Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
levitrol schreef:Een jong paard houdt zijn evenwicht nog niet zo goed als een wat ouder paard die wat meer ervaring heeft. Dus lijkt het me zonder zadel nog moeilijker, of zie ik dit verkeerd?
Renee_tjuh schreef:Indianen gebruiken tegenwoordig ook gewoon zadels en dat zijn ze heel snel gaan doen. Ze reden eerst zonder omdat ze niet beschikten over zadels, niet omdat ze daar persee voor kozen (zelfde geld voor hoofdstellen met bit). Dat is een misverstand dat door de natural nogal eens ten onrechte wordt aangehaald. Ze gebruikten overigens over het algemeen wel een dierenvel op de rug, dit verzacht de druk al. Of de paarden wat aan hun ruggen hadden weten we niet, al meer dan een eeuw geleden begonnen ze met gebruik maken van zadels (en hoofdstellen met bit). We hebben dus geen paarden meer voor handen die dat al of niet kunnen aantonen.Er staat toch zo veel onzin op bokt. Klopt geen drol van hoor. Als je pony/paard je met zadel kan houden maakt dat geen verschil en als je niet als een gek op die rug loopt te bonken is er ook niks aan de hand. Joehoe indianen doen dat toch ook en hebben die paarden iets aan hun rug? Ik dacht het niet dus. Dus blijf maar lekker zonder zadel rijden en springen hoor.