@ Talented, met het scherper proberen te krijgen ben ik inderdaad bezig. De ene keer gaat dat ook beter dan de andere keer. We zien elkaar inderdaad wel weer op concours 
Ik had beloofd om vandaag nog even verslag te doen, dus dat zal ik dan maar even doen 
Ik heb eerst hem los gestapt en in de stap al attent te maken. Vandaag kreeg ik hem daar ook weer beter aan het been dan afgelopen zondag. Ik kreeg een betere reactie.
Daarna in draf ook eerst reactie op been krijgen en daarna op rondrijden geconcentreerd en ondertussen gekeken hoe ik nu eigenlijk zelf zat en reed. Maar gewoon eerst lekker voorwaarts gereden en op ontspanning bij Laiser gelet. En vandaar uit verder gegaan.
Ik heb ook gekeken waar ik in het zadel zat en wanneer ik wat deed.
Zolang ik Laiser lekker aan het lopen heb zijn mijn onderbenen ontspannen en veren mijn enkels ook mee. (Wist nooit dat ik dat deed
) Zowaar lukte het me nu om mijn knieën beter in het zadel te drukken zodat ze beter aansluiten en zolang ik ze omlaag drukte lukte het beter om te blijven zitten dan wanneer ik er aan dacht om mijn hakken uit te drukken. Ik kon veel beter mee veren in zijn lopen.
Op die manier ontdekte ik dat het een paar passen doorzitten afgewisseld met een paar passen lichtrijden ook veel beter te doen was. Wanneer ik mijn teugels op maat houd gaat het ook beter. Eigenlijk ook logisch omdat hij dan niet de kans krijgt om zich uit elkaar te trekken.
Wanneer ik niet fijn meer kan zitten betrapte ik mezelf er op dat ik weet in elkaar begon te kruipen en mijn hakken op trok. Wanneer ik dat merkte drukte ik mijn knieën weer omlaag en ging het inderdaad weer beter.
Het fijne is dat als ik heb zo gesloten kan houden dat ik hem ook duidelijk van achter voel aanspringen naar galop dus dat ik ook mooi meegenomen. 
Al met al heb ik lekker gereden en heb ik ook het idee dat Laiser het ook met plezier deed. Hij blij, ik blij 
Kortom, ik heb zeker weer wat gehad aan de tips uit dit topic.
Ik kan weer even verder en weet weer hoe het ook kan voelen