Zijn wij nu bijna klaar om te starten ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeen

Zijn wij nu bijna klaar om te starten ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:12

Ik ben van plan over enkele maanden te gaan starten, maar dan moet er natuurlijk wel geoeffend worden. Ik heb de vorige keren veel tips gekregen en heb daar aan gewerkt. Het blijft alleen wel moeilijk

Dute is een friese merrie van 7 jaar, we rijden nu enkele jaren recreatief en hebben alles samen moeten leren. We hebben nu sinds kort 6x in de maand les van twee verschillende instructrices dus we leren een hoop.
zo zagen we er in het begin uit
Afbeelding

dute heeft nu de neiging om op de voorhand te lopen, door haar derde veulen is ze erg teruggevallen in vlees en bespiering maar gelukkig krijg ik dat er nu weer een beetje bij. als ze wat sterker achter wordt hoop ik dat ze ook wat meer omhoog kan komen.

Ook loopt ze gauw te diep dus dat is ook een aandachtspunt.

Zelf maak ik een heleboel fouten, ik kijk naar beneden, zit teveel voorover , steek mijn tenen uit en naar beneden. Heb mijn onderbeen teveel naar achter etc ik werk er hard aan en op de foto's is te zien dat dat soms beter is dan anders.we kunnen het dus wel

Ik hoop dat jullie wat nuttige tips hebben want ik wil in de B graag beslagen ten ijs komen Haha!
de mooie dame
Afbeelding
Afbeelding
neusje moet er meer uit maar voor mijn doen zit ik wel recht
Afbeelding
hier loopt dute wel goed maar zit ik weer tever naar voren Boos!
Afbeelding
ook weer iets rechterop been wel goed
Afbeelding
wel rechtop maar tenen
Afbeelding
Afbeelding
eindelijk zit ik op mijn kont in de galop
Afbeelding
beetje raar maar op mijn tenen na zit ik wel aardig en dat is een hele kunst voor mij want ik kon mijn balans nooit vinden in de galop en nu dute beheerst gallopeer kan ik beter zitten
Afbeelding

zoals jullie zien moet er nog veel gebeuren, ik werk er wel aan maar kan het nog niet een heel uur bijv volhouden en val dan nog wel eens in mijn oude gewoontes

graag tips om nog meer te verbeteren

laura1986

Re: Zijn wij nu bijna klaar om te starten ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:23

Jullie voortgang is duidelijk zichtbaar, als tip wil ik je meegeven om naar voren te kijken, en niet naar je paard (daar kun je weer naar kijken als je bent afgestapt). Hierdoor is het makkelijker om een goede houding aan te nemen.

Groetjes

Edit: Oja en het zadel nog iets verder naar achter schuiven, dan belemmert het de schouder niet en ligt het ook nog niet op de lendenen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:10

Het zadel vind ik niet storend liggen.

Maak jezelf mooi lang, ga trots op je paard zitten. Je toont nu op veel foto's wat ingezakt, gelaten. Wees trots, je hebt een mooi dier onder je kont hoor! Als je jezelf lang maakt (en je hak naar achter en beneden uittrapt (dus niet enkel, hak laag, denken, maar ook naar achter, anders ga je je been snel naar voor steken) ligt je been vaak ook mooier.

Ik zou haar zelf graag iets geslotener willen zien voor je gaat starten, heb de paarden zelf graag thuis L klaar voor ik B start op die manier heb ik op wedstrijd iets 'over'.

Om de achterhand sterker te maken kun je veel tempowisselingen en overgangen rijden. Probeer in je overgang naar stap maar eens zo lang mogelijk te blijven draven, maar dan met een actief achterbeen en steeds wat langzamer. Als dat goed gaat kun je dat ook eens afwisselen met heel ver terugrijden en dan weer naar voor.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:34

opzich ziet het er niet verkeerd uit. wel proberen om wat trotser te zitten. stel je eens voor dat een touwtje aan je hoofd ze omhoog trekt, dan ga je echt netjes rechtop zitten!

wel vind ik het paard behoorlijk schraal, misschien toch meer hooi oid erbij?

je paard mag trouwens nog wel meer op de achterhand komen, trainen met tempowisselingen (terugnemen op je zit! en dan achter actief houden), schijnovergangen en overgangen.

VlovesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:36

een paar aandachts puntjes ;
- een groter zadel is wel zo handig
- probeer niet te veel naar voor te gaan zitten
- en probeer je hakken wat uit te drukken
Suc6 ermee Knipoog

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:43

Het ziet er niet slecht uit, alleen nog een beetje slordig. Ik weet niet of je aan het lessen bent??
Zou ik in ieder geval wel doen, dan heb je iemand die je regelmatig op bepaalde dingetjes wijst waar je zelf niet de hele tijd aan denkt. Idd rechterop zitten, jezelf lang maken, benen lang maken, hakken uitdrukken, dat soort dingetjes.

Probeer zelf je balans te vinden, zodra je die hebt kun je ook beter met je paard samenwerken.

Problemen die je aangeeft bij je friesje, op de voorhand vallen enzo, kun je oplossen door veel overgangen te rijden. Houdt haar bij elke overgang aktief aan het been. Vaak is op de voorhand vallen een gevolg van dat ze niet goed voor het been is. Rijdt geregeld schijnovergangen, en houdt ze daarbij aktief.

Ik zou zelf nog niet op wedstrijd gaan, totdat je die puntjes wat beter voor mekaar hebt.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:12

Vind het er wel netjes uit zien, zeker als je de 1e foto ziet en de andere!
Vind 't een leuk beestje maar vind hem wel ietsje schraal. Verder goed letten op een paar kleine puntjes rechtop zitten, hakken uidrukken en lekker veel tempowisselingen rijden. Al deze puntjes komen vast wel goed, en dan wens ik jullie veel succes op wedstrijd Ja!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:30

Wat mij opvalt is dat je soms met (te) lange teugels rijdt, daardoor kun je haar net niet fijn genoeg aan elkaar rijden en is de aanleuning soms weg. Andere punten zijn al aangegeven. Ik denk wel dat je zou kunnen starten, je moet ergens beginnen en de enige manier om te weten of je er klaar voor bent is meedoen. Met het commentaar van de jury heb je dan weer gerichte punten om in de training verder aan te werken. In de B hoeft het echt niet allemaal perfect te zijn, ik denk als je gewoon netjes op de letter rijdt, de hoeken goed meepakt en je paard goed aan het been hebt je best een winstpuntje kunt pakken. Succes ermee!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:42

Op vele foto's ziet het er al goed uit. Alleen je houding is af en toe niet goed, maar dat snap je zelf ook wel. En houding is nou eenmaal moeilijk.

Als ik jou was zou ik gaan starten, met het commentaar van de jury zul je een heleboel kunnen. Daar blijf je dan gewoon steeds aan werken.

Nou, ik wens je in iedergeval heel erg veel sucses toe! En je hebt een prachtpaard.

UtWo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:43

Volgens mij kan je best een wedstrijdje proberen in de B! Als je netjes recht op gaat zitten, en je tenen naar binnen houd, je borst vooruit, is het helemaal goed!

Nomi_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:51

Ziet er al redelijk goed uit hoor! Je geeft zelf het goede commentaar, als je daar nog aan blijft werken, komt het allemaal goed!!

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:45

Ik vind het heeeel knap hoe je het neusje er zo fijn uit rijd!!!
Als ze dat zo netjes blijft doen kom je echt wel verder.

Je handhouding is keurig, net zoals je armen mooi aangesloten aan je lichaam, maar probeer het niet te dwingend te maken. Dat is het enige wat ik ervan kan zeggen.

Verder moet je zelf uiteraard proberen om meer voor je uit te kijken en zo wel móéten gaan voelen wat er onder je gebeurt Knipoog

Succes alvast met de wedstrijden, en daarbij kan je ook weer veel van het commentaar van de jury leren. En daarnaast is het gewoon erg leuk om wedstrijden te rijden Knipoog