Ik op Violette van ChingYi_Dino

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Ik op Violette van ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 22:53

Vandaag was ik foto´s gaan maken van ChingYi en Violette zie; [HAW] Violette->Magic Ronaldo(v. Rubinstein) X Elcaro(v. Zeoliet)
En toen mocht ik Violette ook eens uitproberen Haha! ( Bedankt Ching! Knipoog )
Het was dus pas de 1e x dat ik op haar reed en we rijden dan ook geen niveau.

Waar ChingYi aan werkt samen met haar staat in haar eigen topic beschreven.
Violette loopt graag te diep, wat ook goed terug te zien is op deze foto's. Bij mijn eigen paard loop ik ook tegen dit probleem aan. Hier zou ik graag tips voor willen hebben, om meer het neusje eruit te rijden maar evengoed een actieve achterhand en goed ruggebruik te behouden.

Dat mijn houding niet zo geweldig is weet ik, ben hieraan aan het werken. Lachen

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

ChingYi_Dino

Re: Ik op Violette van ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:00

Ging lekker hoor meid!
Tis heel iets anders als Uckie he Tong uitsteken
Maar op ten duur reed je er leuk mee weg!
Dat zij gewoon graag te diep loopt, ja, dat is zo en daar moet ik zelf ook nog veel aan sleutelen.
Je benen mochten wat meer naar achteren, maar ik vind je op dit zadel eigenlijk nog beter zitten dan je eigen Schijnheilig Tong uitsteken Alleen dat je dan moet wennen aan de beugellengte maar dat ging ook wel.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:22

Ik krijg het gevoel dat ze een beetje teveel op je hand steunt, afhankelijk is van je handen. Probeer het neusje er wat meer uit te rijden.
Maar het ziet er verder heel ontspannen uit.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:28

ziet er goed,en lekker ontspannen uit! Knipoog

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 00:32

Op zich ziet het er netjes uit, wil alleen even meegeven dat het lijkt alsof je je hele schoudergordel vast houd. Probeer je armen en je schouders te ontspannen, bijv door een x lang uit te ademen en ondertussen alle spieren daar los te laten. Het ziet er zo een beetje verkrampt uit, terwijl de rest er wel netjes uit ziet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 06:51

Ook voor jou geldt,zorg dat je'm opwaartser gaat rijden. Hij hangt nu te veel in je hand.
Voor de rest wel netjes.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:52

Heb net ook in het topic van ChingYi_Dino gereageerd en voor jou geldt ook het zelfde, maar ik vind dat hij hier al minder op de voorhand valt dan in het andere topic maar nog steeds loopt hij te diep.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:21

Ik vind haar hier ook iets prettiger lopen dan in het andere topic. Maar wat ik me afvraag; Wat doet dit paardje als je je teugels losgooit?? Voor mijn gevoel valt ze dan bovenop haar neus. Oftewel, de ruiter houdt haar met zijn handen overeind en dat is absoluut niet de bedoeling.
Persoonlijk zie ik een paard 10x liever met zijn neus in de wind lopen dan zo diep als dit paard. Gooi die teugels los en ga lekker ronhobbelen!! Ga op een speelse manier rijden, beetje links, beetje rechts, relaxt, maar wel serieus. Links is wel links, etc. Speel ook wat met de overgangen, zowel stap-draf-galop als verkorten en verlengen in die gangen. Maar blijf van haar mond af, ze zal moeten leren dat ze zelf haar hoofd moet dragen en dat de ruiter dat niet voor haar doet.
Zodra ze dan druk zoekt in je hand, teugel loslaten. Je zal merken dat je haar na verloop van tijd op een juiste manier aan elkaar kan rijden en dat ze je hand op gaat zoeken voor aanleuning i.p.v. houvast.
(Dit geldt ook voor het andere meisje wat op dit paard rijdt)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 19:57

Hierboven vind ik een erg goede tip. Ik zou misschien een tijdje heel relaxed rijden (geldt voor zowel jou als de eigenaresse): voorwaarts-neerwaarts, lekker ontspannen maar correct. Ik heb ook al een soortgelijk probleem gehad, en dit heeft het gedeeltelijk verholpen.

Qua halshouding vind ik persoonlijk foto 3 de beste. Weet je nog ongeveer hoe je haar op dat moment zo hebt laten lopen?

Overigens complimenten, Patty, want eerlijk gezegd ik vind deze foto's er een stuk beter uitzien dan die van het andere topic. Heel wat natuurlijker en ongedwongener. Misschien omdat jij meer vanuit de achterhand rijdt? Dat is toch wat ik uit jouw topics opmaak. Jouw rijstijl met Nike sprak me behoorlijk aan! Dit wil niet zeggen dat dit paardje nog een stuk meer mag dragen met haar achterhand, maar jij zit al meer op het goede pad.

Je houding is overigens niet zó slecht als jij denkt. Als je je schouders nu eens heel fier achteruit zou houden en wat meer ontspant, komt het helemaal in orde.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:09

Nou volgens mij valt die helemaal niet op de neus. Paard drukt de schoft mooi op en wil tegelijk ook nog lopen en rond blijven.
Ik heb dit paard ook al onder de eigenaresse gezien en zou toch adviseren om op deze manier te starten en afsluiten, maar voor de training de teugels korter nemen en flink vooruit rijden.
Wat jij doet ís voorwaarts/neerwaarts en rond. Neus mag er best iets meer uit maar hierin moet je kunnen spelen met de hals houding.

Ben het absoluut niet eens met 'laat je paard lekker met de neus in de lucht lopen....' Hoe kan je dan in hemelsnaam het ruggebruik verbeteren, hoe kan je paard de spieren ontwikkelen, hoe kan hij jou dragen?????
Een paard draagt zijn hoofd heus wel, hij moet leren je hand te volgen en de bovenlijn langer en korter te willen maken. Als je met een losse teugel rijdt wordt je nooit een eenheid (in de engelse dress. tenminste, rijd je western is het een ander verhaal ofcourse..)
Succes als je er nog eens op mag, en ook voor de Eigenaresse Haha!

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:35

Leuk paard!

Als je paard te diep loopt is mij altijd geleerd om het voorwaarts op te lossen. Knipoog Misschien dat het bij dit paardje ook helpt. Een paard dat te diep loopt probeert de teugelhulp te ontduiken. Dus mijn tip is, goed voorwaarts rijden met het been. En dan wordt de aanleuning beter.

Ik weet dat het moeilijk is. Want het is makkelijker om een niet nagevelijk paard nagevelijk te rijden dan een paard dat te diep loopt met het neusje er uit te rijden. Maar succes! Knipoog

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:33

Bedankt Lachen
Ching; Haha idd heel anders! Knipoog
xtostarlight; Zal eens proberen of me dat lukt. Lachen
Sjonniej; Ik weet niet goed hoe ze reageerd als je je teugels echt loslaat. Ze volgt wel erg makkelijk je hand maar of ze dan bij wijze van bovenop haar neus zou vallen zou ik niet weten.
Ik kom waarschijnlijk niet meer op Violette te rijden, in ieder geval de komende tijd zeker niet. ChingYi zal je reactie zelf ook nog lezen denk ik. Lachen
Mientjeuh; Bedankt Knipoog Ik weet nog hoe ik dat zo gekregen heb al had ik toen wel erg het idee dat ze onder me uit wou gaan lopen.
Ik denk idd dat ik net iets meer vanuit de achterhand rij op het moment.
Bolzak23; Over het eerste gedeelte van je reactie ben ik het wel met je eens, al heeft ze toch soms wel de neiging om echt te gaan hangen. En dan haar hoofd dus niet zelf te dragen maar te proberen of ik dat niet voor haar wil doen.
Al ben ik van mening dat dat niet op te lossen is door de teugels maar los te gooien. Wel om eens te kijken wat haar reactie dan zal zijn. Maar als je de teugels maar los blijft gooien kan je, lijkt me, ook nooit een goeie aanleuning krijgen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:41

hej

Je rijd hem erg netjes, er wordt al aan gegeven dat aan de diepte gewerkt wordt!

Ik vindt dat hij op sommige foto's iets meer zn achterhand er bij mij hebben!..

succes met deze knapperd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:01

Je hoeft ook niet altijd met losse teugels te blijven rijden. Maar je zal toch haar 'hang-patroon' moeten doorbreken. Ze zal moeten leren op haar eigen benen te lopen, haar eigen hoofd te dragen en in aanleuning te lopen. Wat die dingen doet ze nu allemaal niet. Je kan een paar met losse teugels prima over de rug rijden en na verloop van tijd richting de aanleuning rjiden. Maar een paard wat te diep loopt, kan je nauwelijks omhoog rijden. Je bent simpelweg te laat, je paard is door het ijs gezakt. Een paard wat met zijn neus hoger dan 'het plaatje' loopt kan je d.m.v. rijden naar je hand toerijden.
Natuurlijk moet je niet járen met lange teugels gaan rijden. Maar je moet wel een patroon doorbreken. En door op dezelfde manier door te blijven rijden, doorbreek je geen patronen en zal de merrie dit blijven doen.
Wanneer het paard na verloop van tijd (ene paard snapt het na 3 weken, de andere na 3 maanden) op zijn eigen benen gaat lopen en niet meer op je handen hangt, kan je stukje bij beetje je teugels rustig wat op maat gaan maken (off course in samenenwerking met een actieve achterhand en aangespannen rug, anders zal ze sowieso weer dit gaan doen) en kijken hoe ze hier op reageert.

Ik zou het ook fijn vinden als de eigenaresse ook in dit topic komt reageren als jij dit paard niet meer gaat rijden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:43

Pattypaard schreef:
Bedankt Lachen

Bolzak23; Over het eerste gedeelte van je reactie ben ik het wel met je eens, al heeft ze toch soms wel de neiging om echt te gaan hangen. En dan haar hoofd dus niet zelf te dragen maar te proberen of ik dat niet voor haar wil doen.
Al ben ik van mening dat dat niet op te lossen is door de teugels maar los te gooien. Wel om eens te kijken wat haar reactie dan zal zijn. Maar als je de teugels maar los blijft gooien kan je, lijkt me, ook nooit een goeie aanleuning krijgen.

Nee maar ik doelde op de opmerking van iemand eerder.. Die zegt laat lekker in de lucht lopen met die neus nou dat vind ik dus ook niet, misschien niet goed geformuleerd.
Ik vind het niet goed om met een losse teugel te rijden.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:55

ik dnek eigenlijk dat de teugels wel wat korter kunnen ,
dan komt hij wat mere bij elkaar, en gaat zijn hoofd wat meer dragen,maar houdthem dan wel actief van achteren

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 20:34

Bedankt Lachen
Sjonniej; Ok. Ik snap wat je bedoeld maar ben het er niet helemaal mee eens.
Het patroon moet wel doorbroken worden maar dit dan op een andere manier. Bijv. elke keer als het paard te diep loopt/hangt een ophouding naar boven en van je af maken. En haar daardoor dan geen kans te geven te gaan hangen of diep te gaan lopen, maar wel contact te hebben met de mond. Lachen
Bolzak23; Sorry ik had iets verkeerd neergezet. Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:34

Maar je kan een paard zijn hoofd niet optillen met je handen, zoals ook blijkt uit je foto's. Mijn pony deed namelijk precies hetzelfde, waar ik in het begin heerlijk (onbewust) aan meewerkte door mijn teugels korter te pakken en op die manier het probleem te verdoezelen. Plaatje zag er echter wel leuk uit.
Sinds ik begon met lessen ben ik er toch heel snel achter gekomen dat dit niet werkt. Je verdoezelt een probleem, het probleem dat je paard op je handen hangt (wat na verloop van tijd minder wordt als je ophoudingen blijft maken) maar het grootste punt is dat je paard absoluut niet van achteren naar voren loopt.
Daarom zal je die voorkant even met rust moeten laten, je paard uitnodigen weer zijn hoofd te gaan dragen en die achterhand serieus activeren. Dat de merrie haar achterhand er gemakkelijk onder ver zet, wil niet zeggen dat ze over haar achterhand loopt! Van daaruit kan je na verloop van tijd weer die aanleuning vragen en je paard uitnodigen naar beneden.
Mijn pony liep na een paar maanden in een heerlijke aanleuning. Waar hij vroeger gemakkelijk diep bleef lopen, heb ik nu geleerd om zijn achterhand op tijd te activeren, om zo te voorkomen dat hij door het ijs zakt. Want is hij door het ijs gezakt, ben je te laat, valt het paard uit elkaar en moet je weer opnieuw je aanleuning zien te vinden.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:55

Als jij je paard diep en rond kunt rijden wanneer je dat wilt, en op kunt pakken wanneer je dat wilt, dan is er geen probleem geloof ik.
Kan je dat niet moet je hem vlotter aan het been gaan maken, maar als je dat met een losse teugel doet ben ik van mening dat je paard je niet goed kan dragen. Het moet rond worden om de bovenlijn lang te kunnen maken en de schoft en de rug op te kunnen drukken, en ik vind het erg knap van dit paard dat hij zo kan blijven lopen met die hals zo rond!
Nu in de training meer afwisseling gaan zoeken in de halshouding!! Succes Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 02:15

Eigenlijk vind ik haar voorlopig fijn lopen zo. Mits je haar ook opgerichter kan rijden. Maar voor warm rijden en spierontwikkeling vind ik dit helemaal geen slechte houding, ontspannen, ruggebruik en achterhand gebruik. Lachen

Als je haar die oprichting wil leren, kan het helpen door heel veel overgangen te rijden en haar er echt bij te houden. Goed voorwaarts en als ze te diep zakt even extra been er bij en ook wat zit hulp. Lachen Reageert ze daar niet op, kan je proberen om bij je been hulp een halve ophouding te geven. Lachen Op die manier vraag je haar dus wat omhoog. Maar geef haar tijd, kan zijn dat ze nog niet genoeg balans heeft om dat opgerichte te kunnen en dat ze gewoon steun zoekt bij jou. Ik dacht dat dit nog een vrij jong paard was he? Als het laatste geval geld, gaat ze vanzelf meer naar die loodlijn komen naarmate ze sterker en handiger word met haar eigen lichaam.

edit: zie in het andere topic dat de galop waarin ze het moeilijk heeft, ze inderdaad nog dieper komt dan op de draffoto's daar als je haar op neemt. Ik vermoed dat ze het dus inderdaad doet omdat ze niet goed in balans is en dus volledig steun zoekt op jou. Lachen