manegepaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 11:38

hoi

ik rij rij op een manege (en dat vind ik heel eg leuk Haha! )
alleen heb ik altijd problemen met het ontspannen rijden van de paarden.
niet dat ik niet weet hoe het moet ofzo Bloos maar omdat de paarden zelf
aan het begin van iederen les erg stijf zijn dus ik vroeg me af wat jullie in zo'n geval zouden doen ,en of het mogelijk is om een paardje dat je hoogstens een uur in de week rijd (en tientallen anderen met mij)en ook nog elke week een ander paard gewoon ontspannen kan rijdenzonder dwingen enzo Knipoog
ik ben benieuwd..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:43

ik ken het, probeer er met je instructrice/teur erover te hebben. Vaak helpt het al een beetje als jij ook ontspannen bent

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:07

ik vind dat ik zelf wel ontspannen blijf maar ik merk wel dat ik na een tijdje mezelf wel een beetje ga ergeren.. Koe

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:09

heb het er met de instructrice over, zij zou je daarbij moeten helpen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:10

Mijn ervaring met de (vele) manegepaarden die ik heb gereden is dat het wel kan lukken maar dat je meestal toch een fase doormoet waarin je het paard even duidelijk moet maken dat hij toch echt zijn spiertjes en dan vooral zijn rug moet gaan gebruiken. De meeste paarden gaan dan toch wat in protest. Het lag dan vaak aan mijn stemming of ik dit wel of niet wilde aangaan, je rijd zo'n paard immers maar 1 uurtje in de week en ik had niet altijd zin om de strijd op te zoeken. Ik ga verder mee met de vorige tip en zou als ik jou was ook aanje lesgever vragen wat voor het paard waar je op rijdt de beste manier is om hem fijn aan het lopen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:19

Komt het paard net van stal als jij rijdt? Ik weet niet of dat bij jou op de manege mag, maar ik zie altijd wel graag dat de ruiters uit mijn lessen tien minuten voor de les al in het zadel zitten en buiten in gaan stappen. In die tijd kunnen ze dan mooi zorgen dat de beugels goed zitten, dat ze zelf hun warming up gedaan hebben etc, en de paarden zijn mooi al ingestapt als ik aan de les begin. Hebben we meer effectieve tijd.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:22

Grappig, aangezien ik jaren op manegepaarden heb gereden en daarna op pensionpaarden ben gaan rijden. En toen tot de conclusie moest komen dat die pensionpaarden toch een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen waren.

Manegepaarden worden door vele mensen gereden en zijn op vele manieren goed voor elkaar te krijgen. Een pensionpaard is zeer bekend met 1 manier van rijden en dat ervoer ik als lastig.

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:39

Misschien kan je vragen aan je instructrice of je eens een lange tijd op dezelfde pony kan rijden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:43

maaikemuis schreef:
Grappig, aangezien ik jaren op manegepaarden heb gereden en daarna op pensionpaarden ben gaan rijden. En toen tot de conclusie moest komen dat die pensionpaarden toch een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen waren.

Manegepaarden worden door vele mensen gereden en zijn op vele manieren goed voor elkaar te krijgen. Een pensionpaard is zeer bekend met 1 manier van rijden en dat ervoer ik als lastig.

Heb ik juist het tegenover gestelde.
Als je de manier bij de pensionpaard kent, loopt hij meteen weg.
Manegepaarden moet je vind ik veel harder bij werken om hem te laten ontspannen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:49

Nu moet ik zeggen dat de manegepaarden bij ons op de manege toch van behoorlijke kwaliteit zijn. Als ik ergens uit rijden ga verbaas ik me weleens over de 'AH-winkelwagentjes' die je meekrijgt.

i233_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:58

Ik heb ook een tijdje op manegepaarden gereden, nadat ik op mijn 18e van de pony`s af kwam. Mijn ervaring is dat het ook wel een beetje ligt aan het soort paard waar je op rijdt. je hebt paarden die echt super vast zitten en die kun je niet binnen 1 uur helemaal los en ontspannen krijgen. en als je ze ontspannen hebt dan komt de volgende ruiter en kun je de week er op weer overnieuw beginnen. soms erg frustrerend! maar als je hem echt niet ontspannen krijgt vraag advies aan je instr.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:59

op mijn manege zijn de paarden ook nog goed in het rijden. Vooral de ponies lopen in de treinvorm, voornamelijk omdat de kinderen zo leren rijden in de eerste lessen.
Maar de manege waar ik nu rij is 10x beter dan waar ik hiervoor reed. Daar kon je je paard niet eens afwenden en die bleef met de neus in de staart van de voorganger lopen. Zeer frustrerend!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:04

mag ik vragen hoe je het nu doet?

_HorseAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:06

Ik rijd ook op een manege, maar mijn buurman heeft ook paarden. Dus voordat ik op een manege ging rijden heb ik al heel erg veel daar opgestoken(Doe ik nog) En daardoor rijd ik heel erg ontspannen. Ik heb ook wel men gespannen dagen maar dan stap ik gewoon naar mijn instr. Toe en zeg ik dat ik er last van heb. Dan helpt ze mij gewoon om er doorheen te komen.

Dus de tip die bijna alle mensen hier al hebben gegeven:
Stap naar je instr. toe! Clown

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:40

Ik vind het een interessante topic. Ik heb op manegepaarden gereden als 6-jarige. Met mijn 7e kreeg ik een shetje. Iets heel anders en viel vies tegen. Daarna een D-pony en een tweetal 'eigen' paarden.

Toen het huis uit en gaan rijden op een manege. Ik vond de paarden moeilijk. Ze zitten zo vastgeroest in gewoontes om de pijn zo min mogelijk te voelen in de mond van de beginners die op hen stuntelen. Ik kreeg toen pas in de gaten wat zo'n paardje eigenlijk allemaal moet verstouwen en heb er respect voor hoor! Een goed manegepaard is goud waard! Op één had ik een klik en die kreeg ik dus ook wekelijks toebedeeld. Ik was de enige die hem met zweep mocht rijden, na bewezen te hebben dat ie bij mij niet op hol sloeg. Haha! En toen mocht ik hem gaan bijrijden. Dat gaat dan een half jaar goed en dan kan iedereen er weer op. Bij dit paard kon dat namelijk niet meer, maar na mij weer wel en dan loop je weer tegen de beperkingen op. Het paardje voelt dan de pijn nog in de kaakjes van de beginners die zich nog vastklampen aan de teugels en zich vastklemmen op zijn rug. En dat is ze natuurlijk niet kwalijk te nemen. We moeten immers allemaal ergens beginnen en niet iedereen is talentvol.

Dat was het moment dat ik weer ging zeuren om een eigen paardje bij mijn lief. Binnen drie dagen stond er een anderhalfjarige op stal... En daar heb ik veel meer plezier van, omdat ik nu kan verdergaan waar ik gebleven ben. Ik wil niet zeggen dat het overal zo is, maar mijn ervaring is dat ik met een manegepaard een leuke L-proef mee kan rijden, maar dan houd het echt op. En ontspanning. Tja, als je elke week op hetzelfde paard rijdt, gaat ie je (rijstijl) herkennen en kun je hem steeds iets sneller naar de ontspanning rijden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:15

dat valt mij ook op. Rij nu 2x in de week op dezelfde ruin en ik rij hem nu veel sneller ontspannen dan in het begin. Nu loopt hij ook erg goed volgens de instructrice

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:39

@sonja nee ik mag pas in de bak beginnen en als je dan eenmaal
losgestapt (en de rest ook) is er al een kwartier voorbij ..

@marleenr ik wou dat dat kon Clown
dan reed ik elke week op appie Vork (helaas heb ik nu een paardenkaard maarja Ach gut )
de paarden op de manege rijden per dag in een stuk of drie lessen als iedereen zijn voorkeuren opgaf zou dat
grote gaos worden Duivel

ik ga nu vamiddag weer rijden ik heb er zin in Haha!
ik merk idd wel dat als ik op nietbeginnerspaarden rijd het allemaal veel makkelijker gaat...
maar die zijn met andere dingen weer lastig Cool
nou ja zo blijf je bezig...
Clown

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:44

idd, ken het Haha! maar het blijft leuk

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:57

Ik rijd op veel verschillende managepaarden en ponys. Sommige zijn al binnen de kortste keren ontspannen, maar er zijn er ook bij waar ik me erbij neer moet leggen dat het gewoon niet goed gaat lukken binnen een uur. Bij de meeste paarden kost het een half uur om het een beetje goed voor elkaar te krijgen. En ik rijd echt wel op een goede manege met goed paarden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:59

ik rij de paarden die ik standaard rij op de manege in zo'n 15-20 minuten nageeflijk en ontspannen, dit dan in stap en draf, galop werk ik nog aan. Heb dan wel privéles, helpt ook ontzettend vind ik

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:59

Op de manege waar ik ga rijden we de eerste 20 a 30 minuten vw-nw (en dan echt vw-nw, dus wel een flink stukje lager dan boeghoogte). Paarden zijn het zo gewend, er komt een kraker aan huis, dus die dieren zijn lekker ontspannen uit zichzelf. Geloof dat ze meer voor elkaar zijn dan de meeste eigenaarspaarden die ken ...

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:05

ik heb zelf ook altijd op manegepaarden gereden en de een was wat moeilijker ontspannen te rijden als de ander.
ik probeer me altijd niet te veel te fixeren op het 'moeten'
gewoon lekker voor jezelf beginnen met rijden, tempowisselingen maken, veel wendingen, als je de mogenlijkheid hebt in de les, overgangen van draf naar stap en andersom.
zorg ervoor dat de aandacht van het paard bij jou blijft.
Het ene paard zal binnen een kwartier al wat ontspannender worden en bij het andere paard doe je er misschien 3 kwartier over.
Lukt het helemaal niet, maakt niet uit... als je n andere keer weer op dat paard moet rijden probeer je opnieuw...
als het je dan wel lukt geeft het des te meer voldoening

succes!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:20

Het probleem is bij manegepaarden dat je vaak op verschillende paarden rijdt,
dus niet echt de kans krijgt om je op elkaar in te spelen.
En dan zijn er ook nog van die kinderen die hard lopen te trekken
in de mond, waardoor de meeste manegepaarden erg stug worden.
Probeer vooral van achter naar voren te rijden, en constant te spelen.
In stap is het vaak het makkelijkst, en als het daar lukt, kan je verder in de draf
en galop. Veel succes in ieder geval! Lachen

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:23

bedankt voor de tips ga ze meteen uitproberen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:24

Bij een goede manege wordt er niet in de monden getrokken
Dit is een 'probleem' dat de manege-eigenaren zelf volledig in de hand hebben. Zelfde met de ontspanning bij de paarden. Zolang er goed les gegeven wordt en de paarden goed ingereden/doorgereden/onderhouden is het net zo makkelijk ze ontspannen te krijgen als eigenaarspaarden.