Sjapaz is een 13-jarige ruin van Sjapoer ox x Oosterbroeks Yago. Ik heb hem nu een jaartje, hiervoor heeft hij dressuur gelopen, M2. Nooit in zijn leven gesprongen, alleen cavaletti's gedraafd, en dus ook nooit uitgebracht in het springen.
Sinds ik hem heb zijn we rustig begonnen met balkjes draven en daarna af en toe kleine sprongetjes. Dit pakt hij erg goed op, hij wil nog wel eens weigeren, dan vooral erbij langs schieten. Ook kwamen we in het begin totaal niet uit, en hij meot nog leren zijn benen op te tillen. We doen dit puur voor de lol en afwisseling, en hebben ook geen ambities voor wedstrijden of iets dergelijks. Eerst even twee foto's hoe het afgelopen winter ging, mijn grootste probleem was dat ik naar de sprong keek en daardoor hem compleet uit balans haalde.
Vandaag was dus de derde keer in de springwei. De eerste keer ging voorbeeldig. Hij sprong alles keurig, was rustig, en kwam ineens wel overal uit. Dus de week erna weer eens proberen, wat al totaal neit meer ging. Hij ging ongelofelijk racen na iedere sprong, en soms ervoor. Bijna niet terug naar draf te krijgen, en veel proberen te weigeren. In het begin althans. Toen heb ik hem steeds in een rustig drafje overal heen gereden, en na een paar hindernissen ging hij weer overal keurig rustig overheen, mits ik hem wel duidelijk bij me hield. Vandaag weer precies zo. Weer dat racen, of bokken na de sprong, ik heb het idee dat dat vooral is vanuit vreugde en spanning. Dus vandaag heb ik er voornamelijk aan gewerkt dat hij rustig over de hindernissen ging, constant hem gekalmeerd en in een rustig tempo gehouden. Over het algemeen ging het heel goed, en hij luisterde goed naar mijn pogingen hem rustig te houden. Af en toe zat er nog een uitschieter of een weigering tussen, maar rome is ook niet in een dag gebouwd! Ik was allang blij dat we uiteindelijk met wat moeite rustig over de hindernissen gingen! Eerst die basis, dan komt de rest wel. We zijn ook neit hoger gegaan dan 50/60 cm, gewoon puur geconcentreerd op het rustig springen.
Mijn eigen commentaar:
contact houden boven de sprong, meer meegeven
Voeten!!! voeten recht, hakken laag, sporen volgende keer af, hij is toch wel voorwaarts genoeg.
Verder heb ik zelf ook neit heel veel ervaring met springen, dus ben benieuwd wat jullie vinden!
1.
2. net iets te vroeg genomen, hij sprong hier wel gewoon netjes.
3. noodsprong. Hij wilde erbij langs, ik erover
dus ik stuurde hem er alsnog over, maar dat resulteerde in een schreve noodsprong, waarbij ik mijn kontspier verrekt heb
4. zelfde hindernis nog een keer, deze ging wel al beter maar omdat hij hiervoor dus een noodsprong had gemaakt, sprong hij hem deze keer heel vroeg en schoot daarna kijhard weg.
5.
6. Deze vind ik zelf erg mooi, hij trekt zijn benen hier al wat meer in, meestal vergeet hij dat die ook over de sprong moeten.
7. Dit kruisje wilde hij steeds niet overheen, werdt helemaal panisch. Dus eerst maar gelaten, en daarna aan het eind toen hij zo goed rustig sprong hebben we hem heel laag gezet, en heb ik hem er in een heel rustig drafje op aan gereden, zie hier ons triomf
zo kan het dus ook.We hebben voor het springen eerst een klein half uurtje gedressuurt, en toen nog een klein half uurtje gesprongen.
De thiedeman heb ik erom gehad om te proberen of dat beter ging wanneer hij weg schoot, maar het maakt amper verschil met gewoon, hij komt toch niet terug op de teugels maar vooral op mijn zit en stem, dus die gaat er volgende keer weer gewoon af.