Sieb, tuigtypische Gelderse (AhoyxHeineke)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SorayaDL

Sieb, tuigtypische Gelderse (AhoyxHeineke)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:34

Hoi!

Dit is het eerste HAW topic van mij en die bolle Knipoog . Heel gedurfd, maar leek me toch een keer leuk (afkloppen Haha! ). Sieb is een tuigtypische Gelderse merrie van 1.61 cm. Ik verzorg haar ongeveer 6 dagen per week en ze is aangekocht als gezelschapspaard voor het rijpaard van de eigenaresse en om af en toe voor de wagen te staan. Heb het dus maar weer getroffen!!
Sieb en ik zijn al een heel eind gekomen vanaf het begin tot aan nu. Ze was eerst heel scheef en nog aardig onbespierd. Dit heeft zich allebei positief ontwikkeld Nerd Knipoog . Haar zadel is een paar weken terug aangepast, want die lag echt niet goed meer, en de osteopathe is daarna ook nog langs geweest. Na een week rust en weer rustig opbouwen kunnen Sieb en ik nu dus weer aan het werk gaan. Ze is heerlijk los. We zijn nog bezig met de basisdingen goed onder de knie te krijgen, dus oa tempocontrole, gelijke druk houden op beide teugels, gelijk reageren op been etc. Sieb is een voorwaartse merrie die graag aan het werk gaat, maar wel voor de makkelijke manier zou kiezen als ze daar de kans toe krijgt.
Ons niveau is ongeveer B/L1 als je ons ergens in zou moeten delen. Iets waar we goed op moeten letten is dat ze soms meer mag gaan verzamelen, ik wil haar soms te lang laten. Ook mag er af en toe wat meer actie in, ik blijf vaak in de 'comfortzone' . Dit is er ingeslopen, omdat ze vroeger onder me uit wilde lopen als ze iets moeilijk vond. Maar ik ben hier nu iets te ver in doorgeslagen Clown Bloos . Over mijn houding, mijn benen mogen meer naar achteren. Dit vind ik erg moeilijk aangezien zij een ronde buik heeft en ik ronde benen haha, dus hakken uitdrukken is ook moeilijker. Dus tips zijn zeer welkom hoe ik dit kan verbeteren. Ook zit ik nog steeds iets naar voren, mag nog iets naar achteren. Mijn rechterhand wil soms iets hoger gaan dan mijn linker en ik laat de teugels telkens wat langer worden.

Genoeg tekst, hier de foto's (niet op volgorde):

Vind dat ze al een mooie hals aan het ontwikkelen is.
Afbeelding

Relaxt. Check die grasbuik Knipoog .
Afbeelding

Mag wat voorwaartser.
Afbeelding

Dit is beter, evenals haar hoofd bij de loodlijn. Let aub niet op mijn hoofd Haha!
Afbeelding

Samen lol
Afbeelding

Eng!! Haar hoofd spreekt boekdelen.
Afbeelding

Zoeff!! Dit vind ik een fijn tempo, hier wil ik naar toe.
Afbeelding

Achterwaarts
Afbeelding

Beetje raar moment met houding, maar wel voorwaarts.
Afbeelding

Galop. Ik zette al een volte in, maar zij had nog geen zin....
Afbeelding

Dit waren de foto's. Graag dus opbouwende kritiek Knipoog .

Laura_x_

Re: Sieb, tuigtypische Gelderse (AhoyxHeineke)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:36

Hakken wat meer uitdrukken. Verder ziet het er super uit Lachen!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 22:38

Jij bent snel. Bedankt voor het compliment Bloos

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:29

Wat een leuk paard zeg !!!
Ziet der zeker heel erg toppie uit Lachen Inderdaad je hakken uitdrukken en bij achterwaarts goed terug blijven zitten. Kan aan de foto liggen maar lijkt net of je een beetje naar voren zit Knipoog Succes verder !!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 08:51

Ik zit idd op alle foto's een beetje naar voren. Er is geen spiegel bij de bak, dus ik moet het op mijn gevoel verbeteren of als iemand er is, die het dan tegen mij zegt. Misschien nog tips hoe ik dit het beste aan kan leren en controleren zonder spiegel?
Bedankt Haha!

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:06

leuk paardje, bij de laatste foto kan ik niet zo goed zien, dus sorry als ik het niet goed gezien heb, maar je hebt je buitenhand meer naar voren, je kan als je de volte wilt inzetten je buitenhand wat meer naar je toe brengen, en tegen de hals aan houden, en je binnenhand wat meer naar je knie toe en naar buiten, misschien dat ze dan de volte gelijk inzet, verder ziet het er goed uit.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 09:14

@Indilover: Het lijkt zo op de foto ja, maar eigenlijk zet ik op die laatste foto mijn buitenhand omhoog en mijn binnenhand druk ik wat naar beneden. Heel slecht Frusty ! Ben er al heel erg op aan het letten, maar soms ontglipt het me gewoon. Afleren moeilijker dan aanleren helaas. Maar je hebt verder gelijk hoor, ze moet gelijk luisteren Bloos . Ze is gevoelig, dus als ik zo ga zitten weet ze heus wel wat ik bedoel, ik moet dus consequenter worden, wat ik soms wel moeilijk vind.

lith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:22

Hihihi eindelijk zie ik jullie weer eens...
Moet wel weer een keertje komen kijken.
Gaat trouwens echt goed zo...

Tot snel groeten karin

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 08:58

Verder geen rijtechnisch commentaar? Misschien heeft iemand nog tips over goed diep blijven zitten in de galop. Ik rij al 1x per week zonder zadel, maar met zadel en beugels vind ik het veel moeilijker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:32

Wat een leuk paard! Vind 'm niet heel tuigtypisch.
Rij zelf ook op een KWPN (afstamming moet je me niet vragen) maar de overgrootmoeder is een tuiger. Bij die van mij kan je het een stuk beter zien, vind ik. Toch is 'ie Z2 geweest Knipoog

Het ziet er netjes uit, een beetje meer gymnastiseren met balkjes, de draf is nogal vlak. Galop krijgt een paard, draf kan je d'r in rijden!
Zitten blijven in galop is ook voor mij een opgave.
Vaak rij ik vrij vlot los en laat 'm dan lekker over de rug galoperen op een normaal tempo.
Wanneer ik aan het werk ga, kan ik 'm goed verzamelen, en is het voor mij ook makkelijker om te blijven zitten.
Wat voor jou makkelijk is denk ik, aangezien ik het wel heel makkelijk heb met een voormalig Z2 paard, is echt al bij het aanspringen op je kont gaan zitten. Druk je kont gewoon echt het zadel in. Zoek het diepste punt van het zadel op. Je knieen loslaten van het zadel, want als je daarmee vast houdt, gooi je jezelf omhoog.
En recht zitten, tsjah. Ik vind het wel meevallen. Vooral als je het vergelijkt met de foto's van mij toen ik nog maar net op de mijne reed. Nagelbijten / Gniffelen Puur een stuk wennen. Nu zit ik weer recht.
Ga voor je gevoel achterover zitten. Dan zit je recht. Hou dat gevoel vast, en op een gegeven moment weet je gewoon dat je op die manier goed zit. Laat er anders ook iemand bij staan, die kan zeggen wanneer je goed zit of fout.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:11

@Janina1990: Ja, de draf is nu nogal vlak. Dat komt doordat ik haar en mezelf dus heb aangeleerd om in die "comfortzone" te rijden. Toen ik haar net reed wilde ze altijd hard onder me uit rennen ipv onder me te blijven. Toen moest ik haar dus onder haar tempo rijden, maar nu ben ik daar iets te ver in doorgeslagen Bloos . Ze kan het wel hoor. Dus dat actieve, daar moet ik aan gaan werken. Balkjes draven is een goede tip om de draf wat beter te maken.

Janine1990 schreef:
Vind 'm niet heel tuigtypisch.
Nee, is een beetje misleidend Knipoog . Ze is wel zo gefokt, maar zij is qua vorm de laatste 2 jaar ontzettend veranderd en daarnaast compacter. Zal om een foto vragen van haar van 3,5 jaar terug, dan zie je het wel goed.

Janine1990 schreef:
Galop krijgt een paard, draf kan je d'r in rijden!
Galopperen kon ze dus niet, dat is iets wat waar ik echt mee bezig ben gegaan. Het gaat nu super, maar nu moet ik dus ook echt met die draf aan de slag en dan die balans vinden Haha! . Gelukkig krijg ik goede begeleiding dus we gaan telkens vooruit. Soms vergeet ik gewoon vanwaar we zijn gekomen, maar als ik daar dan aan terug denk ben ik heel trots op die bolle.

Janine1990 schreef:
Je knieen loslaten van het zadel
Zal hier eens extra op letten, weet eigenlijk niet eens of dat ik dit misschien wel doe. Goeie tip. Bedankt.