Tines @ Wedstrijd M2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Tines @ Wedstrijd M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:34

Tines en ik zijn laatst gepromoveert naar de M2.. We hebben toen 2x M2 gestart.. Nog niet voor het "echie".. Maar HC.. Want we zijn nog niet helemaal klaar voor de M2.. Maar heb geen zin om door te blijven rijden in de M1.. Momenteel is Tines al 2 weken kreupel.. Hij heeft een trap gehad op de wei op z'n bil.. Maar verwacht dat ik er eind volgende week wel weer op kan.. Om weer rustig aan op te gaan bouwen..

Even over de foto's..
De travers is echt dramatisch.. Hij gaat steeds uit de lengte buiging, en het word dan meer een soort van wijken..
De keertwendingen zijn ook dramatisch.. Weer die lengte buiging die ver te zoeken is..
Over het algemeen moet de aanleunig veel rustiger.. En nu we M2 starten mag het ook wel wat meer in de oprichting..
Maar daar zijn we met m'n privé lessen nog hard mee aan het werk.. Net als de midden/uitgestrekte draf, dat ik ook nog steeds niet veel.. Maar het kwartje begint bij ons beiden te vallen..

Zoals je ziet.. Nog te veel op de voorhand voor de M2, Hij moet meer opgericht..
Afbeelding

Te weinig L.B. in de travers..
Afbeelding

De middendraf.. Hij duikt te veel.. Ik moet proberen hem wat hoger te krijgen, en z'n achterhand er meer onder te rijden..
Afbeelding

Over de galop ben ik over t algemeen wel tevreden..
Afbeelding

Behalve op de volte 10m dan.. Ik probeer hem dan wat te verzamelen.. Maar dan gaat hij juist wat harder en zwaait uit..
Afbeelding

Uitgestrekte draf.. Hier is de achterhand wel actief.. Maar hij neemt het een beetje van me over.. En gaat daarna rennen..
Afbeelding

Keertwending.. Drama.. T.D.H. en uit de L.B.
Afbeelding

Middengalop.. ook wel okee.. Ik moet alleen op m'n kont blijven zitten.. En die eeuwige handjes van mij hoger houden..
Afbeelding

Equimotion

Re: Tines @ Wedstrijd M2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 21:43

Het is niet zo aardig om te zeggen maar op basis van de foto's ga ik me bijna afvragen hoe je door het M1 heengekomen bent.

Wat me steeds opvalt is dat hij wel afknikt in de nek en zijn kaak loslaat, maar de hals voor de schoft lijk je verder geen enkele controle over te hebben (of anders gezegd: daar lijkt hij me erg stug) ik zou er met zo'n paard niet te bang voor zijn om hem ronder en meer over de rug te rijden, met name in het losrijden. Je moet daarbij echt het gevoel krijgen dat hij zijn hals wil laten vallen vanaf de schoft. Van daaruit kun je varieren met lengte en de neus er meer of minder uit rijden.

Deze opmerking viel me op:
Citaat:
Ik moet proberen hem wat hoger te krijgen, en z'n achterhand er meer onder te rijden..
Als je zorgt dat je hem meer op het achterbeen kunt zetten krijg je vanzelf meer front, niet andersom gaan denken!

Ik zou eens een tijdje helemaal niet gaan starten en heel erg gaan werken aan je problemen. De dingen waar je in de proef op vastloopt hebben namelijk allemaal te maken met je basis-africhting. Die ga je niet oplossen door de oefeningen nog tig keer te herhalen.

Succes!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 07:30

Ik weet uiteraard dat je een paard niet in de oprichting moet trekken.. En dat de oprichting vaniet de achterhand komt..
Die zin van mij die je hebt gequote.. Die had ik idd beter andersom neer kunnen zetten..

En in m'n training rij ik hem ook over de rug.. Ik begin met t neusje over de grond.. En is hij eigenlijk nooit meer sterk..
Maar in m'n proef is het een andere verhaal.. Dan word hij idd afentoe stug.. Deze foto's zijn van m'n 1e twee M2 wedstrijden..
En toen was hij ook erg stug ja.. Dat zal ik niet ontkennen.. En we zijn ook nog niet toe aan de M2.. Vandaar dat ik ook HC start..
M'n punten in die proeven waren tussen de 168 en 171..

Maar als ik geen wedstrijd rij.. Dan kan ik me er niet toe zetten om fanatiek te trainen.. Dan ben ik alleen maar aan het buiten crossen.. Haha! Ik ben nou eenmaal geen ster ruiter.. En op deze manier rij ik toch afentoe een puntje..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:01

Tip voor de middendaf, ik zie dat je hem voor te veel tegen houd. Je moet als waren je teugels een klein beetje geven, dan houd je hem niet vast en dan kunnen ze de schouders er uit gooien! Maar dat is oefenen, Succes!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:53

Darkness85 schreef:
Ik weet uiteraard dat je een paard niet in de oprichting moet trekken.. En dat de oprichting vaniet de achterhand komt..
Die zin van mij die je hebt gequote.. Die had ik idd beter andersom neer kunnen zetten..

Je wilt niet weten hoe vaak ik instructie dit hoor roepen, dus ik had het niet raar gevonden als je het nooit anders gehoord had.

Ik denk dat je door meer te werken aan lossigheid en kunnen verzamelen, buiten de oefeningen om, straks niet zo'n moeite meer hoeft te hebbben met de oefeningen zelf.

Wat vind je eigen instructie er van?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 10:51

Ja ik weet dat dat zo is.. Ik vind het verschrikkelijk als mensen dat doen.. Gister nog op de wedstrijd bij ons op stal.. Liepen er een paar in het Z flink aan die stang te trekken om heb "erop" te krijgen.. Mond wijd open.. Bah.. !!

Mijn instructrice vind ook dat hij te strak is in de bovenlijn.. En ik mn privé lessen werken we ook het 1e half uur aan de basis.. Lang laag naar beneden, naar de ontspanning.. Dan loopt hij ook lekker door z'n lijf.. En laat me fijn zitten..
Het laatste kwartier van m'n les besteeden we dan aan een oefening.. Bijv. schouderbinnenwaards, travers, keertwendingen, e.d.. Maar dat doen we alleen als hij fijn en los loopt.. Zo niet.. Dan is het 3 kwartier basis.. Het heeft geen zin om moeilijke dingen te geen oefenen als je paard zich niet 100% geeft, en ontspannen is..

En mijn istructrice is niet van het trekken en trappen.. Wat ik nog regelmatig zie.. Maar juist van je losgelatenheid.. En het vriendelijk vragen, en dan vooral toestaan.. Want als je alleen maar vraagt kom je nergenst.. Juist om het mom. dat je toestaat zakt hij als het ware erin.. Je krijgt dus nooit een ontspannen, correct in de aanl. opend paard als je alleen maar vraagt..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:09

Ik zou zeggen, neem een stapje terug, en rij eerst lekker ontspannen
en ga werken aan de achterhand. En inderdaad alleen als je dát
voor elkaar hebt, pas weer beginnen aan de oefeningen,
en zo steeds een stapje verder uitbouwen.
Ik vind het er niet verkeerd uitzien, maar ik denk zeker
dat dit paard nog veel meer heeft dan die nu laat zien,
en ik denk dat je als je een stapje terug doet, meer aan de
grond van de problemen kan werken, voordat je pas weer de
oefeningen in gaat.

Verder wel een super paardje zeg, Haha!

leopaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 20:01

Waarom heb je de m1 niet uitgereden? Dan had je misschien wat meer tijd gehad om je klaar te maken voor de m2! Of had je al te veel wp?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 20:10

Nee ik had niet te veel WP.. Ik had er precies 10.. Tsja.. Waarom ik niet in de M1 bleef.. Ergenst vind ik het onzin om in die klasse te blijven als ik al verder mag.. Heb ook nog steeds niet officieel M2 gestart.. Ik heb nu 2x HC gestart in de M2.. Gewoon even kijken wat ik zou halen.. Dat was tussen de 168 en 171..

Ik start liever niet, dan dat ik in de M1 blijf.. Ik start liever gewoon M2.. En dan alleen maar HC voorlopig.. Dan leer ik de proeven een beetje kennen.. En m'n paard ook..

Ik doe nu zoizo een stapje terug.. M'n paard is nu al 2 weken kreupel na een trap hoog op z'n bil.. Hij had een ontsteking in z'n spier.. Ik mag er eind deze week weer rustig aan op.. Dus weer helemaal back to basic.. En wedstrijden rij ik dus voorlopig ook niet.. Misschien over een maandje of 3 weer.. Ik heb geen haast..

leopaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:39

Ok, maar toch snap ik niet dat je nog even lekker heb doorgereden in de m1. En dan je paardje klaar maken voor de m2. Als hij nog niet klaar is voor de m2 waarom zou je dan die overstap maken?Ja misschien als je al jaren in de m1 zit, en eindelijk ens wat nieuws wilt...........

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:54

dat vraag ik mij ( voorzichtig) ook af?
vanuit je eerste post dacht ik dat je al een ruime tijd in met M1 zat, en al rond de 20 winst had.
maar als je nog net 10 hebt gereden, en ik de foto's zo zie.. denk ik dat je de komende tijd toch nog wel hard moet trainen en HC starten eer het echt een M2 waardige proef gaat worden.
vind je het niet demotiverend om steeds weer van die lage punten te krijgen, ook al is het HC?
ikzelf doe namelijk:
ik ga over.. en pas als ik continue winst haal en bij minimaal 17 winstpunten, start ik een keer HC een klasse hoger. gaat dit goed, dan promoveer ik pas.
Ik denk zelf dat je een tikkeltje te snel bent overgegaan. misschien toch nog heeel even een paar keer M1 starten voor die puntjes op de i?

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:53

Darkness85 schreef:
Nee ik had niet te veel WP.. Ik had er precies 10.. Tsja.. Waarom ik niet in de M1 bleef.. Ergenst vind ik het onzin om in die klasse te blijven als ik al verder mag.. Heb ook nog steeds niet officieel M2 gestart.. Ik heb nu 2x HC gestart in de M2.. Gewoon even kijken wat ik zou halen.. Dat was tussen de 168 en 171..

Ik start liever niet, dan dat ik in de M1 blijf.. Ik start liever gewoon M2.. En dan alleen maar HC voorlopig.. Dan leer ik de proeven een beetje kennen.. En m'n paard ook..

Dat vind ik ook. Het kost alleen maar geld dan, en je leert verder niets. Als je m2 start dan leer je ook daarmee werken. Ik zou zeggen blijf lekker door trainen, en je lessen rijden dan kom je er vanzelf wel hoor!
M2 is een lastige klasse.
succes! Knipoog

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:42

heey,

het ziet er wel mooi uit. maar je moet je hakken meer omlaag houden, of de beugels wat langer.
en let op dat je recht blijft zitten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:51

In de keertwending geef je je hulpen volledig tegenstrijdig...je zegt nu eigenlijk:Achterhand opzij stappen(buitenbeen naar achteren, terwijl juist de schouder om moet stappen.) Je hebt geen stelling omdat je hem te strak houdt en hij je hulpen totaal niet meer snapt.

Probeer in die keertwending eens je been verder naar voren te houden ende schouder om te duwen. Tijdens het oefenen daarvan mag je best je binnenhand iets omhoog en naar voren doen zodat je niet kunt trekken maar wel eerlijk stelling kunt vragen.

Voor de rest: Hou hem eerst thuis en oefen de proeven tijdens de les zodat je niet uit het proefritme komt maar wel zonder druk de proeven kunt rijden en handiger wordt. Maak hem nog losser en zoek de goede hulpen uit voor je weer de proef officieel inrijdt. Eerlijk gezegd(maar zonder je aan te vallen, want paardrijden is nou eenmaal moeilijk) ziet het er nu L2 uit en niet M2....

Succes!!!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:38

Jammer van deze foto's. Het ziet er niet bevestigd uit, de basis alleen al niet. Wat toch het belangrijkste is. En ookal start je HC, ik zou denken dat je dan toch je paard een beetje voor elkaar wilt hebben. Niet dan?

Citaat:

Denk dat je de proeven niet hoeft te kennen maar dat je paard de oefeningen normaal doorkomt en niet zo tegen de hand en stug.

Maar je geeft aan dat je de komende 3 maanden niet op concours gaat, dus misschien een leuk idee om dan ook eens foto's te plaatsen als je losrijdt enzo. Om een beeld te geven hoe jij je paard warm draait.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 22:52

@ vlekkie_fan : Fijn dat toch nog iemand het met me eens is.. Hahaha.. Haha!

@ Mindfields : Ja die keertwendingen ben ik elke keer weer giga aan het verprutsen.. Ik hou m'n handen idd strak.. Ipv dat ik hem vriendelijk omlaag vraag.. Je hebt helemaal gelijk.. Maar over de druk van een proef ben ik het niet met je eens.. Ik ben nooit zenuwachtig op wedstrijden.. En Tines is ook gewoon normaal.. Het is alleen het feit dat in de proef oefeningen snel na elkaar komen.. Waardoor hij wat stug word..

@ janouke : Ja m'n eigen houding is slecht.. Ik ben eraan aan het werken.. Haha!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:18

tja ik geloof dat ik jouw logica ook niet helemaal snap Bloos

Ik ga m2 hc starten want m1 is geen uitdaging meer?
Wat voor punten rij je dan in de m1? dik in de 195 per proef?
Aan de foto's te zien denk ik dat niet. Ik bedoel het absoluut niet rot maar deze foto's geven absoluut geen indruk van een paard wat bijna klaar is voor de m2.

Ik mis: verzameling, oprichting, fijn achter been gebruik, oefeningen zijn niet bevestigd etc.
Alles wat je in die klasse nodig heb laat je vanaf de foto's niet tot weinig zien.

Ik geloof dat je goed les hebt etc, alleen de redenatie van de wedstrijden snap ik niet zo,

mijn tip is toch; of lekker eens door rijden in de m1 en met dikke punten thuis komen, of verlopig helemaal thuis blijven en dus wel fanatiek te blijven trainen.

succes

Briennepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:58

snelle op een volging van oefeningen kan je thuis ook oefenen!!
Echt hoor, f lekker terug naar de basis! En als je het lekkerder vind om dan buiten te rijden, doe ondertussen tijdens het buiten rijden even een stapje wijken of weet ik het buiten op een veldje kan je ook oefenen!
succes!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:59

sommige dingen kan je op foto's niet goed zien, maar ik heb het gevoel dat je zelf wel doorhebt wat wel/niet goed is omdat je bij elke foto zelf al comment. hebt neergezet;) ik zou zeggen neem hele goede les, misschien ook wel zitles erbij! succes verder!!!