steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraLala

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 22:28

Hey mensen van Bokt!
Ik ben opzoek naar tips over steigeren.
Ik rijd af en toe op een paard dat nogal vaak de neiging heeft (en dat meestal ook doet) om op zijn achterbenen te gaan staan, en dan ook niet een klein beetje maar dan gelijk helemaal rechtop. Echt om ieder klein dingetje...
Heeft iemand miss tips om dit te voorkomen en als die rechtop staat wat je dan het beste kan doen?
En wat doe je als die met alle 4 zijn benen weer op de aarde staat?
Alvast bedankt!

Nijn

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:30

Iemand zoeken die kundig genoeg is om jouw te begeleiden Lachen
Dat is eigenlijk het enige advies wat m.i. op dit moment correct is, Als je zelf totaal niet weet wat je het beste kunt doen zul je aan de hand van geschreven tips weinig hebben, omdat niemand deze in de praktijk kan begeleiden.

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:39

Ik kreeg als tip goed voor waards rijden.
Een lopend paard kan niet stijgeren, en ik zelf deed als ze weer op de grond stond een klap met de zweep achter me been.
en terwijl ze stijgerde blerde ik iets van foei (dat het niet mocht in iedergeval). En toen ik de tik gaf zei ik dat ook.

Voor de rest ben ik het ook eens wat hier boven staat.
maar dit deed ik om het op te lossen en ze steigerd nu nagenoeg niet meer.

En je moet natuurlijk uitsluiten dat het niet iets medisch is bij het paard.

rug, mond enzovoort

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:39

mijn pony deed dat eerst ook heel vaak, maar nu bijna niet meer want toen stondie een tijdje ergens, waardie geen wei had dus toen werd hij een beetje gek en ging hij ook steeds steigeren recht op.. maar even wat vraagjes nzo.. komt hij vaak buiten? hoe vaak word hij gereden? of is het mischien handig om hem een keer na te laten kijken mischien heeftie wel last van zijn rug of wat anders kan het ook zijn. en hoeveel brok krijgt hij? en grondwerk met hem doen is ook heel goed zodatie vertrouwen in je krijgt! is het een jong paard? wij hadden ook een jong paard op stal en die steigerde ook heel vaak dat was gewoon klooien wat hij deed, maar dat hoeft niet! heb je les ?
ik zou hem eerst na laten kijken en grondwerk de mee doen zorg dattie niet te veel brok krijgt maar het is natuurlijk niet jou paard. zijn er nog andere problemen mee met rijden is die voor de rest rustig met rijden of druk.? of is hij vroeger mishandeld of wat? ga dat maar is eerst allemaal afvragen. maar als dat het allemaal niet is moet je hem de wel op aan pakken!
Laatst bijgewerkt door breakie_ op 17-08-08 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:40

Annie_ schreef:
..... en ik zelf deed als ze weer op de grond stond een klap met de zweep achter me been.

Dan ben je dus al veel te laat.....

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:43

Irma_Maandag schreef:
Annie_ schreef:
..... en ik zelf deed als ze weer op de grond stond een klap met de zweep achter me been.

Dan ben je dus al veel te laat.....

MAar ik had zelf als ik er op zat (ze steigerde echt heel hoog)
dat ik meer bezig was me handen goed naar voren te houden en niet der af te vallen.

Ze is kop schuw dus iets bij der hoofd doe ik niet.
en der achter me been kom ik ook niet echt bij op dat moment.

Dus vandaar bij mij die oplossing

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 22:46

@ Breakie_

Hij staat de laatste tijd vaker op stal dan normaal, maar toen die veel op wei stond steigerde die veel vaker dan wat hij nu doet,
hij is trouwens nog maar 5jaar oud.
Hij is volgens mij niet mishandeld Knipoog en verder is die wel heel braaf opzich ook met rijden (totdat hij de lucht ingaat)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:49

Snap ik wel Annie_, maar met straffen moet je héél erg snel zijn; binnen 2 seconden, nadat het foute gedag heeft plaatsgevonden, en dan niet voorzichtig, in geval van steigeren. Dit gedrag kan ronduit gevaarlijk zijn.
Om het te voorkòmen heb je veel ruitergevoel, timing en lef nodig. Bij ènige angst of onwetendheid, wordt daarom vaak geopperd om het dier door een professional te laten corrigeren.

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:51

Ja ik snap jouw punt ook.

En ik denk dat een begeleider ook het beste is. Die siet dan het moment en ook wanneer hij het doet bij welke oefening of de rug weg gedrukt wordt noem maar op.

Via bokt kan je een paar tips geven maar echt helpen is moelijk.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 22:52

Irma_Maandag schreef:
Snap ik wel Annie_, maar met straffen moet je héél erg snel zijn; binnen 2 seconden, nadat het foute gedag heeft plaatsgevonden, en dan niet voorzichtig, in geval van steigeren. Dit gedrag kan ronduit gevaarlijk zijn.
Om het te voorkòmen heb je veel ruitergevoel, timing en lef nodig. Bij ènige angst of onwetendheid, wordt daarom vaak geopperd om het dier door een professional te laten corrigeren.

Daar heb je helemaal gelijk in Lachen ik heb altijd van iedereen gehoord/geleerd dat je je paard meteen moet straffen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:53

LauraLala, is het paard volledig gezond?
Heb je les?
Heb je iemand die jouw begeleid met het opvoeden van je paard?

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 22:56

Nijn schreef:
LauraLala, is het paard volledig gezond?
Heb je les?
Heb je iemand die jouw begeleid met het opvoeden van je paard?

Het paard is volledig gezond.
Hij word af en toe gereden wie les krijgt van een vrouw die les krijgt van Anky van Grunsven, ik ben van plan om zelf binnenkort les te nemen Knipoog
Jazeker en het is niet mijn paard, ik rijd er alleen op

Annie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:57

Steigerd hij ook bij de andere ruiters ?

zo nee misschien kan je tips aan hun vragen ?
zo ja dan is les nemen een goede optie

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:00

Heb je dit probleem dan voorgelegt aan de eigenaren van dit paard, aannemende van wel wat hebben zij hier op gezegt?

Overigens ben ik niet onder de indruk wanneer iemand les heeft van iemand die les heeft van iemand die lesheeft van Anky, ook al zou je zelf les hebben van Anky Lachen

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:02

Hij stiegert bij iedereen wie erop zit...
en ik begin binnen kort met lesnemen, want ik had niet eerder de tijd omdat ik veel moest werken en ik moest ook nog andere paarden rijden Knipoog

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:03

Nijn schreef:
Heb je dit probleem dan voorgelegt aan de eigenaren van dit paard, aannemende van wel wat hebben zij hier op gezegt?

Overigens ben ik niet onder de indruk wanneer iemand les heeft van iemand die les heeft van iemand die lesheeft van Anky, ook al zou je zelf les hebben van Anky Lachen

De eigenaar van dit paard weet van het probleem, het kan ook niet anders want de bak ligt voor zijn huis bij het raam dus hij ziet dat wel Tong uitsteken
en dat van anky was ook echt niet om indruk te maken ofzo...

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:07

LauraLala : Ben je handig in longeren? Doet ie het dan ook? Ik zou namelijk met rijden toch echt wachten met het oplossen van dit probleem tot je begeleiding hebt.
Met werken aan de longe kun je ook goed trainen, en ik begrijp dat je meerdere paarden hebt waar je voorlopig (veilig) op kunt klimmen.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:13

Irma_Maandag schreef:
LauraLala : Ben je handig in longeren? Doet ie het dan ook? Ik zou namelijk met rijden toch echt wachten met het oplossen van dit probleem tot je begeleiding hebt.
Met werken aan de longe kun je ook goed trainen, en ik begrijp dat je meerdere paarden hebt waar je voorlopig (veilig) op kunt klimmen.

Ik heb ervaring met longeren, ik zal het eens met de eigenaar overleggen om te kijken wat hij ervan vind.
Maar het probleem met mij is dat ik het juist een uitdaging vind om op hem te rijden.
Ik rijd ook veel op die andere (veilige) paarden Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:15

Is alles wel in orde, zadel, rug , gebit , ja verzin het maar,
Een paard steigert niet zomaar, het is ook nog een jong dier.
Ik zou echt even helemaal terug naar het begin gaan en helemaal opnieuw beginnen als alles na gekeken is wat er fout zou kunnen zijn.
Ga lekker voorlopig grondwerk doen en probeer uit te vogelen waarom hij steigert.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:16

LauraLala schreef:
Maar het probleem met mij is dat ik het juist een uitdaging vind om op hem te rijden.

Snap ik Knipoog , en dat is het ook, alleen denk aan je veiligheid en doe het gewoon onder begeleiding.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:18

Veiligheid staat bij mij wel vooraan en ik zal nooit alleen met hem gaan rijden altijd met mijn vriendin of met iemand van daar Lachen

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:19

midgie schreef:
Is alles wel in orde, zadel, rug , gebit , ja verzin het maar,
Een paard steigert niet zomaar, het is ook nog een jong dier.
Ik zou echt even helemaal terug naar het begin gaan en helemaal opnieuw beginnen als alles na gekeken is wat er fout zou kunnen zijn.
Ga lekker voorlopig grondwerk doen en probeer uit te vogelen waarom hij steigert.

Alles is in orde, hij is kerngezond.
Ik ga iig het longeren proberen ik weet niet of hij dat kent maar daar kom ik dan vanzelf wel achter Knipoog

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:01

Ik zou hem toch alsnog eens goed nalaten kijken, mijn nicht heeft ook zo'n paard gehad, die heeft letetrlijk alles geprobeerd, dierenarts, zadelmaker, tandarts, noem het maar op. En het werdt gewoon niet minder, op een gegeven moment werdt het zo gevaarlijk, en niet leuk meer voor de ruiter dat ze hem toch weg hebben gedaan.

Ik zou hem gewoon een tijdje rust geven of idd zoals hierboven al gezegt is rustig met hem gaan longeren, hij is nog jong maar bij mij weten staakt een paard niet zomaar, dan hebben ze echt ergens pijn of iets. Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:09

A;s hij het longeren nog niet kent dan mist hij in elk geval een stuk van de basis en kan het gewoon best eens zo zijn dat hij niet snapt wat je bedoelt en daarom vlucht en dus steigert.
Ik heb er zelf ook een die graag de lucht in gaat , op de grond laat ik het bebeuren en als ik erop zit stop ik en ga even stil staan en vraag iets aan haar wat ze wel weet op dat moment en breng haar weer tot rust en dat doe ik nu al een tijd zo en ze word steeds rustiger en de laatste tijd moet ik zeggen dat het steigeren nog maar zelde voor komt , gewoon een soort van respect hebben voor mekaar en dat krijg je alleen maar voor mekaar met rust en geduld en vooral steeds de basis opzoeken als ze het even niet meer weten, dus op een cirkel en op het gemak stellen dat ze het heus wel kunnen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:56

Waar en wanneer steigert hij, naar de uitgang, of richting de uitgang waar dan ook.
Rij je hem op de zelfde manier als de eigenaar.