De dag na een zware training/buitenrit..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

De dag na een zware training/buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 12:14

Van mijn instructrice heb ik altijd geleerd dat als je een zware training hebt gehad met je paard, je de dag erna ook moet rijden of longeren o.i.d., omdat het paard anders stijf wordt/spierpijn krijgt. Maar ik ken ook mensen die dan niet de dag erna rijden, maar 2 dagen later pas weer.

Wat doen jullie, laten jullie je paard na een zware inspanning ook de dag erna lopen? Of krijgt het dan juist een dag rust.

Ik heb even gezocht, maar kan geen vergelijkbaar topic vinden. Mijn excuses als deze vraag al heel vaak is gesteld of dit topic hier verkeerd staat. Lachen

Sappos

Re: De dag na een zware training/buitenrit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:17

Ik zou zeggen het ligt eraan of het paard de hele dag buiten staat of alleen maar op stal. Als het paard buiten staat loopt ie zelf ook al rond en lijkt het me niet directe noodzaak de volgende dag iets te doen maar als ie alleen maar op stal staat is los longeren of lekker lang/los rijden wel fijn.
Overigens heb ik het liefst wel eventjes om te longeren de dag nadat ik een zware rit heb gehad..

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:19

ik zelf doe altijd na een zware training(meestal na een uurtje priveles) de dag erna toch even rijden,niet lang,maar gewoon even door rijden tot ie weer lkkr los aan voelt.dan voel ik ook wel waar de meeste spierpijn zit.maar daarom doe ik juist even de spieren losmaken.

stal_cuypers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:20

wij doen meestal rijden of longeren, maar het kan natuurlijk dat je een keer niet kan of dat je de bos ingaat.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:20

Als ik een zware training heb gedaan is het de dag erop meestal een buitenrit en dan lekker lang en los Lachen en dan de volgende dag weer lekker oppakken. En als ik geen tijd heb voor een buitenrit (kleinste rondje is 45min) of het weer is erg slecht dan eventjes longeren met touwtjes Lachen

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:24

De dag erna rijd ik wel altijd, ookal staat ze heel de dag op de wei. Gewoon weer even spieren opwarmen enzo, niet al te zwaar maar wel een half uurtje even aan de slag. De dag daarna rijd ik dan meestal niet, maar dit meer omdat ik merk dat ze het daar goed op doet. Als ik elke dag rijd wordt ze erg vervelend. En ze heeft dan een aantal dagen flink haar best gedaan dus verdiend ze het ook wel.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:02

ik vind het juist heel erg belangrijk dat je na een zware training de dag daarna rijdt. puur om hem gewoon even lekker los te werken.
ik vind die dingen als een dagje vrij voor je paard altijd zo'n onzin. mijn paard wordt er echt niet blijer van als ik hem een dag alleen maar in de wei laat staan en verder niks met hem doe. er zijn genoeg andere manier om je paard een dag rust te geven dan niet op hem te rijden.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:06

die van mij word alleen maar boos van een dagje vrij

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:07

Meestal ga ik na een lange rit of training de dag erna een buitenritje maken.
Lekker met een lang teugeltje een rustig rondje.
Longeren alleen als het heel slecht weer is, en dan gewoon aan een halster.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:23

Ik doe ook altijd wat de dag na een intensievere training, of een rondje naar buiten,
of onder het zadel even een half uurtje gymnastieken, of even gewoon aan de longeerlijn.
Dan kunnen alle 'pijnlijke' spieren weer even los worden, is wel wat aangenamer voor paard.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:24

Het maakt niet zo heel veel uit denk ik! Knipoog

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:27

De dag na een wedstrijd of zware training rij ik hem altijd, even los werken en dan uitstappen, vaak is dit dan 20 min- half uur.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:29

Als ze hard gewerkt heeft dan longeer ik haar de dag erna even. Heel relaxt lekker stappen en stukjes draven beide kanten op. Hooguit 20 min.

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:31

Meestal longeer ik een enkel keertje ga ik ook wel een buitenrit (stappen)maken, maar na een zware training wel altijd de dag erna even wat doen.
Als hij een dag vrij krijgt dan is het pas 2dagen na een zware training

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:32

ook Bella moet de dag na een zware training lopen, al is het maar een bosritje oid. ik rij haar dan echt heel licht, lang en laag los. dan rekken de spiren goed op en blijft ze lekker los

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:36

ga eens bij jezelf na, wanneer je een hard gesport hebt (hardlopen/fitniss e.d) en de dag daarna niks, doet. ik heb dan echt ontzettende spierpijn terwijl ik echt een goede warmingup en coolingdown doe.

mo1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:13

meestal doe ik een rustige training de dag erna. Dit om toch de spieren even te laten werken tegen de spierpijn.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:14

Als je paard echt flink spierpijn heeft (of jezelf, zoals marloezzke zegt Knipoog ) heb je dan niet gewoon veel te veel gedaan en meer kapot gemaakt in plaats van opgebouwd?
Denk dat het zeker goed is om de dag na een flinke training even simpel los te werken. Al hoorde ik laatst ook van iemand dat zij de dag na een les probeert als het ware die les te herhalen, zodat je dat gevoel voor jezelf herhaalt en dus meer bevestigt.
Denk dat je vooral naar je paard moet luisteren, waar je paard goed op reageert. Elk paard is tenslotte toch verschillend.
Bij mijzelf verschilt het nogal. Doordat ik samen met een ander op mijn paard rijd kan ik niet altijd bepalen wanneer ikzelf het liefste zou willen rijden. We hebben vaste dagen waarop we rijden en dan komt het ook voor dat mijn paard de dag na een flinke training stil staat (komt wel in de wei).

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:38

Of ik zet haar tien minuutjes in de stapmolen, of ik loop een paar rondjes in de bak. Meestal geef ik haar een dagje 'vrij' , maar soms ga ik juist door omdat ik het idee heb dat het dan nóg beter gaat als je het nog even kort herhaald.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:45

ellen82, dat klopt maar dat heb je niet altijd meteen in de gaten als je bezig bent. daarom vind ik het dan dus altijd belangrijk omdat je het dus niet altijd in de gaten hebt dat je de dag daarna toch nog goed loswerkt.

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:49

De dag na de zware training maak ik meestal buitenritje of ik zet hem in de stapmolen en daar na in de wei.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 09:12

De meeste mensen rijden dus inderdaad wel na een zware training. De mensen die ik ken die de dag erna niet rijden, hebben hun paard wel dag en nacht op de wei staan, dus ze staan niet stil.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:14

De dag na zware training doe ik of een rustig buitenritje van 45 minuten of longeren Lachen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:18

@Marloezzke: daar heb je zeker gelijk in! Wilde het even aanstippen Lachen
Ik vind het dan toch belangrijk dat als je merkt dat je paard spierpijn heeft dat je de volgende keer in je training dat punt voor probeert te blijven Lachen

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:00

Citaat:
De meeste mensen rijden dus inderdaad wel na een zware training. De mensen die ik ken die de dag erna niet rijden, hebben hun paard wel dag en nacht op de wei staan, dus ze staan niet stil.

Mijn haf staat zomers dag en nacht buiten en s'winters alleen s'nachts op stal. Ik rij of longeer zelf na een zware
training wel altijd. Gewoon lekker rustig aan.