LB in appuyement wordt met de pas minder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xUbenterx

LB in appuyement wordt met de pas minder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:16

ik ga binnenkort met mijn paard Z1 starten(althans, dit is de bedoeling) Maar nu ben ik al zo lang aan het oefenen, maar iedere keer wordt met de pas de LB minder. Tijdens de s.b. en travers blijft hij zn lb heel mooi houden, maar op de een of andere manier wordt tijdens appuyement iedere keer minder. Over de benen schaart i heel mooi...rijd van te voren goed schouderbinnenwaarts...zet daarna appuyement in..eerste paar passen zijn goed..maar daarna verliest hij lb..doe dan mijn binnenhand overdreven naar binnen..en probeer hem dan terug te wijken als hij tegen mijn binnenbeen komt...

In zn appuyement in galop is diet niet egt een probleem....blijft hij wel mooier gebogen als in draf...maar aan t einde van mn oefening is het ook niet meer zo mooi

Iemand anders tips hoe ik het anders op kan lossen?

Anoniem

Re: LB in appuyement wordt met de pas minder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:20

Heb je je instructeur al eens zuiver van voren of van achteren laten kijken wat jij met je zit doet? Of desnoods als je geen hulp vanaf de grond hebt even je lijnen van voren en/of van achteren laten video'en zodat je 't terug kunt zien?
Ik durf er bíjna geld op in te zetten dat je gaandeweg je appuyement de druk op je binnenbeugel kwijtraakt.

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:48

Wij hebben spiegels in onze binnenbak...en ik let er dus extra op dat ik op mn binnenbeen bijf zitten. Voordat ik appuyement inzet ga ik al een beetje extra naar binnen zitten, zodat dat niet de oorzaak kan zijn en niet perongeluk toch naar buiten ga zitten... Hamer Gestoord

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:19

Pak je gelijk de gehele lange lijn? In dat geval zou ik daar mee stoppen en kleine stukjes nemen die je steeds met een pas uitbreidt.. Wat ook wel eens wil helpen is door te zigzaggen zodat je de LB wisseld van links naar rechts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:25

Ehhhhh als je met je smileys bedoelt dat je me voor gek verklaart met wat er mogelijk aan de hand is dan vind ik dat niet zo'n hele sympathieke reactie...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:30

Zonder lengtebuiging kán een appuyement helemaal niet, dan is het per definitie geen appuyement meer.

Als travers op een rechte lijn wel goed gaat, trek dan eens rechte lijn over de diagonaal en ga in travers over die diagonaal.
Dat is je appuyement. Als travers goed lukt moet dit ook lukken.

Zorg nu dat je vanuit die travers de buiging zoveel maakt dat je evenwijdig aan de hoefslag komt. Dan wordt het een appuyement zoals in de proef gevraagd.

Lukt dat niet ga dan weer oefenen op je travers vanuit de volte en overgangen travers-schouderbinnenwaarts op voltes en rechte (of schuine) lijnen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:40

Sonja schreef:
Ehhhhh als je met je smileys bedoelt dat je me voor gek verklaart met wat er mogelijk aan de hand is dan vind ik dat niet zo'n hele sympathieke reactie...

volgens mij bedoelt ze ermee dat ze zichzelf voor de kop slaat, niet jou Vork

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:10

Ik zou ook als ik jou was steeds een paar pasjes doen, voel je dat de lb minder wordt, draai dan een kleine volte en zet opnieuw in.
Dit steeds meer uitbreiden door een pasje meer te doen, mits het goed gaat.
Beter 3 goede passen appuyement dan 4 niet goede.
Tineke Bartels zei eens in een clinic, een appuyement is travers maar dan over de diagonaal, denk daar eens aan als je aan het oefenen bent.
Succes ermee.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:25

Jnien schreef:
...Tineke Bartels zei eens in een clinic, een appuyement is travers maar dan over de diagonaal, denk daar eens aan als je aan het oefenen bent. ...

Dat schreef ik dus ook.
Travers is ook rijden met veel lengtebuiging (anders is het schuin over de hoefslag wijken) dus als je travers goed lukt en je voert het uit op de schijne lijn moet het lukken.

Succes.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:52

Don_Marcello schreef:
Jnien schreef:
...Tineke Bartels zei eens in een clinic, een appuyement is travers maar dan over de diagonaal, denk daar eens aan als je aan het oefenen bent. ...

Dat schreef ik dus ook.
Travers is ook rijden met veel lengtebuiging (anders is het schuin over de hoefslag wijken) dus als je travers goed lukt en je voert het uit op de schijne lijn moet het lukken.

Succes.

Keb niet alles grondig gelezen.. sorry Knipoog !

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:59

Romyv schreef:
Sonja schreef:

volgens mij bedoelt ze ermee dat ze zichzelf voor de kop slaat, niet jou Vork

idd, sla me eige wel vaker tegen mn kop Knipoog

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:00

bedankt voor jullie reacties

ik ga t een en ander proberen...heb vrijdag ook geprobeerd om te appuyere...nieuwe stelling pakken(dus verder wijken) en dan terug te appuyeren...dat ging ook best goed....dus ik heb nog hoop (A)

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:26

Je probleem was toch lengtebuiging in je appuyement? Met wijken leer je juist lengtebuiging de verkeerde kant op en wordt het voor jou en voor je paard heel onduidelijk welke kant nou binnenkant en welke kant buitenkant is. Wijken is dus géén logische voorbereiding voor een appuyement.

Beter is van hand veranderen over de diagonaal en travers en schouderbinnenwaarts op de diagonaal afwisselen, eventueel onderbroken door voltes in travers en schouderbinnenwaarts en dan vanuit die voltes stukjes schuin wegrijden (in travers en schouderbinnenwaarts).

Succes.

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:36

maar door zon zigzag te maken(appuyeren, nieuwe stelling pakken,dus wijken en dan weer appuyeren) kan ik controleren of die van mijn nieuwe binnenbeen blijft....en als hij van mn binnenbeen blijft, dan pas appuyement inzetten, en moet zeggen, dat gaat eigenlijk uitstekend... Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:32

Ik gebruik ook wel eens omstellen naar wijken, maar alleen als ik echt ga zigzaggen. Dus links, rechts, links oid.

Het is ook handig om af en toe even terug te gaan naar sbw, de lengtebuiging weer op orde te stellen en dan weer verder appuyeren.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:12

Ik ga volledig met don marcello mee. Heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen.
Probeer hem ook naar enkele passen om te stellen, zodat je het zigzag effect goed onder de knie krijgt. Een appuyement vond ik in het begin eigenlijk een van de moeilijkste oefeningen!, Ik het het echte gevoel leren krijgen door kleine stukjes te zigzaggen en dat met steeds meer passen uit te bereiden.

Succes

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:44

De zig-zag appuyementenen komen pas na de gewone appuyementen. Ik zou eerst de gewone onder de knie zien te krijgen. Als je zegt dat lengtebuiging in een gewone travers of appuyement nog niet voldoende bevestigd is heeft zig zag geen toegevoegde waarde.

En als je dan toch gaat zigzaggen, ook dat zou je niet via het wijken moeten doen. Een zigzag appuyement is een gebroken lijn in travers. Om die te rijden maak je een wending en in die wending stel je om van de oude naar de nieuwe travers. Voorbereiding is dus (dubbel) gebroken lijnen rijden en omstellen van travers in renvers (andere travers). Dat omstellen kan je ook op AC lijn oefenen of op voltes. Ter controle en afwisseling is ook omstellen van Schouderbinnenwaarts in andere schouderbinnenwaarts (op AC lijn of volte) of van travers in schouderbinnenwaarts een goede voorbereidende oefening.

KarinL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:06

Het is een stap voor stap de basis doornemen en dan lukt het steeds beter... Maar geduld en oefenen.