B.&Gipsy=Beter dan ooit!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

B.&Gipsy=Beter dan ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:08

Hallo allemaal.

Ik hoop dat het topic voldoet aan de regels van haw.

Dit ben ik samen met mijn pony gipsy.
We zijn nu pas bezig met het serieus trainen dus alles is nog niet helemaal perfect. Maar we zijn opweg.

We hebben nu nog niet echt een niveau omdat we dus pas bezig echt serieus bezig zijn.
We zijn nu vooral aan het trainen op het losser worden, het beter bestuurbaar worden, mijn eigen houding, het ontspannen lopen, het mooi naar beneden lopen. En ze moet ook leren beter te luisteren naar been en hand. en voorwaarts te gaan lopen.

dit zijn dus eigenlijk ook wel de probleempjes waar we tegen aanlopen.

Volgens mij is dit genoeg informatie dus hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de foto's
Mijn eigen commentaar:
*Mijn beugels mogen wel een paar gaatjes langer.
*Mijn teugels ietsjes korter.
*Dan nog iets over de sporen,
ze zitten hoger dan normaal omdat ik anders de pony niet raak.
Soms lijkt het alsof ik de pony hard prik, maar dat is niet zo.
Ik heb wat reacties gekregen om zonder sporen te rijden, dat is een goed idee. Maar zonder sporen reageert ze absoluut niet op mijn been, Tips hierover mogen komen. :)
Comentaar= welkom maar hou het netjes.
Gelieve van de foto's af te blijven, Ze zijn namelijk niet van jou !!
Groetjes.

ps: Hier wat foto's van vandaag :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En nattuurlijk moest het ook iritant gaan voor ze het echt in de gaten kreeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Giolli op 18-08-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chance

Re: Bernadet&Gipsy=Beter dan ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:11

Probeer tijden het rijden je hakken naar beneden te houden.
Verder kijk naar voren, dus hoofd recht. Handen mooi rechtop houden en iets meer dragen. (op sommige foto's is je handhouding niet goed, pianohandjes).

(waarom heb je trouwens een hulpteugel om?)

Verder vind ik het een leuke pony. Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:15

chance schreef:
Probeer tijden het rijden je hakken naar beneden te houden.
Verder kijk naar voren, dus hoofd recht. Handen mooi rechtop houden en iets meer dragen. (op sommige foto's is je handhouding niet goed, pianohandjes).

(waarom heb je trouwens een hulpteugel om?)

Verder vind ik het een leuke pony. Knipoog

Jeps. Over de houding had ik al gezecht dat we er aan werken Lachen toch bedankt!
De hulpteugel word gebruikt , om haar eventjes op weg te helpen, we hebben hem eventjes om gehad, en daarna, ( 15 tot 20 minnuuten ongeveer) afgedaan, en deed ze het netjes zonder, het was wel in het begin met slag&tegenwerk, maar dat is er goed uitgekomen en daar hebben we gelukkig nou geen last meer van, De hulpteugels worden nu alleen met het losrijden en draven nog even gebruikt. Lachen

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:16

Je moet je handen iets meer bij elkaar houden en netjes rechtop, ik krijg ook de indruk dat je ze niet stil houd. Verder hoeft je pony geen koprol te maken hij loopt op elke foto achter de loodlijn probeer haar laag en rond te rijden want je wouw naar de ontspanning toe. Ik vind sommige foto's(Bijv. foto 1) niet al te vriendelijk over komen na mijn gevoel trek je haar daar in de krul, ik kan het mis hebben omdat het foto's zijn! Verder vind ik het een leuke pony en ik denk dat als je lekker lessen volgt het nog echt wel wat kan worden! Volgens mij kan ze super lopen!

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:19

probeer je paard eerst aan het been te rijden door middel van veel overgangen en daarna pas aan de nageeflijkheid te werken

en probeer je hakken goed uit te drukken en een spoortje is niet omdat je paard niet reageert iets scherpers te gaan gebruiken maar om hem te verfijnen dus ik zou zeggen sporen af en heel veel overgangen gaan rijden

verder nog veel suc6 met de pony het is een leuke pony

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:26

Dankje voor alle reacties.
Ik ga hier zeker aan werken, en Gizmolover: Ik denk inderdaad dat je het mis hebt , dat kan een momentopname zijn Lachen

Nogmaal bedankt!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:34

probeer de achterhand actief te houden, persoonlijk vind ik dat belangrijker dan dat hij voor in de krul loopt.
Succes met oefenen. Leuke pony!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 18:37

Hoi ! Lachen
Bedankt. Vind je dat ze in de krul loopt ? Lachen
Heb ik er ook helemaal niet ingezet (in mijn topicdan , zo achterafgezien vergeet je die dingen wel, want we waren OOK hier mee aan het oefenen) Huilen van het lachen

Ik word hier ook aan gehollpen en dat lukt ontsettend goed. we proberen haar ook eerst veel meer voorwaarts te laten lopen, aangezien ze super snel afgeleid is., en de gewoon niet doorloopt Lachen

Bedankt!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:57

Ze loopt niet mooi rond maar ik zie dat je eraan aan het werken bent. Het lijkt dus of je er wat teveel op inwerkt aan de voorkant (foto 4,5,7), je zet wat teveel druk op je teugel (handen ook vastzetten) waardoor ze dus aan de voorkant naar beneden wordt 'gedwongen' zeg maar ipv de nageeflijkheid juist door ontspanning op te zoeken.
Probeer dus vriendelijk in je hand te blijven en de achterhand actief te houden, dan komt die voorkant vanzelf. Vind jullie wel een leuke combi en met goede begeleiding en veel oefenen komen jullie er vanzelf!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 08:25

Dankje. ben blij om dit te horen, omdat ik nu namelijk WEL mezelf en gipsy kan verbeteren, er aan zal werken, en dit heeft p(lees mijn verhaal uit mijn onderschrift) ook veel verteld dat de elastieken er ook waren om mijjn handen stil te houden. Zo was het makkelijker voor de pony als de elastieken afgingen, en voor mij, zodat ik niet helemaal aan de teugels ging trekken en doen(wat ik dus wel deed/doet)

Dankje! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:43

als je een paard nagefelijk rijdt, betekend dat dat hij met zijn nek gebogen loopt en met zijn hoofd een beetje naar jou toe gericht.
het staat sierlijk, maar het is nog niet "aan de teugel".
dan moet het paard zijn achterhand er namelijk ook nog wat meer bij.
en dat is wat ik een beetje vind ontbreken bij dit paardje.
die mag zijn achterhand er best wat meer onder zetten!.

verder;
je houding ziet er netjes uit, bij de eerste foto's mogen de beugels een paar gaten langer, bij de tweede mogen ze ook nog wel iets langer Lachen.
ik zie wel dat je bezig bent met je pony, en dat is een goed teken!.

blijf zo doorgaan!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 08:51

Hoi Doei!
Ik ben inderdaad hard aan het trainen, we hebben nu pas 2a3 keer les gehad! Lachen
Het achterwerk moet er zeker bij komen, Maar eerst liep ze echt onweis veel op de voorhand. dat is nu wel wat minder, maar we moeten haar eerst lekker voorwaarts kunnen rijden, voor we met de achterkant verder kunnen Lachen

Bedankt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:06

Het is van de foto´s duidelijk af te zien, dat je heel erg bezig bent met de voorhand van je paard.
Iets te duidelijk zelf, dit zou niet zo van de foto´s mogen afstralen.. En dat zou niet mogen, want de motor van je paard zit in de achterhand en niet vooraan.
Ik heb het idee, als ik er naar kijk, dat je continu van voren zit te plukken om het zo maar te noemen.
Je handen komen erg onrustig over en staan op verschillende foto´s ook veel te breed.

Als ik jou was, zou ik beginnen met het loslaten van de voorkant.
Je handen netjes in de positie waarin ze horen. Boven de schof, netjes naast elkaar gedragen. Handen rechtop en een knikje in je elleboog zodat er een rechte lijn ontstaat van je elleboog naar de mond van je paardje.
Verder doe je met je handen helemaal niks, enkel contact houden met de mond.

Daarbij maak je je rug netjes recht en kijk je voor je uit.
Ook denk je aan je benen/hakken en zorg je, dat deze netjes lang zijn en je hakken uitgedrukt.

Je hebt je hakken veel te veel opgetrokken waardoor je sporen hun doel ook compleet voorbij schieten.
Maar dan kom je natuurlijk op het punt wat je zei, van niet voorwaarts.
Toch zou ik je aan willen raden om je sporen af te laten. Sporen mogen namelijk nooit bedoeld zijn om je paard voorwaartser mee te krijgen. Dit moet je altijd rijtechnisch oplossen.
En dat kun je doen door heel erg veel overgangen te rijden. Probeer je paard enthousiast te krijgen voor het been.
Veel overgangen dus en begin dan met een licht aandrijving met je kuit. Werkt dit direct, meteen belonen.
Werkt dit niet, dan een duidelijkere hulp geven. Eventueel kun je dat ondersteunen door een tikje met een zweepje.
Altijd direct belonen zodra er een voorwaartse beweging merkbaar is.
Snel genoeg zal je paardje het principe van de overgangen snappen en hierdoor veel sneller reageren op je been.
Je sporen heb je dan helemaal niet nodig gehad.

Maar al die tijd, blijf je dus ook van de voorkant af. Je handen maken nogsteeds alleen maar contact met de mond.
Als je je paardje dan lekker aan het lopen hebt en de overgangen er goed in zitten, je paardje dus goed aan het been is, dan kun je gaan werken aan het nageeflijk lopen. Als ik deze foto´s bekijk, heb ik een beetje het idee dat je paardje in de krul loopt, daardat deze geen andere keuze heeft met de hulpteugel. Daardoor ziet het er ook verre van ontspannen uit. Je paard nageeflijk krijgen, is een beloning op jouw manier van rijden.
Zoals ik eerder al aangaf, zit de motor in de achterhand. Deze moet je dus actief krijgen. Zorgen dat deze er goed onderkomt.
Dat ga je dan van voren heel langzaam en heel zachtjes opvangen.
Als je dit op een ontspannen manier doet, waar je paardje zich ook prettig bij voelt, dan loopt deze binnen no-time nageeflijk.
En dan heb je helemaal geen hulpteugels en sporen nodig gehad.
Het duurt misschien iets langer om dit rijtechnisch in orde te krijgen, maar dat is wel veel beter en zal ook een veel blijvender resultaat hebben. Succes ermee verder Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 09:11

Bedankt voor je reactie. Ik zal er aan werken,
zoals ik ook al eerder had gezecht, zit ik nu op les. en de acherhand moet er ook bij worden gehaald.
een vraag; Moet je paard niet eerst voorwaarts lopen wanneer je er de acheterhand er bij wilt krijgen??

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:12

leuk ponytje, vind je alleen wat groot....

tips:
denk aan je handen, hou ze recht op, pak de teugels wat korter.
Het lijkt op de fotos alsof je constante druk op je teugels hebt, probeer ook je hand te openen en haar van achter te activeren. Zoals silence al zei, het lijkt alsof je nu veel van voren prutst..
een paard moet van achter geactiveerd worden, wil ze van voren gaan lopen. je rijd haar voorwaarts door de achterhand te activeren, door het motortje aan te zetten.. Lachen
Denk ook aan je hakken, hou je been mooi lang en druk je hakken uit...
enne, er ligt geen geld op de grond, recht naar voren kijken, presenteer jezelf maar Lachen

succes!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:19

Ja klopt inderdaad. Vandaar dat ik ook eerst begon over je paard actief maken voor het been.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 09:26

Oke , omdat we namelijk nu heel veel bezig zijn met het actief maken, ik ga vandaag trouwends weer, hebben jullie nog wat tips die ik daar kan uitvoeren ? Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:31

Denk dat er in mijn eerste reactie genoeg tips staan, die je de eerste keer al prima kunt toepassen Knipoog

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 09:54

Oke ik zal er aan werken, maar ik denk niet dat er weer foto's worden gemaakt Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:00

Je moet ook niet direct een verbluffend resultaat verwachten. Dat heb ik ook aangegeven. Rijtechnisch oplossen doe je niet van de 1 op de andere dag. Daar moet je tijd en geduld in steken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:15

Tuurlijk dat is meestal zo. Daarom vond ik het ook een wonder dat ze dit in een paar lessen had opgepikt Lachen
Maar dat hoort niet, ze moet eerst het belangrijkste leren,

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:31

Ik ben het helemaal mee eens wat Silence je voor tips geeft!
Spoortjes af en touwtjes weg Knipoog en dan lekker oefenen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:50

Aangezien er maar 15 foto's zijn toegestaan, gaat er hier een slotje op.