Na 8 jaar weer lessen, zijn er dingen veranderd??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irisamaire

Na 8 jaar weer lessen, zijn er dingen veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:03

Hoi!

Na 8 jaar ga ik weer echt rijden (ben inmiddels 25). Heb wel al die tijd recreatief nog wat hier en daar
rondgehobbelt maar al 8 jaar geen les meer gezien of gehad.
Hartstikke leuk natuurlijk en daarom wil ik graag van jullie weten of er op het gebied van rijden in een les/manege nog dingen veranderd zijn de afgelopen jaren. Het kan natuurlijk maar zo door allerlei nieuwe goeroes en theorieën, dat we nu ineens op het andere been moeten lichtrijden, ik noem maar iets.
Nou roep maar als je denkt dat er iets veranderd is in acht jaar! Lijkt me leuk om te lezen!
Groetjes, Marieke

8nnemiek

Re: Na 8 jaar weer lessen, zijn er dingen veranderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:32

Ik denk dat dat heel verschillend is per manege.
Zo heb ik bijvoorbeeld vroeger (meer dan 10 jaar geleden) geleerd dat je, om naar rechts te gaan, gewoon aan de rechterteugel moet trekken, en naar links aan de linkerteugel Clown En we moesten de paarden 'aan de teugel' zetten (in stilstand) door te zagen Nagelbijten / Gniffelen
Tegenwoordig hebben de meeste maneges wel instructeurs met een echt diploma, maar toch zie ik nog steeds soms dat er op deze manier wordt lesgegeven!
Er zijn maneges die direct alles goed aanleren (eerst achterhand eronder, daarna pas de teugels oppakken en laten nageven, en daarbij goed letten op de houding van de ruiter), maar de meeste lopen nog steeds ver achter op de laatste nieuwe methodes en theorieën Clown

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:46

Ja, ik heb inderdaad op dezelfde manier leren rijden 20 jaar terug. Gewoon trekken en zagen en als je paard stil moest gaan staan of een versnelling lager dan moest je gewoon in 1 keer aan allebei de teugels tegelijk trekken.
Nu krijg ik telkens te horen dat ik op een rechter volte aan mijn linker teugel moet trekken en rechts los moet laten.
Ik denk dat in het algemeen het rijden en les geven gewoon iets diervriendelijker is geworden. Maar, helaas zullen er altijd uitzonderingen blijven.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:47

Ik denk dat je het best nog wel zult kunnen hoor, volgens mij is er niet echt veel veranderd.
Nouja, 8 jaar geleden was ik zelf nog maar 8, niet dat ik me er dus echt veel van herinner. Huilen van het lachen

En anders leer je het toch gezellig bij, het is trouwens knap dat je het weer gaat oppikken na zo'n tijd. Haha!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:22

MandyR schreef:
Ja, ik heb inderdaad op dezelfde manier leren rijden 20 jaar terug. Gewoon trekken en zagen en als je paard stil moest gaan staan of een versnelling lager dan moest je gewoon in 1 keer aan allebei de teugels tegelijk trekken.
Nu krijg ik telkens te horen dat ik op een rechter volte aan mijn linker teugel moet trekken en rechts los moet laten.
Ik denk dat in het algemeen het rijden en les geven gewoon iets diervriendelijker is geworden. Maar, helaas zullen er altijd uitzonderingen blijven.

Ik ben begonnen in 1982 volgens mij, maar heb gelukkig op de 'moderne' manier leren rijden, ik denk dat er niet veel veranderd is. Paarden blijven paarden. Wel nieuw zijn, althans dat kom ik hier op bokt veel tegen, natural horseman ship, en men is sneller geneigd de oorzaak van het slechter lopen van paard/pony te zoeken in medische hoek. Vroeger had een paard een rotdag of deed je het als ruiter gewoon niet goed, nu moeten er osteopaten aan te pas komen. Wat, begrijp me niet verkeerd, vast ten goede komt aan de diervriendelijkheid van de sport.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 04:02

Bedankt voor alle reacties! Leuk om te lezen!
Ik ben nog wel uit de tijd dat we de paarden op onze zit reden ipv teugels en trekken haha!
Maar leuk is om te horen hoe dat natural horse manship (zeg ik het zo goed?) in de ruitersport is gekomen.
Nemen instructeurs dat bijvoorbeeld ook mee in het lesgeven? Of is daar nog veel discussie over?
En hoe is de 'algemene' mening nu over het gebruik van sporen en zweep? (het lijkt nu wel vanzelfsprekender te zijn geworden?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:55

Natural horsemanship kom je nog bijna nergens tegen op maneges. Daarvoor moet je echt bij de alternatieve rijscholen zijn. Eigenlijk jammer, want grondwerken moet gewoon de basis zijn.
Sporen worden inderdaad veel vaker gebruikt tegenwoordig. Bijna iedereen rijdt ermee. Slechte ontwikkeling vind ik.. Vroeger werden zweepjes gebruikt om de slome paarden vooruit te tikken, dan kregen ze af en toe een tikje. Tegenwoordig zie je nog maar weinig zwepen, en veel meer sporen, en worden de slome paarden bij elke pas vooruit geprikt..
Maar ook hier geldt weer: per manege is het heel verschillend. De ene manege laat zelfs beginnende ponyruiters met sporen toe, de andere manege verbiedt sporen bij élk manegepaard.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:01

weetje wat ik echt verandert vind....

ik ben ook 25 en ben ook zon 7 jaar er tussen uit geweest...
maargoed...ik vind dat die kinderen van tegenwoordig meer verstand van paarden hebben dan vroeger (zou je niet zeggen soms),misschien komt het door internet ofzo ik weet het niet..maar er was laatst een 9 jarige die mij kon vertellen dat mn zadel niet goed lag en ook nog es waarom niet..en ze had gelijk ik kon wel door de grond zakken..

verder vind ik paardrijden associaal duur geworden en concoursen vind ik helemaal anders..
wij gingen vroeger lekker met de hele club op concour ,koffie en broodjes mee en gingen pas na huis als de laatste gereden had..zaterdags de hele dag poetsen en zo zondags op concours...tegenwoordig is het echt ieder voor zich..dat vind ik wel jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:41

Ik sluit me helemaal aan bij Lique. Het is vooral de houding en mentaliteit die veranderd is.
De paarden hebben nog steeds de kop van voren en de staart van achteren en de meesten worden wel blij van een appeltje. Maar de omgang op maneges zowel met elkaar als met dieren is met de tijd meegegaan zeg maar...