Bastet (v. Liberty M ) tégen haar zin @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

Bastet (v. Liberty M ) tégen haar zin @work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:46

Hoi,

Hoe goed mijn privéles 2 weken geleden ging, zo slecht ging die vandaag. Vorige week nog zei een stalgenootje: "Waaw, nog nooit heb ik Bastet zo goed zien lopen". Deze week kon ik enkel zuchten en zeggen: "Ahja, ik heb er uit geleerd ... "

Niveau: We hebben niet echt een niveau, we rijden geen wedstrijden & eigenlijk kunnen we nog bijna niets. Ik denk wel dat we een eenvoudige B-proef zouden kunnen rijden. Althans, dat dacht ik voor vandaag Vork

Training: Ik volg nu sinds een aantal maanden les bij deze instructeur, hij leert me op mijn houding letten & samen met hem ben ik helemaal terug gegaan naar de absolute basis, namelijk dat Bastet weer over haar rug zou lopen, haar rug weer zou ontspannen. Ze moest recht, rond en regelmatig leren lopen. Na een tijd begon dit lekker te gaan & sinds mijn vorige privéles willen we haar dus meer op het achterbeen krijgen, maar ze mag ondertussen die 3 voorwaarden ( recht, rond, regelmaat ) niet verwaarlozen. Makkerlijker gezegd dan gedaan, zo blijkt wel! Ja

Vorige les kon ik haar prachtig vooruitrijden, mijn zit erin duwen & zo haar al lekker op het achterbeen krijgen. Vandaag begonnen we met voorwaarts neerwaarts, waarbij ze wanneer ik een halve ophouding gaf, haar rug niet mocht opspannen, maar gewoon lekker ontspannen blijven doorlopen. Dat deed ze erg netjes dus we waren allebei positief en we dachten dat het een toffe les ging worden. Toen moest ik beginnen doorzitten & begon mevrouw Bastet, zomaar uit het niets, door mn hand in galop te springen. Zo'n 5 keer achter elkaar.

Vanaf dat moment wou ze helemaal niets meer doen. Ik moest gewoon doorzitten, meegaan in haar beweging en proberen haar zo goed of kwaad als het ging nog te rijden. Het laatste kwartiertje begon ze vrij constant in de aanleuning te worden maar kreeg ik haar toch niet actief, toen kwam Alison toe en heeft ze enkele foto's genomen ( bedankt daarvoor Lachen ) & besloot mijn lesgever dat het genoeg was voor vandaag. Ze werd immers erg moe & ze zou dus toch niet veel beter meer gaan lopen, dus konden we beter zo, zonder al haar protest, afronden

Besluit: Ik baalde enorm dat ze niet wou meewerken, maar anderzijds vond ik het positief dat dit eens in de les gebeurde. Zo heb ik heel handige tips gekregen hoe ik momenten als deze moet aanpakken! Lachen

Voor je reageert: deze foto's zijn dus enkel van het laatste kwartiertje. Morgen ga ik weer rijden & komt alison een volledig uur foto's maken. Ik hoop dat jullie dan verbetering zullen kunnen zien. Normaal ging ik deze foto's niet plaatsen, maar uit alles kan ik leren dus waarom ook niet?!

Mijn aandachtspunten:
- ze moet actiever, dat weet ik heel goed Lachen
- haar kaak moet losser
- ze moet ontspannender in de rug en over de ganze lijn

Brand maar los Lachen

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.
stappen

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9

Afbeelding
10

Afbeelding
11

Afbeelding
12

Afbeelding
13
& uitstappen

Het lijkt op de foto's alsof ik haar enorm in de mond zit. In werkelijkheid is het zij die mij in de handen zit. Naarmate ik haar meer op het achterbeen kan plaatsen wordt ze veel lichter, maar daar zijn we dus vandaag allesbehalve in geslaagd. Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik betere foto's heb Lachen
Ook hang ik op veel foto's te veel naar achter, maar ik was wel degelijk met mn zit aan het meeschuiven ( alleen kan je dat niet zien op de foto's Knipoog ). Voor het beeld zou ik ook mijn handen hoger moeten dragen, want nu lijkt het alsof ze vastgeroest zitten Vork
Laatst bijgewerkt door laverite op 19-08-08 17:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bastet (v. Liberty M ) tégen haar zin @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:55

leuk dier.

Maar wat zit jij strak op je dier!! zegt je instructeur daar niks van?

zo strak als een plank met je handen en achterover hangend

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:56

@vonneke: ik weet dat ik moet leren ontspannen & jawel, hij zegt daar zeker wel wat van Lachen Maar volgens mij vertekenen de foto's ook wel. Daarbij had ik vandaag ook echt niet de mogelijkheid om relax te zitten, aangezien ze niet los werd & het geheel gewoon niet goed ging Wanneer ze lost & begint te dragen kan ik al een stuk makkelijker zitten.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:58

Hey mieketje!

Ik heb Bastet inderdaad al beter zien lopen, maar ik vond het er zéker niet slecht uitzien. Toen ik er was en foto's nam vond ik wél dat ze haar achterhand er al meer bijnam én terwijl haar rug goed losliet. Wel had ik zelf de indruk dat ze wat actiever mocht lopen. Maar aangezien Luc zei dat dit niet meer zou lukken voor vandaag (omdat bassie al zo moe was en waarschijnlijk toch niet meer zou meewerken) vind ik het wel goed dat je zo gestopt bent. Nu kan je daar volgende keer op verder werken. En je moet zelf ook voelen wat je net wél nog kan meenemen en wat je niet meer kan vragen . Dus volgende keer kan je daar dan op werken Lachen Verder vind ik dat je je handen hoger mag dragen, maar dat merk ik nu pas op aan de foto's, voor de rest is je houding echt super geworden!

Morgen ga ik mee en neem ik een vol uur foto's en hopelijk werkt ze dan wel beter mee !

Keep up the good work Knipoog Rockers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:00

Dan ga je toch niet zitten als je er met zoveel druk op moet gaan zitten?

Der zit geen mm buiging in je arm....

ik denk niet dat ze lekkerder gaat lopen van een strakke ruiter op der rug..

volgens mij kun je dan beter terug naar de basis
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-08 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:00

probeer de volgende keer rechtop te zitten,, ben benieuwd naar de foto's die genomen worden van een vol uur Haha!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:02

vonneke schreef:
Dan ga je toch niet zitten als je er met zoveel druk op moet gaan zitten?

Der zit geen mm buiging in je arm....

ik denk niet dat ze lekkerder gaat lopen van een strakke ruiter op der rug..

volgens mij kun je dan beter terug naar de basis

Heb je heel mijn beginpost gelezen? Ik denk dat je daar al veel info terugvindt ...

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:05

Leuk paard. En goed dat je met je houding aan de slag gaat, want dat is wel nodig.
Ik vind het er allemaal erg zwaar uitzien.
Veel overgangen en schakelen rijden in alle gangen. Zo wordt ze achter een stuk actiever en voor een stuk lichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:08

Je instructeur let op houding en zit... Volgens mij is ie dat hier vergeten.
Je wilt haar graag terug naar de absolute basis en je wilt dat ze der rug meer gebruikt en ontspant. Als er een soort van ruiter op zit met kaarsrechte armen kan het dier nooit over de rug gereden worden. Je zegt al zo ver te zijn en dit niet te willen verwaarlozen.... Als je op deze manier rijd ben je eerder terug bij af dan vooruit aan het werken....

Je verteld dat je paard in het begin wel ontspant en later weer strak word, dan ga je toch terug waar je wel de ontspanning kan vinden ipv met een strakke arm erdoorheen trekken.

En als je moet gaan zitten op een paard wat zo strak is en waar jij zo op moet gaan zitten trekken dan vraag ik me af hoe kundig jou instructeur is............

Je zegt dat je paard jou in je handen zit.... nou ik geef der geen ongelijk....

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:12

Vonneke: ik wil hier gerust mijn hele les beschrijven maar dat zou veel te lang duren. Ik hèb haar een half uur lang voorwaarts neerwaarts, ontspannen over de rug gereden. Net zoals het hoorde, net zoals de basis is. Het moment dat ze dan effectief wat meer moest doen, sprong ze door mn hand heen in galop. Toen besloten we dus om haar nog eventjes aan het werk te zetten & vanaf ze iets goed deed te stoppen, wat we dus ook gedaan hebben. Omdat het inderdaad zoals je zegt, geen zin heeft om lang op die manier verder te rijden. Wel wilden we haar niet laten toegeven dat, wanneer ze door mn hand springt, ze weer lekker lang en diep mag lopen. Daar draaide het om. De foto's hier gaan over een 5 tot 10tal minuten... & na dit heeft ze nog lang & diep over de rug mogen uitdraven.
En ik heb absoluut geen enkele twijfel over de kunde van mijn instructeur! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:15

ik hoop voor je dat je profijt hebt uit je bijzondere 15 min.......

deze manier lijkt me nu niet echt het allerbeste....

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:16

@vonneke: tja, als ik nu had toegegeven, dan deed ze het de volgende keer weer & gingen we in een straatje zonder einde belanden... Maar goed, we hebben blijkbaar een andere mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:18

Afbeelding

ik denk dat dit ECHT de manier is om een dier fijner te maken.

je dier heeft ook weleens zijn dag niet, ipv hem strak en boos te maken kun je dan beter zeggen, laag en rond, braaf? klaar....

Dan zal ze de dag erna 10x beter lopen dan dat je het einde veel te veel druk gaat zetten op een niet al te vriendelijke manier

Sielurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:28

Miekje!

Foto's tonen momentopnames, en daarop kunje je niet baseren om te zegn dat 1. de ruiter het niet goed doet en 2. de instructeur kennis tekort komt!

Mensen die jou en Bassie kennen weten best wel dat jullie perfect samen, passen en dat je haar goed rijdt!

Ng es bedankt trouwens vo de foto's en hulp vndg Knipoog

Kusss x

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:31

Heb jij je beugels niet veel te lang? Je trekt je hele voet op om te drijven, volgens mij met een gaatje korter zit je al veel meer ontspannen. Dit ziet er krampachtig en getrokken uit..

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:33

Oeh.. wat een strakke armen.
Sluit me toch wel bij vonneke aan.
Ff helemaal terug naar het begin, de basis.
Veel overgangen rijden en ff voor laten voor wat het is.
Als je veel overgangen en wendingen rijdt, komt de nageeflijkheid vanzelf.
Deze foto's tonen geen nageeflijkheid.
Succes ermee.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:35

Kan me alleen al kwaad maken om de titel, maar dat terzijde.

Je zit ontzettend gespannen, en hangt achterover aan je teugels.
Let er ook op dat je je handen niet naar buiten draait.
Verder is de ontspanning ver te zoeken..
Paard loopt op de voorhand.

Dat is mijn commentaar. Lachen Ik denk dat je het met een beetje ontspanning al op kan lossen, maar ik vind dit geen fijn beeld geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:36

Ook ik zie een ruiter met veel te veel spanning in het lijf, en een verkeerde armhouding.

Er moet een knik in je elleboog zitten, deze zie ik maar op enkele foto's terug.

En als je de knik erin hebt, ben je nog aan het tegenwerken met je hand.

Probeer je handen meer te dragen, en hou een ontspannen knik in je elleboog.

Probeer ook niet zo in je schouders te hangen, dat is ook een manier van "trekken" .

Wat goed zou zijn is wellicht regelmatig zitlessen te nemen, zodat je leert zonder teugels te rijden, en ook leert stiller te zijn in de hand.

Komt vast goed. Vind het een leuk diertje. Mag wel wat kilootjes kwijt Knipoog

leopaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:44

Leuk paardje!
Ik vind dat mensen altijd zoveel te zeggen hebben over de foto's terwijl dat van zulke moment opnamens zijn!
Maar je kunt wel zien dan het allemaal wat stug loopt. Ik ga nu niet zeggen hoe het wel allemaal beter moet, omdat je dat vanaf een foto allemaal moeilijk kunt zeggen! Je weet niet hoe de ruiter is, het paard enz.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:06

ik vind dit altijd zo grappige onderwerpen. tuurlijk zijn fotos momentopnames, maar waarom zet je dan van die fotos op internet waar ja van op voorhand weet dat ze een op niks trekken en twee toch afgebroken zullen worden.

het is zoals ik al eens vermelde bij een topic van Alison, het lijkt wel of er in Oost en west vlaanderen anders gereden wordt. trek ze in de krul en rijden maar.

er is geen een foto hier waarvan je kan zeggen hier loopt hij goed. altijd op de kop en voorhand, slecht gebruik achterhand.
Veel werk aan de winkel en denk beter van instructeur veranderen. mij maak je net wijs dat je uit al je foto echt enkel gedurende die 5 minuten getrokken hebt. en dan weer wie trekt er dan als het net slecht gaat. als ik een dergelijk topic zou plaatsen zou ik laten zien hoe hij is en hoe hij er mss soms eens even tussenuitvalt. Maar dit zie je is vaste kost voor het paard.

Dus tip, ga op zoek naar een goed instructeur, laat eens een zadelmaker komen, en let op je houding en die van je paard

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:18

@bulck: ik héb een goede instructeur, de zadelmaker is al 2 x geweest & ik volg les om te letten op de houding van mij & mijn paard. Dus ?

& het was effectief maar uit 5 à 10 minuten, verscheidene mensen kunnen dit bevestigen. Ik had les om half 11 en alison kwam om kwart na 11 toe.
En ik vind het wél nuttig om ook foto's te hebben waarop je een mindere dag hebt, daaruit kun je ook leren. En dan is het des te leuker om de volgende keer foto's te hebben wanneer het wel goed gaat... En deze beelden komen af en toe voor, maar is zeker niet dé vaste kost voor mijn paard!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:38

bulck schreef:
ik vind dit altijd zo grappige onderwerpen. tuurlijk zijn fotos momentopnames, maar waarom zet je dan van die fotos op internet waar ja van op voorhand weet dat ze een op niks trekken en twee toch afgebroken zullen worden.

het is zoals ik al eens vermelde bij een topic van Alison, het lijkt wel of er in Oost en west vlaanderen anders gereden wordt. trek ze in de krul en rijden maar.

er is geen een foto hier waarvan je kan zeggen hier loopt hij goed. altijd op de kop en voorhand, slecht gebruik achterhand.
Veel werk aan de winkel en denk beter van instructeur veranderen. mij maak je net wijs dat je uit al je foto echt enkel gedurende die 5 minuten getrokken hebt. en dan weer wie trekt er dan als het net slecht gaat. als ik een dergelijk topic zou plaatsen zou ik laten zien hoe hij is en hoe hij er mss soms eens even tussenuitvalt. Maar dit zie je is vaste kost voor het paard.

Dus tip, ga op zoek naar een goed instructeur, laat eens een zadelmaker komen, en let op je houding en die van je paard

Tof dat er over mij gepraat wordt Rolleyes hm ja kijk.
Ik zie mieke nu bijna iedere dag/week aan het werk want meestal ga ik dus mee met haar.
En ik weet dat mieke en bastet het wél kunnen.
Je kan nu wel zeggen dat ik zogezegt zelf m'n paard in een krul trek en niet op haar achterhand zet,zoals jij zegt..en met wat kom ik me dan hier moeien? Als ik het zelf niet kan hé Knipoog Maar ik wil toch effe zeggen dat ik niet vind dat je hier moet gaan zeggen dat Mieke een andere instructeur moet gaan zoeken. Want ten eerste let hij dus echt wel op je houding! Als er 1 iets is waar ie écht op let , is het je houding wel! Ten 2de hamert onze lesgever er nog eens op dat we onze paarden van achteren naar voor moeten rijden , en niet eerst in een krul moeten trekken . En sorry hoor, maar IRL ziet het er goed uit. En als je dat niet wilt geloven, wel geloof het dan niet en denk wat je wil denken Knipoog

En als je dit dan al zo erg en dramatisch vind, kijk dan es verder op bokt of ergens anders.

En je zegt, wie trekt er nu foto's als het slecht gaat? Het is goed om eens je slechte momenten ook op foto te hebben , dan kan je tenminste eens zien wat je zou kunnen veranderen aan je houding of op wat je moet gaan letten.

Oja, zadelmaker?? Mieke haar zadel is misschien 3maand oud en is al 2/3x nagekeken en hij ligt goed.
En ik ga nu waarschijnlijk nog méér commentaar krijgen en blablabla , maar we zijn nu toch bezig hé Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:00

toch is het knap dat je dan foto op foto hetzelfde beeld hebt.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:04

Het meeste is al gezegd hierboven. De ontspanning is inderdaad ver te zoeken.
Ik herken je probleem overigens wel, want ik had ook de neiging om mijn schouders, armen en handen vast te zetten omdat mijn paard van voren zo sterk was. Helaas bereik je met vastzetten en terugtrekken niets, je paard wordt er alleen maar sterker van en gaat er nog meer van op de voorhand lopen.
Doe juist eens het tegenovergestelde, laat eens wat meer los van voren. Ik moet van mijn instructrice soms gewoon mijn handen 30 cm naar voren doen. Wel blijven aanvullen met je been. Heel makkelijk in je hand blijven en steeds heel licht contact blijven houden.
Het is moeilijk, maar als je eenmaal dat knopje gevonden hebt! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:43

Ik kan nog wel erg veel gaan zeggen over de ontspanning. Is allemaal al gezegd.

Ik vind vooral jou houding inderdaad een aandachtspunt. Maar aangezien je les hebt, zal dat in principe wel goedkomen.

Wat ik denk is dat wanneer je je bovenlichaam wat meer naar voren brengt, je schouders meer naar achteren, een knik in je ellebogen (netjes langs je lichaam) en dan je handen loslaten, dat je dan al een veel fijner lopend paard hebt.

Dan lekker voorwaards gaan rijden en dan komt het helemaal goed.

Ik geloof trouwens ook best dat wanneer het paard vanaf het begin niet helemaal lekker loopt, je houding ook achteruit gaat. Dat heb ik zelf ook. Zou niet zo moeten zijn, maar gebeurt onbewust toch.

Succes met oefenen!