probleem van galop naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chOcodipJ

probleem van galop naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:33

hoi bokkers! Haha! ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
telkens met een eenvoudige galopwisseling gaat hij van galop naar stap steeds drafpassen maken. ik heb het zonder beugels geprobeerd, ook natuurlijk met beugels Tong uitsteken knieen goed tegen het zadel gehouden maar telkens komen die vervloekte drafpassen Clown soms doet me pony het ook zonder drafpassen maar dan is me houding zeer bagger, dan trek ik me hak op en ga krom en zwaar zitten ( ja vaag he Clown ) maarja dat kan je moeilijk in de proef vertonen hé! Tong uitsteken

wie heeft tips?! ik heb ze dringend nodig! Tong uitsteken

Anoniem

Re: probleem van galop naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:01

Dan kun je blijkbaar tóch je galoppade niet voldoende doorsluiten om dat uiteindelijke ho'tje met je zitbeenknobbels te kunnen geven. OF je paard verliest die laatste pas dat jij doorsluit (beweging misschien te groot ingezet?) z'n evenwicht waardoor 'ie niet doorstapt maar een drafpas weggooit.
Je oplossing ligt (hoe raar het ook klinkt) in voorwaarts blijven en nog sterker maken. Schakelen, schakelen, schakelen. Vergeet niet je schouder-heupcontrole mee te nemen in die oefeningen. Heb je straks voordeel bij.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:43

helemaal met sonja eens Haha!

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:14

okee dankjewel Haha! ik vindt je oplossing niet zo raar want hij is ook wel lui aan me been Knipoog ik ga er zeker even hard aan werken Haha!
eventueel meer tips zijn altijd welkom.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:03

je moet inderdaad nog meer verzamelen en nog meer op het achterbeen zetten wil je een eenvoudige galopwissel netjes kunnen rijden.

als ik een eenvoudige wissel rijd zet ik haar eerst heel erg in de verzameling, dan hoef ik alleen nog maar met mijn zit de hulp voor "ho" te geven en dan gaat ze netjes stappen. heel soms loopt ze er iets doorheen, dan maak ik ff een ophouding in mijn buitenhand

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:30

Idd, wat Sonja en LiSSy ook al zeggen.

Probeer veel te schakelen, zodat je paard sterk wordt in de achterhand. Probeer ook je 'gewone' galop te verbeteren door je paard met veel actie van achteruit te laten galoperen. (Ook dit kun je weer verbeteren door tempowisselingen.)

Wat ook belangrijk is, is dat je paard licht in je hand blijft. Zodra hij gaat hangen, maakt hij zich lang en dan krijg je drafpassen.

Dus goed op het achterbeen, licht van voren, en dan kun je het beste ook nog tellen. Dus 1, 2, 3 en dan op de 4e tel de overgang duidelijk rijden. Dus ophouding en goed terugzitten. En in de stap ook goed opletten dat je paard zich niet meteen lang maakt.

Succes Knipoog

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:33

maar als ik meer wil verzamelen dan gaat me pony zo stuiteren en galopeert dan niet echt mooi door. maar hij mag inderdaad wel meer op de achterbeen dus dat zou ik even goed oefenen , me pony is altijd wel licht van zichzelf maar soms word hij te licht en dat kropt hij zich op en als ik hem wat lengtebuiging wil geven dan gaat hij hangen met de overgang. he wat is het toch allemaal lastig Tong uitsteken maar ik heb zeker wat aan die tips! dankjewel Haha!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:35

Als hij gaat 'stuiteren' dan is hij op dat moment niet goed aan het been. Dus dan zou ik zeggen flink naar voren rijden! En weer opnieuw terug rijden. En ook met het terugrijden dan goed je benen eraan houden!

Ik weet hoe lastig het is Tong uitsteken Ik ben er ook al een hele tijd mee bezig, en als ik zelf ook maar 1 ding in de voorbereiding niet goed doe, dan maakt mijn paard ook drafpassen. Het is gewoon een moeilijke oefening, als je hem goed wilt rijden Knipoog

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:19

haha ja het is inderdaad lastig ! Tong uitsteken ik ga zeker schakelen , zou me pony leuk vinden Duivel Bloos

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:15

joske_vuran schreef:
Als hij gaat 'stuiteren' dan is hij op dat moment niet goed aan het been. Dus dan zou ik zeggen flink naar voren rijden! En weer opnieuw terug rijden. En ook met het terugrijden dan goed je benen eraan houden!

Ik weet hoe lastig het is Tong uitsteken Ik ben er ook al een hele tijd mee bezig, en als ik zelf ook maar 1 ding in de voorbereiding niet goed doe, dan maakt mijn paard ook drafpassen. Het is gewoon een moeilijke oefening, als je hem goed wilt rijden Knipoog

Hier sluit ik me geheel bij aan.

Ga eens het bos in en ga daar galoperen.
Van boom tot boom overgangen maken. Dus eerst arbeidsgalop, volgende boom terug naar de verzamelde galop, voel je dat hij gaat stuiteren, inderdaad direct naar voren rijden. Dit steeds uitbouwen, door terug te sluiten zal hij sterker worden van achteren, waardoor hij minder zal gaan stuiteren.

Succes ermee.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:34

heb je al geprobeerd om het op de cirkel te oefenen? Dus je cirkel in galop heel erg verkleinen maar toch blijven drijven? Meestal helpt dit ook wel om te verzamelen.

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:55

anders kun je ook eens galopswissels over een balkje oefenen?
heeft in ieder geval bij mij geholpen....

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:17

dankjewel voor de tips ! ik ga ze vanavond zeker uitproberen. Haha!

@ tippex_ : hoe bedoel je precies met een balkje? bedoel je voor het balke stoppen en na het balkje weer erg galopperen? Bloos

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:31

Eerst dmv veel schakelen je paard scherp aan je been maken en zo de verzameling onder controle krijgen.
Als je enigzins voelt als je terug wilt naar stap dat het niet gaat lukken de overgang niet doorzetten. En wat ik altijd doe met aanleren van de eenvoudige wissel is 'in mijn hoofd' overgang maken naar het halthouden ipv stappen. Dus een overgang lager denken!

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:22

Dat zegt mijn instructeur ook altijd Petto.Dat je in je hoofd moet houden de overgang halthouden te maken inplaats van stappen.Mijn paard maakt ook wel eens drafpassen ertussen en ben er ook hard mee aan het werk.Het lukt niet altijd mijn paard te verzamelen maar als je ze idd heel erg gaat verzamelen maakt ze vlotjes die overgang naar stap.Veel tempowisseling en dan vooral in het terugrijden zodat je goed controle hebt over de galop zodat je alleen nog maar even met je zit die hulp moet geven om te stappen.Veel tempowisselingen dat je ze sterker maakt in het achterbeen.
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:56

tippex_ schreef:
anders kun je ook eens galopswissels over een balkje oefenen?
heeft in ieder geval bij mij geholpen....

We hebben het over een eenvoudige wissel, door stap dus Knipoog
Voor een vliegende wissel vind ik het overigens ook een slechte tip. Nodigt alleen maar uit tot achter naspringen. Kun je dát er weer uit zien te krijgen... Ik geloof meer in van meet af aan netjes springen dmv goede schouder-, heup- en lengtebuigingcontrole.