 rij fototjes van een dressuurproef. Zoals ik al zei is hij draver en dus geen dressuurpaard Knipoog

Afbeelding

genomen door een fotgraaf

Afbeelding

zelf genomen door iemand vanuit een rolstoel

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:31

Ohja ik heb na mijn zwangerschap wel bekkeninstabiliteit gehad maar het doorzitten ging daarvoor ook niet goed Lachen

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:30

toch even een puntje over de wintec zadels... ben het er niet mee eens hoor Tong uitsteken heb zelf een thorowgood (vergelijkbaar met de wintec) maar vind het geweldig zitten. maarja smaken verschillen natuurlijk. ikzelf rijd met een rijbroek met (kunst)lederen zitvlak. die zijn net iets stroever en geven net wat meer grip. misschien dat je dat een keertje kan proberen.
ik zag ook ergens een tip over het meer naar achter leunen in het zadel...
doe dat alsjeblieft niet te erg Tong uitsteken dat ziet er zo raar uit dat je dat ook echt wel fraaie kritiek punten bij je proef op zal leveren.

het is zo makkelijk zeggen vanachter de laptop maar ik zou toch proberen lekker ontspannen te rijden. doe je beugels een gaatje of 2 langer zodat je daar niet echt steun meer aan hebt en ga lekker op je kont zitten. laat je paard in een rustig drafje (beetje sjokken) lopen en ga dan lekker relaxen. niet forceren maar gewoon relaxen. wanneer je meer ontspannen bent zit je automatisch beter. vaak als je hard gaat proberen goed te zitten ga je meer klemmen waardoor je vaak toch meer gaat hobbelen. net als je zonder zadel rijd je gaat klemmen, dan kuukel je er nog sneller af dan dat je relaxed rijd.

misschien heb je er wat aan Lachen

groetjes

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:17

ik vind zelf mijn wintec ook super goed zitten! helpt zo plakspul dan? ik doe altijd mijn vest over mijn zadel in de hoop dat de jury mijn gehobbel iets minder ziet. ben er nog niet op afgestraft geweest maar het is voor mij niet makkelijk en ook geen mooi zicht!

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:31

Omarlover85 schreef:
Hoi ik heb een vraagje. Ik heb mijn paardje nu al 3 jaar en loopt netjes dressuur maar de proef zelf is gewoon een hel voor mij Huilen Hij is zo moeilijk om door te zitten. Echt steenhard en gooit nog is kei hoog op. Ik ben gewoon doodmoe en moet mezelf mega hard forceren om toch netjes mijn proef rond te krijgen. Ik ben gewoon doodmoe als ik klaar ben. Ik rijd zelf al 16 jaar en krijg les endergelijk aan mij rijlstijl ligt het jammer genoeg vind ik, NIET. De beste ruiter van stal kan er zelf nog niet een pistelengte op blijven zitten maar doordat ik hem al 3 jaar heb gaat het me iets makkelijker af maar het blijft een mega probleem dat me veel punten kost en echt niet mooi oogt dat ik er op lig te hobbelen Haha! Nu vroeg ik me af of er een special mousse of toestel bestaat wat ik kan gebruiken. Ik rijd zo en zo al met een mousse van schapenwol en een wintec dressuurzadel maar het blijft steenhard. Zijn rug is gewoon perfect in orde! Please wie kan me helpen!!

Groetjes Pling

ik had er eerst ook moeite mee, mij is geleerd om ietsjes meer naar achter te zitten , heel ietsjes maar, het valt niet op hoor. en jezelf heel zwaar maken, en de rest bijnamen je benen enzo ontspannen, alleen wann het nodig is je kuiten aan duwen. het is inderdaad heel vermoeiend als je er helemaal in het zadel gedrukt bij door gaat zitten, losjes worden met je benen, alleen je echte zit zwaar maken. kwestie van doorhebben en proberen . je zult zelf wel vinden wat je het fynst vind.