problemen met aanspringen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tryntsje

problemen met aanspringen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 20:06

help ik verzorg een paar friesen en 1 van de 2 is al een halfjaar beleerd en de laatste maand mag ik erop Haha!
eindelijk na anderhalfjaar poetsen en eten geven Tong uitsteken maar de laatste week zijn we bezig met aangaloperen 1ste keer lukte het niet maar nu wel een beetje de eigenaar van de paarden helpt me en als ik in de goeie hoek ben en ik ga een beetje in de verlichte zit ziten en doe mn achtervoet naar achteren gaat de eigenaar keihard drrrrrrrrrrrraf roepen Verward draff?? oke het helpt mja straks leert zij dat!! en dan gaat hij eerst 2 meter in harde draf en dan druk ik mn kuiten aan en gaat hij in galop!!! maar daar is wel heel wat voor nodig en de rechter hand gaat supper en de linker niet dat is zn slechte kant!! hoe leer ik t m goed????? zit ik wel goed???? help me!!!

bosperdje

Re: problemen met aanspringen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:44

Consequent bezig blijven, alleen met je buitenbeen naar achter leggen,buitenteugel erbij, want daar moet hij op aanspringen. En die eigenaar maar niet laten roepen, want die zal er niet altijd bij zijn en dan kun je niet galopperen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:10

Probeer voor je met galoperen bezig gaat zijn eerst te zorgen dat jij en je paard netjes buiging kunnen rijden en niet vanuit de binnenteugel een bocht door trekken maar opvangen met je buitenhand en met je binnenbeen buigen, je binnenhand VRAAGT alleen maar stelling.

Aardpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:33

Ik vraag me eigenlijk af waarom je in de verlichte zit gaat zitten??

Probeer anders op de volte, zoals lailapri zegt zorg dat je op de buitenkant die volte door rijdt, en dan kun je de juiste hulpen voor de galop geven. En probeer gewoon te blijven zitten, want waarom eigenlijk in verlichte zit?

Straks als het zo ver is en jij gaat een keer gewoon een rondje verlichte zit oefenen dan denkt het paard ook, oké ik mag harder!.. ?

Of zie ik dat verkeerd?

sanne212

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 21:47

Heel erg leuk dat je nu ook mag rijden!
Over het aanspringen naar galop: mij is altijd geleerd goed terug blijven zitten ( recht op dus) doorzitten, binnen been gewoon op de plek houden, buiten been iets naar achteren en daarmee je paard in galop 'drukken'.
Verder is het juist belangrijk dat je je paard niet eerst harder laat draven, dan springt hij niet aan in galop maar dan valt hij in galop. Je kan hem beter eerst iets opvangen in de draf, hem laten wachten en dan de overgang rijden!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 06:53

In de verlichte zit kun je de rug van het paard wat ontlasten, je zit dan lichter, dus in dat opzicht kan ik er nog wel wat in zien. Bij sommige pony's die met bijvoorbeeld lichtrijden gaan spannen in de rug ga ik ook even in de verlichte zit staan en als ik het weer terug heb begin ik metlichtrijden in verlichte zit naar gewoon lichtrijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:03

Denk dat hij de galop nog erg moeilijk vind en een groot balans probleem heeft, denk als je een tijdje goed gaat rechtrichten dat zijn achterhand sterker gaat worden en dat hij beter aan kan springen.
Een fries heeft vaak een erg duwende beweging en die moet omgezet worden naar dragend, heeft even tijd nodig om dat te trainen, ik zou dus nog geen galop doen als hij er nog niet aan toe is.

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:02

dankje hij is er echt wel aan toe hoor in die 2 weken dat ie beleerd is was zij al druk aan t galoperen en hat gaat wel goed maar de ene kant vind ie moeileker en aanspringen!!! ja inderdaat daarom ga ik in de verlichte zit zitten dankjee

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:05

ik denk dat je dat verkeerd ziet wand ik geef de hulpen ook he Pling

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:07

Hoe galopeerd het paard aan de longe? Ik zou nog niet denken aan galoperen onder de man als het paard nog niet onbelast de balans kan houden in galop op de 20m cirkel.

Lees ook dit topic eens: [RT-P] Paard heeft moeite met de galop

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:10

zie foto van de eerste keer rijd en ik kijk een beetje eeh hoe zal ik t zeggen vreemd Vingers aflikken Haha!
Afbeelding
en hier nog even droogstappen Cool
Afbeelding

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 23:39

@ TS:

Ik zou je als eerste de tip willen geven om absoluut niet door te hameren op de galop. Zorg er eerst voor dat hij wat conditie heeft opgebouwd en in stap en draf lekker voorwaarts is en goed aan je been. Wat ook wel wil helpen is om na het warmlopen niet al te lang te wachten met de galop. Dit vergt voor je fries namelijk de meeste energie, dus wacht daar niet te lang mee. Lekker veel overgangen en figuren rijden, dat helpt enorm. Zolang je fries er nog moeite mee heeft zou ik op de lange zijde aanspringen en als ze het dan goed doet ook al zijn het dan maar een paar pasjes gelijk belonen!
Gewoon geleidelijk aan alles rustig opbouwen, geef haar de tijd om haar balans te vinden. En zorg voor wat afwisseling of tussendoor is een dagje ff "niks" doen. Het is bij zo'n jonge Fries enorm belangrijk dat ze het werken leuk blijven vinden anders gaat de galop je nog meer moeite kosten.
Ik rijd zelf ondertussen een paar maanden op een jonge Fries die ook enorm veel moeite heeft met de galop, maar oefening baart kunst. En geduld is een schone zaak zoals men zegt. In het begin kreeg ik haar niet eens normaal in galop zonder dat ze zich ging verzetten, nu een paar maanden later springt ze netjes op mijn hulpen aan en ik kan haar bijna een heel rondje door de bak laten galoperen.
Heel veel succes, en als je maar geduld met haar hebt komt het vast wel goed! Knipoog

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:42

ik heb vanemidag gereden hij is ongeveer een paar dagen geinsimineerd en hij pokte steeds:P en was heel vervelend dus kon ik jullie tips niet uitproberen:( maarja mischien gaat t nog wat worden als hij drachtig is jammer dat ik dan een tijdje niks kan de laatste paar maanden dan:P

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:45

srry bokte haha

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:51

Ik heb dat ook gehad met een Driejarige Fries.
Friezen hebben zowieso vaak moeite met de galop.
Ga op buitenritjes en laat hem daar op een recht pad galloperen.
(niet lang, maar steeds korte stukjes!)
Met je stem werken helpt ook,
"GÁLOP" duidelyk zeggen als hy aanspringt.
Goed achterover blyven zitten!(nja, rechtop dan hea:P)
(IDD, dat is soms moeilyk, want Friezen gooien vaak hoog op.Tong uitsteken)
Probeer zo veel mogelyk positieve ervaringen met de galop aan het paard te geven.
Goed belonen!
En neem privé les van iemand.
By my is het binnen een paar maanden ook veel beter,
Maaike blyft nu netjes op de hoefslag,
en gallopeert lekker rustig.
Maaike is nu ook drachtig, en vind dat juist een voordeel,
want nu is ze niet meer zo vaak hengstig. Knipoog:P

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:12

ok:P

tryntsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 10:59

het lukt!! Vingers aflikken
haha Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:38

dat is mooi!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:41

tryntsje schreef:
dankje hij is er echt wel aan toe hoor in die 2 weken dat ie beleerd is was zij al druk aan t galoperen en hat gaat wel goed maar de ene kant vind ie moeileker en aanspringen!!! ja inderdaat daarom ga ik in de verlichte zit zitten dankjee

In 2 weken beleerd??
Wat ik op de foto zie is geen recht paard werk daar eerst eens aan zou ik zeggen en kijk dan eens over een jaar hoe de galop dan is , zal echt een heel verschil zijn, rechtrichten is echt de basis, eerst in stap , draf en dan pas de galop en dat kan nooit in 2 weken.