Springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:36

Vandaag hebben Sjapaz en ik weer eens gesprongen. Het was de derde keer dat we dat deden in de springwei op onze nieuwe stal.

Sjapaz is een 13-jarige ruin van Sjapoer ox x Oosterbroeks Yago. Ik heb hem nu een jaartje, hiervoor heeft hij dressuur gelopen, M2. Nooit in zijn leven gesprongen, alleen cavaletti's gedraafd, en dus ook nooit uitgebracht in het springen.

Sinds ik hem heb zijn we rustig begonnen met balkjes draven en daarna af en toe kleine sprongetjes. Dit pakt hij erg goed op, hij wil nog wel eens weigeren, dan vooral erbij langs schieten. Ook kwamen we in het begin totaal niet uit, en hij meot nog leren zijn benen op te tillen. We doen dit puur voor de lol en afwisseling, en hebben ook geen ambities voor wedstrijden of iets dergelijks. Eerst even twee foto's hoe het afgelopen winter ging, mijn grootste probleem was dat ik naar de sprong keek en daardoor hem compleet uit balans haalde.
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag was dus de derde keer in de springwei. De eerste keer ging voorbeeldig. Hij sprong alles keurig, was rustig, en kwam ineens wel overal uit. Dus de week erna weer eens proberen, wat al totaal neit meer ging. Hij ging ongelofelijk racen na iedere sprong, en soms ervoor. Bijna niet terug naar draf te krijgen, en veel proberen te weigeren. In het begin althans. Toen heb ik hem steeds in een rustig drafje overal heen gereden, en na een paar hindernissen ging hij weer overal keurig rustig overheen, mits ik hem wel duidelijk bij me hield. Vandaag weer precies zo. Weer dat racen, of bokken na de sprong, ik heb het idee dat dat vooral is vanuit vreugde en spanning. Dus vandaag heb ik er voornamelijk aan gewerkt dat hij rustig over de hindernissen ging, constant hem gekalmeerd en in een rustig tempo gehouden. Over het algemeen ging het heel goed, en hij luisterde goed naar mijn pogingen hem rustig te houden. Af en toe zat er nog een uitschieter of een weigering tussen, maar rome is ook niet in een dag gebouwd! Ik was allang blij dat we uiteindelijk met wat moeite rustig over de hindernissen gingen! Eerst die basis, dan komt de rest wel. We zijn ook neit hoger gegaan dan 50/60 cm, gewoon puur geconcentreerd op het rustig springen.

Mijn eigen commentaar:
contact houden boven de sprong, meer meegeven
Voeten!!! voeten recht, hakken laag, sporen volgende keer af, hij is toch wel voorwaarts genoeg.
Verder heb ik zelf ook neit heel veel ervaring met springen, dus ben benieuwd wat jullie vinden!

1.
Afbeelding
2. net iets te vroeg genomen, hij sprong hier wel gewoon netjes.
Afbeelding
3. noodsprong. Hij wilde erbij langs, ik erover Clown dus ik stuurde hem er alsnog over, maar dat resulteerde in een schreve noodsprong, waarbij ik mijn kontspier verrekt heb Haha!
Afbeelding
4. zelfde hindernis nog een keer, deze ging wel al beter maar omdat hij hiervoor dus een noodsprong had gemaakt, sprong hij hem deze keer heel vroeg en schoot daarna kijhard weg.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6. Deze vind ik zelf erg mooi, hij trekt zijn benen hier al wat meer in, meestal vergeet hij dat die ook over de sprong moeten.
Afbeelding
7. Dit kruisje wilde hij steeds niet overheen, werdt helemaal panisch. Dus eerst maar gelaten, en daarna aan het eind toen hij zo goed rustig sprong hebben we hem heel laag gezet, en heb ik hem er in een heel rustig drafje op aan gereden, zie hier ons triomf Pling zo kan het dus ook.
Afbeelding

We hebben voor het springen eerst een klein half uurtje gedressuurt, en toen nog een klein half uurtje gesprongen.

De thiedeman heb ik erom gehad om te proberen of dat beter ging wanneer hij weg schoot, maar het maakt amper verschil met gewoon, hij komt toch niet terug op de teugels maar vooral op mijn zit en stem, dus die gaat er volgende keer weer gewoon af.

AaronYve

Re: Springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:43

Zeker een verbetering!
Zou wel bij alles een grondbalk neerleggen, je ziet bij foto 7 al waar je hem wel hebt dat hij beter springt.
En niet over je handen springen en blijven zitten voor de sprong.
Maar vindt het zeker een verbetering, ga zo door!!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:24

oke bedankt!! zal ik volgende keer zeker doen.

Blijven zitten voor de sprong ga ik ook aan werken, wat bedoel je precies met niet over mijn handen springen?

ik zit erover te denken om toch af en toe een springlesje te nemen, omdat we het wel leuk vinden als afwisseling, en ik het zeker goed wil doen. dus af en toe wat begeleiding is wel leuk Vingers aflikken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:27

Verschil met je handen tussen 4,5,6 en dan 7, zie je dat?
Daar breng je ze beter naar voor, wel contact blijven houden.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:35

ja ik zie het, snap wat je bedoelt! bedankt.

Ik kan inmiddels niet meer gewoon lopen, mijn verrekte kont/bovenbeenspier gaat met het uur meer zeer doen, wordt steeds stijfer Nagelbijten / Gniffelen

grondbalkjes ook voor de kruisjes? of alleen onder de stijltjes?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:31

Germ meid, kan me voorstellen, het is echt anders dan dressuur oefeningen. Even doorbijten Haha!

Grondbalk kan bij de kruisjes ook hoor, kijk gewoon of dat dat beter aan voelt en misschien een drafbalk voor het kruisje, dan heeft hij wat meer hulp.
Ga je springles nemen? Is wel leuk voor de afwisseling!

X_spirit_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:59

leuke pony! probeer met het springen voor uit te kijken! dan neem je meestal automatisch al je handen mee naar voren.
als je naar beneden kijkt haal je je pony soms ook uit balans omdat je soms naar één kant gaat hangen naar beneden. Knipoog
succes! en hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:06

wat een leuke pony, een tip ( weet niet of je dat doet) maar probeer voor de sprong de 3 galopsprongen te tellen,dan heb je meer kans om goed voor de hindernis uit tekomen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik hier mee wil zeggen, anders vraag dit maar eens aan je instructuur ik denk dat die je dit goed kan uitleggen. Heel veel succes samen

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 18:17

Ja ik snap wat je bedoelt. Meestal komen we wel goed uit, maar nu liep hij dus steeds zo te racen waardoor ik vaak pas vlak voor de hindernis in galop over ging, maar als ik erheen galopeer dan komen we vaak wel uit, alleen werdt hij daar vandaag alleen maar heel onhoudbaar van! Dus dan liever voor de rust kiezen.

Maar ik snap dus wat he bedoelt, en zal zeker volgende keer erom denken! Voor me kijken probeer ik ook om te denken, ik hang al minder ernaast als eerder, wordt aan gewerkt!

Iedereen bedankt voor de tips!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:22

Karlijn toch! Die balk verdwijnt niet opeens onder je hoor Knipoog Je hoeft er niet naar te blijven kijken..!
Hé ik sta ook opeens bij je Haw Haha!

Ziet er een stuk beter uit meid. Voor je blijven kijken en een grondbalkje is geen slecht idee. X

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:32

ik kijk al minder, ga er in elk geval niet meer half naast hangen Nagelbijten / Gniffelen Maar moet nog beter voor me kijken in elk geval!

bedankt iedereen voor de tips, ik zal er zeker om denken volgende keer!

kelly1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:09

ziet er netjes uit. vooral fot 3 je zit alsof je een sprong gaat nemen van 3 meter :-P. leuk paardje ook.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:33

mooi paardje en ik vind het springen netjes voor de derde keer en zelf goed op letten dat je voor je kijkt en niet onder je paard hih
was al wel gezegd maar je moet toch enigzins commentaar geven volgens de nieuwe regels

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:45

oke ziet er leuk uit! alleen wel wat commetaar!
je moet soms toch wel wat meegeven, en proberen je benen bij je te houden, je steekt ze namelijk soms nog uit! ik denk dat derest hier boven eigenlijk al gezegt is!
Ga zo door!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 19:26

Dank jullie wel!! ik ga alle tips goed onthouden!