ex-probleempaardje aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

ex-probleempaardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:10

Misschien dat sommige onder jullIe het al zien , dit is hetzelfde paardje dat altijd probeerde zijn ruiter uit het zadel te krijgen.
We waren van plan haar terug te doen haar haar vorige eigenaars.
Maar op een dag kreeg ik de ingeving om mijn westernzadel eens te passen op haar. Dit paste.
Ik heb haar toen laten lopen in de paddock en ze was ontzettend braaf.. Na een tijdje gelopen te hebben ben ik er nog eens opgeklommen.. Welliswaar met een klein bang hartje..
Na een tijdje bleek dak ik geen bang moest hebben. Ze was superbraaf.
Zo heb ik er nu al 10 keer opgezeten en heeft ze nog geen 1 moment stout geweest.
Ze is wel zeer vooruit in de piste.
Terwijl ik haar rijd in de piste zadelt mijn vriend mijn pony op. Als ik gedaan heb met rijden wisselen we van pony.
Dan gaan we een wandeling maken. Ik op mijn haflinger en hij op zijn pony.

Mijn teugels hangen meestal een klein beetje door. Dit is omdat ik wil dat ze op haar eige benen gaat lopen.
Mijn handen moeten wel wat hoger en ik mag mijn handen niet vastzetten

Ze loopt ook vaak met haar mond open terwijl ik probeer haar niet teveel in haar mond te zitten.. waardoor kan dit komen ?

hou er rekening mee dat dit de 2de keer was dat ik erop zat.. en er stond een hengst naast de piste in de wei Knipoog deze was ook zeer intressant.. Ik ben ook maar een recreatieruiter, maar helaas ben ik de enige dat er nog in de piste mee wil rijden..

achter haar stond de hengst, daarom dat ze wat van de hoefslag afwijkt.
Afbeelding

hier zie je haar met haar mond weer open lopen
Afbeelding

hier loopt ze ook weer met haar mond open
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

galop hebben we ook gedaan ,maar hier is ook nog veel werk aan.

Afbeelding

normaal heb ik wel een cap op als ik het haar rij.. Bloos

groetjes Kelly

Charaz

Re: ex-probleempaardje aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:12

Wat fijn dat jullie een oplossing hebben gevonden en ze toch kan blijven!

Zijn de bakstukken niet te los misschien? Mijn pony heeft een hekel aan gefriemel ed in de mond en die reageert er heel erg op als het bakstuk (ietsje) te lang zit.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:18

Het lijkt mij ook dat de bakstukken misschien een tikkeltje te lang zijn. Misschien kan je voor de stabiliteit ook even een neusriem omdoen en kijken hoe ze het daarop doet?
Vind het trouwens apart dat het halster eronder houdt. Opzich is er niets mis mee, maar misschien kan je dat ook een keer zonder doen? Voor de zekerheid zou ik ook de maat van het bit even controleren.

Verder vind ik het er lekker vriendelijk uitzien. Super dat je de oplossing hebt gevonden in een ander zadel. Daaruit blijkt denk ik wel dat je vorige zadel ergens teveel drukte...

Ze loopt ook lekker, het ziet eruit alsof ze fijne gangen heeft.
Nog veel plezier samen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:33

van mij geen commentaar op rijstijl etc. Alleen ontzettend GAAF die ingeving. gewoon een kwestie van pijnlijk zadel dus?
hadden we ook bij een manegepaard. Altijd erg voorwaards, tijdens het uur steeds dwarser. Nieuw zadel erop, goed gepast. Loopt nu als een zonnetje. Stuk kalmer en rustiger en ineens veel meer bij de les en werkbaarder. Kan dus echt gewoonweg aan je materiaal liggen!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:54

Bit is juiste maat , maar ik zal morgen even de bakstukken wat vaster zetten en eens zien wat dat geeft.
Met neusriem doet ze trouwens heel vervelend het haar hoofd.. haar mond in nochtans nagekeken en bijgevijlt. wolfstanden had ze niet.. raar paard.. Lachen

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:58

Wat een goede ingeving ! Ik zou alleen wel een cap op doen voor je eigen veiligheid.. veel succes verder!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:00

_Sigrid_ schreef:
Vind het trouwens apart dat het halster eronder houdt. Opzich is er niets mis mee, maar misschien kan je dat ook een keer zonder doen?

Hebben we ondertussen ook al uitgelaten. Dit was eronder om het longeertouw eraan vast te kunnen maken. Knipoog

ook nog een verwijzing naar het vorige topic. hier hoeft niet meer op gereageert te worden.. maar zo was het voordien..
[HAW] probleempaardje aan het werk..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:27

Ziet er erg goed uit! al vraag ik me af dat als je bang bent eraf te kletteren... waarom heb je dan geen cap op? is natuurlijk eige keuze Knipoog maar was gewoon nieuwschierig. Ik kleed me nog liever aan als een lopend kussen als ik er dan weer op zou moeten Tong uitsteken heb mijn portie wel al gehad (nekklachten)

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:30

omdat ik.. hmm.. hoe zeg je het "opgewonden was / zenuwen had" om te zien hoe ze die dag zou reageren op een ruiter dak ik het helemaal vergeten was Bloos
normaal rijd ik mijn pony altijd zonder cap, maar anderen altijd met Knipoog

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:33

Ik vind het goed uitzien hoor!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:38

Oke ken het vorige topic nog van je.

Mond vind ik niet echt storend is ze niet aan het knabbelen???.

Ik zou toch voor een lage neusriem kiezen en die omdoen. Dat ze dan vervelend is went wel weer. Paard moet toch leren te lopen met de dingen die horen.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:39

nee, knabbelen doet ze niet. met het rijden merk je er helemaal niets van..
ik zal binnekort eens op zoek gaan naar een ander hoofdstel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:42

Ooohhh ben jij dat! Super hoe dat paardje vooruit is gegaan zeg! ik zou zeggen hou je teugelcontact heel lichtje en rijd m goed voorwaarts, niet aan gaan prutsen komende tijd!

misschien ook leuk als je het verschil kunt laten zien:
[HAW] probleempaardje aan het werk..

ziet er echt super uit nu hoor!!! wist wel dat het goed zou komen Lachen (heb nog met jou gepbd toen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:44

VivaLaVida schreef:
Ooohhh ben jij dat! Super hoe dat paardje vooruit is gegaan zeg! ik zou zeggen hou je teugelcontact heel lichtje en rijd m goed voorwaarts, niet aan gaan prutsen komende tijd!

dat is precies wat we van plan zijn Knipoog
op wandeling rijd men vriend ze nu ook met lang teugeltje..
het is nu een zalig wandelpaardje. goed vooruit maar heeft van niets schrik Lachen

VivaLaVida schreef:
ziet er echt super uit nu hoor!!! wist wel dat het goed zou komen Lachen (heb nog met jou gepbd toen)

juist Knipoog jij en maanling waren 1 van de weinigen die dachten dat het nog goed ging komen als ze bij mij bleef Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:05

Prisca schreef:

Ik zou toch voor een lage neusriem kiezen en die omdoen. Dat ze dan vervelend is went wel weer. Paard moet toch leren te lopen met de dingen die horen.

Sinds wanneer is een lage neusriem de enige neusriem die hoort? Z'n mond dichtsnoeren lost niks aan de basis van een probleem op..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 15:09

Fellor schreef:
Prisca schreef:

Sinds wanneer is een lage neusriem de enige neusriem die hoort? Z'n mond dichtsnoeren lost niks aan de basis van een probleem op..

wat raad jij dan aan ? in haar mond zit ik niet en haar mond is volledig in orde.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:33

kellykeuhh schreef:
Fellor schreef:

wat raad jij dan aan ? in haar mond zit ik niet en haar mond is volledig in orde.

haha Fellor is bedoelde een neusriem in het algemeen en niet om het dicht te snoeren een neusriem dichgt normaal (2 vingers) helpt het paard waardoor het bit rustiger ligt. Vooral bij een jong toch onervaren paard is geen neusriem geen aanrader.

@TS gewoon een simpile lage neusriem geen ander hoofdstel. Kijk of je er een kan lenen en probeer het ruim een week niet na 2 dagen stoppen beestje moet er ook aan wennen.

Weet je je moet niet achter alles een probleem zoeken?. Soms is het ook een maniertje die vanzelf weggaat. Veel mensen denken gelijk medisch kijk het even aan en als ze het bit gaat accepteren zal het vast beter gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:34

Het kan zijn dat je een te dik bit gebruikt waardoor ze haar mond niet lekker kan sluiten. Het kan zijn dat ze gewoon niet op een normale manier aan het bit gewend is en dat het vanzelf wegtrekt. het kan ook zijn dat ze spanning heeft in spieren in de nek waardoor ze iets gaat kantelen/mond opengooit. Enz. Het kan heel veel oorzaken hebben, dat is moielijk te beoordelen vanaf hier, maar een paard dwingen zn mond te sluiten lost niks op, dat zorgt alleen voor extra spanning en dat kan jouw pony denk ik niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:36

Prisca schreef:
haha Fellor is bedoelde een neusriem in het algemeen en niet om het dicht te snoeren een neusriem dichgt normaal (2 vingers) helpt het paard waardoor het bit rustiger ligt. Vooral bij een jong toch onervaren paard is geen neusriem geen aanrader.

@TS gewoon een simpile lage neusriem geen ander hoofdstel. Kijk of je er een kan lenen en probeer het ruim een week niet na 2 dagen stoppen beestje moet er ook aan wennen.

Weet je je moet niet achter alles een probleem zoeken?. Soms is het ook een maniertje die vanzelf weggaat. Veel mensen denken gelijk medisch kijk het even aan en als ze het bit gaat accepteren zal het vast beter gaan.

Dat is wel waar, maar toch heb ik de ervairng dat een lage neusriem nooit wat oplost. Gewoon een hoge neusriem of geen neusriem zou ook voldoende moeten zijn bij een paard. Ik rij nooit een paard in met een lage neusriem, bij een stille hand en goeie manier van trainen/wennen en als alles in orde is zou dat neit nodig moeten zijn.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:41

Mijn paard heeft ook een hele tijd met haar mond open gelopen.
Ik kreeg er ook commentaar op van bokkers. Tandarts laten komen, laten bijvijlen en alles was in orde. Ze had ook nergens anders pijn (zadel ofzo.. is nog maar net nieuw en aangepast) . Zelfs als ik m'n teugels gewoon losliet deed ze haar mond ook open of trok ze haar lippen op. Nu na een hele tijd privélessen te nemen is dat ook al weer véél minder en doet ze haar mond nog amper open.

Wat ik wel merk is als m'n paard het wat moeilijk heeft met de oefening, of het wat moeilijk heeft met haar evenwicht/aanleuning is dat ze vlugger en vaker haar mond durft opendoen. Nu is haar aanleuning veel beter door die privélessen en doet ze haar mond dus bijna niet meer open. Dus misschien is het een rijtechnisch probleem?

Hier in dit topic liep ze dus ook bijna constant met haar mond open.
[HAW] Desprit d'Escuro [BWP, 5jr] @ L5 dressuur .
(is van 10 augustus dus nog niet lang geleden)
Die periode liep ze eigenlijk in m'n privélessen ook bijna niet meer met haar mond open, maar daar dus wel.. Waarom? ik weet het niet.. Misschien spanning? Want het was haar 3de wedstrijd en ze was wel wat gespannen .Of dat de oorzaak is weet ik niet? Maar ze is dus volledig in orde qua tanden/rug.

In dit topic (ong. een week later)
[HAW] Desprit d'Escuro (v. Escuro) BWP @ Work op veldje!
Heeft ze dus amper haar mond open gedaan tijdens het rijden, en dat terwijl we een week verder zijn.
Ik weet de oorzaak van dit probleem ook niet, maar ik merk wel dat na veel lessen te nemen en veel te oefenen op aanleuning etc. dat dit probleem verminderd is..

Vroeger heb ik ook nog met een lage neusriem gereden en toen was dit net hetzelfde probleem en ging ze nog vervelender gaan doen .

Voor de rest vind ik het wel een leuk paardje! En goed dat ze nu dus wel verstandig en braaf is. Veel plezier er nog mee.

Soniador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:16

Mijn paard loopt ook regelmatig met haar mond open.
Waarom? Ik zou het ook niet weten.Ook als ik gewoon met lange teugel aan het stappen ben of aan het losdraven ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:44

Ziet er idd beter uit.
Ik zie dat je met dit zadel ook beter zit, dat is fijn Lachen

Toch ff een paar puntjes:
Je beugels mogen langer. Die zijn echt te kort, waardoor je je onderbenen naar voren steekt.
Je zit: je moet je bekken iets achterover kantelen, je zit nu op je doos, waardoor je geen stabiele zit hebt. Als gevolg daarvan gaan je onderbenen wapperen, en is je evenwicht niet optimaal. Kan heel storend zijn voor de pony, omdat ze op die manier steeds rukjes krijgt in haar mond.... waarschijnlijk dat de mond daardoor open is?

Wat doet je vriend op deze pony? Ik dacht dat je haar zou verkopen en een ervaren paard voor hem zoeken? Jouw vriend hoort de eerste jaren nog niet op een jong paard, hij moet les nemen op een ervaren, ouder paard.

Groen & groen = ellende.

Jammer dat je zo slecht geluisterd hebt.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:05

Yamcha schreef:
Ziet er idd beter uit.
Ik zie dat je met dit zadel ook beter zit, dat is fijn Lachen

Toch ff een paar puntjes:
Je beugels mogen langer. Die zijn echt te kort, waardoor je je onderbenen naar voren steekt.
Je zit: je moet je bekken iets achterover kantelen, je zit nu op je doos, waardoor je geen stabiele zit hebt. Als gevolg daarvan gaan je onderbenen wapperen, en is je evenwicht niet optimaal. Kan heel storend zijn voor de pony, omdat ze op die manier steeds rukjes krijgt in haar mond.... waarschijnlijk dat de mond daardoor open is?

Wat doet je vriend op deze pony? Ik dacht dat je haar zou verkopen en een ervaren paard voor hem zoeken? Jouw vriend hoort de eerste jaren nog niet op een jong paard, hij moet les nemen op een ervaren, ouder paard.

Groen & groen = ellende.

Jammer dat je zo slecht geluisterd hebt
.

wie denk jij wel dat je bent dan????
ongeloofelijk wat een uitspraa jij doet, ik geloof dat jij eerst eens naar je eigen manier van iemand een tip gegeven moet kijken Gestoord

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:08

ik zou proberen zoals aangegeven gewoon met een neusriem te gaan rijden, het zij een lage of gecombineerde met sperriem. Niet insnoeren gewoon netjes om de mond heen, zoals je haar nu rijd ziet het er netjes uit, lichtjes contact hebben met de mond zonder dwingend te worden. Zo kan ze wennen aan een contact teugeltje. Knipoog

heb nog even je vorige topic bekenen, en kan alleen maar zeggen lekker zo door gaan!

azertyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:37

je moet met iets meer contact rijden, ik zie je teugels vaak doorhangen