Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:46

Ik had vanmorgen een discussie met mam en we vonden dat een paard dat staakt eigenlijk geen olymispch zilver mag winnen. Weg discussie dus, we waren het namelijk eens Clown

Je snap natuurlijk wel waar ik het over heb, Isabel Werth met Satchmo.
Als hier landelijk, in welke klasse dan ook, een paard op deze manier 2x (!!!) staakt, zal deze never nooit meer de punten kunnen halen om te winnen. En volgens mij: Terecht!

Maar op het niveau waarop gisteren gereden is, mag dit toch al helemaal niet gebeuren vind ik. 1 gewonnen proef en een keer 2e op de Olympische Spelen mag niet kunnen met zulke ongehoorzaamheden in de proef.
Het aanspringen van Anky in het appyement vind ik een ander verhaal, deze hulpen liggen gewoon zo dicht bijelkaar, dat kan altijd gebeuren.
Maar Satchmo ging echt totaal in staking, verzet, hij wilde gewoon niet meer. Mag je dan toch nog zo veel punten krijgen en uiteindelijk zilver winnen?

Nu ben ik eens benieuwd naar jullie mening..

Wel nog even voor de duidelijkheid: Dit gaat niet om duitsers of wie dan ook. Als het een nederlander was gebeurd had ik precies dezelfde mening gehad.

Liselot

Re: Mag een stakend paard olympisch zilver winnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:49

op de punten waar hij verzet gaf is ze ook gruwelijk afgestraft. daar heeft ze echt wel nullen voor gekregen.
maar ja, als de rest van de proef wel goed gaat en je daar goede punten voor haalt kan je zo'n fout er best nog wel uit rijden

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:52

Tja, ben het eigenlijk wel met je eens hoor, ik vond het ook erg raar dat nummer 3 nummer 3 werd, niet terecht naar mijn menig maar ja... jurysport he

Dat Satchmo staakte snap ik wel, had ik ook gedaan......al die spanning en dan ook nog die punten in je flikker keer op keer, daar gaat het braafste paard nog van staken! En gelijk heeft ie.
Maar goed dat is weer een andere discussie he Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:53

ik vond de hele proef schandalig slecht
na de eerste staking was ze zelf de concentarie helemaal kwijt en nerveus en bracht dit op het paard over
ik riep meteen na het horen van de punten dat er een coorupt jurylid is en na enkele minuten zag ik al een oproep op bokt
duits jurylid wordt onderzocht op corruptheid

geen een paard zou mogen protesteren in de ring en dan toch nog zo n goede punten hebben
en idd vooral niet op het niveau waarop isabell rijd

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:53

Haha wel grappig, die discussie had ik dus ook met mijn moeder.

Maar goed, zoals LiSSy zegt als de rest van de proef wel goed gaat kun je de punten weer ophalen. Als, want ik persoonlijk vond de rest van de proef helemaal niet zo goed gaan.. Veel spanning en vaak totaal niet meer op de maat.

Ik vond de Heike persoonlijk beter, maar dan kom je in de discussie van of ik er wel genoeg van af weet om dat oordeel te kunnen geven. Ik spaar jullie de moeite, het antwoord is nee..

e_smeeeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:54

Ik vind dat je gelijk heb hoor! Als wij een wedstrijd zouden hebben en ons paard zou ook zo staken dan zouden wij ook nooit zilver kunnen halen..
oftewel: ik ben het helemaal met je eens!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:59

Zelf probeer ik onze dochter, die Z1 rijdt met haar pony, altijd duidelijk te maken dat niet de hele proef verprutst is als de pony bijvoorbeeld achterwaarts helemaal verprutst; de (landelijke) proef bestaat immers uit ongeveer 30 punten, daar van is achterwaarts er maar 1.
Hoewel het niveau natuurlijk totaal anders is, blijft het ook op de Olympische Spelen een proef met verschillende beoordelingspunten. Isabel heeft ongetwijfeld hele slechte (of geen) cijfers gekregen door het staken, maar er zaten toch ook wel hele goede dingen tussen (en als dit dan toevallig de punten zijn die dubbel tellen..................)
Discussie is er wat mij betreft wel over het totaal percentage wat ze behaalde.........persoonlijk vond ik dit nogal aan de hoge kant (en daarbij telt dan het staken wel mee natuurlijk).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:04

Vindt het wel knap dat je naar zo'n staken toch gewoon bijna foutloos weet verder te rijden. De punten worden toch gewoon bijelkaar opgeteld. Dus wanneer daar 2de plaats uitkomt heeft ze die toch gewoon verdiend Bloos

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:07

Het kopt dat als 1 punt slecht gaat, niet direct de hele proef verloren is. Probeer ik mezelf ook altijd wijs te maken als ik weer eens aan het blunderen ben Clown
En een echt hele goede combinatie op landelijk niveau kan misschien met 1 of 2 echt slechte punten best nog wel eens winnen. Kan allerlei oorzaken hebben: jong paard, weinig wedstrijd ervaring, jonge ruiter enz enz.
Maar ik vind niet dat dat op dat niveau ook mag, waar de verschillen tussen de ruiters zoooo klein zijn, de ruiters zoooo ervaren. Dan moeten de paarden gewoon goed gehoorzamen!! Foutjes kunnen altijd, maar zulke ongehoorzaamheden mogen dan ECHT niet meer... vind ik..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:08

ik vond vrijwel alle paarden op de os in de dressuur gespannen, ook sallinero, nadine enz enz. dat was echt niet bij alleen isabelle het probleem.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:12

Eigenlijk heb je wel gelijk, maar het blijven natuurlijk wel dieren waar je mee te maken hebt. Nu is dit wel staken en niet schrikken, maar waar ligt dan de grens...............beide zaken gebeurt uit spanning...............en als de rest dan toch weer heel goed gaat............
Het blijft een moeilijk iets, maar ik vind de tweede plaats, met twee keer zo'n grove fout en daarbij door de hele proef heen toch best veel spanning, wel heel hoog. Er waren andere combinaties die het ook heel goed deden............ondanks de spanning.

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:13

Zelf vind ik staken een grote fout die sterk afgestraft mag worden. Het totale percentage vond ik ook erg hoog, er was veel spanning en de oefeningen kwamen niet allemaal goed uit de verf.
Toen Satchmo in een proef bij het piafferen (als ik het me goed herinner) achteruit schopte kreeg ze er alsnog 5-en en 6-en voor, als je paard dat in wat voor klasse dan ook op een gewone wedstrijd doet, kun je echt wel 2-en of 3-en verwachten en op zo'n hoog niveau mag dat zeker niet meer gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:15

Volgens mij heeft de FEI een tijdje geleden nog de term "Happy Athlete" gelanceerd om paardensport een beter imago te geven (rollkur discussie) en juryleden dit ook te laten beoordelen in de proef. Een paard wat staakt is alles behalve dit en zou dus nooit hoge punten mogen krijgen. Het zou net zoals bij springen moeten zijn; 3 weigeringen is uitsluiten. Oftewel een dressuurruiter mag drie pogingen doen om zijn paard weer "happy" te krijgen en kan anders de ring verlaten. Maar ja, wie ben ik.........

Ik ben trouwens van mening dat elke vorm van negatieve spanning bij een paard tijdens de proef veel harder afgestraft moet worden. Maar helaas scoor je tegenwoordig niet meer met een nette ontspannen proef. Al die paarden moeten van de spanning als een stel kikkers door de ring heen. Ik begrijp dat je een bepaalde spanning nodig hebt om op dit niveau te presteren maar als je een paard zo ver krijgt dat hij gaat staken dan ben je echt te ver gegaan.

Het normale patroon van een paard is: angst/fright -> vluchten/flicht -> vechten/fight -> bevriezen/freeze -> flauw vallen/faint. Satchmo kon niet vluchten en niet vechten maar wilde dat wel en de instinctmatige volgende logische stap is dan dus staken. Isabel je ging gewoon echt te ver.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:20

Landelijk rijden ruiters heel verschillend in punten.
OP OS nivo liggen de punten imo veel dichter bij elkaar...ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar een gat van een 0 op te halen is. Want een 0 is op dat nivo het enige terechte punt.

Ook de overgang is nooit meer goed en op de letter. dus ook daar laag in punten als het goed is.

Ik kan er dan niet veel meer van maken dat ze of op de andere dingen te hoog gepunt is, of daar niet laag genoeg.

Naar mijn idee staat iemand die een paard zo in de staak heeft laatste
Niet omdat ze Duitse is...maar omdat het OS is

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:23

paardje2005 schreef:
Ik had het niet gezien, zat achter de compu.
Heb even gezocht op youtube en gevonden:
http://nl.youtube.com/watch?v=Qj12WYNJK ... re=related

Kijk als het nou een kleine miscommunicatie was... maar dit is echt staken. Zou eigenlijk niet moeten op dit niveau

dit was volgens mij niet de kür, maar de special

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 15:24

Dat filmpje is alleen de tweede proef, wat ik even snel heb gezien. In de Kür gister deed ie het nog eens, nog een flink graadje erger vond ik..
Ben het totaal met je eens Juliette86.. In veel paarden zat te veel spanning..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:25

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:26

wij hadden deze discussie ook al.. Maar isabel zit wel te zeuren over anky's manier van trainen.. Dat het zo dier onvriendelijk is. Terwijl satchmo toch even heeel duidelijk laat zien dat hij het met die manier van rijden dus echt niet eens was. Ik vind zon staking als satchmo deed echt niet meer kunnen. Een paard is een paard maar staken is ook staken. Er zaten verder ook wat spanning punten in. Maar ze scoort wel 10en met appyementen en uitgestrekte draf. Dat compenseert nullen of wat ze daar dan ook voor kreeg. Ik vind het persoonlijk echt niet meer kunnen. Eerst een trap, dan in zn achteruit en de laatste keer echt moeilijk doen, met achteruitvallen en derg.. 3 van de 3 keer dus. Ik vind dat ze haar dus veeel zwaarder hadden mogen pakken omdat hij het voor de 3e keer deed. Ook al telt het niet mee voor de proef al de 3x keren. Het laat wel wat zien over de manier waarop de piaffe gaat. En dus niet zo vriendelijk als isabel beweert dat ze rijd..

Maar dat vind ik er maar van. En vele denk ik met mij..
Isabel is gewoon goed, maar deze fouten mogen niet meer gemaakt worden..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:27

Neen, dat mag niet. Simpel hé. Haha!

Op zo'n hoog niveau is dat toch uit den boze zeker. In een western pattern zou ze het volgende krijgen: zero points!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:28

Ik vraag me trouwens af hoe hier, eens ze weer veilig thuis zijn, zal worden mee omgegaan Lips are sealed Ik vind Werth een leuke ruiter, daar niet van, maar ik heb zo de indruk dat het wel eens zou kunnen dat dit dier op de volgende wedstrijd niet meer zo zal durven in de staak gaan... Daarmee zeg ik niet dat het zo is natuurlijk, maar ik heb zo al wel dingen gezien met paarden die moesten presteren ...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:30

_Zsazsa_ schreef:
wij hadden deze discussie ook al.. Maar isabel zit wel te zeuren over anky's manier van trainen.. Dat het zo dier onvriendelijk is. Terwijl satchmo toch even heeel duidelijk laat zien dat hij het met die manier van rijden dus echt niet eens was. Ik vind zon staking als satchmo deed echt niet meer kunnen. Een paard is een paard maar staken is ook staken.

staken komt echt lang niet altijd voort uit het slecht of onvriendelijk berijden van een paard.

Urissa ging ook wel eens in de staak als ze haar kop verkeerd had staan en dan reed ik echt niet anders (of onvriendelijk) dan anders!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:31

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:31

Ze had ver in de 80% kunnen zitten als ze gewoon een goede proef had gereden zonder staken, kwa punten is ze wel gruwelijk afgestraft (terecht natuurlijk, een paard hoort gewoon niet zo verzet te tonen) maar dan nog vind ik het wel erg knap om met 2 proeven, waar het paard in beide proeven op hetzelfde onderdeel verzet toont, nog 2e kan worden.....

Niks tegen isabell ik vind het een super amazone OK dan!, had haar net zo goed goud gegund, en vind het ook vreselijk voor haar dat het gebeurde, anders had ze anky er dik uitgereden denk ik (en nee ik heb ook niks tegen anky Knipoog).

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:32

Citaat:
wij hadden deze discussie ook al.. Maar isabel zit wel te zeuren over anky's manier van trainen.. Dat het zo dier onvriendelijk is

waar heb je dat vandaan? kan me herinneren dat ze gigollo op de manier trainde waarop anky haar paarden traint, tenminste iets in die richting. dat doet ze waarschijnlijk bij stachmo ook.