Soepel opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lientjeds

Soepel opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:16

Kan iemand me helpen, voor mezelf wordt dit feitelijk problematisch, ik kan namelijk echt niet goed opstijgen op een paard.

Ik ben te stijf en moet me dat gelijk wat optrekken aan het paard, maar ik weet dat dit fout is.

Kent iemand bepaalde oefeningen, voor thuis en los van de paarden, waarbij ik dit zou kunnen oefenen?

Ik vind een bankje voor op te stappen namelijk maar niets, dan moet het paard echt goed blijven stilstaan (en ik heb enkel 2 héél jonge paarden) en daarna blijft dit bankje in de weg staan, want ik ben altijd alleen in het rijden.

Ik durf op den duur haast niet meer rijden, al zeker niet waar andere mensen bijzijn, omdat ik me zo schaam voor mijn manier van opstappen. Huilen

_Marianne

Re: Soepel opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:19

Zelf heb ik een hoogslaper, ik pak steeds een vrij hoog treetje, en ik hoef me steeds minder op te trekken. Misschien kun je iets proberen met een trap oid? Ik neem tenminste aan dat je waarschijnlijk geen hoogslaper hebt.. Knipoog

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:59

Wat bij mij goed heeft geholpen is oefenen met een trap of ladder, gewoon steeds je been op een treetje hoger zetten en dan op dat been gaan staan. Uiteindelijk kon ik t op t aanrecht (toch de gemiddelde beugelhoogte voor mij bij paarden), maar toen was ik wel nog wat jonger (en dus soepeler)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:10

mariannedeb: ik heb geen flauw idee wat een hoogslaper is?

miekelien: ik denk idd dat het aan de leeftijd ligt, en dat ik al tikkeltje zwaarder ben dat hoort. Ik zal dan thuis es beginnen met de trappen te doen, en zo langzaam maar zeker proberen verder opbouwen.
Het aanrecht is ook geen slecht idee Haha!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:15

Ik kan ook niet normaal opstijgen. Ik gebruik altijd een krukje dat laat ik dan ook gewoon in de bak staan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:18

Misschien wat joga/body balance lessen oid nemen, leer je goede oefeningen om soepeler te worden en dit kan je dan thuis gewoon blijven doen. Bij ons in de sportschool geven ze dit. Proefles is altijd gratis.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar na 10 jaar turnen klim ik zelfs met gemak op een paard van 175 Haha!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:58

Jou probleem wordt later het probleem van je paard.

Als jij niet soepel op kan stappen, betekend dat dat je bepaalde tijd druk uit oefent op 1 kan van zijn lijf..
Elke dag gewicht aan een kant hebben hangen, en zeker als je zegt dat je iets zwaarder ben is op den duur funest voor zijn rug.

Stap a.u.b op met een krukje.. hierdoor ontlast je zn rug. leer je paard goed stilstaan en spaar zn ruggetje...

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:01

Ik zou ook rek en strek oefeningen en beenspieroefeningen doen, zodat je soepeler en sterker in je benen wordt. En tot die tijd toch echt een krukje gebruiken (zie vorige post)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:15

lientjeds schreef:

Een hoogslaper is denk ik een stapelbed in Belgie Knipoog

Ik zit met hetzelfde probleem, ik rijd op een reus van bijna 1.80
Hij is nog jong, en stilstaan tijdens het opstappen gaat nog niet zoals het hoort.
T is en beetje trekken voor mij.
Meestal probeer ik het in een sprong te doen, zodat ik meteen over zijn rug lig, en dus niet meer aan zn rug trek.
Als hij dan even stilstaat zet ik mij er rustig volledig op zodat hij toch leert stilstaan.

Moest het niet lukken door trappen te oefenen, bestaan er ook speciale uitklapbeugels, waardoor je je been toch al minder hoog hoeft te heffen...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:19

@smillie_
als jij zo'n reus heb (1.80 HALLO :|) is het helemaal goed om hem te leren stil staan en op te stappen met een krukje..

Ik werk in de kliniek en heb ook in een paardenkliniek gewerkt.. en heb zo veel grote jonge paarden binnen zien komen met rugklachten.. allemaal door het opstappen... elke dag dat gewicht aan 1 kant van je wervels is niet goed.
mijne is 1.59 maar ook ik stap op met een krukje...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:22

Ik leer mijn leerlingen altijd opstappen door de beweging op een hek de doen. Je simuleerd dan het opstappen op een paard, maar je stapt dan op het hek. Het hek irriteerd zich namelijk niet aan 3x op een afstappen (sommige paarden wel Knipoog)

Ik laat ze op een lage tree beginnen, en laat ze steeds hoger gaan. Door het in slowmotion te doen, ga je je goed beseffen wat je eigenlijk moet doen, en door het vaak goed te doen, wordt het een routine.

Echt het hek heeft geen bezwaar, sommige mensen in de omgeving trainen misschien de lachspieren Knipoog

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:23

Jah, daarom probeer ik het ook zo vlot mogelijk te doen.
Het is niet mijn eigen paard.
En we gaan steeds op wandeling, opstappen vanop de trailer ofzo vind ik gevaarlijk.
En ook een krukje is geen optie, dan moet het krukje daar blijven staan tot we terug zijn (doen gemakkelijk wandelingen van 3 uur)
T paard is trouwens 5 jaar nu. en Begin dit jaar ingereden.
(wel al vroeger zadelmak gemaakt)
edit: paard word maar 1 keer in de week gereden, soms 2 keer

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 08:12

Ik weet dat het slecht is voor het paard, daarom maak ik er zelf dus zo'n probleem van, ik zou anders dit topic niet openen.

Maar voor mezelf is een krukje ook niet echt een oplossing.
a) omdat de basis dan niet geleerd wordt, het CORRECT opstijgen
b) omdat ik er altijd alleen voorsta, en met een 3jarige die nog niet zolang zadelmak is, is een krukje al niet eenvoudig, en ook niet als het in de bak moet blijven staan.

Trappen is niet zo evident, want tegen dat je op de juiste hoogte zit ben je al 4 treden verder en moet ik me redelijk rekken, zit bijna in spreidstand dan. Een ladder is wel niet slecht!

En Annemeik haar idee is ook niet slecht, via een hek de beweging aanleren & slowmotion, dit moet ik dan ook maar es beginnen oefenen!

Dat bedoelde ik dus ook, ik wil oefeningen kunnen doen thuis, zodat ik mijn paard hiermee niet belast, enkel voor mezelf dan, zodanig dat mijn paardje hiervan wel kan profiteren.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 08:23

o ja, thanx smillie: een hoogslaper noemen wij inderdaad een stapelbed, ik kon me er echt niets bij voorstellen!

Enne, nee, Mariannedeb, dat heb ik inderdaad niet...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:11

Als je 3 jarige nog niet zadelmak is dan hoef je dus ook niet op de stappen en zou jeje voordeel er aan doen om hem nu aan het krukje te wennen, ik ben met mijn 2 jarige bezig , zet er een krukje naast en ga op het krukje staan, aan beide zijde , zodat ik straks via een kruk er op , omdat het idd beter is voor zijn rug en ik denk dat je dat als eerst moet bedenken , wat is er beter voor de rug van mijn paard.
Zeker ontkom je er niet aan om eens via de grond op te moeten stappen, maar als het kan zoek dan een verhoging.
Wat is correct opstappen, daar is denk ik geen basis voor , ik stap aan beide zijde op , zal je vertellen als ik aan de andere kant op stap dat het mij beteraf gaat, misschien kun je dat eens proberen aan de andere kant opstappen misschien lukt je dat wel beter en anders op turnen gaan zodat je spieren wat langer worden Knipoog
Maar je kan jezelf nooit leren opstappen vanaf de grond zodat je paard ontlast word, jou gewicht kom ten alle tijden 3x aan zijn ruggengraat te hangen en daardoor hebben de meeste paarden idd ook rugklachten en als je dat kan voorkomen door via een krukje op te stappen, ja dan is de keus niet moeilijk toch??

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:46

Mijn paard heeft gewoon geleerd om braaf te blijven staan naast een krukje, bankje, randje of wat dan ook. Als ik alleen ben en ik stap met een krukje op, dan zorg ik dat het ding netjes helemaal in een hoekje staat, parkeer paard ernaast, stap op en hij staat niet meer in de weg! Buitenbak stap ik altijd vanaf het betonnen randje op, dat is net iets hoger. Dus ik zou ervoor kiezen om ook een jong paard te leren stilstaan met opstappen (een paar klontjes en in het begin iemand om te helpen doen wonderen!). Ik kom er zonder krukje ook nog aardig netjes opgestapt, maar ik vind het fijner voor m'n paard om haar rug te sparen en dus met krukje op te stappen. En wat ik verschillende stalgenoten zie doen, die stappen in de stal op en rijden zo naar buiten toe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:49

Ik ben ook voor het opstappen met een krukje. Je belast je paard dan minder omdat je minder aan zijn rug moet hangen.
Ook met een krukje kun je correct opstijgen, dus wordt gewoon de basis geleerd.
Namelijk het stilstaan bij het opstijgen.
Dit is bij elk paard aan te leren, jong of oud.
Zelf heb ik een 3jarige hengst gereden en die was er na 3x opstijgen aan gewend. Ik gebruikte het krukje al met poetsen, of hangen. Van alles eigenlijk, puur om te wennen.
Het was geen probleem.
Elk paard wat ik nog gereden heb gaf geen problemen. Ja, wat kijken in het begin en wat onwennig. Maar met geduld kom je een heel eind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:46

Mijn lijf heeft aardig geleden onder mijn avonturen. O.a een paar gefuseerde ruggenwervels, twee mottige heupen (waarvan 1 titatium), twee dubbel gereviseerde knieën etc.

Vóór ik mijn paard(en) daarmee belastte heb ik máánden mijn lichamelijke grenzen opgeschoven mbv een veelheid aan gymnastische oefeningen in overleg en met parallelle behandeling door een fysiotherapeut.
Ik doe nog steeds oefeningen en daarbij tai-chi.
Bij vertrek voor een echt lange zware rit slik ik pijnstillers om te voorkomen dat ik onderweg mijn paard ga hinderen met mijn kwaaltjes.

Vergeet niet om vaardig te worden in van beíden kanten op en af stappen.
Er is geen reden om alleen van links op te stappen.

@ts: op een sportschool bij je in de buurt loopt zeker voldoende kundige begeleiding rond om passende oefeningen te adviseren.

Ducces,

hc

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:59

lientjeds schreef:
o ja, thanx smillie: een hoogslaper noemen wij inderdaad een stapelbed, ik kon me er echt niets bij voorstellen!

Een hoogslaper is een stapelbed, maar dan onderin geen bed. Ik had daar altijd een bureau staan Knipoog (ben er nog een aantal keer uitgemieterd ook Bloos Toen heeft mijn vader er maar een zijkant aan gemaakt...)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:17

Ik verbaas me helemaal dat mensen t verschil niet weten tussen een hoogslaper en een stapelbed Nagelbijten / Gniffelen

Overigens stijg ik ook op met een krukje, ik heb zo'n stijve rug als wat (ben 19, ligt dus niet altijd aan de leeftijd he). Als ik me been al op de goede hoogte krijg kan ik gewoon onmogelijk daar kracht op zetten. Of ik vraag of iemand aan de andere kant wilt hangen, zodat het zadel niet scheef komt en de rug dus minder belast wordt.
Voor een jong paard is het natuurlijk lastig om stil te staan, maar dit is toch heel belangrijk bij opstijgen en tal van andere dingen. Dit zou ik ze toch zeker aanleren.
En ook vanaf een krukje kan je dus prima 'correct' opstijgen, dat wil zeggen met je rug naar het hoofd staan, voet erin en met 3 hupjes in het zadel komen?

En verder je lenigheid oefenen op de trap of een hekje, goede tips! Ga ik ook weer gebruiken Knipoog

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:57

Ook ik stap op met een krukje omdat 1 van mijn benen het niet doet zoals het moet.

In het begin vond ik dat enorm genant maar toen ik Dhr. Klimke zag opstappen met een krukje ten behoeve van zijn paarden was ook dat over.

Het krukje parkeer ik op een tactische plek. In de hoek van de rijbaan zodat ik er zonder moeite langs kan rijden. Mijn paarden wennen behoorlijk snel aan dat krukje ondanks dat ze niet allemaal graag stilstaan.

Wel is het makkelijk als je ook zonder kunt opstappen bv als je op buitenrit gaat en een keer moet afstijgen voor het een of ander.

Om soepeler te worden vind ik Pilates erg goed werken. Om meer kracht in je benen te krijgen is hurken en opstaan een goede oefening. Kun je dat zonder problemen met 2 benen (op de normale manier dus), probeer dan eens te hurken terwijl je op 1 been staat.

Verder zou ik als je met een hek gaat oefenen meteen oefenen met rechts opstappen. LOL verzekerd.

Succes!

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:44

lientjeds schreef:

miekelien: ik denk idd dat het aan de leeftijd ligt, en dat ik al tikkeltje zwaarder ben dat hoort. Ik zal dan thuis es beginnen met de trappen te doen, en zo langzaam maar zeker proberen verder opbouwen.
Het aanrecht is ook geen slecht idee Haha!

een stapelbed zonder het onderstebed, of in ieder geval een bed wat een stuk hoger is dan een normaal bed en waar je dus met een ladder of iets dergelijks in moet.

ikzelf heb een fjord waar ik nevernooit in me uppie alleen op kan stijgen. m'n zadel hangt dan onder haar buik en dus stap ik via het hek van de bak op. ik heb haar geleerd netjes te blijven staan (was voor haar in het begin heel moeilijk) en dan kan ik zo opstappen. vind het ook wat prettiger om zo op te stappen, kan ook wel normaal opstappen maar ja ben toch al wat zwaarder en dan komt er helemaal zo'n gewicht op de schoft te hangen.
ik heb ook een klein simpel krukje in de bak staan, gewoon in de hoek. bij binnenkomst parkeer ik haar naast het krukje en kan ik zo opstappen.
mochten de joga oefeningen niet aanslaan dan zou je misschien een krukje kunnen proberen.
het is geen schande, het is dan voor jou en voor je paard beter Lachen