Waarom loopt mijn paard beter met tong over bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Waarom loopt mijn paard beter met tong over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 08:42

Mijn paard is onder het rijden altijd moeilijk aan de teugel te rijden. Maar als de tong eroverheen is wordt die heel licht in de hand en is ie super te rijden. Mijn lesgever zegt dan wel is: kijk zo moet je hem hebben lopen want hij loopt dan ook echt lekker ontspannen en doet nog steeds al zijn oefeningen goed. Dan zeg ik altijd van: ja, maar nu loopt die met zijn tong eroverheen. Ik stoppen bij mijn lesgever en ja hoor, weer die tong eroverheen.
Wat kan het nou zijn dat mn paard dit doet? Ik heb absoluut geen sterke hand en hij doet het alleen als ie heel ontspannen loopt. Doordat hij zijn tong erover heen doet loopt hij nog beter. Heeft iemand ervaringen hiermee? Terugdrukken heeft geen nut, want binnen de kortste keren heeft hij hem er weer overheen.

Nano05

Re: Waarom loopt mijn paard beter met tong over bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

Ik denk dat jouw idee is dat hij lekker loopt, heb je geen foto?
Ik denk namelijk dat hij achter de loodlijn loopt, dus ook onder het werk uitkomt. Je hebt niks in je handen en de motor loopt waarschijnlijk niet. Foto's wanneer je hem rijdt en de tong ligt over het bit plaatsen zou voor ons een beter beeld geven en kan er beter advies gegeven worden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:58

Misschien kun je eens een bit proberen met wat meer tongvrijheid? Overleg met de tandarts wat het beste bij je paard past.

Ook kunnen tongproblemen ontstaan door problemen en blokkades in de wervel. Misschien is het een goed idee om je paard eens na te laten kijken door een osteopaat.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:02

Hij loopt 'beter' omdat het bit niet meer op de tong maar direct op de lagen steunt, en dus heel erg scherp inwerkt. Daardoor kun je hem op je pinken rijden, maar zo is dat natuurlijk niet de bedoeling Haha!.

Soms is het simpel en hangt het bit gewoon een gaatje te laag. Andere paarden blijven het doen en dan is het zaak erachter te komen waarom, maar dat valt nog niet mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:35

Mijn paard heeft dat ook even gedaan. Ze is nu net 5 geworden. En iedereen op stal zei dat het uitproberen was. EN dat ik maar een tonglepel moest proberen. Ik eigewijs en de tandarts laten komen. Wat bleek ze had een gigantische haak hij heeft de haak weg geveild. En nu loopt ze weer super zonder dat ze der tong over het bit gooit. Mijn advies is dan ook. De tandarts laten komen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:38

Voordat de tandarts erbij wordt gehaald (wat ik geen slechte tip vind): Zit het hoofdstel goed? Of hangt het bit te diep? En rij je met een sperriem of niet..?

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:15

inderdaad .. ik denk dat tandarts geen slechte tip is Knipoog

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:26

Ja, maar probleem is dat het alleen bij ontspanning is. Voor de rest dus niet. Tandarts is er enige tijd geleden nog bij geweest, dus dat is het niet. Ik dacht dat het hoofdstel wel goed zat, en het bit zou denk ik eerder te hoog zitten dan te laag. Heb ik trouwens al zo vaak geprobeerd. Zoveel bitten ik heb er wel een stuk of 8 aangeschaft maar hij blijft het doen. Hij kon het wel fijn vinden, Ik weet het ook niet meer.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:19

je hebt zo van die speciale bitten,net met lepels ofzo in,dat doet echt wonderen,een vriendin van me heeft het!
deze dus:

Afbeelding

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:19

paard89 schreef:
Ja, maar probleem is dat het alleen bij ontspanning is. Voor de rest dus niet. Tandarts is er enige tijd geleden nog bij geweest, dus dat is het niet. Ik dacht dat het hoofdstel wel goed zat, en het bit zou denk ik eerder te hoog zitten dan te laag. Heb ik trouwens al zo vaak geprobeerd. Zoveel bitten ik heb er wel een stuk of 8 aangeschaft maar hij blijft het doen. Hij kon het wel fijn vinden, Ik weet het ook niet meer.

Maar misschien denk jij alleen dat hij zo ontspannen loopt, ja voor hem zelf wel, maar dit wil niet zeggen dat hij ontspannen door de rug loopt, de motor van achter draait etc etc...

zou toch eens proberen uit te zoeken wat er aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:40

Heb je wel eens geprobeerd hoe je paard loopt op een bit dat minder op de tong inwerkt en meer op de lagen? Mogelijk loopt je paard in eerste instantie te klooien met het bit omdat hij de druk (of bij een dubbelgebroken bitje zelfs het knijpen) op de tong niet prettig vindt.
Ik zou denk ik een beetje experimenteren met wat verschillende mondstukjes. Ik zou er ook niet te lang mee wachten. Tong over het bit gooien kan net als elk gedrag al snel standaard worden. En zie het er dan nog maar eens uit te krijgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:45

olala schreef:
je hebt zo van die speciale bitten,net met lepels ofzo in,dat doet echt wonderen,een vriendin van me heeft het!
deze dus:

Afbeelding

dit is puur symtoombestrijding, daar schiet je niks mee op en verdoezel je het probleem alleen maar mee terwijl hij misschien wel last van zijn gebit heeft.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:41

moonfish13 schreef:
olala schreef:
deze dus:

Afbeelding

dit is puur symtoombestrijding, daar schiet je niks mee op en verdoezel je het probleem alleen maar mee terwijl hij misschien wel last van zijn gebit heeft.

maar het is wel iets waarmee je voorkomt dat dit een gewoonte wordt voordat je doorhebt waarom dit gedaan word

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:51

maar het is wel iets waarmee je voorkomt dat dit een gewoonte wordt voordat je doorhebt waarom dit gedaan word.

kom aan zeg, dan moet je toch eerst weten wáárom een dier dat doet!?
misschien mankeerd het dier wel wat??? Verward
lekker stel hij heeft last van zijn gebit, maar hij moet een bit in met het rijden..
en hij heeft er last van door zijn gebit en je legt zijn tong er over.
nee leg er een tonglepelbit in dan kan dat niet meer.. maar dan heeft het dier nog steeds last van zijn gebit... SYMPTOOMBESTRIJDING dus, dan pak je het probleem niet aan.
zelfde geld ligt het aan de manier van rijden.. wie weet, stel dat dat zo is ga je dus je eigen problemen verdoezelen met een ander bit!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:20

moonfish13 schreef:
maar het is wel iets waarmee je voorkomt dat dit een gewoonte wordt voordat je doorhebt waarom dit gedaan word.

kom aan zeg, dan moet je toch eerst weten wáárom een dier dat doet!?
misschien mankeerd het dier wel wat??? Verward
lekker stel hij heeft last van zijn gebit, maar hij moet een bit in met het rijden..
en hij heeft er last van door zijn gebit en je legt zijn tong er over.
nee leg er een tonglepelbit in dan kan dat niet meer.. maar dan heeft het dier nog steeds last van zijn gebit... SYMPTOOMBESTRIJDING dus, dan pak je het probleem niet aan.
zelfde geld ligt het aan de manier van rijden.. wie weet, stel dat dat zo is ga je dus je eigen problemen verdoezelen met een ander bit!

Hiermee ben ik het volkomen eens. Zo snel wordt er een ander bit, hulpteugel od uit de kast gehaald, kijk eerst eens naar de medische kant en je eigen rijstijl voordat het verergerd.